Foto Guliver/Getty Images
În ultimele șase luni am trecut prin multe stări, de la negare la teamă, de la panică la optimism rezervat și deseori depresie. După perioada asta intensă e momentul să ne regrupăm, să înțelegem ce ni s-a întâmplat și mai ales ce a funcționat și ce trebuie eliminat. Singurul lucru pe care îl putem face este să ne adaptăm, să navigăm prin furtuna care ne dă bătăi de cap, dar mai ales să învățăm lecțiile acestei perioade și să sperăm că nu le vom repeta. E mai educativ să faci greșeli noi, oricum.
Criza trecută ne-a prins în probabil cea mai bună perioadă economică a României de la perioada interbelică. Aveam cu toții un mindset de învingător și totul părea posibil. 2009 ne-a lovit ca un tsunami și, în cazul multora, inclusiv în cazul meu, a resetat tabla de joc. Ne-am trezit că lumile în care trăiam nu doar că s-au schimbat, dar în multe cazuri au dispărut definitiv. Teama care s-a infiltrat în fiecare dintre noi atunci a rămas și după ce șocul inițial s-a estompat și a dus la schimbări in oameni. Am uitat să fim echipe, prieteni și să ne ajutăm. Am devenit cinici, am început să ne bazăm mai mult pe cifre, software și roboți. Din dorința de a nu mai trece prin evenimente asemănatoare am construit ziduri și am dărâmat poduri.
Revenirea poate fi facută doar daca dăm restart la umanitate, la empatie și la comunități construite pe valori și principii și mai puțin pe dorința de mai mult profit.
E nevoie să redevenim curajoși, să visăm, să credem că putem împreună să facem mai bine pentru toți si nu doar egoist, individual. Să redescoperim umanitatea din noi pentru a o putea vedea în ceilalți. Umanitatea este singura soluție pentru salvarea omenirii.
E momentul perfect, în plină furtună, să regăsim reperele și să revenim pe traseul corect când dispar norii.
Oamenii sunt vulnerabili și fac greșeli, greșelile duc la crize și recesiune, asa că obiectivul a devenit - să fim mai puțin vulnerabili. Dar și așa mai reci, mai concentrați pe business și mai puțin umani tot nu am putut evita criza prin care trecem acum. Nu putem controla ce se întamplă în jur, putem doar controla cum reacționăm noi și cred că ar fi o greșeală să reactionam ca data trecută. Ar fi o greșeală sa ne lăsăm din nou blocați de teamă.
Soluțiile găsite acum zece ani pentru reconstrucție, plus experiența anilor în care am ajutat organizații să se transforme și să fie mai pregătite pentru o lume imprevizibilă au dus la o serie de recomandări pentru o mai rapidă revenire și adaptare la noul normal pe care îl experimentăm în prezent.
Fă o diagnoză sinceră a organizației tale, folosește toate uneltele pe care le ai la îndemână sau cere ajutor din exterior, dar trebuie să afli ce functionează, ce trebuie să dispară și ce ar trebui transformat. Privește totul obiectiv!
Descoperă sau construiește cultura organizatională a companiei tale. Cultura deschisă și receptivă la schimbări, agilă și bazată pe principii reale poate redresa orice corabie indiferent de severitatea furtunii Drucker spune “Cultura organizațională mănâncă strategia la micul dejun”, ceea ce înseamnă că, mai ales în vremuri incerte, te ajută mai mult o cultură organizațională bună decât o strategie perfectă.
Inovează sau adaptează produsele pe care le ai deja noilor clienți și noilor piețe. Cele mai bune soluții le oferă programe de Design Thinking sau Lean start-up. Daca însă după diagnoză e nevoie de prea multe schimbări, uneori cea mai buna solutie este o pivotare și un restart al afacerii.
Începe să implementezi proiecte de transformare pentru a deveni o organizație mai agilă. Pentru a obține rezultate mai rapide și mai ușor de implementat recomandarea mea este abordarea Rapid Result Transformation, rezultate in 100 zile mult mai ușor asumate de către echipă.
Înțelegem si acceptăm VUCA (Volatilitate, Nesiguranță (Uncertainty), Complexitate Ambiguitate ), definiția cvadridimensionala a lumii în care trăim de ceva vreme, criza fiind doar efectul ignorării unor semne. Avantajul este că răspunsul este tot VUCA – Viziune, Înțelegere (Understanding), Claritate, Agilitate.
Vânzările ramân motorul care îți duce afacerea înainte, trebuie doar să ne adaptăm la epoca clientului. Folosește empatie pentru a înțelege noile provocări pe care le are clientul tău. Spune povești care să transmită emoție și să te diferențieze de concurență. Abordarea pe care eu am construit-o și o folosesc este StorySelling, combină empatia, emoția din storytelling și impactul mesajelor “elevator pitch” pentru vânzari mai umane.
Ce experimentam cu toții acum este o situație asemănătoare cu explozia unui obuz pe câmpul de luptă. Zgomot puternic, suflul exploziei, șrapnel care zboară peste tot, după care vine un moment de liniște asurzitoare. Ăsta este momentul în care, încet și atent, te ridici din tranșee și privești în jur pentru a avea o estimare cât de corectă se poate a situației. Verifici dacă tu ești în regulă, îți ajuți camarazii răniți, îți verifici armele și echipamentul, adaptezi strategia la noul context și te întorci în luptă. În astfel de momente, dacă te blochezi și ramâi pe loc, riști să fii lovit de gloanțe sau de urmatorul obuz, singura opțiune este să continui lupta și să câștigi bătălia, amenințarea nu va dispărea de la sine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Învățată?