În urmă cu 15-20 de ani, cei care cumpărau produse pentru agricultură și creșterea animalelor din magazinele Agroland erau țărani în vârstă, care cultivaseră pământul toată viața. De câțiva însă, printre clienți au început să se numere și clienți tineri, care s-au mutat de la oraș la țară și au început să facă agricultură, a povestit Horia Cardoș, fondator și CEO al companiei Agroland, în emisiunea „În fața ta” de la Digi24. „Dacă acum 15-20 de ani clientul nostru era un țăran mai în vârstă, care se ocupa cu creșterea animalelor sau cultivarea grădinii, pentru că așa a văzut la părinții lui și așa considera că se cuvine să facă pentru că trăiește la țară, lucrurile s-au schimbat după criza din 2008-2009. Am văzut oameni care nu neapărat s-au născut în zona rurală, cu diverse ocupații, dar care au făcut acest pas. Cumpără tot ce au nevoie pentru creșterea păsărilor, de la pui de o zi, hrană pentru păsări, echipamente, în ultima vreme încep să cumpere chiar echipamente care permit o anumită automatizare.
Este foarte interesant pentru noi să vindem acestui tip de clienți, pentru că ei vin de cele mai multe ori foarte bine informați în legătură cu ce au de făcut. La modul teoretic, pentru că în magazinele noastre primesc și consultanța de care au nevoie. Spre deosebire de clienții de acum 15-20 de ani, cărora încercam să le spunem: avem de-a face cu noi rase, noi hibrizi, îmbunătățiri. Și ne trezeam cu replica: Las’ că știu eu, fac treaba asta de 30 de ani”, spune Horia Cardoș.
Magazinele din rețeaua pe care o conduce au și o secțiune de hobby farming, un curent la modă în vestul Europei. Potrivit lui, mulți dintre cei care fac pasul de a se muta de la oraș la țară lucrează la distanță și iau în general această decizie după ce au primul copil, căruia vor să îi ofere o alimentație curată și o viață mai sănătoasă.
„UK reprezintă cea mai mare piață pentru hobby farming din Europa. Și în Germania, și în Belgia, și în Italia sau Spania, există foarte multe familii care practic asta fac. În conceptul nostru de magazine pet and garden - în afară de produse de animale de companie și grădină, o parte, cam 20% o dedicăm hobby farming-ului. Modelul l-am luat din Vest.
Avem foarte mulți clienți ne-țărani, nenăscuți în zona rurală, familii tinere, oameni educați, care au chiar venituri peste medie și cărora le permite jobul sau ocupația să trăiască în afara orașului, să lucreze remote de exemplu. Foarte mulți, nu numai din 2020, dar chiar înainte, se mută la țară în momentul când apare primul copil în familie, pentru că vor să ofere acelui copil șansa să crească într-un mediu mai puțin poluat, mai puțin stresant și mai aproape de natura și de hrana curată”, spune el.
A văzut că această tendință a luat amploare în timpul pandemiei. „Nu cred că exagerez dacă spun că undeva cu 20-25% a crescut numărul de clienți, bazat tocmai pe acești orășeni, care unii din panică, alții din dorința de a se duce înapoi în zona rurală, au vrut să iasă din orașe unde oricum nu se întâmpla nimic, că toată lumea stătea în casă”, afirmă antreprenorul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.