Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Am rămas șocat când am auzit ce mi-a spus acest părinte

copil vinde limonada

Foto Guliver/Getty Images

Astăzi scriu despre părinți din perspectiva copilului.

Da, în mod fericit încă pot spune că sunt copilul alor mei; până când îi mai am lângă mine.

Prin ceea ce fac am șansa să mă întâlnesc cu multe persoane din diferite pături ale societății. Asta mă ajută să mențin echilibrul și să nu mă pierd în lumea antreprenorilor. Pentru că adevărul este că sunt mult mult mai puțini antreprenori decât angajați. Și asta nu este un lucru rău, cred. Până la urmă nu asta contează, ci faptul că societatea are nevoie de oameni care să aibă curajul să viseze, să investească în visele lor, să piardă, să o ia de la capăt și mai apoi, unii să reușească. Pe tot parcursul ăsta, se creează locuri de muncă, se cresc talente, se investește în oameni și se creează plus valoare. Sau cel puțin așa ar trebui.

Generațiile tinere, copiii de astăzi, sunt angajații și antreprenorii de mâine, și indiferent ce s-ar întâmpla nu ar trebui să ne oprim din a investi în ei, fără să ne punem o secundă problema dacă merită sau nu. Merită, punct. Am dat deunăzi peste un citat care sumarizează foarte frumos fraza anterioară: „Plantează copaci fără să te aștepți să stai la umbra lor”-Nelson Henderson. 

Ce m-a determinant să scriu aceste rânduri a fost o întâlnire recentă cu un cuplu de 40+ de ani. Amândoi realizați profesional, părinți fericiți ai unei fetițe pe care încă nu am avut ocazia să o cunosc. Deși erau foarte deschiși, și discuția era orientată în jurul unei idei de afaceri în care tatăl își dorea să investească, m-a întristat puternic ce am auzit când i-am menționat de proiectul pentru copii pe care l-am lansat de curând: Kidprenor, educație antreprenorială și financiară pentru copii cu vârste între 6 și 12 ani.

Mămica auzise de el. Fusese pe website. Citise beneficiile, dar nu achiziționase programul. M-a intrigat.

Am întrebat:

- De ce? Ce anume te-a determinat să nu investești în copilul tău? Nu ți s-a părut destul de valoros? Era prețul prea mare?

- A, nu. Dimpotrivă. Mi s-a părut foarte ieftin.

A reușit să mă intrige și mai puternic.

- Ok, deci ce anume te-a oprit? E clar că nu am reușit să te convingem de valoarea pe care o oferă acest program copilului tău.

- Nu, din contră. Chiar cred că e foarte mare nevoie de așa ceva în România. (Primisem acest feedback de la 100% din părinții cărora le prezentasem proiectul. )

Nu mai înțelegeam nimic.

Sincer, după lansare atât eu cât și partenerul meu, ne așteptam să fie un real succes. Dar nu, nu a fost așa.

În lansarea beta, care a durat doar 2 săptămâni, am vrut doar să luăm pulsul. Să primim feedback. Să înțelegem cum putem să oferim maxim valoare. Ne-am regrupat după și am decis să investim într-un design nou, să regândim mesajul pe website, să reconstruim paginile de website. Ne simțeam pregătiți.

Revenind la discuția cu mămica, eram incredibil de nerăbdător să aflu ce anume o oprise să investească în viitorul copilului ei. Mesajul era bun, beneficiile erau bine înțelese, prețul este mai mult decât accesibil; … și totuși.

Efectiv fierbeam.

- Bun, bun. Deci nu e nimic în neregulă cu programul și felul în care l-am prezentat. Deci? De ce? Ce te-a oprit?

Apoi, a venit răspuns care efectiv m-a șocat.

- Nu cred că i se potrivește. Ea are doar note de 10 la școală. E un copil foarte deștept. Nu cred că e interesată de antreprenoriat.

Perplex, șocat, fără cuvinte.

- Adică tu ai luat deja în locul fetiței tale decizia că ea nu e făcută să devină un antreprenor?

Apoi, am realizat ce se întâmplă.

În spatele acestei decizii era o asociere eronată pe care ea o făcuse și în baza căreia își ghida viața.

- Cu ce anume asociezi tu antreprenoriatul, am întrebat?

- Păi, cu risc, cu frică.

Era clar ce se întâmplase. Așa mor în fașă viitori antreprenori. Părinți iubitori, care din dorința de a-și proteja copii, „îi protejează” și le imprimă frica lor. Până la urmă, ce părinte vrea să își supună copilul la risc și la probleme?

Dar, oare cât de mult greșim prin a lua decizii pentru ei.

Apoi, mi-am adus aminte de ai mei, de fiecare dată când îmi dădeam demisia de la un job.

- Vai, măi, Valentin. Dar chiar nu e bine? Chiar nu ești mulțumit? Ești sigur? Până la urmă câștigi așa de bine.

Am avut norocul însă să am în preajma mea mentori care să îmi spună că asta se va întâmpla și să mă pregătesc. Până la urmă, familia și prietenii sunt cei mai mari dușmani ai unui antreprenor la început de drum. Bineînțeles, au intenții bune.

În mod fericit însă, după o serie de întrebări, mămica, susținută puternic de tatăl care tocmai își propusese să devină antreprenor, a realizat și a recunoscut că luase o decizie emoțională și total nejustificată. Seara am primit un mesaj de la ei, spunându-mi că au achiziționat programul și că urmează să revină cu feedback.

Și iată de ce am ales să scriu acest articol. Pentru că m-a măcinat tot weekendul gândul că nu voi reuși să mă văd cu fiecare persoană care intră pe website-ul nostru să îi privesc în ochi și să întreb: Care este de fapt frica ta pe care o imprimi copilului tău? De ce anume iei decizii în numele lui? Crezi că nu merită?

Bineînțeles, nu sunt încă părinte și voi putea fi judecat pentru asta. Dar am fost și eu copil, și știu cât de mult înseamnă să ai susținerea părintelui.

Așa că, dacă ești părinte, sper tare de tot să îți lași copilul să viseze, să încerce și să îl susții în orice își dorește și propune.

Crede-mă, este cea mai pură formă de iubire pe care i-o poți oferi.

Iar, dacă cumva ești interesat de proiectul nostru, găsești aici linkul către oferta pe care o avem în această perioadă: www.kidprenor.ro 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Este bine sa fi optimist, dar nici prea optimist nu este bine. Intr-adevar anumite afaceri si industrii stau destul de bine, chiar mai bine fata de anul trecut, dar altele nu. HoReCa in nici un caz nu are cum sa iasa bine - in ciuda "hoardelor" de turisti de pe litoral. Lucrez intr-un afacerea cu pondere mare de vanzari in HoReCa. Pana in iunie, scaderea fata de anul trecut era de aproape 40%. Acum s-a mai recuperat in sezon si este undeva spre 25% - 30%. Iar pe ultimul trimestru nu va fi mai mica de 20%. Prin urmare cel putin 25% fata de anul trecut.
    Cifrele pot arata o revenire in V, dar va depinde foarte mult de cum va evolua aceasta pandemie. Personal cred in W pentru ca nu cred ca Q1 2021 va arata prea bine dupe ce se va trage linie pe 2020. Pentru a mentine un nivel de profitabilitate si un risc mic multe firme se vor concentra pe reduceri de costuri.Si poate din Q2 sa incepem sa vedem o crestere.
    • Like 1


Îți recomandăm

litoral 2021

Totul a pornit de la o simplă aluniță pe care o avea pe spate, din naștere. Mereu râdea cu părinții ei - era alunița după care o puteau recunoaște imediat, în cazul în care ar fi pierdut-o pe malul mării. (Foto: Rob Wilkinson / Alamy / Alamy / Profimedia)

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Echipa de fericire

„Am tras de mine cât am putut și la 11 și 50 de minute știu că a venit pe lume Teodor. I-am auzit pentru prima dată glasul, l-am simțit pe pieptul meu, i-am văzut pielea, am știut că i s-a pus sângele în mișcare... că a venit pe lume, de fapt”- Alexandra povestește zâmbind cele mai intense 40 de minute din viața ei.

Citește mai mult

Silvia Demeter

Acel grajd avea să capete, în doi ani, o nouă funcțiune - living, dining și bucătărie în ceea ce avea să devină, prin măiestria arhitectei, reședința de vară a Prințului Charles. Totul cu un mesaj – păstrarea tradiției, salvarea patrimoniului arhitectural din zonele rurale ale României. Foto opiniatimisoarei.ro

Citește mai mult