Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Nu ne vom mai întoarce niciodată la epoca frumoasă în care benzina era 5 sau 6 lei”

benzinarie - Inquam Photos / Octav Ganea

Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Prețul benzinei nu se va mai întoarce la nivelul de 5-6 lei pe litru, spune profesorul Mircea Coșea, amintind că piața combustibililor este extrem de volatilă, din cauza situației de la nivel internațional - războiul din Ucraina, sancțiunile impuse Rusiei. 

Pe de altă parte, profesorul a observat o „coincidență foarte nenorocită” între scumpirea carburanților și începutul campaniei agricole de primăvară și spune că e nevoie ca statul român să ia măsuri pentru a-i ajuta pe producătorii agricoli să cumpere motorină mai ieftină. „Dacă nu reușim să facem lucrările agricole, păi atunci chiar că intrăm într-un impas mare”, avertizează Mircea Coșea.

„Nu putem să spunem dacă (prețurile la combustibili) vor continua să crească sau nu. Este o piață foarte fluidă, foarte influențabilă de tot ceea ce se întâmplă în lume. Acum prețurile au crescut, există și o explicație - războiul (din Ucraina), sancțiuni, OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol) ce lucrează într-o anumită direcție. Dar ce trebuie să se înțeleagă la nivelul individului este că nu ne vom mai întoarce niciodată la epoca frumoasă în care benzina era 5 sau 6 lei. Prețul va mai scădea, dar va rămâne la un nivel mult peste acesta, tot din același motiv - sunt cerințe foarte mari, iar progresele care trebuiau să fie făcute pentru înlocuirea carburantului clasic - cu electricitate sau cu hidrogen - sunt încă destul de în urmă. În România, problema este foarte complicată. Există acum o situație de care eu mă tem: este o coincidență foarte nenorocită între creșterea prețului la carburanți si începutul campaniei agricole de primăvară. România are nevoie neapărat de agricultură, care poate să devină, ar trebui să devină punctul forte al dezvoltării ei. Pentru că nicio țară din Europa, la nivel de suprafață și de locuitori nu are potențialul agricol pe care îl are România. Deci avem nevoie de o campanie de primăvară bine făcută. (...) Fermierii nu își permit să cumpere motorină cu 8 lei, nu pot face față la aceste cheltuieli”, spune Mircea Coșea.

„Îi sacrificăm pe cei cu mașini particulare, îi lăsăm să se descurce, dar ajutăm agricultura și tirul”

Pe de altă parte, și transportatorii au de suferit în urma scumpirilor masive ale combustibililor din acest an.

„Mai avem o ramură, transportul cu tirul, care e pus în dificultate cu aceste prețuri. Trebuie făcut ceva ca să scadă acest preț. O metodă pe care au folosit-o și alții e reducerea accizei. Sunt cel puțin 5 țări în Europa care au practicat asta, chiar dacă UE nu a fost de acord.

Ar trebui să se reducă costul nu pe ansamblu, îi sacrificăm pe cei cu mașini particulare, îi lăsăm să se descurce, dar ajutăm agricultura și tirul. Aici facem reduceri. Cum? Luăm metoda pe care am mai folosit-o: se colora dieselul cu roșu ca să nu fie furat - că asta e, în România se mai fură - și avea o subvenție de la stat. Dacă nu reușim să facem lucrările agricole, păi atunci chiar că intrăm într-un impas mare”, a avertizat profesorul Mircea Coșea.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Intr-un fel pare normal ca industria si agricultura sa beneficieze de tarife preferentiale in vremuri de restriste pentru ca preturil sa nu o ia razna rau de tot, dar cum poti sa faci asa ceva cand statul nu are nici un fel de putere in economie? Daca ar fi avut o retea de distributie produse petroliere si ar fi sacrificat o parte sau integral profitul in favoarea industriei - sau unei parti din industrie - poate ar fi mers pentru ca particularii ar fi trebuit sa se alinieze ca sa isi mentina nivelul de vanzari. Dar cum asa ceva nu exista aceste idei de acest gen sunt sortite esecului. In plus tinand cont de faptul ca distributia este facut integral de companii straine - pe actiuni sau nu - nici nu ai la cine sa zgandari sentimentul national si patriotic sa isi ajute semenii. In plus cred ca in realitate statul chiar nu isi doreste acest lucru pentru ca incasarile lui in aceasta perioada sunt imense datorita acestor cresteri de pret.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult