Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Codul Rutier va fi modificat. Cum vor fi sancționați șoferii agresivi. Titi Aur: „În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere”

sofer in trafic

Foto: Getty Images

Șoferii agresivi în trafic vor fi sancționați, potrivit unor modificări care vor fi aduse Codului rutier. Guvernul urmează să aprobe în ședința de joi modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

„Se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a declarat la Digi24 că sancționarea conducătorilor auto care dau dovadă de teribilism în trafic este o măsură bine venită, pentru că anumite gesturi pe drumurile publice pot fi fatale. Titi Aur a dat ca exemplu întoarcerea intenționată pe autostradă și spune că sancțiunile trebuie să fie mai mari decât cele prevăzute.

„Trebuie să ținem cont și de cei care merg pe contrasens pe autostradă, că au greșit, au ajuns întâmplător, că pe timpul când făceau școala nu erau autostrăzi. Sunt șoferi care fac greșeli. Pentru această categorie trebuie educație. (...) Suntem pe locul 1 în Europa la accidente și măsuri trebuie luate pentru fiecare categorie de producători de accidente în parte. Cei care nu știu trebuie ajutați, cei care nu vor, trebuie obligați”, a spus Titi Aur. 

În proiectul care urmează să fie aprobat azi de Guvern apare ca noutate introducerea unor amenzi de peste 700 de lei pentru comportamentul agresiv pe drumurile publice, mergându-se până la suspendarea permisului de conducere. 

„Din păcate, această categorie nu ai cum să o educi, orice ai face și la oricâte cursuri îi duci, ceas de ceas agresivitatea din ei își spune cuvântul în trafic”, adaugă Titi Aur despre șoferii agresivi în trafic.

„În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv”

„Pentru această categorie sunt sancțiuni prea mici. În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv. Dacă faptele arată că pot duce la un comportament grav, deși nu s-a întâmplat accidentul, sancțiunile sunt drastice, tocmai pentru a descuraja această categorie de tupeism, care ne pune în pericol zilnic”, a explicat Titi Aur la Digi24.

Expertul în conducere defensivă spune că sunt și șoferi care fac anumite gesturi în trafic din greșeală, fără să conștientizeze, iar pentru ei este nevoie de educație rutieră, prin programe speciale, însă „pentru teribiliști, sancțiunile sunt prea mici, deși s-au mărit acum.” „Ar fi trebuit până la anularea permisului, ani de închisoare și confiscarea mașinii în caz de închisoare”, a afirmat expertul în conducere defensivă.

„În Australia, se merge pe autostradă cu 100 kilometri pe oră, iar pe drumurile naționale cu 110 kilometri pe oră. Am întrebat de ce. Pentru că pe autostradă am avut 140, nu ne-am încadrat în numărul de accidente. Am scăzut la 100 și o să scădem până la 50, dacă nu scade numărul de victime. Ne luăm repere, ne luăm target unde vrem și cum, iar dacă nu ne încadrăm, reducem viteza până ajungem acolo, până când cetățeanul înțelege că trebuie să respecte”, a punctat Titi Aur.

Îți recomandăm

Astfel, potrivit notei de fundamentare, consultate de Agerpres, proiectul de modificare a OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cuprinde mai multe dispoziţii:

  • se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei - 725 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;
  • se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;
  • se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei - 1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;
  • în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;
  • se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult