Foto Guliver/Getty Images
Un litru de benzină generează 9 kWh de electricitate.
O mașină electrică consumă în medie 14 kWh/100 km.
Dacă ar fi să convertim în benzină, mașina electrică ar consuma sub 2 l/benzină la suta de kilometri. Deci energetic, motorul electric are un randament net superior celui clasic.
O mașină electrică poate fi încărcată și cu ajutorul panourilor solare, și sunt câteva astfel de stații chiar și în România.
Sigur, există contestatari care afirmă că mașina electrică poluează similar cu una clasică. Că energia se produce din cărbuni în mare parte și că bateriile sunt o problemă în privința reciclării.
Dar cine a calculat cât poluează o rafinărie și o benzinărie, pentru a vinde acest litru de combustibil?
În fine, discuția poate fi foarte lungă, sau poate fi scurtă.
Scurtă pentru că în oraș gradul de poluare este înfiorător, iar copiii sunt cei mai afectați, ei fiind cu năsucul mult mai aproape de țeava de eșapament.
Bun, și atunci, ce e de făcut?
E clar că modelul clasic, fiecare cu mașina lui, nu mai merge. Nu numai din cauza poluării, ci și din cauza parcărilor și a traficului infernal.
Până să facă dl. Boc metrou la Cluj și până să revoluționeze dna. Firea traficul din București, aplicațiile de ridesharing ne-ar putea scăpa de aglomerația din trafic și de problema parcării.
Uau, super idee, haidem să facem ceva de viitor, să ne deschidem o afacere de mașini electrice, care să facă rideharing. Așa se face că ne-am asociat și am dat drumul la 30 de mașini electrice în leasing, să facem ridesharing in București.
Curentul e 50 de bani, și un „plin” ar însemna vreo 18 lei. Poate ne ajută și primăria, că na, într-acolo se duce toată Europa, către mobilitate electrică.
Toate calculele ieșeau bine, cu excepția unei singure probleme: Competiția cu Loganurile de un milion de km, cu băieți care nu plătesc niciun fel de taxă.
Însă anul trecut pe vremea asta, ieșeau în stradă taximetriștii, să ceară reglementarea prin lege a concurenței, adică a celor care fac ridesharing (Uber, Clever, Yango, Bolt, Black Cab, Free Now, etc).
Și uite așa, a ieșit o lege. Legea obligă ca fiecare mașină să aparțină unei firme atestate de transport persoane, să aibă un document denumit „copie conformă” care atestă autoturismul, să facă ITP la 6 luni, să fie condusă de către un șofer cu atestat, să aibă casă de marcat fiscalizată ANAF și să dețină ecuson pentru aplicația pe care rulează.
Perfect, deci o grămadă de milioane de euro vor fi albite și vor intra în bugetul statului prin salarii și prin impozite.
Mașinile vor fi conforme transportului de persoane, iar șoferii vor fi testați.
Aveam cadrul legal, ne putem proteja afacerea de pirați. La 1 Noiembrie 2019 intră legea în vigoare.
Pirații, adică 90% dintre mașini, nu erau autorizate, n-au avut timp 6 luni să se autorizeze, așa că președintele României, a semnat o lege care amâna până la 1 februarie 2020 intrarea acestora în legalitate.
Am închis ochii, am mers în pierdere, am concurat cu Loganurile GPL, sicrie la un milion de km, mizerabile atât exterior, dar mai ales interior, conduse de foști taximetriști, pentru că ceea ce numim acum ridesharing, este de fapt taximetrie în toată regula, numai că în loc ca dispeceratul să ia taxă, taxa de 25% o ia direct aplicația.
Și uite așa, am râs de noi cât de proști am putut fi, cum mașinile noastre electrice fac curse de 7,5 lei.
Cum scoatem bani din buzunar ca să plătim taxele pe salarii, asigurarea RCA de 1150 lei pe an, ITP-ul la 6 luni, CASCO 110 euro/lună, asigurare de pasageri și bagaje, TVA, taxe la ARR și enorm de multe drumuri și cozi.
Am așteptat 1 februarie 2020 cu sufletul la gură și cu buzunarul gol, pe minus chiar. Și a venit 1 februarie 2020. A și trecut.
Primele 2 zile am avut medii pe flotă de 60 de lei pe oră. Pe 5 februarie, a scăzut la 30 de lei pe oră. Ce se întâmplă?
Simplu, aceeași poveste 100% românească. Fraierii sunt cei care sunt corecți, cei care plătesc taxe la stat.
Șmecherii sunt ăia care au trimis documente false către aplicații, aplicațiile care nu investighează, ele vor comision de la toată lumea, și poliția care nu-și face treaba. A, mai e și ARR (Autoritatea Rutieră Română), care a știut să ia bani de la noi și să ne pună la cozi infernale.
Cifre: din 30.000 de mașini de ridesharing în București, doar 8.000 sunt conforme (au acte). S-a văzut asta la 1 februarie, din cifre, la fel de bine cum se vede acum în cifre, că s-au întors toți pirații pe străzi.
Poliția a făcut câteva filtre și a prins câțiva pirați. Infim, nici măcar nu i-a speriat, sunt pe străzi, la fel ca înainte.
Ecologia?
Din toate cele 6 aplicații, una singură „promovează” mașinile electrice, pe ultimul loc în opțiunile clientului, și care o ține blocată 90% din timp. Rata de curse green este la 3%.
Clienții?
Toți sunt încântați când se suie în ele, dar n-ar comanda și data viitoare o cursă cu 0% emisii, care începe de la 13 lei.
Susținere din partea primăriei?
Deloc, sau hai să zicem că la primăria Sector 1, este o stație care încarcă în 5 ore, în loc de 40 de minute, cât încarcă cele de tip 2017. Chiar și așa, este interzisă firmelor. Deci zero susținere.
Iar dacă cineva de la vreo autoritate citește articolul ăsta, măcar să rețină că stațiile “Type 2” sunt bani aruncați pe fereastră, în 2020 toate mașinile au nevoie de stații fast charge, CCS este standardul european. Să facă o minimă documentare asupra mașinilor care se vând și a necesității acestora de încărcare.
Concluzia:
Hoții câștigă mereu în țara asta, iar fraierii ca noi n-au înțeles nici acum că nimic nu se schimbă. Murim cu speranța în suflet.
Poliția doarme în bocanci, ca de obicei. Clienții nu dau doi bani pe ecologie, poluarea e un subiect inexistent în București. Poate să urce oricât.
Aplicațiile sunt bine-mersi, nu se atinge nimeni de ele.
Am încercat și carpooling, dar părinții preferă să-și suie copiii în SUV-uri și să-i ducă la școlile de fițe. Curat murdară educație!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cost real la 10 km deplasare 3 lei cu transport in comun sau 2 lei cu masina proprie timp 25 min sau 10 min
Eficientizati transport in comun timp si bani 80 %vor renunta la auto proprii altfel cu vise de subventii si suprataxarea celorlalti sa va traiasca
Oras de provincie trafic decent 5 km 3 lei autobus 2 lei auto cu tot cu uzura taxe si consum. Doar la pret si consum si tot cu masina mea merg plus timp masina ma duce exact de unde plec unde vreau sa ajung nu inca alt timp de deplasare plus asteptare cum e la transport in comun
Timpul meu e incomensurabil de pretios
Situația pe care o prezentați este total normală într-o piață liberă unde oportunismul este pe locul 1.
Am citit nenumărate scrieri despre problemele taxiurilor din București dar nimeni nu și-a pus niciodată întrebarea de se întâmplă toate astea.
Aici în articol, la un moment dat găsim răspunsul .
Cursele de 7,5 lei făcute cu un vehicul electric.
Păi cum adică ? E puțin?
Dacă e electric și "economic" înseamnă că nu e puțin dar totusi... este foarte puțin să-ți vină la scăriță o electrică nouă pe 13 lei când poa' să-ți vina un logan vechi de 14 ani cu 7 lei. Îmi pasa mie consumatorul ca e electrica? Eu vreau un taxi să mă ducă din punctul A în punctul B. Punct! O iau prea pe ocolite? Nuuuu, nicidecum dar trebuia oarecum să fac o introducere chiar dacă sunt șofer de taxi, d'ala galben, d'ăla care are rest, d'ăla care întreabă dacă ai vreun traseu pe unde să te ducă, d'ăla care spune buna ziua chiar dacă tu client ocupat uiti, d'ăla care nu fumează în mașină (pffff există așa ceva? normal, sunt și taximetriști normali... aaaaa, vor spune unii, prea puțini domnule!)
Cum facem cu cei 7,5 lei că sunt foarte puțini lei?
Niciodata nimeni nu a fost interesat decât de cursa lui ieftină. Dar și normal, fiecare e cu treaba lui, dacă e prea ieftin și nu face treabă să plece domnule să-și caute altceva.
Si uite cum a disparut electrica. Pentru doar 7,5 lei o electrica nu are suficient kw să plece pe traseu. Cine e vinovat? Clientul că vrea ieftin? Niciodată ! Aplicația că oferă libertatea de-a alege? Niciodată ! Transportatorul că a investit prea mult în aceasta afacere? Categoric!
Acum câțiva ani un grup mic de șoferi de taxi au reușit sa "umfle" prețul până la astronomica sumă de 1,77 lei pentru 1 km și uite cum stăteam la Universitate în stație regulamentar pe Academiei și mă uitam la oameni cu trec pe lângă mine. Ce frumos, geamurile erau inchise deoarece aveam aerul pornit să fie clientul mulțumit că trebuie să fim civilizați, să oferim calitate, și clientul? trecea domnule uitandu-se urât, pfffff ăsta e scump și are și geamurile închise, mă duc mai în spate ca e mai ieftin și are și prosop românesc după gât ; )
Cum, vrem calitate? Vrem rest? Vrem curățenie ? Vrem șoferi civilizați? Vrem să pună aparatul șoferul? Vrem un taxi nou fără arome de ceapă spartă la sub braț?
Da' de ce dacă în spate găsim mai ieftin!
Este un pic uluitor sa citesti puncte de vedere ca cele din articol pe care nu intelegi unde sa le incadrezi. Adica nu vorbeam de piata libera? De economie de piata? De autoreglaj prin cerere si oferta? Acum economia se face pe principii educationale, umanitare, ecologice? Ca sa intelegem unde ne situam. Adica intram pe piata cu gandul sa facem bani, ca oameni de afaceri, dar am vrea ca clientul sa fie sensibil la alte filosofii, nu la oferta in sine.
Reteaua electrica din orase este proiectata pentru o anumita capacitate; deja cedeaza vara, la caldura (cel putin in cartierul meu) pentru ca o suprasolicita aparatele de aer conditionat. Cresterea capacitatii retelei electrice intr-un oras de dimensiunile Bucurestiului e o cheste care trebuie proiectata si executata pe 10-15 ani. Ori aici trebuie consistenta in gandire - vi se pare ca primaria, indiferent de culoarea politica a primarului ar da dovada de asa ceva?
Apoi, mai este si problema generarii energiei electrice, unde ar fi multe de spus. Momentan, renewables nu fac mare lucru, si aici nu este vorba numai de vointa politica, ci si de conditii geografice. Sunt tari 'norocoase' - sa zicem, Franta, Olanda, Germania, chiar Austria, unde obtinerea energiei electrice din surse renewable chiar merge (si se si face). In plus, Franta nu stramba din nas la energia atomica.
Pe la noi, cat credeti ca ar rezista un camp de panouri fotovoltaice? Ca eoliene...e mai greu, in conditiile in care jumatate de an pica musca din zbor de caldura, si nu adie nici un firicel de vant? Am vazut ca fotovoltaice au mai rasarit pe ici, pe colo - sunt curioasa daca vor mai fi acolo si la anul. Nu pentru ca le-ar fura cineva, dar pentru ca nu stiu cat sunt de rentabile pentru proprietarii terenurilor respective. Oricum, sunt insuficiente.
Iar renewables mai au o problema: sunt imprevizibile (din cate imi amintesc). Nu poti sa reglezi un flux de apa, sau cum bate vantul. Sa zicem ca la un T0 o sursa renewable nu produce nimic. La T1 produce foarte mult - dar acel surplus intra in retea si trebuie consumat imediat - nu poti stoca energie electrica. Sigur, productia din surse clasice poate fi reglata, dar e destul de dificil, pentru ca o termocentrala nu poate fi, pur si simplu, oprita.
Sigur se va gasi cineva sa imi spuna - Dar in Norvegia cum se poate? Ca Oslo e aproape in totalitate plin de masini electrice sau hibride. Cum se poate acolo e pentru ca Oslo e un catun fata de un oras ca Londra sau Paris.
Toata populatia Norvegiei este jumatate din Londra, de exemplu. In Oslo s-a muncit la infrastructura pentru aproape zece ani (nu s-au transformat peste noapte), si aproape toata energia electrica a Norvegiei vine din surse conventionale, pentru ca s-au luptat cu ghearele si cu dintii sa nu treaca la renewables, ca sa nu isi puna eoliene pe fiorduri; cred ca au mai cedat, intre timp, insa tot petrolul si gazele sunt baza. Practic acolo se face un offset, dar per total emisiile nu au scazut semnificativ, si nici nu vor scadea.
Scuze pentru teorie, care pare off-topic. Ma intorc la articol.
O afacere ca a dumneavoastra nu va functiona atata vreme cat concurenta este mai ieftina si mai prompta. Daca chem o masina de ride-sharing, am nevoie de ea atunci, nu peste 45 de minute, cand se elibereaza prima masina electrica. Pentru ca sunt putine. Chiar daca as fi o persoana pregatita sa plateasca mai mult pe km ca sa reduc poluarea, problema timpilor de asteptare ramane.
Iar dumneavoastra nu va permiteti sa cresteti numarul masinilor electrice, pentru ca va lipseste infrastructura. Chiar daca v-ati permite sa aveti o flota, de, sa zic, 500 de masini electrice (o investitie care nu e de ici, de colo), exista 500 de puncte de incarcare in Bucuresti?
Ca si la un articol anterior pe teme ecologice, in care se discuta reciclarea, problema nu este ca oamenii nu vor, sau ca sunt rai, sau ca nu le pasa de planeta. Problema este faptul ca, daca ne gandim la convenienta vs. alte valori, cum ne-am gandi de exemplu la niste curbe clasice de tipul cerere vs. oferta, o afacere ca a dumneavoastra este in dezechilibru. Nu s-a gasit inca acel punct in care convenienta de a nu imi utiliza masina proprie, sau un taximetru pe benzina/ diesel se intalneste cu dorinta sincera de a polua mai putin. Din motive care nu tin de dumneavoastra.
In rolul meu de consumator, exista un punct la care da, as face niste sacrificii pentru un anumit serviciu. Dar calitatea acelui serviciu trebuie sa fie macar comparabila cu al serviciilor pe care le primesc acum. Hai sa zicem ca as astepta o masina electrica 15 minute, daca as sti ca vine in 15 minute, si as renunta la un Logan pe GPL care imi ajunge la scara in 3 minute. Insa dumneavoastra nu imi puteti garanta cele 15 minute, asa ca...
O afacere bună și frumoasă, eco, dar fără rezultat. Aș zice, insuficient documentată înainte. Și oricum nu în jungla românească.
Am locuit si in orase mari (unde rar m-am urcat in masina, ca aveam metroul la scara), si in orase mici, unde fara masina, nu poti.
Cum rezisti, de exemplu, intr-un orasel ca Champagne-sur-Seine, populatie 650 de locuitori (il dau exemplu pentru ca acolo am stat, in Franta) cand cel mai apropiat supermarket e la 5-6 km, nu are statie de autobuz (magazinul), si autobuzul oricum nu trece prin singura statie din orasel decat din doua in doua ore?
E ca si cand as pleca de la Bucuresti sa imi fac cumparaturile la Pitesti. Si poate sa-mi spune oricine ca pot face 5-6 km pe bicicleta. OK, la dus, dar la intors? Ca nu ma duc la Champions ca cumpar un litru de lapte si doua baghete...
Idem, in Germania - locul de munca al sotului meu era la 35 de km de oraselul in care locuiam. Cel mai apropiat magazin era la 12 km de casa. Cum procedam, fara masina? Si chiar daca am fi vrut, si ne-am fi permis masini electrice, le incarcam - unde? Trageam prelungitorul din casa pana in parcare? :)
Masinile electrice vor deveni populare, cred eu, dar nu in urmatorii zece ani. Si am un sentiment ca primii care vor adopta masini electrice nu vor fi consumatorii individuali, ci marii transportatori rutieri - pentru ca ei au rute previzibile, masini mari (deci cu independenta mare - parca vazusem un model care 'ducea' 900 de km).
Iar daca as fi guvernul oricarui stat care se doreste in mod real green, as obliga, prin lege, toate benzinariile (sau macar cele de pe autostrazi) sa aiba puncte de incarcare pentru masini electrice - atentie, compatibile cu toate modelele de masini electrice.
Pentru ca si asta e o chichita - am o amica in Anglia rurala care a blestemat ziua in care si-a cumparat masina electrica. Da, google maps arata puncte de incarcare, dar 90% ba nu functionau, ba nu se potriveau cu masina ei, o micuta Toyota cat se poate de banala...
Pana acum voi erati ”shmeckerii” care nu jucau dupa aceleasi reguli si legi ca tot taximetristul. Nu practic taximetria, nu ma intereseaza cum si daca ei ”pirateaza” insa sigur UBER si cei ca ei au venit sa faca bani fara sa-si ajusteze regulile dupa legile din tara. Daca taximetristilor li se cere sa isi verifice masina la 6 lui- atunci si ceilalti ar trebui la fel. Daca lor li se cere sa-si faca nu stiu-ce teste de sanatate- periodic - atunci si celorlalti ar trebui.
Nu stiu daca pricepi care-i treaba cu concurenta neloiala.
In rest- na-i decat sa concurezi legal pe o piata concurentiala- contra celorlalti. Daca vrei sa-ti educi clientii- n-ai decat! Fa-o” Dar nu cere statului ca pe banii nostri sa-ti aduca tie clienti (si sa-ti bage bani in buzunar)- asta se cheama haiducie, sau ”parandărăt” ( ca - sigur iti vor cere cei de la ”stat” sa le dai si lor de-o fasole- dupa ce ti-au votat lege sau HG prin care sa-ti plateasca- din banul public- ceva ca sa se simta prostul/platitor ecologist)
In rest- ai un business- condu-l si asteapta-te sa faci bani pe principiile economiei de piata concurentiala. Asa e drept. Nu merge? Pai- sunt milioane de business-uri in lume care ”nu merg”, dau faliment si apar altele. C`est la vie!
Marea Britanie subventioneaza reconditionarea caselor vechi - izolatie termica, termopane, etc.
Pentru ca pierderile de caldura iarna, si de racoare, vara sunt foarte mari - asa ca oamenii dau ori radiatorul la maxim, ori AC-ul la maxim.
Acolo unde se poate, te ajuta cu bani sa iti montezi panouri solare pe casa. La mine acasa, de exemplu, nu se poate, ca e construita in 1810 si acoperisul nu poate sustine greutatea panourilor - insa am prieteni pe care consiliul local i-a ajutat cu bani multi sa le monteze, cu conditia ca energia extra produsa de panouri sa mearga in reteaua publica.
Peste tot unde guvernantul este interesat sa risipeasca mai putina energie, fie termica, fie electrica, te ajuta.
Si asta a fost o initiativa Tory, deci dreapta. Pe termen lung, guvernul castiga din aceste investitii, si isi atinge si normele de emisii.
Daca PMB ar fi cu adevarat interesata de reducerea poluarii ar supra-reglementa masinile poluatoare, nu pe cele electrice sau hibride.
Tot in Londra, Congestion Tax (de data asta introdusa de stanga) a cam scos masinile foarte vechi din centru. In schimb, in centru vezi deja multe Black Cabs electrice, e prin de masini hibride de toate felurile - masini care sunt scutite de congestion tax. E o subventie indirecta, dar tot o subventie.
La noi, ce vrea doamna Firea e un fel de prinde orbul, scoate-i ochii. De unde stie politistul ca masina ta merge pe GPL? Sau ca nu e Euro 4-5-6? Nu stie. Deci nu te poate opri sa te amendeze. Nici macar sa te controleze.
Dar hai sa oprim si amendam aleatoriu masinile fara numar de Bucuresti, sa simta si bucuresteanul ca e bucurestean, nu taran de la Braila...
Dupa cum scriam mai sus, problema nu ar fi neeaparat banii clientului, problemele sunt altele.
Cate masini (carpooling/taxi-uri/UBER/insereaza altceva aici) au la dispozitie 2 scaune de masina, pentru copil de 2, respectiv 5 ani, montate, curate, sigure?
Pana atunci le duc cu SUV-ul.
Iar autorul e amuzant cu scolile de fite - oricum numai o scoala de fite si-ar permite sa faca transport in comun propriu, specializat, din care o firma ca a domniei sale sa aiba oaresce profit.
Cat despre auto electrice, nu cred ca Ro e pregatita pentru asta, nu are infrastructura necesara, nici electricul nu iti permite deplasari lungi. Daca ai o treaba la Buzau, spre exemplu, si ai masina electrica, trebuie sa dormi acolo (daca ajungi)! Daca ai orice alta masina, te intorci acasa in aceeasi zi, adica atunci cand vrei, nu atunci cand poti! Daca ai drumuri scurte si multe in oras, mai lungi decat autonomia, te poti pomeni ca ramai in pana in mijlocul trebii, ceea ce nu e deloc OK!
O masina pe benzina o poti folosi 24/7, pe aia electrica tre sa o incarci, sa stai dupa ea...
Motoarele diesel sunt criminale in orase, si nu vor fi eliminate decat daca apare ceva Directiva Europeana in sensul asta! Sunt la fel de intangibile precum pensiile speciale!
Cred ca un business cu masti cu filtru de aer ar fi mai inspirat...alea sunt bune atat pentru viroze cat si pentru poluare!
De unde si pana unde problema poluarii sta "strict la motoarele diesel", si de ce trebuie fix acelea "scoase" prin inventarea mai multor taxe cretino-abuzive care sa tinteasca in proprietarii lor? Eu am o masinuta compacta cu un motor diesel. Este EURO 6, si are emisii CO2 de 95 g/km, pentru un motor diesel de 1,6 l. La fix acelasi model de masina, cu motorul pe penzina de 1,4 l are emisii de CO2 de 124 g/km. Dupa mintea dvs., eu ar trebui sa fiu cel schingiuit, hulit ca mare poluator, interzis sau cel putin pus sa platesc mai mult decat ala cu masina pe benzina? Pe bune??
Cu asa mentalitati ne mai miram de unde tot ies pe banda rulanta legi cretine in aceasta tara. Va ganditi sa loviti si in marii transportatori? Pai daca ii puneti sa plateasca mai mult pe ei, oare cat de greu o fi sa iti dai seama ca acele costuri in plus ni se vor transfera noua, consumatorii de bunuri livrate la raft de catre acei transportatori? O fi bine?