Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Frica, materia ce trebuie eliminată obligatoriu din școlile românești

Am auzit de multe ori expresia „produsul școlii românești”, când vine vorba despre elevi, studenți, absolvenți și performanțele ori contraperformanțele lor. 

Mi s-a părut mereu cum nu se poate mai nimerită, o formă perfectă de transpunere a realității în limbaj. 

Pentru că asta face școala românească, prin modul în care a ajuns să funcționeze: scoate pe bandă produse, care se dovedesc conforme sau neconforme cu standardele mișcătoare sistemului. 

Am ascultat nenumărați miniștri ai Educației vorbind despre schimbarea școlii românești, în discursuri sufocate de termeni precum curriculum, programă, performanțe, rezultate, standarde, examinare, evaluare, pregătire. Ce lipsea din ele era preocuparea reală față de copii și față de felul în care îi putem ajuta să devină adulți împliniți, informați, responsabili, cu mintea trează și busola morală în perfectă stare de funcționare.

Ani de-a rândul „educația centrată pe elev” pretinsă de sistemul de învățământ a rămas doar o vorbă goală, care dă bine în rapoarte, planuri și strategii.

Rezultatul acestei abordări a fost sintetizat astfel, joi, de ministrul Educației, Mircea Dumitru. ,,Peste 70% dintre elevi se simt la școală singuri, nefericiţi şi într-un stres continuu. Iar copilul în România stă 35 de ore la școală, pe săptămână, nu 20. Imaginaţi-vă dvs, ca adult, că vă duceți la muncă staţi câte 7 ore pe zi şi sunteţi singur, neajutat și nefericit. Dacă nu înțelegem că școala trebuie făcută pentru elev și că elevul trebuie să se simtă bine în timp ce învață, va fi doar o instituție în care va fi obligat să meargă, ca să obțină o diplomă. Școala nu va însemna în viața lui, va fi doar un episod traumatic”, a declarat acesta, într-un interviu acordat postului tv Digi 24. Și a comparat școala românească cu o instituție militară.

E un sistem autoritar, în care frica se propagă de sus în jos. Să luăm bunăoară relația profesorulului cu inspectorul școlar. De câte ori, o inspecție la clasă nu seamănă cu altceva decât cu un spectacol al supunerii, demn de ierarhiile stabilite în lumea celor care nu cuvântă? Sunt părinți pe care învățătorii îi roagă să își ducă copiii bolnavi la școală, pentru că vine inspecția și copiii răspund bine. Părinți cărora li s-a cerut să nu ducă într-o anumită zi copilul la grădiniță, ca să nu deranjeze în timpul inspecției. Profesori care încearcă să ghicească în avans stilul și preferințele inspectorului și să îi livreze celui care asistă o lecție așa cum își dorește.

Încă din anii grădiniției, copiii învață ca pe apă lecția fricii de greșeală și tehnicile de supraviețuire în fața celui mai puternic. Nu li se cultivă încrederea că pot gândi cu mintea lor, că pot găsi soluții, nu învață să simtă gustul reușitei prin forțe proprii și li se oferă, în schimb, soluții de-a gata și teancuri de pagini de memorat.

Faptul că atâtea teme și eseuri sunt copiate astăzi, cu încurajarea părinților, de pe net nu este o manifestare a lipsei de etică sau a indolenței, ci un semn de neîncredere în sine, un act îngrijorător de capitulare a unei ființe vulnerabile în fața unei pretinse rețete de succes. Astfel de producții obscure, de compilații însăilate de te miri cine de pe te miri unde capătă, uneori, atâta greutate pentru că nici copiii, nici părinții nu înțeleg, în acest amalgam de criterii volatile, „ce se cere” și „ce se vrea” astăzi în sistemul de învățământ românesc.

Un sistem care funcționează după reguli impredictibile, cu resurse limitate, în absența unui cod coerent de bune practici. În acest sistem inspectorii tremură în fața directorilor din ministere. Profesorii tremură în fața inspectorilor. Copiii tremură în fața profesorilor. Părinții tremură în fața grijilor legate de viitorul copiilor. Copiii tremură în fața părinților. E o spirală toxică, e unul dintre factorii care viciază profund sistemul de învățământ și care ar trebui să dispară. Fiindcă prin frică poți face doar dresaj, nu și educație. Educația are nevoie de curaj și de încredere. Încredere în ceilalți și în tine însuți.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Va felicit pentru material , atât pentru indrazneala de a aborda tema cât si pentru argumentarea ei . Da este adevărat , in școlile in care eu am lucrat in ultimii ani Fizica poate fi scoasă din orar . Nu Petru ca ea , Fizica , nu se ridica la nivelul ORARULUI, cât pentru ca e praf făcută de profesor . Si spun iar , punctual , in școlile in care am lucrat eu in ultimii ani! Acolo , fie profesorul nu a mai luat 5 la concursul național , niciodată , dar are ... Catedra ! Ori , e titular dinainte de 1990 , si s- a tarait prin sistem , in rural , pierdut , plafonat , ridiculizat. Oricum școlile nu au laboratoare , baza
    materială , s-a facă lecții experimentale , iar Stiintele presupun laborator , altfel cum ... Elevul își poate imagina , dar ... Sau cine știe ... Poate inventam noi ceva ... Si sa trecem si la elev . Vrea sa știe - sa afle , dar sa înțeleagă , nu sa îl Indopi cu informații . De multe ori nici vocabular nu are încă format , in gimnaziu , da sa mai aibă si vocabular tehnic . Si va întreb , știți cât e de dificil sa înțeleaga, apoi sa redea definitii , explicații , la ceva ce nu a. înțeles? De exemplu , dumneata , dle profesor de Fizica , stai sa fi testat din Impresionism sau Simbolism după ce ți-au povestit de Paul Gaugain sau Igor Stravinchi ! Nu ai auzit , nu ai văzut , așa intr-o zi ,50 de min ți s--a...explicat , dacă ai avut noroc . Cam despre asta e vorba .
    • Like 0
  • Hai să o spunem pe cea dreaptă... Tot timpul se încearcă denigrarea învățământului românesc dar hai să facem unele comparații. Dau aici un exemplu... când au plecat câțiva copii la părinți în Italia au continuat școala acolo unde în afară de limba italiană ce se asimilează ușor , nivelul de cunoștințe a fost submediocru... dar când au fost incluși acolo la cursuri au depășit cu mult nivelul clasei ! La revenirea în Romania, au fost testați pt. echivalare, nu o să vă vină să credeți, au rămas cu puțin peste nivelul cunoștințelor primite cu 5 ani în urmă, adică au rămas cam cu ce au plecat din țară.. vă dați seama cât au trebuit să recupereze? Copiii de vârsta lor fac glume pe seama lor, iar noi vorbim de un învățământ românesc în pragul colapsului, cu elevi ce nu prea iau bacul !.. Cu elevi traumatizați că nu sunt lăsați să se joacepe telefon în timp ce încerci să faci o nouă lecție și sunt traumatizați că atunci când răspund sunt pe lângă subiect în totalitate ! Bine că s-a dat legea schimbării profesorilor în funcție de doleanțele profesorilor și unde exigența este un criteriu primordial ! Despre ce frică vorbim ? Obrăznicia este la ea acasă, mă refer la elevii mai mari ..peste clasa a VII-a ! Poate că la elevii mici să fie ceva legat de criticile aduse, s-ar putea ca niște învățători de tip ”stalinist” să pretindă copiilor să stea ”smirnă”, dar asta tot mai rar și sunt excepții ce trebuie rezolvate fără drept de apel. Poate că școala românească are nevoie de mai mulți psihologi, carre să se apropie mai mult de copii așa cum se obișnuiește de ex. în Spania, unde copilul aleargă în brațele psihologului și își descrețește fruntea cu micile lui probleme...
    • Like 0
  • Sunt de acord cu acest articol, am citit pe aici prin comentarii si vad ca unii pun vina ultimiilor 26 ani, eu am terminat scola de 30 ani si din cate imi amintesc eu la noi in scoala notele cele mai mari le aveau cei care memorizau ca un papagal, si ne mai intrebam de ce societatea de azi e bolnava, pai frica s-a raspandit ca o molima. In scoli se recitau poezii cu tipare orientate spre dezordine, furt de cand copilul are mai putin de 7 ani, programele de la televiziune cele mai vazute sunt cele de critica sau telenovelele in care se arata ca doar una sau unul din 1000 pot trai economic bine si asta in urma intrigi, minciuni, depravari ...etc, in cantecele populare se asculta jalea, se canta si se omagiaza betiile, fuga miresei cu amantul etc, imi este jale cand ii ascult si daca esti un pic mai evoluat cel mai inteligent este sa nu te uiti la televizor. In casa copii vad teroare, batai, scandal, betii, sunt convinsa ca in 80% din familii se traieste asa... si cum altfel ar fi ca doar asa au fost educati, cum ai putea sa-ti educi copii cand un salariu de 500 RON nu iti ajunge nici sa le cumperi mancarea zi de zi, nu mai vorbim de carti , cursuri in afara scolii....pe care ar trebui sa le faca parinti prima data pentru a se produce o schimbare in Romania....
    • Like 1
  • Este adevărat . Soluția pe care eu o văd corecta este de a da școlile cadrelor didactice . Adică școala sa devină privata , cu clădire, cu teren ,cu garduri ,cu logistica ce o are , cu tot .
    • Like 0
  • Nu pot sa nu observ cu cata usurinta se loveste permanent in scoala romaneasca, in profesori pentru a-i determina pe cei care citesc asemenea articole sa se indoiasca de tot ceea ce tine de sistemul de invatatmant romanesc si pentru a decide sa participe la cursuri de formare (contra cost, bineinteles) tinute de asa zisii deschizatori de drumuri. As vrea sa transmit acestor persoane binevoitoare ca in scoala romaneasca exista si profesori dedicati, care stiu ce inseamna o dezbatere, care nu doar predau niste informatii inutile pe care elevul trebuie sa le memoreze. Ori voi habar nu aveti de ceea ce se intampla in scoala, ori faceti o antireclama scolii romanesti pentru a incuraja parintii sa se orienteze spre scolile private care (probabil) sustin din umbra aceasta campanie de denigrare. Trebuie sa fii foarte naiv sa crezi ca, in contextul actual, copiii mai tremura in fata profesorului. Cu asta m-ati dat gata.....
    • Like 0
  • Nu există frică în şcoala românească ! Cel puţin nu mai există....
    • Like 0
  • Am trait toate aceste sentimente din păcate .Si nu cred că sînt singura persoană.
    • Like 2
  • Pop Ilie Pop Ilie check icon
    Sunt bătrân și nu mai am de mult contact cu școala, dar vina cea mai mare în învățămân, este acela că în ultimii 26 de ani la schimbarea miniștrilor, fiecare nou venit aruncă la coș, ce a făcut anteriorul și i-a totul de la capăt. Cea mai mare nenorocitre a fost: bramburica, care și azi la Antena 3, cuvântă! Trebuie bine pregătit „ Învățământul tehnic ” pe principiul fostelor Licee industriale, înainte de 1947, care a dat elita „ Controlului texnic în producție”!
    • Like 1
  • Macar partea cu inspectiile e cat se poate de adevarata, celelalte sunt partiale in sensul ca nu cred ca se pot face generalizari atat de usor
    • Like 1
  • Eu nu vreau sa comentez prea mult, legat de frica elevilor. As vrea sa intreb pe cei care au scris sau pe cei care cred ca profesorii au vreo vina legata de ce simt elevii la scoala (mai ales frica) . Intrebarea mea este: Cine invata pe copil frica? Se poate elimna frica? Este buna firca? Ca eleva avem si eu frica de profesori astazi sustin ca mi/a prins bine, ca ma punem pe invatat. Nu stiu cum o fi azi, eu nu ii vad pe elevii de azi tare fricosi, poate ma insel.
    • Like 0


Îți recomandăm

Diabet

În România, 1.785.300 de persoane milioane de adulți cu vârste între 20 și 79 de ani au diabet, în fiecare an 19.000 de oameni sunt uciși de această afecțiune. Sunt cifrele seci din spatele unui suferințe care afectează viețile a 1 din 10 adulți români și, totodată, viețile familiilor acestora, în contextul în care la nivel mondial 1 din 11 oameni suferă de diabet. (Foto: Guliver Getty Images)

Citește mai mult

Om de afaceri

Să începi și să crești o afacere în România este astăzi un act de curaj sau, poate, de nebunie. Ar fi mult mai simplu să stai, sau să te angajezi la stat, sau să fugi mâncând pământul, îngroșând rândurile celor patru milioane de refugiați economici din România.

Citește mai mult

Copil cu steag

Marea majoritate a celor care au fost complici sau au participat la represiunea participanților la Revoluția din 1989 au ocupat imediat după '90 funcții importante în servicii și structuri ale statului, astfel încât interesul lor ca aceste detalii să nu fie descoperite a fost absolut vital, susține istoricul Mădălin Hodor, cercetător CNSAS, într-un interviu acordat Republica.ro. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

formulare

În forma publicată în Monitorul Oficial, persoanele fizice ce obțin venituri din activități independente, profesii liberale, PFA, drepturi de proprietate intelectuală nu mai sunt scutite de plata contribuțiilor la CAS și CASS dacă au și venituri din salarii, deși în Nota de fundamentare a ordonanței de urgență erau scutite. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult