Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Probabil că se vor umple niște portbagaje, va curge vinul, vor fi sacrificați niște miei, că vine Paștele”. După seria nouă de accidente la calea ferată, pe hârtie, totul va fi bine

accident feroviar

Foto. Facebook Info Trafic 24

Seria de accidente feroviare incluzând ultimul eveniment din apropierea localității Roșiori prevestește o catastrofă feroviară de proporții. Toți cei responsabili spun că „nu sunt victime omenești” și se culcă pe partea cealaltă, de parcă trebuie neapărat să moară oameni ca să vezi că lucrurile nu merg în direcția bună. Un cinism și o nesimțire fără margini. Pe nimeni nu interesează fondul problemei, fiecare își protejează propria imagine, lăsând lucrurile să treacă-n uitare până la următorul accident. În realitate în acest moment la calea ferată e o debandadă fără margini. E vorba în primul rând de un grad de indisciplină inacceptabil care e posibil din cauza unui management defectuos, permisiv și lipsit de profesionalism. Acum câteva luni vorbeam despre accidentul de la Fetești în care am avut un mecanic băut. Nu e primul caz și nici ultimul. Cu toate că ne confruntăm cu un val de evenimente feroviare, măsurile lipsesc sau se iau contra-măsuri care nu fac decât să perpetueze o situație catastrofală.

Este extrem de posibil ca și de data asta toată responsabilitatea accidentului să fie aruncată în spatele mecanicului de locomotivă. Noi nu vedem însă pădurea din cauza copacilor, comportamentul acestor mecanici e un efect, nu o cauză. Acum la calea ferată e o criză acută de mecanici de locomotivă, și asta nu numai în România, ci în toată Europa. Pentru că nu există doritori care să îmbrățișeze meseria asta, atunci ștacheta profesională a scăzut puternic. Pur și simplu e bătaie pe mecanicii de locomotivă, iar aceștia la rândul lor profită de situație, cum e și firesc. 

Pe de altă parte, avem de-a face cu un material rulant de foarte proastă calitate, vechi, depășit, uzat din punct de vedere tehnic și moral. E vorba de veșnicele locomotive care iau foc, se defectează pe parcurs, vagoanele care nu încălzesc sau încălzesc prea mult, murdare, nefuncționale, cu toalete mizerabile și neigenice. Și cu toate astea, Ministerul Transporturilor a hotărât să semneze un contract de prestări servicii cu acest operator de stat, CFR Călători, pe zece ani, asigurându-i astfel o perioadă de liniște și pace în care ne va livra un serviciu prost, uneori punându-ne viața în pericol și ducându-ne la destinație cu întârzieri de cartea recordurilor. 

Graba de a semna actele a fost determinată de frica celor de la CFR Călători, așa după cum au și declarat prin vocea liderilor de sindicat, că vor veni operatori privați mai puternici din străinătate care vor livra servicii de mai bună calitate cu un material rulant net superior. Asta ne arată că pe cei de la Ministerul Transporturilor nu-i preocupă interesele călătorilor, îi preocupă interesele personale ale salariaților, ale rudelor angajate pe posturi călduțe în companie, ale amantelor, prietenilor și cunoștințelor. Pentru că trebuie să spunem că asta e una dintre cele mai grave afecțiuni ale sistemului feroviar, cumetrismul instituționalizat. Citeam pe un grup feroviar comentariul unui simplu ceferist care spunea că acum la locul accidentului vor apărea, nași, fini, prieteni, rude, toți având un singur gând - cum să mușamalizeze lucrurile mai bine. Probabil că se vor umple și niște portbagaje, va curge vinul din butoaie, vor fi sacrificați niște miei, că vine Paștele, iar la sfârșit toată lumea și-a făcut treaba, în hârtii totul o să fie bine, pentru că hârtia suportă orice.

Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre infrastructura feroviară aflată într-o situație critică. În loc să investească banii ministerului ca să susțină tot felul de companii falimentare fără niciun viitor, ministrul ar face mai bine să se concentreze pe refacerea și îmbunătățirea căilor ferate pe care le are în gestiune.

Celor care spun că statul român are obligatia de a întreține toate aceste companii în moarte clinică le voi răspunde că statul are obligația de a oferi cetățenilor săi un serviciu de cea mai bună calitate, indiferent cine îl face. Și în niciun caz nu trebuie să pună viața niciunui român în pericol. Iar ceea ce se întâmplă acum la calea ferată e exact acest lucru, viața călătorilor este în pericol.

Pentru toate aceste lucruri consider că responsabilitatea nu aparține numai mecanicului de locomotivă, responsabilitatea aparține întregului sistem, în frunte cu ministrul. Pentru lucruri similare, în Grecia au loc proteste masive de mai multe zile.    

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Din pàcate, cum se spunea si in articol, nu e primul caz și nu va fi nici ultimul. Se spune ca prostii nu invata nici macar din greselile lor, daramite din ale altora. In Grecia dupa accidentul de la Tembi circulatia trenurilor va fi reluata de-abia pe 1 aprilie, si nu neaparat din cauza grevelor sau a complexitatii anchetei accidentului.


    Ca si in accidentele aeriene, ancheta este importanta nu numai pentru a explica ce cauze au dus la catastrofa, ci mai ales pentru a lua niste masuri pentru ca sa nu se mai repete. Altfel, a fost degeaba sacrificiul celor care au murit sau au ramas marcati pe viata in acel accident.

    De data aceasta CFR-ul a scapat din fericire ieftin si e clar ca singurul vinovat va fi doar mecanicul trenului de calatori, fara sa se caute mai departe sau sa fie deranjat vreun cumatru, nas, fin, nepot, amantà sau Dumnezue mai stie ce. Dar tare mi-e teama cà ar fi fost la fel chiar daca accidentul se solda cu victime si cu raniti grav.

    Doar un fel de Colectiv pe roti in plus si nimic mai mult...
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult