Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Fix în ziua în care România intră în greva #șîeu, PSD anunță pe Facebook că se apucă „azi” să construiască autostrada Moldova

Anunț PSD

Exact în ziua în care mulți români vor face o grevă de 15 minute pentru a cere autostrăzi, PSD anunță triumfal pe Facebook că se apucă să construiască autostrada Moldovei. „Materiale de construcție prezente pe șantier: - 1 panglică; - 1 foarfecă”, a comentat cineva ironic postarea PSD.

„Autostrada Moldovei începe azi!

Varianta de ocolire, la profil de autostradă, a municipiului Bacău este parte integrantă din autostrada Moldova (coridorul IX pan european). Este un proiect lansat în 2017, în timpul guvernării PSD, în valoare de 144 de milioane de euro, cu finanțare asigurată.

Ministrul Transporturilor, domnul Răzvan Cuc, va fi astăzi prezent începând cu ora 12:30 la începerea lucrărilor pe șantier.

#NeRespectamPromisiunile”, a scris PSD.

Majoritatea reacțiilor la această postare sunt ironice. Precum aceasta: „Poate va apucați, tot astăzi, și de spitalul regional. Pardon, spitalul republican. Sau, și mai bine, spitalul intergalactic”.

Fotografia care ilustrează anunțul PSD nu este a unui muncitor din Bacău care se apucă de construcția autostrăzii, ci o imagine de stock, descărcată de pe Shutterstock.


Epopeea „Autostrăzii Moldova”

Povestea centurii Bacăului a început în 2007, când Search Corporation a făcut studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Asociația Pro Infrastructură a scris recent pe Facebook despre epopeea „halucinantă” a acestui drum. 

În aprilie 2013 a fost lansată licitația de lucrări, iar în noiembrie același an au fost anunțați câștigătorii: turcii de la Eko Insaat, cu suma de 393 milioane de lei. Pe 1 aprilie 2015 a fost semnat contractul, dar autoritățile au dat ordinul de incepere a lucrărilor abia după un an, mai exact în luna mai a anului 2016.

„Motivul? Autoritățile nu au putut da avansul în 2015 deoarece finanțarea europeană POS-T 2007-2013 se încheia la finalul lui 2015 și nu era suficient timp pentru a realiza progres în teren care să justifice plata.

Abia în 01.09.2016 apar primele semne de viață în șantier, prin câteva poze puse pe Facebook. Eko Insaat efectiv se chinuie să execute ceva semnificativ... iar în 13.04.2017 contractul se reziliază în urma notificării trimise chiar de constructor, recunoscând că nu are capacitatea financiară să susțină proiectul”, explică Asociația Pro Infrastructură.

Licitația a fost relansată în decembrie 2017, iar ofertele au fost deschise în februarie 2018. Ulterior două din cele patru asocieri participante au depus contestații în urma descalificării, printre care o altă companie turcă: Ictas Insaat. Câștigătorul a fost anunțat în august 2018: asocierea UMB-Tehnostrade, cu suma de aproape 669 milioane lei (fără TVA), cu care CNAIR a parafat contractul în 22 decembrie anul trecut.

(Santierul Centura Bacău//Foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructura)

Contractul cu firmele omului de afaceri Dorin Umbrărescu cuprinde 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de execuție a lucrărilor și o perioadă de garanție de 84 de luni.

Realizarea contractului presupune proiectarea și execuția lucrărilor de construire a 30,8 km de drum nou, din care 16,269 km la profil de autostradă, care ar urma să fie primii kilometri din autostrada Moldova.

De menționat că acum câteva zile constructorul centurii Bacău a dat anunț că are nevoie de circa 200-300 de oameni pentru șantierul de pe centura Bacău, potrivit Ziarul de Bacău.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ooooo, ce coincidență, ce timing extraordinar! Iar o astfel de fotografie ilustrează cu adevărat elanul muncitoresc de care (cu siguranță) va da dovadă PSD în realizarea acestei promisiuni... însă e prea lung drumul de la teorie la practică... vom vedea în câți ani se va putea într-adevăr conduce la standarde pe mult râvnita autostradă...
    • Like 1
  • Sunt poze cu toti la lopada? :)
    Sau doar #sîfașicămunșești
    • Like 2


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult