Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ar trebui să ne fie rușine...

Klaus Iohannis - Sorin Cîmpeanu

Foto: Inquam Photos

- ...că 41,5 la sută dintre copiii României sunt expuși sărăciei sau riscului de excluziune socială. Da, ați citit bine, 41,5 la sută! Media europeană e la 24,2 la sută.

- ... că aproape un sfert dintre copiii de la țară abandonează școala. Da, ați citit bine, 23 la sută dintre copiii înscriși în clasa pregătitoare în mediul rural nu mai ajung în clasa a VIII-a.

- ... că avem nu două, ci trei, patru Românii și tot atâtea școli. Da, ați citit bine, nu-i totuna să faci școală la București, la Urlați, la Flâmânzi sau la Gârcini. Pentru că sărăcia se ia, se moștenește, iar un copil născut într-o zonă săracă are șanse minime să răzbească în viață.

- ... că în aceste zile duduie fabricile de mediații din apartamentele marilor orașe, în așteptarea evaluării naționale. Da, ați citit bine, sunt puțini părinți care mai trăiesc cu iluzia că învățământul românesc este gratuit.

- ... că un copil care se naște într-o familie cu părinți slab educați are un risc de 50,5 la sută să devină sărac. Da, ați citit bine, dacă părinții tăi au carte, riscul de a deveni sărac e de doar 7 la sută, în schimb procentajul crește dramatic în familiile condamnate la beznă.

- ... că avem anual reportaje despre leneșii, bețivii și săracii din Vaslui cărora câte o ministresă îmbrăcată în vuittoane le spune să nu mai fie leneși și săraci. Da, ați citit bine, încă vorbim despre asistații social care ne spoliază bugetul național, căci bogatul nu crede celui sărac și nici sătulul celui flămând.

Mă bucur că azi, printre atâtea reforme de formă ale Educației, ministrul Cîmpeanu a anunțat „o masă sănătoasă” în școală și 1 miliard de euro pentru combaterea abandonului școlar.

O zic de ani de zile fiecărui invitat care îmi trece prin emisiune: haideți să facem niște școli, construite în zonele sărace, unde copiii chiar să simtă că aparțin: să vină, să rămână, să facă sport, să aibă parte de o masă caldă și de asistență medicală și abia după aceea să aibă parte de carte. Pentru că ei nu abandonează școala, cum greșit spunem, ci școala i-a abandonat pe ei. Unde dispar copiii pe care i-a abandonat școala? Sunt zeci, dacă nu sute de mii de copii și adolescenți care pur și simplu dispar din statistici.

- Sper doar că miliardul de euro pentru Educație nu va dispărea în conturile Partidului, așa cum s-a întâmplat cu miliardul de euro din bani europeni destinat locuitorilor Deltei Dunării, care s-a dus pe firmele, consultanța, pensiunile, clinicile de înfrumusețare și botoxul nevestelor și amantelor de la Partid

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu domnul meu, nu mutarea tuturor activităților copilului la școală rezolvă problema! Ce facem, le facem bucătării, dormitoare, săli de sport? De parcă 8 luni pe an nu pot face sport afară, poate 10, poate 12, că există și sporturi de iarnă. Riscăm ca școală să devină, nu a doua casă, ăsta e un concept benefic care spune de fapt cu totul altceva despre cum era văzută școala, ci singura casă, excuzându-o astfel pe cea nativă. Cea pentru care trebuia să pledați dvs aici. Savanteriile astea ieftine mă enervează. Veniți cu idei din astea de genul "ia să părăsim noi Pământul și să ne mut[m pe Marte că gravitația e cam la fel". Uitând că suntem pe un Pământ care e ok și noi suntem cei care atârnăm ca liliacul cu capul în jos și vedem pe dos. Nu mai bine rezolvăm noi problema pentru care ne-am făcut capitaliști, aceea de a asigura nu doar bunăstarea- inerentă prin definiție, ci și cea de a relaxa omul, de a-l face să să simtă confortabil, liniștit, fără grija exagerată a zilei de mâine și a plasamentelor riscante cu care-i sperie Iancu Guda :) de a ajunge să poată petrece mai mult timp în familie, deci și cu copiii? Nu mai bine umblăm noi la săptămâna de lucru (hai că se poaate, ne-am automatizat căcălău, informatica ne ajută și ea!)? Sau rămânem în modelul ăsta de om-sclav-rătăcit în muncă pt care familia e doar cea care-l îngroapă și-i face parastasele. (Doamne, ce muncea!-zic toți când omul e coborât în groapă!). Păi nu zic eu mai bine-rușine capitalismului, nu doar de la noi ci și de afară, dacă ziceți că 24% din copiii lor au aceeași problemă (noi-dublu, dar avem și salariile la jumătate sau sfert, la aceeași muncă prestată) ? Sărim ca eroii pe fata violată-învățământul, și postulăm că ea e de vină, chiar și pt viol. Păi de ce nu asigură ea toate alea, elicopter, plasmă, SPA? Că de-aia nu vin copiii la școală, că nu-i momim! Nu! Dacă-i momim și cu de-astea, îi facem și mai slabi, și așa sunt vai de mama lor! Și pe afară e la fel, doar că acolo nu e jungla de la noi care să le arate mai repede slăbiciunile. Ba mai vin niște români, jurnaliști, și-i laudă că uite ce realizați sunt, și asta pt că învățământul lor e altfel, mai bun! Asta deși continuă să ne ia mereu șeptelul :) instruit aici, și nu vorbesc doar de supradotați! Lăsați școala să fie școală, adaptată, flexibilă, morală, deschisă, interactivă, empatică, mână întinsă (să dea, nu să ia! :) ). Și, mai ales, să nu înlocuiască familia! Întăriți familia pe care aerul vestului o transformă în relație de conveniență, destrămată după câțiva ani sau șubrezită de certuri și ținută de conveniență, și sigur lovită în bugetul ei de timp de o societate hulpavă, acaparatoare de suflet, distrugătoare de morală stop ! Dar ar mai fi! Nu schimbați destinația instituțiilor, întăriți-le rolul! Și se vor susține reciproc! Școala nu mai e pt că familia nu mai e! Ca să nu mai zic despre celelalte atentate la familie! :) Stop!
    • Like 0
  • Cu "ministrii" educatiei si invatamantuui, toti de pana acum, toti semianalfabeti cu diplome, rau intentionati, aserviti unor politicieni la randul lor niste analfabeti sadea, golani, hoti, cu "consilii nationale" ale parintilor parveniti si infractori, cel putin fiscal si ale elevilor refractari la scoala, needucati si indisciplnati, amatori doar de "distractie la maximum si adrenalina nu vom avea niciodata invatamant, generatii educate si specializate. Singurii elevi pregatiti sunt aceia in care parintii baga bani, cu nemiluita, in meditatii particulare si care, mai apoi, reusesc sa faca o scoala afara. La intoarcere, daca!!!, razbesc doar cei cu sprijin politic. Ceilalti, cu pitin noroc, ramam sa lucreze tot afara. Nu sunt doriti in tara. Ar lua locul loazelor de politicieni eterni. Banii, oricati ar fi vor fi deturnati, furati. Totul este o mascarada electorala. Ma opresc aici.
    • Like 0
  • Titlu incorect . Ar trebui sa le fie rusine !
    • Like 1
  • Doar avem presedinte un fost profesor .
    • Like 0
  • Sunteți optimist, domnule Negruțiu, sperând că miliardul de euro va fi folosit chiar pentru educație! Vor fi, și acum, activități bifate ca făcute, cu tabele și tabelașe cu semnături, Unde să facă sport elevii, când școlile nu au săli de sport sau terenuri amenajate? Cum se va servi masa caldă, dacă nu sunt spații amenajate pentru o asemenea activitate? Școlile nu au autorizații de securitate la incendiu, cum obțin autorizațiile pentru asemenea spații? Doar dacă vor fi incluse și investițiile pentru autorizare. Să facă elevii mai mult sport. Se paote dacă programul lor zilnic va fi flexibil (și ar putea fi flexibil, luând în calcul masa caldă), nu doar de patru ore zilnic. Ar fi minunat ca elevii să aibă ore de curs dimineața, iar după amiaza activități sportive, artisitice, de jurnalism, activități la alegere. Dar unde și cu cine să se facă toate acestea? Trebuie flexibilizată schema de încadrare, trebuie să se pună accentul pe activitățile opționale și să se renunțe la titulatură. Vedeți dumneavoastră vreun sindicat din învățământ care să accepte flexibilizarea schemelor orare, a programului școlar și a încadrării cu personal didactic? Unde sunt instructorii de educație pe care urma să îi pregătească România pentru activitățile extrașcolare? Ce buni ar fi fost acum! Nu este suficient să li se dea elevilor o masă caldă; nu doar stomacul contează! Ce se va face cu mintea și cu sufletul lor? Din acest miliard de euro! Va fi din nou ca la Bumbești-Livezeni! Hei-Rup!
    • Like 0
    • @ Mioara Seicaru
      Daca se “intampla” masa calda ar fi extraordinar, doamna! Nimeni nu are pretentia ca este suficient si ca se vor rezolva toate lucrurile. Ar fi insa, un inceput. Sa dea Dumnezeu sa se si intample! Mie mi-e teama ca sunt doar promisiuni.
      Cat despre “cum sa aiba copiii o masa calda cand scolile nu au nu stiu ce autorizatii, va spun eu cum: cu autobuzul sau cu caruta sau cu elicopterul sau cu submarinul. Ideea este ca daca vrei sa se intample ceva si nu te vaieti mereu ca e greu si stai toata ziua cu desh’tul undeva, pana la urma se va intampla.
      Omul sfinteste locul!
      • Like 0
  • Tragicomic este că România are ca șef de stat un profesor, cu o soție tot dascăl.
    România lucrului bine făcut s-a dovedit a fi România șmenului bine făcut, unde miza a fost votul.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult