Exact în ziua în care mulți români vor face o grevă de 15 minute pentru a cere autostrăzi, PSD anunță triumfal pe Facebook că se apucă să construiască autostrada Moldovei. „Materiale de construcție prezente pe șantier: - 1 panglică; - 1 foarfecă”, a comentat cineva ironic postarea PSD.
„Autostrada Moldovei începe azi!
Varianta de ocolire, la profil de autostradă, a municipiului Bacău este parte integrantă din autostrada Moldova (coridorul IX pan european). Este un proiect lansat în 2017, în timpul guvernării PSD, în valoare de 144 de milioane de euro, cu finanțare asigurată.
Ministrul Transporturilor, domnul Răzvan Cuc, va fi astăzi prezent începând cu ora 12:30 la începerea lucrărilor pe șantier.
#NeRespectamPromisiunile”, a scris PSD.
Majoritatea reacțiilor la această postare sunt ironice. Precum aceasta: „Poate va apucați, tot astăzi, și de spitalul regional. Pardon, spitalul republican. Sau, și mai bine, spitalul intergalactic”.
Fotografia care ilustrează anunțul PSD nu este a unui muncitor din Bacău care se apucă de construcția autostrăzii, ci o imagine de stock, descărcată de pe Shutterstock.
Epopeea „Autostrăzii Moldova”
Povestea centurii Bacăului a început în 2007, când Search Corporation a făcut studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Asociația Pro Infrastructură a scris recent pe Facebook despre epopeea „halucinantă” a acestui drum.
În aprilie 2013 a fost lansată licitația de lucrări, iar în noiembrie același an au fost anunțați câștigătorii: turcii de la Eko Insaat, cu suma de 393 milioane de lei. Pe 1 aprilie 2015 a fost semnat contractul, dar autoritățile au dat ordinul de incepere a lucrărilor abia după un an, mai exact în luna mai a anului 2016.
„Motivul? Autoritățile nu au putut da avansul în 2015 deoarece finanțarea europeană POS-T 2007-2013 se încheia la finalul lui 2015 și nu era suficient timp pentru a realiza progres în teren care să justifice plata.
Abia în 01.09.2016 apar primele semne de viață în șantier, prin câteva poze puse pe Facebook. Eko Insaat efectiv se chinuie să execute ceva semnificativ... iar în 13.04.2017 contractul se reziliază în urma notificării trimise chiar de constructor, recunoscând că nu are capacitatea financiară să susțină proiectul”, explică Asociația Pro Infrastructură.
Licitația a fost relansată în decembrie 2017, iar ofertele au fost deschise în februarie 2018. Ulterior două din cele patru asocieri participante au depus contestații în urma descalificării, printre care o altă companie turcă: Ictas Insaat. Câștigătorul a fost anunțat în august 2018: asocierea UMB-Tehnostrade, cu suma de aproape 669 milioane lei (fără TVA), cu care CNAIR a parafat contractul în 22 decembrie anul trecut.
(Santierul Centura Bacău//Foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructura)
Contractul cu firmele omului de afaceri Dorin Umbrărescu cuprinde 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de execuție a lucrărilor și o perioadă de garanție de 84 de luni.
Realizarea contractului presupune proiectarea și execuția lucrărilor de construire a 30,8 km de drum nou, din care 16,269 km la profil de autostradă, care ar urma să fie primii kilometri din autostrada Moldova.
De menționat că acum câteva zile constructorul centurii Bacău a dat anunț că are nevoie de circa 200-300 de oameni pentru șantierul de pe centura Bacău, potrivit Ziarul de Bacău.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sau doar #sîfașicămunșești