Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Avem aeroport la Brașov de un an și jumătate. Este de departe cea mai bună investiție de care avem parte, noi, locuitorii orașului și cei din proximitate

aeroportul Brasov

Foto: Facebook / Aeroportul Internațional Brașov

Avem aeroport la Brașov de un an și jumătate. Este de departe cea mai bună investiție de care avem parte noi, locuitorii orașului, și cei din proximitate.

Mi-ar fi plăcut să fie funcțional și m-ar fi scutit de sute de ore petrecute în ultimii 18 ani pe DN1, mergând către și întorcându-mă de la Otopeni. Am și un zbor pierdut la activ, din cauza unui accident care ne-a întârziat drumul către aeroport, cu toate că mereu luam în calcul acest scenariu.

A fost mare chermeză în vara lui 2023, la inaugurare. Cu mici, dar și cu mari, foarte mulți dintre brașoveni s-au emoționat când au văzut cu ochii lor construcția, inclusiv eu.

Da, prima companie aeriană care s-a stabilit la poalele Tâmpei a plecat după câteva luni de la inaugurare. Ne-au fost anulate și nouă două zboruri, unul către Oslo și altul către Paris. Ne-am supărat și ne-am ofticat, căci ne doream să decolăm de acasă. Am refuzat însă să mai mergem până la Otopeni, pentru a pleca din țară. Din ambiție.

Apoi au venit alte două companii, cu câteva destinații interesante și pe placul nostru, care practic la o escală distanță ne leagă de lumea largă.

Am plecat prima dată în Istanbul. Zborul planificat să decoleze la 19:30 într-o seară de vineri. Brașovul foarte aglomerat, trafic infernal. Am ajuns cu 45 de minute înainte de decolare la aeroport. Angajații care păreau că sunt acolo doar pentru noi, ne-au ajutat să trecem rapid prin toate procedurile și totul s-a terminat cu bine.

Foto: Facebook / Aeroportul Internațional Brașov

Acum, la câteva săptămâni distanță, trebuie să ajung la Berlin. Avem zboruri din Brașov către patru destinații din Germania, din păcate nici unul către capitală.

Chiar și așa, doar de dragul confortului de a ajunge la aeroport și apoi acasă, în 13 minute și pentru a evita coloana de pe DN1, prefer să călătoresc cinci ore cu trenul în Germania la dus și trei ore pentru zborul de întoarcere.

Trenurile ICE rulează cu până la 300 km/h, internetul e mai mult decât bun, astfel că nu pierd ziua de muncă, iar vagonul restaurant foarte bine aprovizionat. Aproximativ 600 de km, distanța între Munchen și Berlin, iar biletul a costat 32 de euro (aproximativ 150 de lei). De la Berlin la Nuremberg, 450 de km, același ICE. Biletul la clasa a doua a costat 27 de euro (aproximativ 135 lei).

Voi alege mereu să plec din Brașov și să susțin astfel companiile care au ales să ne pună și pe noi pe harta Europei și nu numai.

P.S. Brașov - Aeroport Otopeni și retur: durata de aproximativ 3h30 și un preț de aproximativ 80 de lei/sens. Condițiile și întârzierile nu le calculez.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Îl avem degeaba. Făcut și inaugurat cu mare pompa de pnl, acest aeroport e su ventionat masiv de către CL Brașov. Mai pe limba romana, toți brașovenii plătesc lunar din taxele lor menținerea în funcționare a acestui aeroport. La aproape 2 ani, niciun mare operator nu zboară de la bv. Lufthansa, air france, etc. Toate deplasările mele catre europa de vest le fac tot de pe mizeria de otp.
    Idioții care s-au ocupat de aeroport nu au prevazut și partea de controlor de zbor, acesta fiind efectuat la distanta cu mare siktir de către cei fij București în general. Rezulta un program de zbor de 12h pe zi. Insuficient ca să ofere condiții optime pentru companiile aeriene. Nu aterizezi pana la 19? Mars la Otopeni sau sibiu. Aterizezi la 18? Ia pauza pana mâine fraiere ca nu mai poți decola. Cueat meșteșug de tâmpenie!
    • Like 0
  • Felicitări domnului Adrian Veștea, pentru asiduitatea cu care a muncit să vadă materializat acest proiect!
    DAR: faptul că, după doar un an și jumătate, două companii aeriene au renunțat la Aeroportul Brașov ca bază operațională, arată un viciu de gândire al edililor din (aproape) toată țara. Mi se pare oarecum facil, pentru un primar, ori președinte de consiliu județean, să "scoți ochii" electoratului tău cu o clădire - sală polivalentă, aeroport, teatru etc. - fără a integra instituția respectivă într-un lanț logistic/comercial care să-i asigure funcționarea optimă, deci utilitatea.
    Aeroportul Brașov, foarte frumos, de altfel, ar fi trebuit edificat în paralel cu construirea unui sistem, ÎMPREUNĂ cu o companie aeronautică, care să integreze clădirea într-o rețea de servicii precum mentenanța și găzduirea aeronavelor, mici reparații, manipulare și transport bagaje/pasageri, mărfuri și alte activități aeroportuare specifice.
    Deși nu sunt un fan al său, doar la Nicușor Dan am admirat curajul ca, în an electoral, să spargi aproape tot Bucureștiul ca să rezolvi probleme majore de infrastructură critică: încălzire, apă, canalizare, în loc să ridice una-două clădiri.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult