Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Elevii români, pe penultimul loc la competențele de citire și matematică, într-un clasament al țărilor dezvoltate. Raport UNICEF

Elevi-

Foto: Guliver/ Getty Images

Un raport publicat de Biroul de Cercetare al UNICEF - Innocenti a scos la iveală că suicidul, nefericirea, obezitatea și abilitățile sociale și academice limitate au devenit des întâlnite la copiii din țările cu venituri ridicate. „Multe dintre cele mai bogate țări – care dețin resursele necesare pentru a oferi tuturor o copilărie fericită – nu reușesc să realizeze acest lucru pentru copii”, spune Gunilla Olsson, director al UNICEF Innocenti. 

Potrivit raportului, România se află pe primul loc dintre țările dezvoltate în ceea ce privește ușurința cu care copiii își fac prieteni, dar pe ultimele locuri în ceea ce privește sănătatea fizică și abilitățile de citire și matematică. 

Rată extrem de ridicată a mortalității infantile

Copiii români se află pe locul 4 la capitolul bunăstare mintală, după cei din Olanda, Cipru și Spania, și pe locul 3 la capitolul satisfacție a vieții, după cei din Olanda și Mexic, arată datele prezentate de UNICEF. 

85% dintre copiii români cu vârsta de 15 ani au o satisfacție de viață ridicată, România situându-se pe locul 3. 83% dintre copiii cu vârsta de 15 ani din România își fac prieteni cu ușurință, iar 67% dintre copiii români spun că sunt implicați în luarea deciziilor acasă (cel mai mare procent în rândul țărilor incluse în studiu) și 56% că participă la luarea deciziilor la școală.

Pe de altă parte, România ocupă locul 17 din cele 38 de state analizate la rata sinuciderilor în rândul adolescenților (5,1 la 100.000, la egalitate cu Norvegia). Rata sinuciderilor este cea mai mică în Grecia - 1,4 la 100.000, și cea mai mare în Lituania, după care se clasează Noua Zeelandă și Estonia.

România are una dintre cele mai ridicate mortalități în rândul copiilor cu vârste între 5 și 14 ani - 1,8 la mie, fiind depășită în această privință doar de Bulgaria, Turcia și Mexic.

Totodată, elevii români se află pe penultimul loc la abilități de citire de matematică, înaintea celor din Bulgaria.

Un alt aspect analizat de UNICEF este rata de obezitate și rata de supraponderabilitate înregistrate în rândul copiilor, care au crescut în ultimii ani. La nivelul tuturor țărilor, în jur de 1 din 3 copii este fie obez, fie supraponderal, înregistrându-se o creștere simțitoare a acestor rate și în Europa de Sud. Cel mai mare procent de copii supraponderali se înregistrează în SUA- 42%, în timp ce România se situează la acest capitol în ultimul sfer al clasamentului, cu 25% dintre copii supraponderali, același procent fiind înregistrat și în Olanda

Efectele pandemiei asupra copiilor

Din cauza pandemiei de COVID-19, în prima jumătate a anului 2020, majoritatea țărilor incluse în raport au închis școlile timp de mai bine de 100 de zile, în paralel cu implementarea unor măsuri stricte de izolare a populației. Raportul constată faptul că pierderea membrilor familiei și a prietenilor, anxietatea, restricțiile referitoare la izolarea acasă, lipsa sprijinului, închiderea școlilor, căutarea unui echilibru între viața profesională și cea personală, accesul redus la asistență medicală, dublate de pierderile economice provocate de pandemie au un impact devastator asupra bunăstării copiilor, afectându-le atât sănătatea mintală și fizică, cât și dezvoltarea.

Înaintea pandemiei de COVID-19, rata medie a sărăciei relative înregistrate în rândul copiilor în cele 41 de țări era de 20%. Având în vedere previziunile potrivit cărora, în următorii doi ani, se va raporta o scădere a PIB-ului în aproape toate aceste țări, dacă guvernele nu întreprind neîntârziat acțiuni corective, sărăcia infantilă va crește.

„Pe măsură ce repercusiunile economice, educaționale și sociale ale pandemiei continuă să ia amploare, în absența unor eforturi concertate, impactul asupra bunăstării actualei generații de copii, a familiilor lor și a societăților în care trăiesc aceștia va fi și mai agresiv și mai devastator”, a declarat Olsson. „Însă aceste riscuri pot fi evitate dacă guvernele nu întârzie să realizeze acțiuni decisive menite să protejeze bunăstarea copiilor”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Nu cred ca este numai sistemul de invatamant este de bine, ci si faptul ca modelele de succes in ziua de astazi sunt altele care in trecut si scoala/educatia nu este neaparat un criteriu principal. Poti sa ai cel mai bun sistem din lume, dar el nu este acceptat si considerat esential atunci degeaba il ai. Iar daca ne uitam la ce se promoveaza constant pe marea majoritate a canalelor media din Romania este clar ca si acesta este un motiv. Daca un cioban a ajuns sa aiba sute de milioane de euro plus un club de fotbal - fara prea multa scoala - de ce sa mai pierd timp cu asa ceva? Daca un fotbalist care abia leaga doua vorbe castiga 10.000 de EURO/luna, de sa sa mai invat?
    • Like 4
  • Ar fi de dorit ca la asemenea articole sa dati si un link catre studiul/raportul citat. Un articol, oricat de bun (si cel de fata este bun, nu contest asta) de multe ori nu poate atinge chiar toate detaliile dintr-o astfel de sursa.
    • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      https://www.unicef-irc.org/child-well-being-report-card-16
      In partea de jos a paginii ai download report
      • Like 3
    • @ Parerist
      Multam fain.
      • Like 0
  • Dorin check icon
    Nu mă miră ,la câți miniștri a învățământului certați cu cu limba română am avut în ultimii 30 de ani ,în majoritate PSD iști. pentru că lor nu le trebuia școală multă ,că-i numea partidul.
    • Like 1
    • @ Dorin
      de 70 de ani e asa....de cand comunismul a inchis intelectualii....
      • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult