Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum mi-am depășit în facultate frica de a fi considerat prost: „- Domnule profesor, n-am înțeles nimic. Sunt atât de neștiutor, încât nici măcar nu știu ce să vă întreb ca să ies din neștiință”

Absolvenți de facultate

Foto: Virgil Simionescu/ Inquam Photos

În ultimul articol vă povestisem despre ce am observat eu în patru ani de dat mediații elevilor de gimnaziu și liceu. Pomenisem despre cele două handicapuri (ale părinților și elevilor) și am spus la final că, doar învingând acel impuls de a nu pune întrebări de frica eșecului și a judecății celorlalți, vom schimba ceva în educație.

Vreau de data asta să vă povestesc o întâmplare „academică” în care am reușit să înving frica de a fi judecat de profesor. În facultate aveam un curs similar cu programarea. Profesorul era relativ tânăr, de o vârstă oarecum apropiată de a noastră, foarte inteligent, dar cu un mic impuls de a merge cu predatul mult prea rapid. Acesta simțea că, dacă cel din față a înțeles (de regulă cel din față era și cel mai inteligent dintre noi și înțelegea foarte bine tot ce-i predai), toată clasa a înțeles și nu mai e nevoie de întrebări suplimentare. Într-un curs ni se preda un program linie cu linie, explicat în ritmul relatat mai sus. Toată scena era ruptă parcă dintr-un film mut, în care cu toții ne uitam unii la alții cu privirea de „Ai înțeles ceva? Nici tu? Nici eu. Ce naiba facem la examen?”, urmat de un liniștit și sigur pe el „Băi, ați înțeles?” de la profesor, urmat în mod firesc de cincisprezece capete care aprobă total la nimereală doar de dragul evitării discuției.

Situația continuă până când, ca prin minune, proful simte că noi suntem cam pe lângă, așa că accentuează puțin întrebarea. Cum a schimbat foaia, cum n-am mai dat din cap aprobator. Riscam să fim întrebați concret ce am înțeles, urmând bineînțeles probabil un răspuns demn de Socrate - „Domnule profesor, am înțeles că n-am înțeles nimic”.

Ceea ce s-a și întâmplat. Eu sunt tipul de om care nu tace. Imaginați-vă o clasă întreagă de studenți puși în fața faptului de a recunoaște că nu pricep nimic și nici nu au curajul de a o recunoaște. Și mai penibil era că proful încă nu se prinsese că ce preda era limbă străină pentru noi.

M-am ridicat în picioare:

„- Domnule profesor, n-am înțeles nimic. Eu cel puțin n-am înțeles nimic. Colegii mei poate că au înțeles ceva, dar eu sunt chiar pe lângă. Nu știu cum să vă descriu cât de pe lângă sunt, dar sunt atât de neștiutor, încât nici măcar nu știu ce să vă întreb ca să ies din neștiință. Habar nu am ce întrebări să adresez pentru că simt că orice întrebare aș pune, tot nu m-aș lămuri.”

Profesorul a râs, colegii au râs și ei, câțiva aveau privirea de „exact asta am vrut să spun și eu, dar bine că ai făcut-o tu” și atunci s-a reluat totul de mai de sus, cu alte explicații, cu câteva întrebări de control pentru a vedea dacă chiar s-a înțeles și așa mai departe. La final, când ni s-a pus din nou veșnica întrebare, majoritatea putea spune cu mai multă încredere că da.

Ce vreau să spun de fapt? Nu numai că nu am fost judecat de profesor sau colegi, ba chiar am fost apreciat că am fost onest și cumva am luat cuvântul pentru toată lumea, căci eram în mare parte în aceeași oală. Bineînțeles că au mai fost glume pe parcursul semestrului legat de acest episod, dar nici alea nu m-au pus într-o lumină proastă, ba din contră.

Mi-aș dori ca elevii să aprecieze libertatea pe care o au, libertatea de a pune la îndoială tot ce li se pare suspect și să întrebe. Rolul dascălului e să te învețe în primul rând ce întrebări să pui, cum să le pui și ce la ce rezultat să ajungi. E datoria lui să-ți mai explice încă o dată dacă n-ai înțeles ceva. Sper și ca domnii profesori să priceapă că „repetiția e mama învățăturii” și să nu-și piardă răbdarea cu cei care nu înțeleg. Dar poate că acesta e și secretul predatului, o explicație a faptului că nu oricine poate fi dascăl. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • .... 60-70% dintre studenți sunt știuleți cu liceu, 70% dintre elevii de liceu sunt copii fără noțiuni de bază din gimnaziu, cei de gimnaziu nu au cunoașteri elementare de scriere și de citire.
    Nu se face selecție de către învățători -profesori că nu mai au finanțare &co.
    Acu vreo 10 ani : 13 premiul 1, 11 premiul 2 și 3 premiul 3 .... clasa a IV a ... oraș !
    Au promovat în vară 4 studenți din 50 de știuleți , au trecut toți la reexaminarea de toamnă alt profesor/rector, 1996-1998 (după restanța propriu zisă !!!! )
    Toți sunt profi-ingineri , casnice/golani, & autocenzură, din 150 în meserie au lucrat 12 ,.... bani aruncați în vînt , de 30 de ani.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Nu trebuie sa ne miram de acest comportament. Este un comportament de tip estic în care a arata ca nu înțelegi ceva înseamnă ca ești prost sau dobitoc. O atitudine de macho, bineînțeles prost înțeleasa. Și găsești peste tot în societate, poate de aceea noi suntem cei care ne pricepem la tot ce mișcă și ce nu mișcă pe aceasta planeta. Și câteodată mă tot întreb, dar noi romanii le știm pe toate, noi urmașii dacilor care i-au învățat latina pe romani, am inventat roata, suntem poporul ales, etc. etc. etc. de ce Grădina Maicii Domnului arata ca o groapa de gunoi? Sau poate ca singurele lucruri la care ne pricepem sunt cele mereu enumerate de media tabloida copy paste, respectiv: mici, palinca și fete frumoase, pentru ca atunci când nu am înțeles ceva la școală am destul de prosti ca nu spunem va rog frumos sa repetați ca nu am înțeles?
    P.S. În plus aș adauga marea găselnița ca noi suntem "creativi" și "inventivi", nu ca am fi, ci pentru ca nu am înțeles trebuie sa fac ceva sa mă descurc. De exemplu cei cei care au copiat la examenul de piloți, dacă ne mai aducem aminte...
    • Like 0


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult