Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Falimentul mașinilor electrice în ridesharing

electric car - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Un litru de benzină generează 9 kWh de electricitate.

O mașină electrică consumă în medie 14 kWh/100 km.

Dacă ar fi să convertim în benzină, mașina electrică ar consuma sub 2 l/benzină la suta de kilometri. Deci energetic, motorul electric are un randament net superior celui clasic.

O mașină electrică poate fi încărcată și cu ajutorul panourilor solare, și sunt câteva astfel de stații chiar și în România.

Sigur, există contestatari care afirmă că mașina electrică poluează similar cu una clasică. Că energia se produce din cărbuni în mare parte și că bateriile sunt o problemă în privința reciclării.

Dar cine a calculat cât poluează o rafinărie și o benzinărie, pentru a vinde acest litru de combustibil?

În fine, discuția poate fi foarte lungă, sau poate fi scurtă.

Scurtă pentru că în oraș gradul de poluare este înfiorător, iar copiii sunt cei mai afectați, ei fiind cu năsucul mult mai aproape de țeava de eșapament.

Bun, și atunci, ce e de făcut?

E clar că modelul clasic, fiecare cu mașina lui, nu mai merge. Nu numai din cauza poluării, ci și din cauza parcărilor și a traficului infernal.

Până să facă dl. Boc metrou la Cluj și până să revoluționeze dna. Firea traficul din București, aplicațiile de ridesharing ne-ar putea scăpa de aglomerația din trafic și de problema parcării.

Uau, super idee, haidem să facem ceva de viitor, să ne deschidem o afacere de mașini electrice, care să facă rideharing. Așa se face că ne-am asociat și am dat drumul la 30 de mașini electrice în leasing, să facem ridesharing in București.

Curentul e 50 de bani, și un „plin” ar însemna vreo 18 lei. Poate ne ajută și primăria, că na, într-acolo se duce toată Europa, către mobilitate electrică.

Toate calculele ieșeau bine, cu excepția unei singure probleme: Competiția cu Loganurile de un milion de km, cu băieți care nu plătesc niciun fel de taxă.

Însă anul trecut pe vremea asta, ieșeau în stradă taximetriștii, să ceară reglementarea prin lege a concurenței, adică a celor care fac ridesharing (Uber, Clever, Yango, Bolt, Black Cab, Free Now, etc).

Și uite așa, a ieșit o lege. Legea obligă ca fiecare mașină să aparțină unei firme atestate de transport persoane, să aibă un document denumit „copie conformă” care atestă autoturismul, să facă ITP la 6 luni, să fie condusă de către un șofer cu atestat, să aibă casă de marcat fiscalizată ANAF și să dețină ecuson pentru aplicația pe care rulează.

Perfect, deci o grămadă de milioane de euro vor fi albite și vor intra în bugetul statului prin salarii și prin impozite.

Mașinile vor fi conforme transportului de persoane, iar șoferii vor fi testați.

Aveam cadrul legal, ne putem proteja afacerea de pirați. La 1 Noiembrie 2019 intră legea în vigoare.

Pirații, adică 90% dintre mașini, nu erau autorizate, n-au avut timp 6 luni să se autorizeze, așa că președintele României, a semnat o lege care amâna până la 1 februarie 2020 intrarea acestora în legalitate.

Am închis ochii, am mers în pierdere, am concurat cu Loganurile GPL, sicrie la un milion de km, mizerabile atât exterior, dar mai ales interior, conduse de foști taximetriști, pentru că ceea ce numim acum ridesharing, este de fapt taximetrie în toată regula, numai că în loc ca dispeceratul să ia taxă, taxa de 25% o ia direct aplicația.

Și uite așa, am râs de noi cât de proști am putut fi, cum mașinile noastre electrice fac curse de 7,5 lei.

Cum scoatem bani din buzunar ca să plătim taxele pe salarii, asigurarea RCA de 1150 lei pe an, ITP-ul la 6 luni, CASCO 110 euro/lună, asigurare de pasageri și bagaje, TVA, taxe la ARR și enorm de multe drumuri și cozi.

Am așteptat 1 februarie 2020 cu sufletul la gură și cu buzunarul gol, pe minus chiar. Și a venit 1 februarie 2020. A și trecut.

Primele 2 zile am avut medii pe flotă de 60 de lei pe oră. Pe 5 februarie, a scăzut la 30 de lei pe oră. Ce se întâmplă?

Simplu, aceeași poveste 100% românească. Fraierii sunt cei care sunt corecți, cei care plătesc taxe la stat.

Șmecherii sunt ăia care au trimis documente false către aplicații, aplicațiile care nu investighează, ele vor comision de la toată lumea, și poliția care nu-și face treaba. A, mai e și ARR (Autoritatea Rutieră Română), care a știut să ia bani de la noi și să ne pună la cozi infernale.

Cifre: din 30.000 de mașini de ridesharing în București, doar 8.000 sunt conforme (au acte). S-a văzut asta la 1 februarie, din cifre, la fel de bine cum se vede acum în cifre, că s-au întors toți pirații pe străzi.

Poliția a făcut câteva filtre și a prins câțiva pirați. Infim, nici măcar nu i-a speriat, sunt pe străzi, la fel ca înainte.

Ecologia?

Din toate cele 6 aplicații, una singură „promovează” mașinile electrice, pe ultimul loc în opțiunile clientului, și care o ține blocată 90% din timp. Rata de curse green este la 3%.

Clienții?

Toți sunt încântați când se suie în ele, dar n-ar comanda și data viitoare o cursă cu 0% emisii, care începe de la 13 lei.

Susținere din partea primăriei?

Deloc, sau hai să zicem că la primăria Sector 1, este o stație care încarcă în 5 ore, în loc de 40 de minute, cât încarcă cele de tip 2017. Chiar și așa, este interzisă firmelor. Deci zero susținere.

Iar dacă cineva de la vreo autoritate citește articolul ăsta, măcar să rețină că stațiile “Type 2” sunt bani aruncați pe fereastră, în 2020 toate mașinile au nevoie de stații fast charge, CCS este standardul european. Să facă o minimă documentare asupra mașinilor care se vând și a necesității acestora de încărcare.

Concluzia:

Hoții câștigă mereu în țara asta, iar fraierii ca noi n-au înțeles nici acum că nimic nu se schimbă. Murim cu speranța în suflet. 

Poliția doarme în bocanci, ca de obicei. Clienții nu dau doi bani pe ecologie, poluarea e un subiect inexistent în București. Poate să urce oricât. 

Aplicațiile sunt bine-mersi, nu se atinge nimeni de ele.

Am încercat și carpooling, dar părinții preferă să-și suie copiii în SUV-uri și să-i ducă la școlile de fițe. Curat murdară educație!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De ce investesti intr-o afacere pe care nu o cunosti ? Macar daca te interesai cum s-a schimbat Uber in USA si vedeai ca a scazut preturile constant in detrimentul soferilor si antreprenorilor acestia dormind in masina si tot nu puteau plati facturile. Tu ce ai crezut ? ...ca o sa dai lovitura platind soferilor salarii ridicole ( gaseai fraieri care nu cunosteau nimic si munceau degeaba o saptamana si plecau). Pe Uber si restul companiilor nu ii intereseaza de tine sau de soferi. Este o corporatie care s-a cladit pe cadavrele celor care roboteau pentru ei ! Normal ca numai taximetristii si cei care au invatat de la taximetristi meserie stiu sa supravietuiasca pentru ca au supravietuit deja crizei din 2008 si stiu foarte bine ce au de facut ca sa stoarca un venit ...clientii , companiile de ride-sharing si fostii taximetristii se merita unii pe ceilalti clientul incercand sa mearga intotdeauna pe 10 lei , soferul sa anuleze sau sa nu se deplasare la comenzile proaste , iar Uber sa jecmaneasca si clientul si soferul !!! Cine se a seamana se aduna . Tu nu ai ce cauta in aceasta "combinatie" si esti scos la "mantinela" de un ecosistem in care nu ai ce cauta !!!
    • Like 0
  • Salutare!
    Situația pe care o prezentați este total normală într-o piață liberă unde oportunismul este pe locul 1.
    Am citit nenumărate scrieri despre problemele taxiurilor din București dar nimeni nu și-a pus niciodată întrebarea de se întâmplă toate astea.
    Aici în articol, la un moment dat găsim răspunsul .
    Cursele de 7,5 lei făcute cu un vehicul electric.
    Păi cum adică ? E puțin?
    Dacă e electric și "economic" înseamnă că nu e puțin dar totusi... este foarte puțin să-ți vină la scăriță o electrică nouă pe 13 lei când poa' să-ți vina un logan vechi de 14 ani cu 7 lei. Îmi pasa mie consumatorul ca e electrica? Eu vreau un taxi să mă ducă din punctul A în punctul B. Punct! O iau prea pe ocolite? Nuuuu, nicidecum dar trebuia oarecum să fac o introducere chiar dacă sunt șofer de taxi, d'ala galben, d'ăla care are rest, d'ăla care întreabă dacă ai vreun traseu pe unde să te ducă, d'ăla care spune buna ziua chiar dacă tu client ocupat uiti, d'ăla care nu fumează în mașină (pffff există așa ceva? normal, sunt și taximetriști normali... aaaaa, vor spune unii, prea puțini domnule!)
    Cum facem cu cei 7,5 lei că sunt foarte puțini lei?
    Niciodata nimeni nu a fost interesat decât de cursa lui ieftină. Dar și normal, fiecare e cu treaba lui, dacă e prea ieftin și nu face treabă să plece domnule să-și caute altceva.
    Si uite cum a disparut electrica. Pentru doar 7,5 lei o electrica nu are suficient kw să plece pe traseu. Cine e vinovat? Clientul că vrea ieftin? Niciodată ! Aplicația că oferă libertatea de-a alege? Niciodată ! Transportatorul că a investit prea mult în aceasta afacere? Categoric!
    Acum câțiva ani un grup mic de șoferi de taxi au reușit sa "umfle" prețul până la astronomica sumă de 1,77 lei pentru 1 km și uite cum stăteam la Universitate în stație regulamentar pe Academiei și mă uitam la oameni cu trec pe lângă mine. Ce frumos, geamurile erau inchise deoarece aveam aerul pornit să fie clientul mulțumit că trebuie să fim civilizați, să oferim calitate, și clientul? trecea domnule uitandu-se urât, pfffff ăsta e scump și are și geamurile închise, mă duc mai în spate ca e mai ieftin și are și prosop românesc după gât ; )
    Cum, vrem calitate? Vrem rest? Vrem curățenie ? Vrem șoferi civilizați? Vrem să pună aparatul șoferul? Vrem un taxi nou fără arome de ceapă spartă la sub braț?
    Da' de ce dacă în spate găsim mai ieftin!
    • Like 0
  • Problema cu masinile electrice este lipsa infrastructurii de incarcare, care nu poate aparea peste noapte mai niciunde. Am avut bafta sa merg cu un UBER electric (BMW-ul acela dragalas, trebuie sa recunosc ca mi-ar placea...). Se intampla ca omul sa imi fie vecin, si l-am intrebat unde o incarca - mi-a spus ca o lasa peste noapte in parcare la Carrefour, si vine dimineata cu alta masina, si o ia. O fi bine, o fi rau?

    Reteaua electrica din orase este proiectata pentru o anumita capacitate; deja cedeaza vara, la caldura (cel putin in cartierul meu) pentru ca o suprasolicita aparatele de aer conditionat. Cresterea capacitatii retelei electrice intr-un oras de dimensiunile Bucurestiului e o cheste care trebuie proiectata si executata pe 10-15 ani. Ori aici trebuie consistenta in gandire - vi se pare ca primaria, indiferent de culoarea politica a primarului ar da dovada de asa ceva?

    Apoi, mai este si problema generarii energiei electrice, unde ar fi multe de spus. Momentan, renewables nu fac mare lucru, si aici nu este vorba numai de vointa politica, ci si de conditii geografice. Sunt tari 'norocoase' - sa zicem, Franta, Olanda, Germania, chiar Austria, unde obtinerea energiei electrice din surse renewable chiar merge (si se si face). In plus, Franta nu stramba din nas la energia atomica.

    Pe la noi, cat credeti ca ar rezista un camp de panouri fotovoltaice? Ca eoliene...e mai greu, in conditiile in care jumatate de an pica musca din zbor de caldura, si nu adie nici un firicel de vant? Am vazut ca fotovoltaice au mai rasarit pe ici, pe colo - sunt curioasa daca vor mai fi acolo si la anul. Nu pentru ca le-ar fura cineva, dar pentru ca nu stiu cat sunt de rentabile pentru proprietarii terenurilor respective. Oricum, sunt insuficiente.

    Iar renewables mai au o problema: sunt imprevizibile (din cate imi amintesc). Nu poti sa reglezi un flux de apa, sau cum bate vantul. Sa zicem ca la un T0 o sursa renewable nu produce nimic. La T1 produce foarte mult - dar acel surplus intra in retea si trebuie consumat imediat - nu poti stoca energie electrica. Sigur, productia din surse clasice poate fi reglata, dar e destul de dificil, pentru ca o termocentrala nu poate fi, pur si simplu, oprita.

    Sigur se va gasi cineva sa imi spuna - Dar in Norvegia cum se poate? Ca Oslo e aproape in totalitate plin de masini electrice sau hibride. Cum se poate acolo e pentru ca Oslo e un catun fata de un oras ca Londra sau Paris.

    Toata populatia Norvegiei este jumatate din Londra, de exemplu. In Oslo s-a muncit la infrastructura pentru aproape zece ani (nu s-au transformat peste noapte), si aproape toata energia electrica a Norvegiei vine din surse conventionale, pentru ca s-au luptat cu ghearele si cu dintii sa nu treaca la renewables, ca sa nu isi puna eoliene pe fiorduri; cred ca au mai cedat, intre timp, insa tot petrolul si gazele sunt baza. Practic acolo se face un offset, dar per total emisiile nu au scazut semnificativ, si nici nu vor scadea.

    Scuze pentru teorie, care pare off-topic. Ma intorc la articol.

    O afacere ca a dumneavoastra nu va functiona atata vreme cat concurenta este mai ieftina si mai prompta. Daca chem o masina de ride-sharing, am nevoie de ea atunci, nu peste 45 de minute, cand se elibereaza prima masina electrica. Pentru ca sunt putine. Chiar daca as fi o persoana pregatita sa plateasca mai mult pe km ca sa reduc poluarea, problema timpilor de asteptare ramane.

    Iar dumneavoastra nu va permiteti sa cresteti numarul masinilor electrice, pentru ca va lipseste infrastructura. Chiar daca v-ati permite sa aveti o flota, de, sa zic, 500 de masini electrice (o investitie care nu e de ici, de colo), exista 500 de puncte de incarcare in Bucuresti?

    Ca si la un articol anterior pe teme ecologice, in care se discuta reciclarea, problema nu este ca oamenii nu vor, sau ca sunt rai, sau ca nu le pasa de planeta. Problema este faptul ca, daca ne gandim la convenienta vs. alte valori, cum ne-am gandi de exemplu la niste curbe clasice de tipul cerere vs. oferta, o afacere ca a dumneavoastra este in dezechilibru. Nu s-a gasit inca acel punct in care convenienta de a nu imi utiliza masina proprie, sau un taximetru pe benzina/ diesel se intalneste cu dorinta sincera de a polua mai putin. Din motive care nu tin de dumneavoastra.

    In rolul meu de consumator, exista un punct la care da, as face niste sacrificii pentru un anumit serviciu. Dar calitatea acelui serviciu trebuie sa fie macar comparabila cu al serviciilor pe care le primesc acum. Hai sa zicem ca as astepta o masina electrica 15 minute, daca as sti ca vine in 15 minute, si as renunta la un Logan pe GPL care imi ajunge la scara in 3 minute. Insa dumneavoastra nu imi puteti garanta cele 15 minute, asa ca...
    • Like 2
  • Inafara faptului ca imi vine sa vomit cand aud ineptiile despre poluare si despre ecologie si energia curata care sunt toate "afaceri" inventate de comunisti pentru putorile lor de copii, care se fac pe banii altora, ii spun autorului ca asa e, tata, in libertate, viata gaseste intotdeauna o cale sa nu platesti bani statului, iar prostii mor de grija celor care nu platesc taxe la stat. Bai, fraierica geamantan, una e sa faci o facere hipstereasca, la moda, cu masini electrice, si alta e sa constati ca afacerea nu e profitabila si nu merita sa bagi bani in ea doar pentru ca iti spun marxistii ca e de viitor masina electrica. Inceputul articolului este exemplul clar de gandire stricata de sloganurile ecologiste marxiste, sete prostia tipica neomarxista. Continuati asa tovarasi, dati faliment si lasati lumea in pace. In final, autorul ar trebui sa ne spuna cum polueaza co2? Cat de toxic este bioxidul de carbon pentru viata si pentru planeta. Greta, vino si tu, ca nu e nevoie de scoala.
    • Like 4
  • Delia MC Delia MC check icon
    "E clar că modelul clasic, fiecare cu mașina lui, nu mai merge". Serios? Dacă ne gândim numai la cei din orașe, poate. Dar toată civilizația actuală e concepută pe baza mașinii, pe care ecologiștii fanatici și nu numai ei, o vor cât mai grabnic desființată. Există viață și inafara orașelor, fabricile sunt (sau ar trebui să fie) departe de orașe. Oamenii cu mașina ajung la muncă. Ecologiștii se agită monoton și steril în timp ce soluțiile sunt departe de a fi găsite și implementate. Căci presupun costuri uriașe. O mașină electrică are deocamdată un preț prohibitiv, oriunde in lume. În România cu atât mai mult plus lipsește infrastructura. Până când statul, oricare, nu oferă un avantaj substanțial la cumpărarea unei mașini electrice, personale ori destinate transportului public, dezideratul eco rămâne doar un bla bla politic. Din buzunarul propriu nu se va îmbulzi nimeni să le cumpere. Și nu mă refer la Tesla. Astfel de mașini răsar numai în curțile celor bogați.
    O afacere bună și frumoasă, eco, dar fără rezultat. Aș zice, insuficient documentată înainte. Și oricum nu în jungla românească.
    • Like 3
    • @ Delia MC
      Cam asa e.

      Am locuit si in orase mari (unde rar m-am urcat in masina, ca aveam metroul la scara), si in orase mici, unde fara masina, nu poti.

      Cum rezisti, de exemplu, intr-un orasel ca Champagne-sur-Seine, populatie 650 de locuitori (il dau exemplu pentru ca acolo am stat, in Franta) cand cel mai apropiat supermarket e la 5-6 km, nu are statie de autobuz (magazinul), si autobuzul oricum nu trece prin singura statie din orasel decat din doua in doua ore?

      E ca si cand as pleca de la Bucuresti sa imi fac cumparaturile la Pitesti. Si poate sa-mi spune oricine ca pot face 5-6 km pe bicicleta. OK, la dus, dar la intors? Ca nu ma duc la Champions ca cumpar un litru de lapte si doua baghete...

      Idem, in Germania - locul de munca al sotului meu era la 35 de km de oraselul in care locuiam. Cel mai apropiat magazin era la 12 km de casa. Cum procedam, fara masina? Si chiar daca am fi vrut, si ne-am fi permis masini electrice, le incarcam - unde? Trageam prelungitorul din casa pana in parcare? :)

      Masinile electrice vor deveni populare, cred eu, dar nu in urmatorii zece ani. Si am un sentiment ca primii care vor adopta masini electrice nu vor fi consumatorii individuali, ci marii transportatori rutieri - pentru ca ei au rute previzibile, masini mari (deci cu independenta mare - parca vazusem un model care 'ducea' 900 de km).

      Iar daca as fi guvernul oricarui stat care se doreste in mod real green, as obliga, prin lege, toate benzinariile (sau macar cele de pe autostrazi) sa aiba puncte de incarcare pentru masini electrice - atentie, compatibile cu toate modelele de masini electrice.

      Pentru ca si asta e o chichita - am o amica in Anglia rurala care a blestemat ziua in care si-a cumparat masina electrica. Da, google maps arata puncte de incarcare, dar 90% ba nu functionau, ba nu se potriveau cu masina ei, o micuta Toyota cat se poate de banala...
      • Like 1
  • GabiC check icon
    Las-o balta.
    Pana acum voi erati ”shmeckerii” care nu jucau dupa aceleasi reguli si legi ca tot taximetristul. Nu practic taximetria, nu ma intereseaza cum si daca ei ”pirateaza” insa sigur UBER si cei ca ei au venit sa faca bani fara sa-si ajusteze regulile dupa legile din tara. Daca taximetristilor li se cere sa isi verifice masina la 6 lui- atunci si ceilalti ar trebui la fel. Daca lor li se cere sa-si faca nu stiu-ce teste de sanatate- periodic - atunci si celorlalti ar trebui.
    Nu stiu daca pricepi care-i treaba cu concurenta neloiala.
    In rest- na-i decat sa concurezi legal pe o piata concurentiala- contra celorlalti. Daca vrei sa-ti educi clientii- n-ai decat! Fa-o” Dar nu cere statului ca pe banii nostri sa-ti aduca tie clienti (si sa-ti bage bani in buzunar)- asta se cheama haiducie, sau ”parandărăt” ( ca - sigur iti vor cere cei de la ”stat” sa le dai si lor de-o fasole- dupa ce ti-au votat lege sau HG prin care sa-ti plateasca- din banul public- ceva ca sa se simta prostul/platitor ecologist)
    In rest- ai un business- condu-l si asteapta-te sa faci bani pe principiile economiei de piata concurentiala. Asa e drept. Nu merge? Pai- sunt milioane de business-uri in lume care ”nu merg”, dau faliment si apar altele. C`est la vie!
    • Like 1
  • Din toate cele 6 aplicații, una singură „promovează” mașinile electrice, pe ultimul loc în opțiunile clientului, și care o ține blocată 90% din timp. Rata de curse green este la 3%. - Nu de la aplicatii trebuie sa asteptati ajutor si nici de la calatori/ clienti (acestia se urca in ce masina ofera un pret mai bun pe cursa, nestiind ca vine o masina electrica, hibrid, pe gaz, benzina sau motorina) ci de la statul roman. Primariile sa reduca din taxele ce le aveti de platit la inceput poate chiar taxa 0 lei. Pentru a rezolva o parte din poluarea cu care ne confruntam incurajarea de catre primarie a celor ce fac ridesharing si taxi cu masini electrice poate fi un bun inceput. Sa speram ca se vor gandi decidentii la o astfel de rezolvare.
    • Like 2
    • @ Alexandrescu Stefan
      Mișto, te citez ,, clienti (acestia se urca in ce masina ofera un pret mai bun pe cursa, nestiind ca vine o masina electrica, hibrid, pe gaz, benzina". Clientul trebuie să știe și să-și asume un cost mai mare dacă se dă ecologist, nu se poate merge , cum vrea clientul român (bucureștean în special), cu 30 de cenți pe km și eco în același timp. Am mai spus că noi nu avem oameni de dreapta ci pomanagii de dreapta, așteaptă subvenții de la stat în orice domeniu, inclusiv în domeniul transporturilor. Când afirmăm că vrem o politică eco trebuie să și fim în stare să plătim prețul necesar, pe principiul ,,alegem ce e mai ieftin " dăm doar dovadă de ipocrizie.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Nu e chiar asa.

      Marea Britanie subventioneaza reconditionarea caselor vechi - izolatie termica, termopane, etc.

      Pentru ca pierderile de caldura iarna, si de racoare, vara sunt foarte mari - asa ca oamenii dau ori radiatorul la maxim, ori AC-ul la maxim.

      Acolo unde se poate, te ajuta cu bani sa iti montezi panouri solare pe casa. La mine acasa, de exemplu, nu se poate, ca e construita in 1810 si acoperisul nu poate sustine greutatea panourilor - insa am prieteni pe care consiliul local i-a ajutat cu bani multi sa le monteze, cu conditia ca energia extra produsa de panouri sa mearga in reteaua publica.

      Peste tot unde guvernantul este interesat sa risipeasca mai putina energie, fie termica, fie electrica, te ajuta.

      Si asta a fost o initiativa Tory, deci dreapta. Pe termen lung, guvernul castiga din aceste investitii, si isi atinge si normele de emisii.

      Daca PMB ar fi cu adevarat interesata de reducerea poluarii ar supra-reglementa masinile poluatoare, nu pe cele electrice sau hibride.

      Tot in Londra, Congestion Tax (de data asta introdusa de stanga) a cam scos masinile foarte vechi din centru. In schimb, in centru vezi deja multe Black Cabs electrice, e prin de masini hibride de toate felurile - masini care sunt scutite de congestion tax. E o subventie indirecta, dar tot o subventie.

      La noi, ce vrea doamna Firea e un fel de prinde orbul, scoate-i ochii. De unde stie politistul ca masina ta merge pe GPL? Sau ca nu e Euro 4-5-6? Nu stie. Deci nu te poate opri sa te amendeze. Nici macar sa te controleze.

      Dar hai sa oprim si amendam aleatoriu masinile fara numar de Bucuresti, sa simta si bucuresteanul ca e bucurestean, nu taran de la Braila...

      Dupa cum scriam mai sus, problema nu ar fi neeaparat banii clientului, problemele sunt altele.
      • Like 1
  • "Am încercat și carpooling, dar părinții preferă să-și suie copiii în SUV-uri și să-i ducă la școlile de fițe. Curat murdară educație!"

    Cate masini (carpooling/taxi-uri/UBER/insereaza altceva aici) au la dispozitie 2 scaune de masina, pentru copil de 2, respectiv 5 ani, montate, curate, sigure?
    Pana atunci le duc cu SUV-ul.
    • Like 6
    • @ Liviu Andrei Torcătoru
      .
      • Like 0
    • @ Liviu Andrei Torcătoru
      GabiC check icon
      Cum, draga Liviu, nu te-ai gandit la saracul "investitor" ca n-are si el- saracu` prea multi bani si ca ar trebui sa incerci sa-l intelegi... sa-i dai "pe mana" copiii tai" sa ti-i duca el la scoala- ca e mai eco-bio-trio si, in plus, face si el un banutz ( ca uite-ai dracu` astia de la Primarie si de la Guvern- nu vor sa dea o lege sa te obilge sa mergi cu masinutzele lui)
      • Like 1
    • @ Liviu Andrei Torcătoru
      Chiar daca ar avea scaune, si ar fi un serviciu externalizat al scolii/gradinitei, tot nu faci nimic, din punctul de vedere al poluarii. Parintii tot cu masina se duc la serviciu.

      Iar autorul e amuzant cu scolile de fite - oricum numai o scoala de fite si-ar permite sa faca transport in comun propriu, specializat, din care o firma ca a domniei sale sa aiba oaresce profit.
      • Like 0
  • Cu raportare strict la motoarele diesel poluante: astea nu vor putea fi scoase decat daca ajung sa coste mai mult decat alte variante. Pot costa doar daca Ei decid sa impuna taxe consistente pe care ceilalti Ei sa le aplice consecvent. Primii Ei nu vor face asta din motive electorale, iar ceilalti Ei pentru ca inafara salariilor pe care le incaseaza ca slujbasi ai statului nu-i prea intereseaza nimic. Micile noastre initiative (hai sa-mi iau o masina hybrid) ne privesc personal si nu au impact, raman izolate.
    Cat despre auto electrice, nu cred ca Ro e pregatita pentru asta, nu are infrastructura necesara, nici electricul nu iti permite deplasari lungi. Daca ai o treaba la Buzau, spre exemplu, si ai masina electrica, trebuie sa dormi acolo (daca ajungi)! Daca ai orice alta masina, te intorci acasa in aceeasi zi, adica atunci cand vrei, nu atunci cand poti! Daca ai drumuri scurte si multe in oras, mai lungi decat autonomia, te poti pomeni ca ramai in pana in mijlocul trebii, ceea ce nu e deloc OK!
    O masina pe benzina o poti folosi 24/7, pe aia electrica tre sa o incarci, sa stai dupa ea...
    Motoarele diesel sunt criminale in orase, si nu vor fi eliminate decat daca apare ceva Directiva Europeana in sensul asta! Sunt la fel de intangibile precum pensiile speciale!
    Cred ca un business cu masti cu filtru de aer ar fi mai inspirat...alea sunt bune atat pentru viroze cat si pentru poluare!
    • Like 1
  • Cheaters always win
    • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Vlad Petreanu_

În 1990, după ce lucrase într-o fabrică, Vlad Petreanu s-a angajat la un ziar, unde avea un salariu echivalentul a aproape 90 de dolari. Banii îi ajungeau, spune el, să își cumpere un pachet de țigări - la vremea respectivă fuma - și o cola pe zi, „și abia mă descurcam să mănânc ceva”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon „La bani mărunți” cu Sergiu Manea, CEO BCR. Podcast amplificat de Republica

Sergiu Manea, care a preluat în urmă cu cinci ani conducerea celei mai mari bănci din România, a povestit că primul său salariu, o sumă echivalentă cu mai puțin de 80 de dolari, l-a primit în septembrie 1994. Se angajase înainte de terminarea facultății pe o poziție entry level, ca referent, la Banca Română pentru Dezvoltare, la Biroul de bănci corespondente, care azi se cheamă „financial institutions”.

Citește mai mult

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult