Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Cum este Dune, filmul din 2021. „Un maraton emoțional și vizual, fără niciun moment mort, aproape obositor…”

Dune: Part One

Ce e mai frumos decât să înțelegi că aparții? Tu ești în aer, tu ești în lumină, tu ești în tăcere. Cea mai mare forță pe care o ai e renunțarea la forță. Nu te împotrivi. Acceptă mersul lucrurilor și mersul lucrurilor te va accepta pe tine. Ești acasă. Filmul „Dune” în regia lui Denis Villeneuve (2021), care are la bază uimitoarea poveste scrisă în anii ’60 de Frank Herbert, este și o meditație despre locul omului în univers. Fie el un univers imaginat, imens, de necuprins, fie el un univers cu doar câteva străzi și câteva blocuri.

„Misterul vieții nu e o problemă ce se cere rezolvată, ci o realitate care trebuie trăită. Niciun proces nu poate fi înțeles dacă e întrerupt. Înțelegerea trebuie să însoțească desfășurarea procesului, trebuie să se contopească și să se desfășoare odată cu el.”

(Frank Herbert – Dune, ed. Armada Clasic, trad. Ion Doru Brana, 2019)

Și ce misterioasă este lumea Dune. Populată de oamenii viitorului, pe planete necunoscute, reci și periculoase, pline de caverne, de comploturi, de frică. Mereu mișcarea, mereu liniștea care înconjoară infinitul, senzația că ceva imens urmează să se întâmple. În centrul filmului – un băiat, un fiu de duce, îl cheamă Paul. E antrenat să devină un conducător, mama lui, o înaltă preoteasă, îl învață să navigheze misterul vieții, oamenii tatălui să lupte inteligent. Are vise despre viitor, e în pragul unui mare pericol, s-ar putea ca el să fie speranța universală. Familia lui trebuie să preia, din porunca Împăratului, o planetă neprietenoasă, aridă, dar de pe care se recoltează cel mai de preț element al acestei lumi – mirodenia. Banii par să învârtă și acest univers, motiv de război și de trădări. Totul pare o capcană, și toți cei implicați pare că știu asta. Însă nimeni nu se împotrivește. Unii pentru că speră că pot schimba viitorul, alții pentru că îl acceptă. Planeta Arrakis este destinul lui Paul, un erou aproape clasic, dar conectat cu sinele și cu infinitul doar ca marii Mesia ai religiilor pe care le cunoaștem.

Intens din primele secunde, filmul e un maraton emoțional și vizual, fără niciun moment mort, aproape obositor. Agresiv, lasă însă mereu loc frumuseții, albastrului din ochii personajelor, întinderii din deșert. O invitație de a privi mereu dincolo de ce se vede pentru a găsi adevărul. Și adevărul e că omul nu va reuși niciodată singur, ci doar ajutat de cei din jur. Cei invizibili sunt puterea. De fapt, romanul lui Frank Herbert le este dedicat „celor a căror activitate se desfășoară dincolo de hotarul ideilor, în lumea adevăratelor materiale, ecologilor din ținuturile aride, oriunde s-ar afla și în orice epocă ar lucra”. Dune e și despre comunitate.

Această combinație de acțiune, tehnologie, muzică, efecte vizuale și filozofie face din Dune o o narațiune amețitoare, dar ușor de parcurs. Simplificat față de roman, scenariul urmărește prima parte a aventurilor lui Paul: e doar începutul, aruncarea eroului în propriul destin, unde i se atrage atenția asupra lumii din jur, se setează toate premisele pentru ceva remarcabil. O cursă în care un adolescent înțelege că viața poate fi o căutare a apartenenței.

Dincolo de realizările cinematografice, cred că Dune e un bun reminder al puterii poveștilor. Un reminder că unul dintre cele mai mari obstacole de pe planeta Arrakis sau de pe planeta Pământ este frica. Frica de necunoscut, frica de celălalt, frica de ce s-ar putea întâmpla, frica de ce nu se va întâmpla. Iar dincolo de frică se află lumea.

„Să nu mă tem. Frica ucide mintea. Frica este moartea măruntă, purtătoare desființării totale. Voi înfrunta frica. O voi lăsa să treacă peste mine, prin mine. Și, după ce va fi trecut, îmi voi întoarce ochiul interior și voi privi în urma ei. Pe unde a trecut frica, nu va mai fi nimic. Voi rămâne doar eu.” (Frank Herbert – Dune, ed. Armada Clasic, trad. Ion Doru Brana, 2019)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dune, Infanteria stelara, Ender's game. Cărți excepționale cu ecranizări care acoperă doar o mica parte din povestea scrisă.
    E bine sa fi ambițios și să dorești să transpui pe ecran un roman de asemenea complexitate. Dar este practic imposibil sa o faci.
    Mâine, poimâine văd că se apuca vreun ambițios sa ecranizeze Fundația sau Lumea inelara.
    • Like 1
    • @
      Unde se poate vedea Fundația?
      • Like 0
  • După cîteva jdemii de ani cînd despre Tera nu se mai pomenește nimic , după Dune, urmară încă cîteva mii de ani și din neantul intergalactic s-a ițit un trib care salvează galaxiile și împăratul vierme : evreii !
    Of of, nenea Herbet .
    • Like 0
  • Cartile sunt dense si complexe, si la a3a citire (ok, acum dupa aproape 20 de ani, intre timp am mai uitat si multe amintiri sunt alterate) si inca vad noi sensuri. Habar nu am cum ar condensa intr-un singur film. Dar o serie de 7 sezoane cu 7 filme pe sezon va fi o serie super reusita.
    • Like 3
  • As vrea sa stiu parerea cuiva care nu a citit romanele si care nu a vazut primele ecranizari. E posibil ca unele chestiuni sa nu fie de inteles...
    • Like 0
    • @ Adrian Dinca
      Eu nu am citit romanele si mi s-a parut foarte grabita povestea. Abia dupa film si dupa citirea paginii wikipedia a romanului am inteles ideea filmului. Povestea mi s-a parut extrem de confuza. Ca impresie generala lasata e ca atunci cand as fi vazut game of thromes intr-un film de 3 ore. Imposibil!
      • Like 0
    • @ Theodor Florin
      nu ai citit dar știi, telepatule intri în rezonanță cu cei care am citit toate romanele din seria Dune și emiți cugetări ... de căcat, ....limita de analfabet funcțional cu tastatură și internet .
      • Like 0
    • @ Theodor Florin
      Atunci,uitați filmul,luați romanul,precis găsiți toate volumele incl.la anticariat.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult