Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce am văzut în cazul de la Pietriceaua, dincolo de insuportabila cruzime a elevilor: adevărul simplu şi atroce este că şcoala nu mai contează. Despre educaţie în ţara care îşi ignoră morţii

combo1

Am scris săptămȃna trecută, sub impulsul indignării, un text substanţial şi amărȃt după ce am văzut înregistrarea cu profesoara de engleză umilită şi hărţuită sexual în sala de clasă. Mă bucur că am rezistat impulsului de a-l publica. Era plin de generalizări pripite şi exagerări. Azi cred că pot scrie ceva mai limpede şi mai credibil.

Voi spune de la început că nu cred că straturile complexe şi interconectate de cauzalitate de la baza unor episoade de acest fel pot fi înţelese întru totul fără a cerceta mai adȃnc, eventual cu mijloacele sociologiei. Cred că reacţiile noastre, ale indivizilor, sunt reacţii imunitare rapide, parţiale, de multe ori plauzibile, dar fără efecte durabile. E bine că reacţionăm, însă numai reacţiile noastre nu vor schimba pe termen lung lucrurile. Numai presiunea inteligentă, sistematică şi structurată asupra celor care fac politicile publice are ceva şanse de reuşită. Numai solicitările aşezate şi echilibrate vor putea viza straturile mai adȃnci ale colapsului educaţional romȃnesc. De ce suntem în aparenţă incapabili de asta e subiectul unei alte intervenţii.

În ceea ce priveşte cazul de la Pietriceaua, nu atȃt violenţa şi nesimţirea elevilor m-au tulburat, sufletul meu, de om care trăieşte dintotdeauna în Romȃnia, e obişnuit cu ele şi se străduieşte zilnic să nu devină imun.

Cruzimea lor profundă, atrocitatea lor insuportabilă, mi s-a părut că stau în primul rȃnd în conţinutul lor secund, simbolic, mai mult decȃt în ceea ce arătau explicit.

Pentru că există ceva grotesc şi abnorm în imaginile cu profesoara care încearcă să îşi continue frazele în limba engleză în vreme ce doi băieţandri simulează violul. Ceva grotesc şi caricatural, însă profund credibil şi evocator. Privim cu toţii şi ştim că mica scenetă pseudoporno ascunde un adevăr mai adȃnc şi abia asta ni se pare insuportabil.

Adevărul acesta, simplu şi atroce, este că şcoala nu (mai) contează. E un mediu anomic şi cvasiinutil, un mediu care nu mai educă decȃt rar, excepțional şi endemic. Asta se vede nu numai în sălile de clasă unde se înscenează acte sexuale, se scoate cuţitul sau se dă cu pumnul. Se vede şi acolo unde lucrurile sunt aparent calme şi aşezate. Chiar şi acolo unde domneşte „excelenţa”. Se vede peste tot şi în fiecare zi.

Se vede în opoziţia fermă, chiar dacă, uneori, cvasipoliticoasă, a elevilor pe care nu îi mai poţi (nu că ar fi mulţi cei care vor asta) atrage în niciun proiect intelectual de durată. În privirile extenuate ale unor copii care fac meditaţii încă de la ciclul primar. Se vede în divorţul evident dintre ceea ce se întȃmplă în sala de clasă şi ceea ce e relevant în vieţile lor. Se vede în ostilitatea fermă şi axiomatică dintre educabili şi majoritatea profesorilor. Se vede în calitatea relaţiilor umane. Se vede în ceea ce îmi pare o rupere explicită a contractului social care îi leagă pe cei morţi, pe cei vii şi pe cei nenăscuţi. 

Pentru că, într-adevăr, ceea ce deosebeşte aglomerările de indivizi de grupurile sociale este, în primul rȃnd, reţeaua invizibilă. Intersecţia seturilor de valori, patrimoniul lucrurilor care ne însufleţesc, intuiţiile cu privire la ceea ce merită şi la ceea ce nu, marile, dar mai ales micile naraţiuni privind vieţile noastre mărunte, umorul, o politeţe minimală, un minim simţ al apartenenţei, mȃndria civilizată, calitatea compromisurilor dintre noi, înţelegerea viscerală a anumitor limite morale, dispoziţia medie din societate. Toate la un loc – şi multe altele – dau textura lumii sociale şi, la limită, a realităţii. Or, acesta pare a fi lucrul fundamental compromis în lumea noastră.

Refuz impulsul de a scrie aceste rȃnduri sub forma unui rechizitoriu. Nu ştiu să împart vina. Mă limitez la a atrage atenţia că rezultatul malign e inevitabil precum sechelele pulmonare după o viaţă de fumat masiv. Dacă mă întrebaţi pe mine, nu există domeniu al vieţii noastre publice unde cancerul care devorează textura socială să nu se vadă. Nu există viaţă în Romȃnia fără el. Aşa cum nu există şcoală în care să nu se vadă. Oricȃt de bună, cu oricȃt de multe galoane. Cine îşi imaginează că episodul oribil de la Pietriceaua este o excepţie şi priveşte doar comunitatea şcolară de acolo refuză să vadă patologia generală a lumii noastre şi a şcolii în general.

Cred că, pentru a ne înţelege şi a face paşi eficienţi (chiar dacă timizi) spre o şcoală mai bună, trebuie să abordăm integrat şi inteligent pletora de factori care ne paralizează acum. Şi trebuie să înţelegem şi să acceptăm public că:

Nu poţi avea o educaţie sănătoasă într-un stat în care cei care ar trebui să propună politicile publice cu efect tectonic sunt plagiatori.

Nu poţi avea o educaţie sănătoasă acolo unde modelele publice de succes dispreţuiesc educaţia.

Nu poţi avea o educaţie de calitate acolo unde interesele de partid dau forma ultimă a oricărei legi.

Nu poţi avea educaţia pe care o visezi acolo unde nu faci nimic pentru a-i atrage şi a-i păstra pe cei mai buni.

Acolo unde sistemul de titularizare îi protejează explict pe cei mai slabi dintre profesori.

Acolo unde este premiată doar forma şi unde cei hiperactivi sunt confundaţi permanent cu cei buni.

Acolo unde reuşita la examene este confundată cu reuşita şcolară.

Acolo unde demnitatea profesorilor a fost călcată în picioare, inclusiv, deşi nu în primul rȃnd, de ei înşişi.

Nu poţi avea educaţie de calitate acolo unde societatea e aproape în colaps moral.

Cazurile de felul celor de la Pietriceaua nu ar trebui discutate ca excepţii, ci ca simptome de fond ale lumii noastre. Ale Romȃniei anului 2023. Nimeni, absolut niciunul dintre oamenii politici nu a făcut trimitere la anomia de fond, singura care trebuie, de fapt, rezolvată. Cazurile sunt condamnate (verbal, desigur), limbajul de lemn se umflă ca pop-cornul în astfel de momente, vomfaceşivomrezolva, şisevorluamăsuri,  s-aîntocmitocomisie, vaavealocoanchetă. Adică avem ce ne trebuie. Adică, staţi liniştiti la locurili voastre, asemenea cazuri sunt excepţii, noi, politicienii, avem totul sub control. Ceea ce e, fireşte, o minciună. Aveţi, desigur, de toate, aşa cum aţi avut şi la Colectiv.

Dar matrixul trebuie întreţinut, iluzia şi neputinţa profundă trebuie hrănite cumva în populaţia care, o dată la patru sau cinci ani, votează.

Lumea romȃnească este, azi, o lume a supravieţuirii. Reacţia morală e un lux, unul care iese mereu păgubos la cel mai simplu calcul utilitarist. Costurile personale pot fi mari, efectele de ansamblu nule. Totuşi, în arsenalul moral al speciei stă posibilitatea aceasta rară, dar fascinantă, de a refuza o lume strȃmbă, indiferent de costul personal. Socrate sau Seneca ne fascinează după atȃt timp (deşi nimeni nu i-ar urma literal) tocmai pentru că sunt exponenţi exemplari ai acestui tip de reacţie care surpă cadrul îngust al utilitarismului social. Ei anulează, prin acceptarea senină a propriei morţi, orice fundament economic al deciziilor. Acceptă să moară pentru a ilustra ceva mai înalt decȃt ei. Într-un asemenea dezastru al calculului stă umanitatea noastră cea mai sclipitoare.

Atunci cȃnd întreaga lume tace, atunci cȃnd întreaga lume participă depresiv şi cinic la minciuna generală, Socrate îi pune în faţă propriul cadavru. Socrate, Seneca, Jan Palach, Liviu Babeş. Un cadavru, trupul mort al cuiva care acum cȃteva clipe respira. Argumentul suprem, cel pe care nu te poţi face că nu-l vezi. Doar că lumea romȃnească poate. A ignorat morţii de la Colectiv, aşa cum ar fi ignorat şi cadavrul profesoarei de la „Creangă” dacă atacatorului i-ar fi reuşit crima. Acesta este, de fapt, locul în care ne aflăm. Oricȃt ar suna de melodramatic, cred că suntem realmente şi în sens propriu o societate care îşi ignoră morţii. La fel ca în „Dawn Way”, o piesă a dramaturgului rus Oleg Bogaev, în care oameni diferiţi, suficient de diverşi pentru a ilustra o întreagă societate, refuză să vadă sau să ajute un accidentat grav în mijlocul unei şosele pustii.

Voi continua să cred că, atȃt timp cȃt nu abordăm, cu înţelegere, dar şi cu fermitate, tarele noastre morale, mecanismele infernale care menţin paralizia aceasta naţională¸altminteri tare profitabilă pentru unii, nu va fi loc de mai bine. Nu pledez pentru robespierranism. Nici pentru fanatisme morale, nici pentru revoluţii. Cred că, aşa după cum spunea la un moment dat memorabil Cristian Fulaş, dacă Romȃnia ar deveni peste noapte cu totul morală şi principială s-ar închide cu totul şi nu ar mai funcţiona nimic. Cred însă că, avem fiecare în parte, puterea de a nu mai ignora cadavrele. Avem degete cu care să le arătăm şi guri cu care să vorbim despre ele. There is a crack in everything. That`s how the light gets in. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Aste, toate, sunt rezultatul "activitatii" demolatoare a tuturor ministrilor invatamantului, a influentei nefaste, de cele mai multe ori, a uniunii europeene cu inpunerea drepturilor si libertatilor fara a aminti si obligatiile, ( la ei acasa functioneaza cu totul altfel dar in colonii nu conteaza ),. Profesorilor li s-a lut dreptul de a se apara si de a riposta derbedeilor. E grav si nu vad drumul de intoarcere. Prea nu sunt in stare de nimic acesti pretinsi guvernanti. O rusine nationala.
    • Like 1
  • Referitor la problemele scăpate de sub control din clase. E adevărat că regulamentul e foarte permisiv pentru elevi și foarte strict pentru profesori, ceea ce nu e OK. Spun din ceea ce mi-au zis și mie prieteni profesori, fiindcă eu nu sunt profesor, să cunosc lucrurile ”la prima mână”. Am înțeles că acum nu poți da afară de la oră un elev recalcitrant. Adică ideea e că dacă el vrea să participe la oră, chiar dacă îți râde în nas, n-ai ce-i face. Pe undeva e corect, că odată ieșit de la oră, tot profesorul are responsabilitatea lui și nu e bine să-l scapi din ochi. Dar ceva ai putea face totuși: să îl asculți din materia respectivă CU SEVERITATE și să-i dai o notă de 2 (DOI). Mai face altul la fel, faci și tu la fel. Trebuie să le dai la toți câte un 2 (DOI), nici o problemă, se rezolvă, le dai o lucrare. Apoi, de data viitoare treci la lucruri mai subtile, fiindcă nu se poate să le dai mereu notă mică la toți. La unii la mai dai, dar la alții profiți de orice semn de cooperare și le dai o notă mare. Astfel, le rupi cumva ritmul răuvoitorilor și le strici posibila unitate în rele a tuturor. De asemenea nu te complaci în nimic nelalocul lui, așa cum a făcut săraca profesoară umilită din exemplul dat în articol. Ăia erau niște derbedei, asta e clar, dar și ea a fost depășită de situație, ca o fraieră, ca să nu spun mai mult. Trebuie, ca profesor să știi foarte bine regulamentul și să-ți joci bine atuurile, alea puține care sunt. E clar că n-ai voie să lovești elevii, în condiții normale. Dar dacă e vorba de LEGITIMĂ APĂRARE? Te poate acuza cineva? Odată ce a pus derbedeul mâna pe tine, indiferent de circumstanță, după ce l-ai avertizat, l-ai și pocnit cu sete. Iar dacă ripostează, atunci ai toate drepturile din lume să reacționezi cum vrei. Dacă aș fi prof aș purta la mine un spray lacrimogen, pentru orice eventualitate. Săraca profă din cazul nostru o dădea pe glumă probabil, zâmbea.... Păi cum să-i potolești așa, mai degrabă îi provoci. Elevii trebuie să simtă AFECȚIUNE și EMPATIE din partea profului, dar și să simtă clar că există o linie roșie, peste care nu pot trece cu niciun chip, că va fi nasol de tot pentru ei. Chiar cu regulamentul ăsta permisiv se poate face treabă, dacă ești în același timp și pâinea lui Dumnezeu cu cine merită și zbir cu cine o cere.
    • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Marina check icon
      În soluția pe care o propuneți greșiți de la primul pas: nota nu trebuie să fie pedeapsă pentru probleme de comportament, așa scrie la lege. Dacă ești zbir cu nesimțiții trebuie să fii cu toți. Știți că, conform legii, nu ai voie să asculți un elev și să îl notezi dacă nu ai anunțat din ora anterioară că vei face asta? E absurd, dar e adevărat.
      • Like 0
    • @ Marina
      E ciudat ce-mi spuneți. Sigur că teoretic, nota nu trebuie să fie pedeapsă pentru comportament. Asta e situația pentru funcționarea ideală a sitemului de învățământ. Dar dacă ne confruntăm cu situații speciale precum cele prezentate și avem mâinile legate conform înțeleptului Regulament, folosim și noi ce avem. Doar nu ne dăm bătuți că n-avem ce face și-i lăsăm pe derbedei să ne dea cu tifla, nu-i așa? Și apoi mai e o situație: dacă la ascultare derbedeul e (prin absurd) briliant, dacă aș fi profesor aș fi încântat să-i dau un 10 (zece). Asta poate că l-ar tulbura puțin și ar fi șanse să privească mai matur viața și condiția sa, ba chiar poate să revină la sentimente mai bune. Dacă însă derbedeul e habarnist, nota mică obținută i-ar reflecta perfect condiția sa de habarnist. În ambele situații nu văd care e problema ridicată de Dvs.
      La punctul 2 menționat de Dvs, spun că zbir nu aș fi cu un anume elev, ci cu comportamentul său antisocial. Dacă se comportă bine, sunt ca un părinte pentru el, sau un prieten, sau un frate. Dar dacă se comportă agresiv și nesimțit, ”îl joc în picioare”, la modul figurat, desigur, să nu fiu greșit înțeles.
      Dacă e adevărat că nu pot asculta un elev dacă nu l-am anunțat din timp că voi face asta, atunci asta voi face la fiecare oră: îi voi anunța că îi ascult data viitoare, pe toți, sau pe toți care sunt cu probleme. Și dacă se întâmplă să nu-i ascult data viitoare, să văd eu că mă reclamă că nu i-am ascultat :-) :-) Haideți să nu ne dăm neputincioși când avem totuși cum să procedăm, dacă vrem să facem ceva, nu doar să ne plângem. Cu elevii cuminți putem să fim foarte omenoși și corecți oricând. În schimb cu derbedeii putem să facem cam ce vrem, pentru a-i pune cu botul pe labe, dacă acționăm cu inteligență, la limita (subțire) a regulamentului. Pare dur ce spun, dar la situații ca cele prezentate trebuie acționat cu duritate, nu cu atitudini puerile și idealiste. Eu personal nu aș fi un profesor dur de felul meu, fără motiv, dimpotrivă, aș încerca să fiu ca un prieten sau un frate mai mare pentru elevii mei. Atmosfera asta benefică creată între profesor și elevi este neprețuită. Dar dacă unii elevi devin niște mici infractori sau încearcă să mă umilească, repet, îi joc în picioare (la figurat), să le piară cheful de nasoale pentru totdeauna.
      • Like 0
    • @ Marina
      Ce minte diabolica, dementa a putut initia o asemenea aberatie cu avizarea celor ce urmeaza a fi ascultati ora viitoare? Nu stiam asta dar este revoltator.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Marina check icon
      Nu spun că nu există strategii de a-i pune cu botul pe labe pe derbedei. Trebuie să recunoașteți, însă, că nu oricine poate face asta. Având în vedere actuala societate și actualele reguli din școli, atât de permisive pentru elevi, selecția profesorilor ar trebui să fie alta. Profesorii ca acea femeie din Pietriceaua erau altădată ajutați de regulamente. Acum asemenea oameni nu au ce căuta în învățământ. Avem o mulțime de profesori cu caractere slabe - sistemul i-a admis, ei au crezut că vor putea funcționa - pe care elevii îi domină. Nu intelectual, ci prin mitocănii. Regulamentul prevede sancțiuni simbolice pentru mitocănie.
      Dacă ați fi profesor, nu ar trebui să le fiți ca un prieten sau frate mai mare. Copiii iau asta drept slăbiciune și ajungeți ca doamna profesoară din Pietriceaua. Exagerez, ca doamna aceasta sunt puțini, dar înțelegeți ce vreau să spun.
      • Like 0
    • @ Zugravu Mircea
      Marina check icon
      Cică e stresant pentru elevi să aibă verificare neanunțată, îi demotivează, îi face să urască școala! Niște deștepți prin Germania au făcut un studiu. Nu contest de regulă ce spun specialiștii în domeniul lor, dar cred că ăștia au dat cu bâta-n baltă. Ce adulți vor fi niște copii pe care nici cu un test neanunțat nu-i mai stresezi? De parcă viața asta ar curge lin, cineva te anunță când urmează să ți se întâmple ceva rău. Poate mă înșel eu. Dar instinctul îmi spune că educând așa un copil faci din el un om slab.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Un sistem absurd - și sistemul nostru educațional este absurd - produce situații absurde. Nu vorbim doar de violență, ci și de... adevărate halucinații colective! La nivelul întregii țări. Iată un exemplu grăitor: https://pedagogicamagazin.blogspot.com/2023/04/harap-alb-incipitul-si-halucinatia.html
    • Like 0
  • Flor check icon
    @Dan Cojocaru
    Incercarea de a pune chestiunea decaderii morale a societatii romanesti pe seama CAPITALISMULUI trebuie privita cu rezerve... Societatea romaneasca este orice altceva dar nu capitalista. Ea este o prelungire naturala a societatii comuniste, creatoare de om-nou, dupa modelele academicienei dr. ing. de renume mondial si al ilustrului nostru conducator...Revenind la capitalism si largind-ne putin campul vizual, sa ne uitam la scoala din Singapore, Coreea de Sud, Finlanda etc. Da, se intampla accidente peste tot, cu cauze mai degraba psihice, izolate la nivelul unor indivizi. Generalizare unor exceptii la nivelul intregii societati capitaliste nu este corecta si nici conforma cu realitatea. A incerca sa justificam situatia grava in care ne aflam, din punct de vedere moral, ca societate, prin faptul ca si altii "au falitii lor" nu va schimba cu nimic agonia noastra. Oamenii vor continua sa plece din tara acolo unde exista conditii prielnice vietii si educatiei, adica in Occident. Si daca nu Occidentul si capitalismul asociat acestuia ne mai pot furniza modelele existentiale, care ar fi alternativa?
    • Like 0
  • Cred că ar fi necesar să facem distincția între învățământ și educație. Desigur ele se completează dar sunt lucruri deosebite. Culmea este că toate aceste mizerii sunt cunoscute prin intermediul facebook etc comunicate în ceea mai mare parte chiar de elevi.Este adevărat că sistemul din învățământul românesc este viciiat în multe aspecte. Partea proastă este că într-un fel sau altul contribuim cu toții la acest nivel scăzut al școlii. Noi promovăm în conducerea țării tot felul de semianalfabeți, noi nu luăm atiudine căn un prim ministru și un ministru sun hoți-plagiatori, noi permitem ca în rândul profesorilor să-și găsească locul cadre didactice sunt un minim nivel intelectual, noi am profitat de înființarea unor universități -srl care au scos pe bandă rulantă „intelectuali” care populează toate cercurile societății, noi contribuim la stâlcirea limbii române etc.
    • Like 0
    • @ Ion Podocea
      Marta check icon
      Cum anume permitem noi? Ce ar trebui sa ii fac EU unui plagiator, vrei să mă duc să îl împușc? Să arunc cu cerneală pe el, sa fac grevă foamei până demisionează?
      Mă revoltă astfel de comentarii, eu îmi îndeplinesc toate datoriile civice, nu am votat vreodată hoți in mod conștient, că am fost dezamăgită de cei aleși de mine, asta e altceva.
      In realitate, există o masă mare de oameni care fura și votează pe cei care fura, pentru că ar fura și ei daca ar fi acolo, și/sau care primesc diverse beneficii pentru votul lor, și mai există și oameni normali, corecți (foarte putini) care nu au nicio vină și mă mir că încă mai sunt in Romania. Și acei oameni nu au "profitat" de nimic, nu au greșit cu nimic, nu au contribuit negativ la nimic. Doar nu vad cum ar putea ieși
      • Like 1
    • @ Ion Podocea
      Mirea check icon
      Vezi prietene, tu ești unul din aceia care stâlcesc limba română, *viciat se scrie cu un singur i!
      *Când, nu căn, *sunt nu sun, (suni la ușa cuiva!), nu am profitat de nicio facultate srl, nu pot destitui niciun analfabet funcțional din postul lui!
      Învață să scrii corect, e cel mai bine și nu doare!
      • Like 1
  • În multe aspecte sunt de acord cu articolul. E clar că societatea românească se află într-o CRIZĂ MORALĂ profundă. Deci nici învățământul nu poate fi funcțional într-o societate în care nimic nu e funcțional, o societate fără busolă, fără repere morale, valorice. Dar autorul articolului, printre rânduri, se dovedește a face referire doar la societatea românească. Astfel, toate relele se aruncă în cârca conducătorilor României. Departe de mine gândul de a le fi avocat acestora, dimpotrivă: consider clasa politică românească o adevărată MOLIMĂ pentru societate. E și societatea în criză morală, dar clasa conducătoare duce această criză morală la niveluri și mai înalte. Dacă am avea parte de conducători competenți, înțelepți, patrioți și sufletiști, am avea șansa redresării, dar așa... nici vorbă. Totuși ce am eu de reproșat concepțiilor implicite al autorului? În primul rând acesta nu observă că și în țările unde lucrurile s-ar zice că stau mult mai bine ca în România, nici acolo ”nu curge lapte și miere”. La noi e debandadă în clase iar uneori se întâmplă și lucruri revoltătoare, ca în cazul prezentat, care nu e nici pe departe singular. Dar la alții, care mai au și drept de port armă, mai apare și câte o tragedie de cu totul alt nivel: omucideri în sala de clasă. Nu minimalizez deloc grozăviile întâmplate la noi în România, dar să nu credem că bubele sunt toate numai la noi. Unii, la noi simulează acte sexuale umilind profesorii, sau scot cuțitul la profesori sau la colegi; alții, în alte zări îi împușcă în masă. Și cred că fac și ei ce fac ai noștri, adică umilirea profesorilor, dar aceste lucruri nu sunt știri de nivel internațional și deci noi nu aflăm despre ele. Concluzia autorului: în societatea românească (și numai în ea) e o mare bubă. Noi (și numai noi) nu vedem morții. Și a mai și reamintit de cazul ”Colectiv”, care e un element ”sfânt” al propagandei ”haștagiste”, așa cum erau ”Grivița Roșie” și Vasile Roaită, mai demult, pentru comuniști. Ar mai fi trebuit zis și de ”10 august” cu gazările care ne-au modificat ADN-ul și era tacâmul propagandistic complet.
    Acum hai să redevenim serioși. E clar că în toată lumea e ceva putred (nu numai în Danemarca lui Hamlet și în România). La noi răul e doar MAI AMPLIFICAT și MAI EVIDENT decât în restul lumii. Asta e ideea, nu că la noi e rău în mod absolut iar la alții e bine în mod absolut. NU, peste tot e rău, la nivel profund, iar la noi e ȘI MAI RĂU, și mai vizibil. Așa trebuie să gândim, dacă vrem să fim pragmatici și să putem rezolva ceva, nu să venim doar cu lozinci și propagandă. Omul de felul lui are în el violență, agresivitate, iar la vârsta copilăriei și adolescenței nu are autocenzura necesară (dată și de educație) pentru aceste porniri dure și crude. În plus un copil sau adolescent are nevoie de repere morale, iar când simte că acestea nu există sau sunt ”de carton” intră cumva într-o criză existențială, într-o stare de ”pornire revoluționară” sau măcar anarhistă, fără direcție clară. Am mai auzit doar de ”furia” tinerilor, chiar la nivel de curent artistic, în secolul trecut. Sau de traiul izolat al tinerilor ”flower power”, sau, în general, de conflictul între generații. Însă cum ar putea fi tinerii echilibrați și cu repere morale sănătoase, dacă nici adulții nu le mai au? Cum să le reproșăm tinerilor că nu mai citesc o carte, dacă noi înșine nu mai citim? Cică noi am citit la vârsta lor. Nu, noi am citit LA ACEA VREME. Dacă am fi noi înșine adolescenți în aceste vremuri, am fi exact ca ei cei de acum. Ce repere morale să ai într-o societate CAPITALISTĂ ajunsă la apogeu, așa cum e în toată lumea, în care nu modestia e o valoare solidă, ci LĂCOMIA de bani? Da, acum se spune că dorința de mai mult și tot mai mult e o dorință LEGITIMĂ. Ba chiar ăsta e motorul dezvoltării. Nu are rost să facem prea mult teoria chibritului acum, dar e clar că lumea întreagă, nu numai România, e debusolată total din punct de vedere moral. Iar dacă în alte țări lucrurile sunt mai calme (deși nu întotdeauna, după cum se poate observa) e fiindcă acolo, relativa bunăstare încă mai ține presiunea socială sub control. Dar trăim vremuri ”interesante” și presimt că vom avea parte de multe surprize importante nu peste mult timp.
    • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Marta check icon
      Sunt de acord, lumea întreagă e într-o criză. Poate spun asta pentru că trăiesc în România, dar am impresia că în alte țări, totuși, acest întuneric nu a cuprins chiar toată populația. În Romania, însă, și mai ales în orașele mai mici, pare să nu mai existe altceva decât oameni în criza, fără repere, fără principii, ahtiați după bani. Și atunci chiar că nu avem ce să mai facem.
      Am o fată de 11 ani și nu știu ce să îi fac, să fac școala acasă? Cu excepția a vreo două cazuri (două, două!! Locuiesc in București, sunt zeci de mii de copii aici, și eu am reușit să găsesc alți doi!) de copii mai mici decât a mea, nu vad in jur decât fetițe cu ruj și fuste scurte la 10 ani, copii de 7 ani cu nasul în telefon, băieți de 10 ani vorbind despre "femeile vor mașini", părinți ahtiați după bani care își lasă copiii de izbeliște, mame cu buze de rață care își fac poze singure, scuipători de semințe.
      Cu cine remediezi criza?
      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Mirea check icon
      Cu ce te încălzește că prin alte părți elevii împușcă în masă?
      Justifică asta cumva măgăriile făcute de acei giboni profesoarei de engleză?
      • Like 1
    • @ Mirea
      Nu mă încălzește deloc nicio vulgaritate, nesimțire, violență, infracționalitate etc nici de la noi din țară și nici din alte țări. Mă citez, dacă nu am fost receptat corect de prima oară: ”Nu minimalizez deloc grozăviile întâmplate la noi în România, dar să nu credem că bubele sunt toate numai la noi.” Despre asta era vorba, fiindcă autorul are tendința să considere că numai la noi e o problemă, fiindcă suntem așa de rahat etc etc, iar alte țări probabil înclină el să creadă că ”strălucesc”. Eu am încadrat aceste probleme ale noastre, reale și dure, într-o criză mai largă, existentă la nivel mondial. E tipic ”haștagiștilor” să considere că la noi e iadul pe pământ, în timp ce în Vest e raiul pe pământ. Și nu-i chiar așa, lucrurile sunt mult mai nuanțate.
      • Like 0
    • @ Marta
      Noi care trăim în România vedem mai bine criza. Nu numai pe cea de la noi, ci și pe cea generală, mondială. Cei din exterior, din țările civilizate, obișnuiți până acum cu traiul bun, într-o relativă pace socială, cu reguli încetățenite în comunitate, sunt mai puțin conștienți de răul implicit, care a început să sape inclusiv la baza societăților lor prospere și civilizate. La ei criza morală s-a insinuat încet-încet și le e greu să o perceapă ca pe o criză, dar la noi, odată cu decembrie 1989 lucrurile s-au întors brusc cu susul în jos. La început eram într-o euforie că lucrurile se vor schimba radical în bine față de negura comunistă, dar foarte repede am realizat că de fapt ne-am procopsit doar cu un alt tip de rău. Sunt și lucruri bune, indiscutabil: integrarea euro-atlantică, libertatea de mișcare, democrația (atâta câtă e), libertatea cuvântului și a conștiinței, votul liber etc. Dar odată cu ele au venit și lucrurile pe care le-ați menționat implicit: teribila criză morală, prostocrația, debusolarea, lăcomia de bani (care este chiar motorul societății actuale), depărtarea de valorile umane și spirituale tradiționale etc. Plus că în toată lumea, în ultima vreme nici democrația nu mai pare să fie ce credeam noi că e sau ce trebuia să fie. Liberul arbitru (inclusiv la vot) începe să fie tulburat de manipularea profesionistă a serviciilor, aflate în slujba marilor interese economice mondiale, drepturile și libertățile, la care am visat din vremea întunecată a comunismului, încep să fie aduse în plan secund, primordiale fiind cerințele unor din ce în ce mai dese și extinse ”stări de urgență” sau ”de alertă” de toate felurile, accentuate interesat: urgență pandemică, criză economică / inflație, urgență energetică datorită războiului sau măsurilor luate ”pe picior” de UE. Și dacă prin absurd toate astea s-ar rezolva, rămâne ”piesa de rezistență” valabilă oricând, anume ”urgența climatică”. Și uite așa, dacă acum câțiva ani trăiam liniștiți în inocența noastră (chiar dacă viața nu era nici atunci așa roză) de acum înainte o vom ține din urgență în urgență și din criză în criză, ca să ne iasă din cap ideile de drepturi și libertăți democratice.
      În condițiile astea, chiar e greu de crescut și educat sănătos un copil. Când totul în jur e urât și disperant, singura șansă e să ne educăm copiii în dorința de a se lupta cu răul și urâtul din lume, NU de a se adapta la rău, chiar dacă asta va presupune o viață grea pentru ei, nu simplă și frumoasă, așa cum ne-am fi dorit să aibă.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Mirea check icon
      E tipic "haștagiștilor" să considere că la noi e iadul pe pământ și tipic pesediștilor să abată atenția și să ducă discuția în altă parte!
      Prin comparație ajungem să credem că nu merită să găsim o rezolvare, că nu e chiar așa de importantă problema, lasă, mai poate aștepta!
      • Like 1
    • @ Mirea
      Faci tu ce faci și mă interpretezi tendențios. Faptul că nu numai la noi e nașpa situația nu e deloc un îndemn la pasivitate, ci dimpotrivă, un îndemn de a vedea lucrurile clar și practic, fără lozinci puerile și mai ales un îndemn la UNITATE DE ACȚIUNE ÎN TOATĂ LUMEA împotriva a ceea ce e rău. La noi e mai rău ca în țările vestice, asta e clar, dar vedem că tocmai la noi pasivitatea civică e la ordinea zilei. Ar trebui să fim și noi mai ”francezi”, că drepturile nu ni se dau moca, ci trebuie să le cerem cu forță și determinare, ca francezii. Iar lucruri pentru care merită și trebuie să ieșim în stradă sunt o grămadă: în economie, finanțe, sănătate, educație, justiție, salarii, pensii etc etc etc. Practic nu e nimic care merge bine în prezent în țara noastră.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Mirea check icon
      Nu e bine și nu va fi bine!
      Unitate, "rivuluție soro", schimbare, bine pentru popor, vorbe goale! Nu a fost și nu va fi niciodată bine pentru popor!
      Fraze pentru gură-cască, de la Nenea Iancu citire!
      • Like 0
    • @ Mirea
      Am zis să fiu și eu cât pot de optimist. Tu ești mai pesimist. E posibil ca tu să ai dreptate. Zic și eu ca legea lui Ohm: ”om trăi și om vedea”....
      • Like 0
  • Rar am citit în presa noastră o asemenea analiză a școlii românești după
    întâmplările de la Pietriceaua și de la liceul bucureștean Ion Creangă!
    Și acest fapt este preocupant, pentru că între timp media e infestată de
    „soluții” politizate, promisiuni de „anchete” etc.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult