Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cele 8 ore de muncă pe zi nu mai reprezintă un model eficient, nu mai acoperă nevoile reale ale business-urilor. Cum a reinventat pandemia conceptul de #workfromhome

Work Remoter

Foto: Getty Images

Ani de-a rândul ne-am dorit #workfromhome. Ani întregi i-am invidiat pe cei care aveau 1, 2 zile pe lună posibilitatea de a lucra de acasă și iată, cum este și normal, lucrurile capătă o nouă dimensiune în această nouă normalitate care se așează.

Cine s-ar fi gândit că și oameni care nu lucrează în IT, oameni din servicii și chiar producție, vor putea lucra de oriunde se află?

Ei bine, pandemia ne-a arătat că nomazii digitali nu sunt singurii care își pot desfășura cu succes activitatea fără a fi prezenți fizic și că o conexiune bună la internet este tot ce ne trebuie pentru a ne putea conecta la munca pe care o facem, indiferent de unde o facem.

În 2020, foarte mulți angajați din România au experimentat această nouă tendință, lucrând zi de zi de acasă. Putem spune că reversul medaliei acestei perioade grele și tulburătoare este întocmai această experiență care până mai deunăzi părea atât de inaccesibilă; această nouă normalitate care, ușor, ușor își face loc în cultura companiilor.

Strategii, procese, proceduri sunt redesenate, apărând altele în loc. Punem tot mai mult accent pe digitalizare și pe securitatea cibernetică, oferind noi valențe chiar și celor mai uzuale sau clasice instrumente de lucru.

Deși inițial #workfromhome a fost un curent impus de contextul pandemiei, această schimbare drastică ce ne-a arătat că, forțați de împrejurări, reușim să ne mobilizăm și să facem mutări care par destul de dificile, mai ales într-un timp atât de scurt. Totul pentru a ne putea continua activitățile, pentru a ne adapta la ceea ce viața ne scoate în cale.

După o perioadă de probă ce a înregistrat rezultate bune mai bine de un an, a început să se audă ecoul vocilor care cereau întoarcerea angajaților în birouri. Voci puternice, din roluri de conducere, care nu cred că erau pregătite să negocieze acest aspect.

Totuși, ușor, ușor, acest ecou a devenit din ce în ce mai slab, pălind în fața dorințelor reale ale angajaților din România, care se așteaptă la o îmbinare a lucrului de la birou cu cel de acasă, nicidecum la o revenire exclusive din ceea ce le-a fost realitate începând cu 2020.

Dacă #workfromhome-ul lui 2020 – 2021 implica o abordare statică ce condiționa angajații să stea acasă, să lucreze de acasă, să se conformeze izolării, vara lui 2021 aduce pe val un nou trend și anume, #workremote.

Acesta evidențiază o nouă etapă în piața muncii din România și o nouă abordare pe care angajații o au asupra noțiunii de serviciu, în care primează wellbeing-ul, dezvoltarea și flexibilitatea.

Angajații români au înțeles că se poate și altfel, că pot fi chiar mai performanți când nu lucrează de la birou și că relaxarea măsurilor de sănătate și siguranță le oferă oportunitatea de a lucra nu neapărat de acasă, nu neapărat de la birou, ci de oriunde își doresc.

Drept urmare, marile organizații au anunțat deja, pentru anumite roluri, posibilitatea de #workremote. Între timp, ne uităm pe statisticile portalurilor de joburi și vedem cu ochii noștri explozia numărului candidaților care isi doresc #workremote; ne uităm în rapoartele de Stay Interview și vedem solicitările clare ale angajaților de a li se pune la dispoziție formule de lucru fie hybrid (mix între birou / work remote), fie chiar exclusiv remote.

Cum înglobăm aceste informații cu contextul pre-pandemic în care mai bine de 50% din tinerii absolvenți își doreau să muncească înafara țării? Cum aplicăm această informație la ”hemoragia” de talente ce plecau din țară înainte de 2020? 

#workremote este soluția ideală atât pentru angajații aflați deja în câmpul muncii mioritic, cât și pentru tinerii absolvenți care poate aveau în gând să emigreze pentru a dobândi salarii mai bune sau o mai mare senzație de flexibilitate la locul de muncă.

#workremote răspunde și celor care nu mai pot să lucreze din birouri, și celor care vor să lucreze de pe plaje, de la munte, din locații care nu sunt neapărat domiciliul din cartea de identitate.

Exact cum spuneam, restricțiile pe care cu toții le-am respectat până mai deunăzi au accentuat setea de a călători și țările al căror PIB este oarecum dependent de turism au înțeles perfect această nevoie și o exploatează cu succes.

Numeroase hoteluri au venit cu oferte de work remote și au pus la punct logistica necesară: internet de mare viteză ce răspunde nevoilor de online video meetings pentru mai mulți utilizatori, imprimante, scanner, produse de birotică și papetărie și tot necesarul pentru un om care își dorește să își desfășoare activitatea ca în condițiile pe care le-ar fi avut la birou.

Mai mult, sunt țări care au pe masă proiecte legislative în acest sens și guverne autonome care desenează proiecte pentru a asimila acești specialiști.

Este vorba de un sistem în transversal: transportul se reinventează (companiile de rent a car au oferte competitive pentru închirierea mașinilor pentru perioade lungi, nu doar tarifele zilnice cu care eram obișnuiți până în 2020), spațiile de cazare au venit cu oferte personalizate, foarte competitive special dedicate acestei plaje de clienți, restaurantele, cafenelele, au creat spații și utilitățile necesare (cum ar fi mesele acelea speciale cu prize incorporate) și lista poate continua.

Ochii văd, angajatul cere. Cu subiect și predicat, acolo unde acest lucru este posibil și nu este perturbată activitatea, angajatul a cerut, cere și va cere de azi înainte să i se ofere posibilitatea de a lucra de oriunde.

Câți oameni, atâtea tendințe

Ca și cum nu era de ajuns, observăm în piață un nou trend care pare să se impună pe alocuri. Este vorba de raportul clasic de muncă – CIM sau contractul individual de muncă – care devine, fără să vrea, “old fashion”. Se caută tot mai multe variante de lucru bazate pe colaborări sau contracte de prestări servicii. Deși dorința de a lucra cu contract de prestări servicii ridică sprâncene, există angajați care prefera să renunțe la poziția dintr-o companie pentru a deveni independeți și mai flexibili din punct de vedere al volumului de muncă: ei aleg pentru cine sau câți angajatori vor derula operațiuni/activități, ei își fac programul, facturează conform cu acestea și, la final de lună, sunt plătiți pe rezultate, în baza performanței, pe ce au livrat.

La toate acestea adăugăm și constatarea că ziua de lucru de 8 ore, respectiv săptămâna de lucru, sunt puse sub semnul întrebării pentru că dacă aruncăm un ochi ”în curtea vecinului”, vedem că există țări cu performanțe foarte bune ca urmare a implementării săptămânii de lucru de 4 zile.

Acestea aduc ca principale argumente inclusiv globalizarea proceselor și faptul că cele 8 ore de muncă zilnic, în calup unitar, nu mai reprezintă un model eficient, nu mai acoperă nevoile reale ale business-urilor. Companiile au nevoie de abilități noi de la oameni, inclusiv flexibilitate, creativitate, de aceea se pune problema: dacă ești creativ și găsești o soluție specifică pe la 8 seara, când îți torni un pahar de vin, pe o terasă? Nu iei acea idee în considerare doar pentru că era înafara programului de lucru?

Suntem în plin proces de schimbări numeroase, schimbări care afectează în profunzime, într-un mod pozitiv, felul în care facem lucrurile. Toți actorii de pe scena capitalului uman au dat dovadă de flexibilitate și se pare că rămân deschiși în continuare și la modificările ce se preconizează în toate componentele administrative, operaționale și strategice ale rolurilor noastre. Cred că cel mai important lucru în aceste perioada este ca dialogul să rămână o constantă pentru fiecare dintre noi, indiferent că suntem angajatori, angajați, antreprenori, recrutori, observatori etc. Dacă înțelegem cu toții ceea ce își dorește fiecare, aplicat la contextul în care ne aflăm, vom reuși întotdeauna să găsim soluții pentru a face lucrurile să se întâmple într-o manieră cât mai performantă.

Pentru moment, să tragem aer în piept, încă o dată, să îmbrățișăm sincer schimbările și să fie o adaptare cât mai ușoară!

Goodbye #workfromhome! Welcome #workremote!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Maron_S check icon
    D la WFH la WTF sau ai grija ce-ti doresti.
    • Like 2


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult