Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Codul Rutier va fi modificat. Cum vor fi sancționați șoferii agresivi. Titi Aur: „În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere”

sofer in trafic

Foto: Getty Images

Șoferii agresivi în trafic vor fi sancționați, potrivit unor modificări care vor fi aduse Codului rutier. Guvernul urmează să aprobe în ședința de joi modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

„Se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a declarat la Digi24 că sancționarea conducătorilor auto care dau dovadă de teribilism în trafic este o măsură bine venită, pentru că anumite gesturi pe drumurile publice pot fi fatale. Titi Aur a dat ca exemplu întoarcerea intenționată pe autostradă și spune că sancțiunile trebuie să fie mai mari decât cele prevăzute.

„Trebuie să ținem cont și de cei care merg pe contrasens pe autostradă, că au greșit, au ajuns întâmplător, că pe timpul când făceau școala nu erau autostrăzi. Sunt șoferi care fac greșeli. Pentru această categorie trebuie educație. (...) Suntem pe locul 1 în Europa la accidente și măsuri trebuie luate pentru fiecare categorie de producători de accidente în parte. Cei care nu știu trebuie ajutați, cei care nu vor, trebuie obligați”, a spus Titi Aur. 

În proiectul care urmează să fie aprobat azi de Guvern apare ca noutate introducerea unor amenzi de peste 700 de lei pentru comportamentul agresiv pe drumurile publice, mergându-se până la suspendarea permisului de conducere. 

„Din păcate, această categorie nu ai cum să o educi, orice ai face și la oricâte cursuri îi duci, ceas de ceas agresivitatea din ei își spune cuvântul în trafic”, adaugă Titi Aur despre șoferii agresivi în trafic.

„În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv”

„Pentru această categorie sunt sancțiuni prea mici. În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv. Dacă faptele arată că pot duce la un comportament grav, deși nu s-a întâmplat accidentul, sancțiunile sunt drastice, tocmai pentru a descuraja această categorie de tupeism, care ne pune în pericol zilnic”, a explicat Titi Aur la Digi24.

Expertul în conducere defensivă spune că sunt și șoferi care fac anumite gesturi în trafic din greșeală, fără să conștientizeze, iar pentru ei este nevoie de educație rutieră, prin programe speciale, însă „pentru teribiliști, sancțiunile sunt prea mici, deși s-au mărit acum.” „Ar fi trebuit până la anularea permisului, ani de închisoare și confiscarea mașinii în caz de închisoare”, a afirmat expertul în conducere defensivă.

„În Australia, se merge pe autostradă cu 100 kilometri pe oră, iar pe drumurile naționale cu 110 kilometri pe oră. Am întrebat de ce. Pentru că pe autostradă am avut 140, nu ne-am încadrat în numărul de accidente. Am scăzut la 100 și o să scădem până la 50, dacă nu scade numărul de victime. Ne luăm repere, ne luăm target unde vrem și cum, iar dacă nu ne încadrăm, reducem viteza până ajungem acolo, până când cetățeanul înțelege că trebuie să respecte”, a punctat Titi Aur.

Îți recomandăm

Astfel, potrivit notei de fundamentare, consultate de Agerpres, proiectul de modificare a OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cuprinde mai multe dispoziţii:

  • se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei - 725 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;
  • se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;
  • se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei - 1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;
  • în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;
  • se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult