Foto: Guliver Getty Images
Câteodată am senzația că nu mai știu care e menirea presei și definiția ei de bază, deși am avut o carieră de 25 de ani ca jurnalist. În ultimele zile m-am lovit de două cazuri flagrante de dezinformare și mistificare produse de redacții cu pretenții și cu nasul mereu pe sus că ele sunt elita presei românești. Un prim caz l-a semnalat Vlad Petreanu, inspirat intitulându-l „Sorana: un masacru media” și unde devoalează făcăturile de presă în urma unui interviu luat Soranei Cârstea în care vorbește și de Simona Halep. Nu voi relua demonstrația, o puteți citi în original aici. E uimitor!
Rămân pe tărâmul sportului doar ca pretext, pentru că altfel este vorba tot de presă în general și despre cum a devenit sclava clickului digital. Știm că există redacții cu 2-3 oameni care stau la vânătoare pe laptopuri, știm că sunt plătiți prost și la număr de vizitatori intrați pe materialele lor, dar nu știm de ce și-au mai ales această meserie care înseamnă revelația pontului primit, sudoarea documentării, perseverența verificării informațiilor și finalmente bucuria oferirii unui produs public pe care să nu-ți fie rușine să-l semnezi.
Dar văd că nici măcar egoul personal nu mai este azi la preț. Se semnează fără jenă orice gugumănie copy/paste. Nu mai vorbesc de desconsiderarea celorlalte etape premergătoare semnăturii.
Dacă aș putea aș stipula ca la finalul redactării unui material digital să apară pentru editor o căsuță de quiz ca să demonstreze că „Nu sunt un robot”. Mi-e că am rămâne fără content pe media digitală.
Așadar, cazul semnalat de mine e din zona EURO 2020. O petardă mediatică plecată de la Prosport a lansat ideea că UEFA s-a săturat de promisiunile neîndeplinite ale României și a luat decizia să închirieze alte stadioane decât cele mult trâmbițatele Ghencea, Giulești, Arcul de Triumf și Dinamo. În realitate, UEFA nu închiriază niciun stadion în afara Arenei Naționale, nu a luat nicio decizie intempestivă pe subiectul ăsta și oricum subiectul stadioanelor e împărțit în mai multe spețe, nu se iau așa otova. Federația Română de Fotbal a dat detalii despre acest subiect pe website-ul oficial pe 1 februarie, iar petarda a apărut pe 7 februarie cu iz de „informații pe surse” și răstămăciri și omisiuni grosolane.
Mă rog, nu ar fi fost prea mare deranjul. Dar, publicația este cuprinsă în monitorizarea altor redacții, care au preluat făcătura fără nicio verificare (puteau întreba la UEFA sau măcar la FRF). Și de aici nebunia și festivalul titlurilor clickbait, ca la târgurile câmpenești când se îmbată toată lumea pe final. Și dă-i, și luptă până se dărâmă toate mesele!
Avem aici manualul de clikbait:
Aici trecem deja la discursul politico-naționalist:
Trecând peste dezinformarea de fond, e totuși greu de pătruns mintea editorului care consideră că Berceni și Mogoșoaia (care ar înlocui chipurile stadioanele Ghencea și Giulești) nu mai sunt „teren românesc”. Doamne, ce fumează oamenii ăștia?
Și în fine, mai avem mimarea deontolgiei în chestiune de auditur et altera pars (adicătelea să zică și Grivei ce are de zis, pentru robo-jurnaliști). Prosport redă punctul de vedere oficial - care de altfel demontează tot materialul inițial - dar o ține langa că UEFA a luat o decizie (n.r. Ceferin e președintele UEFA):
Fiind pe baricada comunicării de la FRF, mi-au venit în cap vorbele lui Isărescu: „Mergi cu vaporul bine-merci, pe mare liniștită, și vine un țăcănit și zgâlțâie de vapor. Ce să-i faci?”. Acum nu zic că EURO 2020 este o mare liniștită. Nici pe departe. Dar dacă îți vin în freză și val după val de zoaie, chiar că e complicat să te ții la suprafață. Încerci să ignori sursa inițială, dar vezi că zeci, sute de postări digitale fake vin spre tine fără niciun avertisment.
Winston Churchill a avut o inspirată viziune acum vreun secol: „Până când Adevărul își trage pantalonii, Minciuna a înconjurat deja jumătate din Glob”. De-ar ști el, drăguțul, că acum jumătate de Glob e un eufemism...
Pentru cine vrea să nu rămână cu povestea EURO 2020 neterminată, dau ca sursă verificată și de încredere ce am publicat pe website-ul FRF. Mă jur!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cand iti castigi banii numai atunci cand este razboi, urasti pacea!
Asa este si cu agentiile de presa: daca nu ai stiri "de impact", nu este bine.
Si totusi... daca le "reinterpretez" cumva, sa fie "de impact"?!...
Au fost multi oameni fericiti si multe popoare fericite, in decursul timpului. Nu se stie de ele tocmai din aceasta cauza: au fost fericiti, fara razboaie majore, fara drame majore.
In stiri nu se spune niciodata nimic despre Elvetia! Oare de ce?
Eu am comentat doar ceea ce aveam de comentat. Si asta a fost referitor la exemplul cu EURO 2020. Puteati sa cautati si sa gasiti alte 10 exemple in sensul articolului mult mai potrivite ( are balta peste).
În ceea ce mă priveşte, singura reacţie pe care mi-o provoacă un titlu care începe cu „Senzaţional”, „Exploziv”, „Incredibil” şi alte asemenea, este să trec peste şi să caut mai departe.
Multumim pentru efort. E frumos :D