Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Comisia Europeană vrea interzicerea vânzărilor de mașini pe benzină și motorină din 2035. Ce conține planul european de reducere drastică a emisiilor de carbon

Mașini

Foto: Inquam Photos

Comisia Europeană a anunțat miercuri un pachet ambițios de măsuri al cărui scop este reducerea drastică a emisiilor de carbon. Planul Bruxelles-ului, care trebuie aprobat de cele 27 de state și de Parlamentul European, include impunerea unei taxe pe combustibilul folosit în aviație și interzicerea vânzărilor mașinilor pe benzină și motorină, relatează BBC.

„Putem face lucrurile într-un alt mod și alegem o cale mai bună, mai sănătoasă și mai prosperă pentru viitor ", a declarat miercuri președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

"Este misiunea generației noastre să ne asigurăm nu numai propria bunăstare, ci și pe cea a copiilor și nepoților noștri", a continuat ea. Uniunea Europeană și-a asumat să atingă neutralitatea emisiilor de carbon până în anul 2050.

O misiune dificilă, în contextul în care măsurile propuse vor stârni opoziție din partea industriei aviatice și auto, dar și a statelor care se bazează într-o mare măsură pe combustibili fosili. 

Pachetul de măsuri, considerat a fi cel mai ambițios plan al UE de combatere a schimbărilor climatice, a fost denumit „Fit for 55”, deoarece ar pune blocul comunitar pe ruta potrivită către îndeplinirea obiectivului de a reduce, până în 2030, cu 55% emisiile de carbon față de nivelul din 1990.

Acesta include:

- limitarea emisiilor pentru autovehicule la un nivel care va pune capăt, din 2035, vânzărilor de mașini noi pe benzină și motorină

- impunerea unei taxe pe combustibilul pentru aviație și o vacanță fiscală de 10 ani pentru alternativele cu emisii reduse de carbon

- taxarea la frontiera UE a importurilor de materii prime precum aluminiul, oțelul sau cimentul, a căror producție a generat emisii de carbon în state non-UE

- obiective mai ambițioase pentru extinderea folosirii energiei regenerabile în interiorul UE

- reabilitarea mai rapidă a clădirilor care nu sunt considerate eficiente din punct de vedere energetic

Pachetul de măsuri va majora cel mai probabil costul încălzirii locuințelor, dar și tarifele la transportul aerian.

Potrivit unui diplomat european citat de Reuters, succesul său va sta în abilitatea sa de a fi realist și echitabil social, fără a destabiliza economiile statelor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este adevarat ca au inceput cu maruntisul ! Poluarea europeana reprezinta mai putin de 20% din cea mondiala, iar in cadrul acestor procente poluarea auto reprezinta tot cam atit ! 1/5 x 1/5 = 1/25 , adica ~ 4% , procent pentru care ar trebui demolata industria auto clasica europeana, lucru de care sigur vor profita constructorii auto din alte continente.
    Puteau proceda cu pasi mici, cum au facut cu ... becurile si aspiratoarele, acum citiva ani CE a interzis producerea de becuri cu incandescenta cu puteri > 70W si de aspiratoare cu puteri > 1200W, asa ca poti gasi in buticurile asiatice becuri cu incndescenta de 200W si aspiratoare de 2000w (prost facute!)
    In cazul masinilor cu motoare cu combustie interna puteau introduce o limitare a capacitatii cilindrice la , sa zicem, 1000cm3 si asta chiar mai repede de anul 2035 si sa studieze efectele climatice/economice/sociale ala acestei hotariri.
    Puteau interzice de exemplu cursele de F1, Fx, barci, off-road, etc pentru vehiculele echipate cu motor cu combustie interna, lasindu-le in competitie doar pe cele cu motoare electrice - era un cistig major prin implicarea marilor firme producatoare sa imbunatateasca performantele si fiabilitatea acestor motoare si a bateriilor...
    Si o chestiune de nivel european pe care nu am vazut-o niciodata ousa in discutie: exista desertul Sahara, care are doar nisip si Soare, MULT soare !!
    De ce nu se construieste in colaborare Euro-Africana un imens lant de centrale electrice pe baza de energie solara, energia electrica astfel produsa putind fi transportata pe cabluri trans-mediteraneene in Europa, iar o parte din ea cedata statului african implicat in constructia ei ???
    • Like 0
  • Automobilele polueaza 15-20% din total ! De ce au inceput cu maruntisul si nu cu industria si centralele electrice pe carbune sau gaz din Germania ? Din cauza ca e mai simplu pentru politicieni sa pacaleasca cetateanul decit industriasii ! Problema e ca cetateanul plateste de doua ori, si masina la pret dublu si poluarea din industrie !!!
    • Like 0
  • 2035 va fi sfarsitul Daciei si Mioveniul si toata zona va fi in faliment.
    Sper ca in urmatorii 15 ani sa apara si ceva programe de incurajare alte industrii in zona...
    • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Dacia va face la un moment dat masini electrice. Nu va disparea. Se va adapta.
      Dacia are segmentul ei de piata care va ramane si dupa 2035.
      • Like 0
  • Dar oare de ce vor sa interzica numai automobilele pe benzina/motorina si nu interzic si camioanele, avioanele, vapoarele care polueaza mai mult decit automobilele ? Depoluam numai unde e mai simplu si plateste direct cetateanul care cumpara o masina electrica la pret dublu fata de una pe benzina ?
    • Like 2
    • @ Tudor Cislariu
      cox check icon
      Dintr-un motiv foarte simplu:
      La ora actuală tehnologia permite doar electrificarea autoturismelor/autoutilitarelor și experimental a autocamioanelor și a avioanelor / ambarcatiunilor ușoare.
      • Like 1
    • @ Tudor Cislariu
      Numarul de masini e de cateva ori mai mare decar al camioanelor, avioanelor si vapoarelor la un loc. Un miliard versus cateva zeci de milioane.
      Apoi trecerea de la masinile pe benzina la masinile electrice se va face in timp. Mai sunt 15 ani pana in 2035. Din 2035 opresc vanzarea de masini noi dar cele existente vor ramane inca in folosinta si asta lasa inca 10-20 ani pana cand si cele vechi se caseaza si timp suficient sa le inlocuim cu masini electrice. Tehnologia masinilor electrice se ieftineste de la an la an, in 15 ani va fi mult mai accesibila, iar pretul benzinei e in crestere (se termina petrolul) asa ca intr-un timp nu foarte indepartat va fi asa de scump ca mai bine iau bicicleta (sau scutere).
      Si nu in ultimul rand, scaderea masinilor poluante va fi prima data in orase. Impactul se vede in 1-2 ani prin scaderea poluarii si problemelor respiratorii in aglomerarile urbane. Deja in unele orasele vestice au interzis inmatricularea de masinilor pe motorina mai vechi de 10 ani, au impus ca toate noile masini de societate sa fie electrice, adaugat limita de viteza de 30km/h si senzorii de poluare indica o scadere de la an la an.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Se termina petrolul? Se tot termina de câteva decenii si când colo aflăm că sunt rezerve enorme. Nu există nici o criză a petrolului. Doar niște minți crețe care vor să scumpească și interzică variantele eficiente că poate așa mașinile electrice vor avea mai mult succes ca variantă unică. Eu pun pariu că n-o să reușească.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionascu
      pretul petrolului e in crestere de 70 de ani, iar putzurile inchise sunt in crestere. In conditiile in care Norvegia si-a sigilat unele putzuri sa astepte inca ceva zeci de ani sa vanda cand le-or fi mai rau. Sau mai bine.
      Altfel consumul fata de rezerve e estimat clar si ca ajunge inca 47 de ani https://www.worldometers.info/oil/ .
      • Like 2
    • @ Tudor Cislariu
      Diferenta dintre automobile si restul (camioane, avioane, vapoare) este ca automobilele polueaza in localitati, sub nasul cetateanului care e afectat direct, pe cand celelalte polueaza in afara localitatilor.
      Toate contribuie la poluarea globala. Deci toate trebuie "optimizate".

      • Like 0
  • Nume check icon
    Interesant, dar vom avea autovehicule electrice cu performante similare celor pe motorina si benzina? Ca daca nu va fi cam dificil sa facem transport de persoane si de de marfa numai cu bicicleta si sa mancam legume cultivate de fiecare
    in balcon.
    • Like 3
    • @ Nume
      prima restrictie este la lotul de masini mici si nu la camioane. Oricum in lume sunt cateva zeci de tiruri si aproape un miliard de masini mici.
      Autobuze deja se produc electrice si orasele mari schimba parcul auto treptat, au acoperit depourile si hangarele cu celule fotovoltaice, si la fiecare schimb de tura /capat de retea acumultatorul se incarca la borne rapide pt 15min.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Mihai check icon
      Răspuns tipic al unei persoane cu 0 cunoaștere în domeniu transporturilor la fel ca și “duamna” de la CE, prietena cu Erdogan. Vindem iluzii pe credit la preț promoțional și ascundem mizera dar mai ales dobânzile sub preș. Ecologie de formă cu facturi cât China. Sunt surprins că nu se menționează nimic de hidrogen…
      • Like 0
    • @ Mihai
      asta e din gama: "noi romanii stim mai multe decat specialistii" si de fapt aia de prin orasele mari din vest o duc intr-o mare minciuna si degeaba marile orase vestice au trecut de cativa ani la autobuze electrice si transport public electric, au de peste 10 ani subventii pt instalarea fotovoltaice ca sa produca curent direct unde e nevoie si sa fie mai simplu pt retelele de transport electricitate, au obligat toate constructiile noi sa aiba acoperisurile dotate cu un minim de fotovoltaice si adauga inclusiv pe scoli si institutii si blocuri, au interzis inmatricularea masinilor prea vechi si plan cincinal pe viitor de a aduce cat mai multe masini electrice in oras, etc. Da, multe masini sunt facute in China - ca si cei 10 perechi de blugi din casa / sosete / electronice etc. dar pana acum Tesla este una din cele mai viabile masini, de cativa ani de cand se vinde nu gasesc una la mana a2a .... asa ca e evident viitorul.
      Asta e tendintza generala de peste 10 ani: se trece treptat la electricitate, cat de green se poate ca perfectiune nu este. Reactoarele se inchid (germania, belgia, franta,etc), petrolul e lasat pe plan secund ca in 47 ani se termina la rata de utilizare de acum, carbunii inca aproape 150 de ani dar si acolo se tine sub control utilizarea. Cel putin in Europa.
      • Like 1
  • Vai de noi. Mersul pe jos si respiratia - e producatoare de co2 de cand vor sa o interzica?!
    Inter, icem ok dar ce punem in loc la aceleasi standarde si cost?! Sau doar interzicem?!
    • Like 2


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult