Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Codul Rutier va fi modificat. Cum vor fi sancționați șoferii agresivi. Titi Aur: „În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere”

sofer in trafic

Foto: Getty Images

Șoferii agresivi în trafic vor fi sancționați, potrivit unor modificări care vor fi aduse Codului rutier. Guvernul urmează să aprobe în ședința de joi modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

„Se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a declarat la Digi24 că sancționarea conducătorilor auto care dau dovadă de teribilism în trafic este o măsură bine venită, pentru că anumite gesturi pe drumurile publice pot fi fatale. Titi Aur a dat ca exemplu întoarcerea intenționată pe autostradă și spune că sancțiunile trebuie să fie mai mari decât cele prevăzute.

„Trebuie să ținem cont și de cei care merg pe contrasens pe autostradă, că au greșit, au ajuns întâmplător, că pe timpul când făceau școala nu erau autostrăzi. Sunt șoferi care fac greșeli. Pentru această categorie trebuie educație. (...) Suntem pe locul 1 în Europa la accidente și măsuri trebuie luate pentru fiecare categorie de producători de accidente în parte. Cei care nu știu trebuie ajutați, cei care nu vor, trebuie obligați”, a spus Titi Aur. 

În proiectul care urmează să fie aprobat azi de Guvern apare ca noutate introducerea unor amenzi de peste 700 de lei pentru comportamentul agresiv pe drumurile publice, mergându-se până la suspendarea permisului de conducere. 

„Din păcate, această categorie nu ai cum să o educi, orice ai face și la oricâte cursuri îi duci, ceas de ceas agresivitatea din ei își spune cuvântul în trafic”, adaugă Titi Aur despre șoferii agresivi în trafic.

„În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv”

„Pentru această categorie sunt sancțiuni prea mici. În Suedia se merge până la confiscarea mașinii, anularea permisului de conducere. Atenție! Doar pentru comportament agresiv. Dacă faptele arată că pot duce la un comportament grav, deși nu s-a întâmplat accidentul, sancțiunile sunt drastice, tocmai pentru a descuraja această categorie de tupeism, care ne pune în pericol zilnic”, a explicat Titi Aur la Digi24.

Expertul în conducere defensivă spune că sunt și șoferi care fac anumite gesturi în trafic din greșeală, fără să conștientizeze, iar pentru ei este nevoie de educație rutieră, prin programe speciale, însă „pentru teribiliști, sancțiunile sunt prea mici, deși s-au mărit acum.” „Ar fi trebuit până la anularea permisului, ani de închisoare și confiscarea mașinii în caz de închisoare”, a afirmat expertul în conducere defensivă.

„În Australia, se merge pe autostradă cu 100 kilometri pe oră, iar pe drumurile naționale cu 110 kilometri pe oră. Am întrebat de ce. Pentru că pe autostradă am avut 140, nu ne-am încadrat în numărul de accidente. Am scăzut la 100 și o să scădem până la 50, dacă nu scade numărul de victime. Ne luăm repere, ne luăm target unde vrem și cum, iar dacă nu ne încadrăm, reducem viteza până ajungem acolo, până când cetățeanul înțelege că trebuie să respecte”, a punctat Titi Aur.

Îți recomandăm

Astfel, potrivit notei de fundamentare, consultate de Agerpres, proiectul de modificare a OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cuprinde mai multe dispoziţii:

  • se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei - 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei - 725 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;
  • se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;
  • se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei - 1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;
  • în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;
  • se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult