Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„În ultimii doi ani, am fost tentat să plec din România și să nu mă mai întorc. M-am simțit nedorit în țara mea”. Mărturia unui antreprenor român

Dragoș Stanca

În campania electorală de dinaintea alegerilor europarlamentare, online-ul a jucat un rol decisiv, iar Alianța USR-PLUS a beneficiat cel mai mult de pe urma acestui fapt, crede Dragoș Stanca, antreprenor în domeniul tehnologiei și printre altele organizator al festivalului UPGRADE 100.

„Cu siguranță online-ul va juca un rol determinant, posibil decisiv, în câștigarea alegerilor următoare. Să nu uităm, există un iceberg media pe care foarte puțini dintre cei aflați în poziții cheie în stat în percep, și anume există o schimbare în felul în care tinerii, mai ales, consumă media. Ei nu se uită, din păcate, la televiziuni consacrate, nu consumă știri din site-uri consacrate. Se uită foarte mult, de exemplu, la ce numim creatori independenți de conținut. Vloggeri, influenceri”, crede antreprenorul care conduce mai multe business-uri în domeniul tehnologiei. 

La europarlamentare, a fost pentru prima dată când mai mulți vloggeri și influenceri din online au trimis către publicul lor tânăr mesaje de mobilizare la vot. Acest lucru a contribuit în rezultatul final cu un procent cuprins între 5 și 7%, a spus Dragoș Stanca, în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

În momentul în care mă iei de prost, cu un mesaj contrafăcut, cu o răstălmăcire evidentă a unor fapte, ca un fel de anticorp social oamenii zic: Nu mă interesează prea mult politica, dar în momentul în care sunt luat de prost mă mobilizez și îi mobilizez și pe alții să meargă la vot. 

„Mulți dintre creatorii de conținut, vloggerii, au devenit majori. Mikey Hash, consăteanul meu, unul dintre primii vloggeri, are 30 și ceva de ani acum. Cei care îl urmăresc nu mai sunt niște copilași isterici, care țipă când îi văd un nou episod. Au astăzi peste 20 de ani”, explică antreprenorul.

Strategia PSD pe online a fost corectă, continuă el, însă a vizat doar publicul său tradițional, nu și pe cel format din nehotărâți. Iar exagerările vădite și scoaterea faptelor din context practicate de partidul de guvernământ i-a îndepărtat tocmai pe aceștia din urmă. 

„S-a activat România cu o educație medie și puțin mai înaltă, care e foarte prezentă în online, iar unul dintre secretele succesului în zona de digital este onestitatea discursului. Există din ce în ce mai multe analize, detectorul de bulshit. În momentul în care mă iei de prost, cu un mesaj contrafăcut, cu o răstălmăcire evidentă a unor fapte, ca un fel de anticorp social oamenii zic: Nu mă interesează prea mult politica, dar în momentul în care sunt luat de prost mă mobilizez și îi mobilizez și pe alții să meargă la vot. Un alt lucru care a contribuit foarte mult și iarăși tehnologie repetată cu votul din diapora. Acești oameni nu înțeleg că există Whatsapp? Nu înțeleg că există Messenger, filmulețe pe care oamenii le trimit în timp real? Metode să filmăm în altă parte și să zicem că nu e coadă nu mai funcționează”, explică Dragoș Stanca. 

În ultimii doi ani, acesta a vrut să plece definitiv din țară. „Am fost tentat să plec din România și să nu mă mai întorc în ultimii doi ani. Pe de altă parte, nu mai e extrem de relevant locul fizic în care exiști într-un business de digital și tehnologie.

S-a întâmplat faptul că, prin discursul public foarte agresiv al celor care au avut decizia în România, m-am simțit nedorit în țara mea. După 27, simt că poate mai merită o șansă”, spune el.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • dan check icon
    Pai tocmai aici e problema tinerilor ,ei nu citesc stiri ,nu sunt interesati de politica nu prea voteaza decat daca le spune un vlogger .
    Pai in cazul asta a vota daca iti zice unul sa o faci chiar daca o spune frumos sau interesant tot manipulare se numeste si te transforma in masa de manevra fara creier.
    Maine poate apar vloggeri care iti spun sa stai acasa ca votul e fake si in cazul asta ce facem..
    Solutia e sa ne informam si sa luam decizia singurei fara sa ne zica Gigi vloggerul ce sa facem ..
    In articol se mai subliniaza ca USR PLUS au castigat datorita folosirii mijloacelor online ,daca e careva curios PSD a cheltuit alegerile astea cei mai multi bani in scop de publicitate online ,sursa aici
    https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/alegeri-europarlamentare-cati-bani-au-cheltuit-partidele-pentru-publicitatea-pe-facebook-1137262
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult