Am scris săptămȃna trecută, sub impulsul indignării, un text substanţial şi amărȃt după ce am văzut înregistrarea cu profesoara de engleză umilită şi hărţuită sexual în sala de clasă. Mă bucur că am rezistat impulsului de a-l publica. Era plin de generalizări pripite şi exagerări. Azi cred că pot scrie ceva mai limpede şi mai credibil.
Voi spune de la început că nu cred că straturile complexe şi interconectate de cauzalitate de la baza unor episoade de acest fel pot fi înţelese întru totul fără a cerceta mai adȃnc, eventual cu mijloacele sociologiei. Cred că reacţiile noastre, ale indivizilor, sunt reacţii imunitare rapide, parţiale, de multe ori plauzibile, dar fără efecte durabile. E bine că reacţionăm, însă numai reacţiile noastre nu vor schimba pe termen lung lucrurile. Numai presiunea inteligentă, sistematică şi structurată asupra celor care fac politicile publice are ceva şanse de reuşită. Numai solicitările aşezate şi echilibrate vor putea viza straturile mai adȃnci ale colapsului educaţional romȃnesc. De ce suntem în aparenţă incapabili de asta e subiectul unei alte intervenţii.
În ceea ce priveşte cazul de la Pietriceaua, nu atȃt violenţa şi nesimţirea elevilor m-au tulburat, sufletul meu, de om care trăieşte dintotdeauna în Romȃnia, e obişnuit cu ele şi se străduieşte zilnic să nu devină imun.
Cruzimea lor profundă, atrocitatea lor insuportabilă, mi s-a părut că stau în primul rȃnd în conţinutul lor secund, simbolic, mai mult decȃt în ceea ce arătau explicit.
Pentru că există ceva grotesc şi abnorm în imaginile cu profesoara care încearcă să îşi continue frazele în limba engleză în vreme ce doi băieţandri simulează violul. Ceva grotesc şi caricatural, însă profund credibil şi evocator. Privim cu toţii şi ştim că mica scenetă pseudoporno ascunde un adevăr mai adȃnc şi abia asta ni se pare insuportabil.
Adevărul acesta, simplu şi atroce, este că şcoala nu (mai) contează. E un mediu anomic şi cvasiinutil, un mediu care nu mai educă decȃt rar, excepțional şi endemic. Asta se vede nu numai în sălile de clasă unde se înscenează acte sexuale, se scoate cuţitul sau se dă cu pumnul. Se vede şi acolo unde lucrurile sunt aparent calme şi aşezate. Chiar şi acolo unde domneşte „excelenţa”. Se vede peste tot şi în fiecare zi.
Se vede în opoziţia fermă, chiar dacă, uneori, cvasipoliticoasă, a elevilor pe care nu îi mai poţi (nu că ar fi mulţi cei care vor asta) atrage în niciun proiect intelectual de durată. În privirile extenuate ale unor copii care fac meditaţii încă de la ciclul primar. Se vede în divorţul evident dintre ceea ce se întȃmplă în sala de clasă şi ceea ce e relevant în vieţile lor. Se vede în ostilitatea fermă şi axiomatică dintre educabili şi majoritatea profesorilor. Se vede în calitatea relaţiilor umane. Se vede în ceea ce îmi pare o rupere explicită a contractului social care îi leagă pe cei morţi, pe cei vii şi pe cei nenăscuţi.
Pentru că, într-adevăr, ceea ce deosebeşte aglomerările de indivizi de grupurile sociale este, în primul rȃnd, reţeaua invizibilă. Intersecţia seturilor de valori, patrimoniul lucrurilor care ne însufleţesc, intuiţiile cu privire la ceea ce merită şi la ceea ce nu, marile, dar mai ales micile naraţiuni privind vieţile noastre mărunte, umorul, o politeţe minimală, un minim simţ al apartenenţei, mȃndria civilizată, calitatea compromisurilor dintre noi, înţelegerea viscerală a anumitor limite morale, dispoziţia medie din societate. Toate la un loc – şi multe altele – dau textura lumii sociale şi, la limită, a realităţii. Or, acesta pare a fi lucrul fundamental compromis în lumea noastră.
Refuz impulsul de a scrie aceste rȃnduri sub forma unui rechizitoriu. Nu ştiu să împart vina. Mă limitez la a atrage atenţia că rezultatul malign e inevitabil precum sechelele pulmonare după o viaţă de fumat masiv. Dacă mă întrebaţi pe mine, nu există domeniu al vieţii noastre publice unde cancerul care devorează textura socială să nu se vadă. Nu există viaţă în Romȃnia fără el. Aşa cum nu există şcoală în care să nu se vadă. Oricȃt de bună, cu oricȃt de multe galoane. Cine îşi imaginează că episodul oribil de la Pietriceaua este o excepţie şi priveşte doar comunitatea şcolară de acolo refuză să vadă patologia generală a lumii noastre şi a şcolii în general.
Cred că, pentru a ne înţelege şi a face paşi eficienţi (chiar dacă timizi) spre o şcoală mai bună, trebuie să abordăm integrat şi inteligent pletora de factori care ne paralizează acum. Şi trebuie să înţelegem şi să acceptăm public că:
Nu poţi avea o educaţie sănătoasă într-un stat în care cei care ar trebui să propună politicile publice cu efect tectonic sunt plagiatori.
Nu poţi avea o educaţie sănătoasă acolo unde modelele publice de succes dispreţuiesc educaţia.
Nu poţi avea o educaţie de calitate acolo unde interesele de partid dau forma ultimă a oricărei legi.
Nu poţi avea educaţia pe care o visezi acolo unde nu faci nimic pentru a-i atrage şi a-i păstra pe cei mai buni.
Acolo unde sistemul de titularizare îi protejează explict pe cei mai slabi dintre profesori.
Acolo unde este premiată doar forma şi unde cei hiperactivi sunt confundaţi permanent cu cei buni.
Acolo unde reuşita la examene este confundată cu reuşita şcolară.
Acolo unde demnitatea profesorilor a fost călcată în picioare, inclusiv, deşi nu în primul rȃnd, de ei înşişi.
Nu poţi avea educaţie de calitate acolo unde societatea e aproape în colaps moral.
Cazurile de felul celor de la Pietriceaua nu ar trebui discutate ca excepţii, ci ca simptome de fond ale lumii noastre. Ale Romȃniei anului 2023. Nimeni, absolut niciunul dintre oamenii politici nu a făcut trimitere la anomia de fond, singura care trebuie, de fapt, rezolvată. Cazurile sunt condamnate (verbal, desigur), limbajul de lemn se umflă ca pop-cornul în astfel de momente, vomfaceşivomrezolva, şisevorluamăsuri, s-aîntocmitocomisie, vaavealocoanchetă. Adică avem ce ne trebuie. Adică, staţi liniştiti la locurili voastre, asemenea cazuri sunt excepţii, noi, politicienii, avem totul sub control. Ceea ce e, fireşte, o minciună. Aveţi, desigur, de toate, aşa cum aţi avut şi la Colectiv.
Dar matrixul trebuie întreţinut, iluzia şi neputinţa profundă trebuie hrănite cumva în populaţia care, o dată la patru sau cinci ani, votează.
Lumea romȃnească este, azi, o lume a supravieţuirii. Reacţia morală e un lux, unul care iese mereu păgubos la cel mai simplu calcul utilitarist. Costurile personale pot fi mari, efectele de ansamblu nule. Totuşi, în arsenalul moral al speciei stă posibilitatea aceasta rară, dar fascinantă, de a refuza o lume strȃmbă, indiferent de costul personal. Socrate sau Seneca ne fascinează după atȃt timp (deşi nimeni nu i-ar urma literal) tocmai pentru că sunt exponenţi exemplari ai acestui tip de reacţie care surpă cadrul îngust al utilitarismului social. Ei anulează, prin acceptarea senină a propriei morţi, orice fundament economic al deciziilor. Acceptă să moară pentru a ilustra ceva mai înalt decȃt ei. Într-un asemenea dezastru al calculului stă umanitatea noastră cea mai sclipitoare.
Atunci cȃnd întreaga lume tace, atunci cȃnd întreaga lume participă depresiv şi cinic la minciuna generală, Socrate îi pune în faţă propriul cadavru. Socrate, Seneca, Jan Palach, Liviu Babeş. Un cadavru, trupul mort al cuiva care acum cȃteva clipe respira. Argumentul suprem, cel pe care nu te poţi face că nu-l vezi. Doar că lumea romȃnească poate. A ignorat morţii de la Colectiv, aşa cum ar fi ignorat şi cadavrul profesoarei de la „Creangă” dacă atacatorului i-ar fi reuşit crima. Acesta este, de fapt, locul în care ne aflăm. Oricȃt ar suna de melodramatic, cred că suntem realmente şi în sens propriu o societate care îşi ignoră morţii. La fel ca în „Dawn Way”, o piesă a dramaturgului rus Oleg Bogaev, în care oameni diferiţi, suficient de diverşi pentru a ilustra o întreagă societate, refuză să vadă sau să ajute un accidentat grav în mijlocul unei şosele pustii.
Voi continua să cred că, atȃt timp cȃt nu abordăm, cu înţelegere, dar şi cu fermitate, tarele noastre morale, mecanismele infernale care menţin paralizia aceasta naţională¸altminteri tare profitabilă pentru unii, nu va fi loc de mai bine. Nu pledez pentru robespierranism. Nici pentru fanatisme morale, nici pentru revoluţii. Cred că, aşa după cum spunea la un moment dat memorabil Cristian Fulaş, dacă Romȃnia ar deveni peste noapte cu totul morală şi principială s-ar închide cu totul şi nu ar mai funcţiona nimic. Cred însă că, avem fiecare în parte, puterea de a nu mai ignora cadavrele. Avem degete cu care să le arătăm şi guri cu care să vorbim despre ele. There is a crack in everything. That`s how the light gets in.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
La punctul 2 menționat de Dvs, spun că zbir nu aș fi cu un anume elev, ci cu comportamentul său antisocial. Dacă se comportă bine, sunt ca un părinte pentru el, sau un prieten, sau un frate. Dar dacă se comportă agresiv și nesimțit, ”îl joc în picioare”, la modul figurat, desigur, să nu fiu greșit înțeles.
Dacă e adevărat că nu pot asculta un elev dacă nu l-am anunțat din timp că voi face asta, atunci asta voi face la fiecare oră: îi voi anunța că îi ascult data viitoare, pe toți, sau pe toți care sunt cu probleme. Și dacă se întâmplă să nu-i ascult data viitoare, să văd eu că mă reclamă că nu i-am ascultat :-) :-) Haideți să nu ne dăm neputincioși când avem totuși cum să procedăm, dacă vrem să facem ceva, nu doar să ne plângem. Cu elevii cuminți putem să fim foarte omenoși și corecți oricând. În schimb cu derbedeii putem să facem cam ce vrem, pentru a-i pune cu botul pe labe, dacă acționăm cu inteligență, la limita (subțire) a regulamentului. Pare dur ce spun, dar la situații ca cele prezentate trebuie acționat cu duritate, nu cu atitudini puerile și idealiste. Eu personal nu aș fi un profesor dur de felul meu, fără motiv, dimpotrivă, aș încerca să fiu ca un prieten sau un frate mai mare pentru elevii mei. Atmosfera asta benefică creată între profesor și elevi este neprețuită. Dar dacă unii elevi devin niște mici infractori sau încearcă să mă umilească, repet, îi joc în picioare (la figurat), să le piară cheful de nasoale pentru totdeauna.
Dacă ați fi profesor, nu ar trebui să le fiți ca un prieten sau frate mai mare. Copiii iau asta drept slăbiciune și ajungeți ca doamna profesoară din Pietriceaua. Exagerez, ca doamna aceasta sunt puțini, dar înțelegeți ce vreau să spun.
Incercarea de a pune chestiunea decaderii morale a societatii romanesti pe seama CAPITALISMULUI trebuie privita cu rezerve... Societatea romaneasca este orice altceva dar nu capitalista. Ea este o prelungire naturala a societatii comuniste, creatoare de om-nou, dupa modelele academicienei dr. ing. de renume mondial si al ilustrului nostru conducator...Revenind la capitalism si largind-ne putin campul vizual, sa ne uitam la scoala din Singapore, Coreea de Sud, Finlanda etc. Da, se intampla accidente peste tot, cu cauze mai degraba psihice, izolate la nivelul unor indivizi. Generalizare unor exceptii la nivelul intregii societati capitaliste nu este corecta si nici conforma cu realitatea. A incerca sa justificam situatia grava in care ne aflam, din punct de vedere moral, ca societate, prin faptul ca si altii "au falitii lor" nu va schimba cu nimic agonia noastra. Oamenii vor continua sa plece din tara acolo unde exista conditii prielnice vietii si educatiei, adica in Occident. Si daca nu Occidentul si capitalismul asociat acestuia ne mai pot furniza modelele existentiale, care ar fi alternativa?
Mă revoltă astfel de comentarii, eu îmi îndeplinesc toate datoriile civice, nu am votat vreodată hoți in mod conștient, că am fost dezamăgită de cei aleși de mine, asta e altceva.
In realitate, există o masă mare de oameni care fura și votează pe cei care fura, pentru că ar fura și ei daca ar fi acolo, și/sau care primesc diverse beneficii pentru votul lor, și mai există și oameni normali, corecți (foarte putini) care nu au nicio vină și mă mir că încă mai sunt in Romania. Și acei oameni nu au "profitat" de nimic, nu au greșit cu nimic, nu au contribuit negativ la nimic. Doar nu vad cum ar putea ieși
*Când, nu căn, *sunt nu sun, (suni la ușa cuiva!), nu am profitat de nicio facultate srl, nu pot destitui niciun analfabet funcțional din postul lui!
Învață să scrii corect, e cel mai bine și nu doare!
Acum hai să redevenim serioși. E clar că în toată lumea e ceva putred (nu numai în Danemarca lui Hamlet și în România). La noi răul e doar MAI AMPLIFICAT și MAI EVIDENT decât în restul lumii. Asta e ideea, nu că la noi e rău în mod absolut iar la alții e bine în mod absolut. NU, peste tot e rău, la nivel profund, iar la noi e ȘI MAI RĂU, și mai vizibil. Așa trebuie să gândim, dacă vrem să fim pragmatici și să putem rezolva ceva, nu să venim doar cu lozinci și propagandă. Omul de felul lui are în el violență, agresivitate, iar la vârsta copilăriei și adolescenței nu are autocenzura necesară (dată și de educație) pentru aceste porniri dure și crude. În plus un copil sau adolescent are nevoie de repere morale, iar când simte că acestea nu există sau sunt ”de carton” intră cumva într-o criză existențială, într-o stare de ”pornire revoluționară” sau măcar anarhistă, fără direcție clară. Am mai auzit doar de ”furia” tinerilor, chiar la nivel de curent artistic, în secolul trecut. Sau de traiul izolat al tinerilor ”flower power”, sau, în general, de conflictul între generații. Însă cum ar putea fi tinerii echilibrați și cu repere morale sănătoase, dacă nici adulții nu le mai au? Cum să le reproșăm tinerilor că nu mai citesc o carte, dacă noi înșine nu mai citim? Cică noi am citit la vârsta lor. Nu, noi am citit LA ACEA VREME. Dacă am fi noi înșine adolescenți în aceste vremuri, am fi exact ca ei cei de acum. Ce repere morale să ai într-o societate CAPITALISTĂ ajunsă la apogeu, așa cum e în toată lumea, în care nu modestia e o valoare solidă, ci LĂCOMIA de bani? Da, acum se spune că dorința de mai mult și tot mai mult e o dorință LEGITIMĂ. Ba chiar ăsta e motorul dezvoltării. Nu are rost să facem prea mult teoria chibritului acum, dar e clar că lumea întreagă, nu numai România, e debusolată total din punct de vedere moral. Iar dacă în alte țări lucrurile sunt mai calme (deși nu întotdeauna, după cum se poate observa) e fiindcă acolo, relativa bunăstare încă mai ține presiunea socială sub control. Dar trăim vremuri ”interesante” și presimt că vom avea parte de multe surprize importante nu peste mult timp.
Am o fată de 11 ani și nu știu ce să îi fac, să fac școala acasă? Cu excepția a vreo două cazuri (două, două!! Locuiesc in București, sunt zeci de mii de copii aici, și eu am reușit să găsesc alți doi!) de copii mai mici decât a mea, nu vad in jur decât fetițe cu ruj și fuste scurte la 10 ani, copii de 7 ani cu nasul în telefon, băieți de 10 ani vorbind despre "femeile vor mașini", părinți ahtiați după bani care își lasă copiii de izbeliște, mame cu buze de rață care își fac poze singure, scuipători de semințe.
Cu cine remediezi criza?
Justifică asta cumva măgăriile făcute de acei giboni profesoarei de engleză?
În condițiile astea, chiar e greu de crescut și educat sănătos un copil. Când totul în jur e urât și disperant, singura șansă e să ne educăm copiii în dorința de a se lupta cu răul și urâtul din lume, NU de a se adapta la rău, chiar dacă asta va presupune o viață grea pentru ei, nu simplă și frumoasă, așa cum ne-am fi dorit să aibă.
Prin comparație ajungem să credem că nu merită să găsim o rezolvare, că nu e chiar așa de importantă problema, lasă, mai poate aștepta!
Unitate, "rivuluție soro", schimbare, bine pentru popor, vorbe goale! Nu a fost și nu va fi niciodată bine pentru popor!
Fraze pentru gură-cască, de la Nenea Iancu citire!
întâmplările de la Pietriceaua și de la liceul bucureștean Ion Creangă!
Și acest fapt este preocupant, pentru că între timp media e infestată de
„soluții” politizate, promisiuni de „anchete” etc.