Foto: Matej Kastelic / Panthermedia / Profimedia
Suntem asaltați de o o mulțime de guru, „couci” care ne bat la cap cu cea mai bună stategie pentru a avea succes în viață: anume să ieșim din zona de confort.
„Ieșiți din zona de confort, rupeți-vă în 14 ca să aveți succes”, asta spun toți acești antrenori ai succesului. Este deja un stereotip. Dacă nu ieșiți din zona de confort, dragilor, este ceva în neregulă cu voi. Cam asta spun toți acești profesioniști în chestiuni ce presupun un grad înalt de înțelegere a lucrurilor.
Încă un sfat genial al acelorași guru în ale devenirii socio-profesionale: „Reinventați-vă!”
Ăsta este chiar mai tare decât strategia cu ieșirea din zona de confort.
Pentru că a te reinventa poate presupune o grămadă de lucruri, printre care și foarte multe cursuri ținute de acești guru pentru… a te reinventa. Și o grămadă de facturi pentru cât mai multe cursuri prin care ești antrenat să te reinventezi.
Scurt pe doi: nu încercați să ieșiți din zona de confort, creați-vă mai degrabă premisele pentru a avea o zonă de confort și a avea un echilibru între viața profesională, viața privată, prieteni.
În multe companii zona de confort este considerată un concept negativ. În consecință, trebuie să ieșiți din această zonă. Astfel, firma îți bagă pe gât „nșpe” cursuri până ajungi să te convingi și tu că nu este deloc bine să nu fii stresat, să trăiești astfel încât să existe un echilibru între viața profesională și personală. Iar dacă a ieși din această zonă înseamnă să stai peste program zilnic și să îți asumi cât mai multe sarcini, eventual fără să primești ceva în plus la salariu, atunci șefulețul te va adora. De fapt, asta o s-o crezi doar tu, căci în realitate nimeni nu te va considera vreun Franz Beckenbauer al devotamentului, dar tu vei crede asta.
Aș vrea să văd companii care plătesc programe angajaților prin care aceștia sunt susținuți să urmeze cursuri pentru o reală dezvoltare profesională, nu cursuri la care primesc diplome fără nicio valoare practică și le sunt spălate creierele cu tot felul de concepte idioate, promovate de șefi abuzivi.
Este o aberație să recomanzi cuiva să iasă din zona de confort.
Recomandați oamenilor să se școlească, să investească în educație pentru a deprinde noi cunoștințe, să învețe lucruri pentru a avea o zonă de confort și a putea evolua.
Un alt sfat pe care vi-l pot da este să încercați să socializați cât mai mult și să vă faceți relații sociale de calitate, apoi să utilizați cunoștințele despre care aminteam mai sus pentru, da, ați ghicit:, pentru a avea o zonă de confort.
Sunt curios dacă acești specialiști au făcut, cei mai mulți dintre ei, altceva în afara acestor așa-zise sesiuni de couching.
Zona de confort este definită drept o situație în care cineva se simte în siguranță sau în largul său, astfel, stresul și riscul fiind minimizate. Este o stare psihologică în care totul îți pare familiar. De ce naiba am vrea să schimbăm asta?
Cine dă astfel de sfaturi ar trebui să iasă din zona de confort și să se reinventeze, dacă tot este s-o dăm pe psihologie inversă.
articol publicat anterior pe project-e.ro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Am avut colegi care au stat bine-mersi în zona lor de confort până când fabrica în care lucrau s-a închis și au fost toți trimiși la plimbare, am mai avut colegi care au stat în zona lor de confort la un salariu mizerabil și care încă mai sunt acolo...
Părăsirea zonei de confort a dus la ieșirea din grotă, la descoperirea Americii!
Citesc, adesea, critici absolut îndreptățite împotriva unor practici din coaching. Am scris eu însămi, pe site-ul propriu și într-o revistă academică SAGE, multe astfel de critici. Însă am citit și multe critici care vin pur și simplu din necunoașterea domeniului: oameni care doar au auzit de coaching, ori au citit „pe repede înainte” texte superficiale se grăbesc să arunce cu pietre.
Coachingul e o profesie în care găsim - ca în orice altă profesie - și simpli vânzători de clișee și iluzii (promisiunile care „sună bine” și „fast-food”-ul se vând foarte bine în orice domeniu), dar și profesioniști care chiar știu ce fac și fac foarte bine.
Dacă aveți răbdare să citiți literatură științifică, articolul „Beyond coping and adaptation: Toward a sociology of coaching. A necessary paradigm shift to address contemporary dramatic social change”, pe care l-am publicat în Social Science Information (revistă SAGE), e cuprinzător și v-ar putea ajuta să înțelegeți mai corect domeniul. Îl puteți descărca fără costuri de aici: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/05390184241252770
Cât despre reinventare, sunã a naibii de bine, dar e deja un termen abstract :) fãrã viziune clarã, fãrã sã stiu ce presupune exact asta.