Foto Inquam Photos / Octav Ganea
Prețul benzinei nu se va mai întoarce la nivelul de 5-6 lei pe litru, spune profesorul Mircea Coșea, amintind că piața combustibililor este extrem de volatilă, din cauza situației de la nivel internațional - războiul din Ucraina, sancțiunile impuse Rusiei.
Pe de altă parte, profesorul a observat o „coincidență foarte nenorocită” între scumpirea carburanților și începutul campaniei agricole de primăvară și spune că e nevoie ca statul român să ia măsuri pentru a-i ajuta pe producătorii agricoli să cumpere motorină mai ieftină. „Dacă nu reușim să facem lucrările agricole, păi atunci chiar că intrăm într-un impas mare”, avertizează Mircea Coșea.
„Nu putem să spunem dacă (prețurile la combustibili) vor continua să crească sau nu. Este o piață foarte fluidă, foarte influențabilă de tot ceea ce se întâmplă în lume. Acum prețurile au crescut, există și o explicație - războiul (din Ucraina), sancțiuni, OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol) ce lucrează într-o anumită direcție. Dar ce trebuie să se înțeleagă la nivelul individului este că nu ne vom mai întoarce niciodată la epoca frumoasă în care benzina era 5 sau 6 lei. Prețul va mai scădea, dar va rămâne la un nivel mult peste acesta, tot din același motiv - sunt cerințe foarte mari, iar progresele care trebuiau să fie făcute pentru înlocuirea carburantului clasic - cu electricitate sau cu hidrogen - sunt încă destul de în urmă. În România, problema este foarte complicată. Există acum o situație de care eu mă tem: este o coincidență foarte nenorocită între creșterea prețului la carburanți si începutul campaniei agricole de primăvară. România are nevoie neapărat de agricultură, care poate să devină, ar trebui să devină punctul forte al dezvoltării ei. Pentru că nicio țară din Europa, la nivel de suprafață și de locuitori nu are potențialul agricol pe care îl are România. Deci avem nevoie de o campanie de primăvară bine făcută. (...) Fermierii nu își permit să cumpere motorină cu 8 lei, nu pot face față la aceste cheltuieli”, spune Mircea Coșea.
„Îi sacrificăm pe cei cu mașini particulare, îi lăsăm să se descurce, dar ajutăm agricultura și tirul”
Pe de altă parte, și transportatorii au de suferit în urma scumpirilor masive ale combustibililor din acest an.
„Mai avem o ramură, transportul cu tirul, care e pus în dificultate cu aceste prețuri. Trebuie făcut ceva ca să scadă acest preț. O metodă pe care au folosit-o și alții e reducerea accizei. Sunt cel puțin 5 țări în Europa care au practicat asta, chiar dacă UE nu a fost de acord.
Ar trebui să se reducă costul nu pe ansamblu, îi sacrificăm pe cei cu mașini particulare, îi lăsăm să se descurce, dar ajutăm agricultura și tirul. Aici facem reduceri. Cum? Luăm metoda pe care am mai folosit-o: se colora dieselul cu roșu ca să nu fie furat - că asta e, în România se mai fură - și avea o subvenție de la stat. Dacă nu reușim să facem lucrările agricole, păi atunci chiar că intrăm într-un impas mare”, a avertizat profesorul Mircea Coșea.
Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.