Ajunul Crăciunului este tot mai aproape şi suntem în febra ultimelor pregătiri. Găsirea „celor mai frumoase cadouri” pentru cei dragi ocupă un loc de cinste în constelaţia frământărilor zilnice specifice acestui sezon. Care este simbolul acestor cadouri? De ce oferim cadouri de Crăciun?
Un posibil răspuns ar fi că, prin cadourile de Crăciun exersăm dăruirea şi primirea iubirii celor din jur. Deşi facem asta de nenumărate ori de-a lungul anului, se pare că această sărbătoare aduce în prim-plan preocuparea de a dărui şi a primi atenţia şi dragostea celor dragi. Acesta este unul dintre simbolurile cadourilor de Crăciun.
Sub impactul reclamelor tot mai agresive la care suntem expuşi şi care prezintă Crăciunul ca pe o sărbătoare magică în care fiecare trebuie să primească tot ceea ce îşi doreşte, ajungem să percepem şi partea mai puţin plăcută a acestei sărbători. Preocuparea pentru cadoul „perfect” şi oboseala datorată nenumăratelor ore petrecute prin magazinele agolmerate pot contribui la diminuarea mirajului care învăluie această sărbătoare.
Pentru a evita să cădem în capcanele binecunoscute ale acestui moment din an şi pentru a gusta din plin din bucuria pe care o oferă această sărbătoare este important să respectăm câteva reguli simple:
Oamenii de ştiintă au arătat că, persoanele care primesc daruri sub formă de experienţă se simt mult mai legate de cei care le oferă, comparativ cu persoanele care primesc bunuri materiale.
1. Sărbătoarea Crăciunului are legătură în primul rând cu prezenţa celor dragi, nu cu preţul sau numărul obiectelor cumpărate.
2. Planificaţi din timp cumpărăturile. În criză de timp s-ar putea să nu vă mai uitaţi la bani sau la ceea ce cumpăraţi.
3. Oferiţi în dar accesul la anumite experienţe, nu doar obiecte sau jucării. Suntem mult mai înclinaţi să oferim celor dragi cadouri materiale pentru că avem credinţa că cel care primeşte se va folosi de lucrul respectiv o perioadă mai mare de timp şi îşi va reaminti de fiecare dată ocazia când l-a primit (Chan şi Molginer, 2013). În realitate, purtăm cu noi pe termen lung doar amintirea unor momente speciale cu cei dragi şi nu amintirea unor obiecte. De exemplu, ne putem aminti cu uşurinţă o experienţă interesantă pe care am primit-o în dar de Crăciun când eram copii, dar nu o jucărie pe care am primit-o. Oamenii de ştiintă au arătat că, persoanele care primesc daruri sub formă de experienţă se simt mult mai legate de cei care le oferă, comparativ cu persoanele care primesc bunuri materiale.
Forţa care produce acest efect este emoţia care însoţeşte trăirea experienţei respective. Diferenţa vine din faptul că, deşi primirea unui cadou generează bucurie în ambele situaţii (indiferent dacă este un cadou material sau sub formă de experienţă), trăirea experienţei primite în dar generează o stare emoţională mult mai intensă decât situaţia în care persoana se foloseşte de un obiect primit. În categoria cadourilor care contribuie la conectarea cu cei dragi intră orice tip de experienţă care are legătură cu ceea ce este important pentru persoana care va primi cadoul: un bilet la operă, la teatru, la film, la un concert, o excursie, un pachet de tratament Spa, un curs de fotografie sau de arte plastice, etc.
4. Oferiţi cadouri sub formă de experienţe chiar şi atunci când nu cunoaşteţi persoana foarte bine. Cu un astfel de cadou mergem întotdeauna la sigur. Cei ce se aşteaptă la un cadou material vor fi încântaţi în cele din urmă de experienţa la care au avut acces, dar cei ce se aşteaptă la un cadou de tip experienţă vor fi dezamăgiţi dacă primesc ceva material.
Părinţii au impresia că jucăriile reprezintă cadoul ideal pentru copii, de Crăciun. Această percepţie este parţial greşită pentru că între o jucărie şi o experienţă cu părintele, cei mai mulţi dintre copii vor alege ultima variantă, cu condiţia ca experienţa de relaţionare dintre copil şi părinte să fie una de calitate
5. Pentru copii timpul acordat de către adulţi este cel mai de preţ dar. Cadourile sub formă de experienţă sunt foarte importante pentru copii. Activităţile pe care le facem împreună cu ei rămân în memoria de lungă durată mai mult timp decât jucăriile pe care le primesc. De exemplu, puteţi să îi oferiţi copilului d-voastră în loc de o jucărie scumpă şi de care se va plictisi repede, o oră de gătit împreună sau o oră de călărie ori o excursie la munte. Adesea percepţiile adulţilor sunt diferite de cele ale copiilor în ceea ce priveşte natura cadourilor de Crăciun.
Părinţii au impresia că jucăriile reprezintă cadoul ideal pentru copii, de Crăciun. Această percepţie este parţial greşită pentru că între o jucărie şi o experienţă cu părintele, cei mai mulţi dintre copii vor alege ultima variantă, cu condiţia ca experienţa de relaţionare dintre copil şi părinte să fie una de calitate (părintele să fie „prezent”, să facă lucruri împreună cu copilul). Există şi situaţii în care copiii preferă jucăriile în detrimentul timpului petrecut cu părinţii, dar aceste situaţii sunt rezultatul unui proces de învăţare. Chiar dacă vă orientaţi spre achiziţionarea unor cadouri materiale, încercaţi să le cumpăraţi copiilor obiecte care să vă folosească în crearea unor experienţe viitoare. De exemplu, putem să le cumpărăm biciclete pentru ca ulterior să ieşim împreună la sfârşit de săptămână, să ne plimbăm cu bicicletele. Modelul nostru reprezintă un puternic exemplu de învăţare pentru copii. Dacă ne dorim ca proprii noştri copii să nu ajungă sclavii cumpărăturilor compulsive, să nu fie dependenţi de recompensele materiale şi să aibă valori care să pună accent pe aspecte legate de „a Fi” şi nu de „a Avea”, atunci e important să acordăm atenţie mesajelor pe care comportamentele noastre le transmit în această perioadă din an.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.