Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Ghidul amatorului de haine second hand

Second hand

Foto: Guliver/Getty Images

A purta haine second hand este un trend care a prins de ceva vreme inclusiv în lumea vedetelor de la Hollywood. Drew Barrymore, Jada Smith (soția lui Will Smith) și chiar Sarah Jessica Parker cumpără haine care au mai fost purtate.

Să cumperi de la second hand nu este doar o chestiune de economie - pe care o faci plătind un preț mai mic - ci și una de sustenabilitate. Industria textilă este al doilea mare poluator al lumii și, când unii dintre noi cumpără haine deja purtate în locul celor noi, facem un mic pas spre reducerea impactului nostru negativ asupra planetei.

Să trecem de la vorbe la fapte și să vedem ce trebuie să știe un amator de haine second hand, fie că le vinde ori le cumpără, online sau la un târg de profil.

Vânzarea și cumpărarea hainelor second hand înseamnă atenție la câteva aspecte, în condițiile în care prețul nu mai este un criteriu esențial. Totuși, care este prețul corect pentru hainele second hand? Când este el un indicator că ai făcut o afacere bună sau, dimpotrivă, că piesa nu merită cumpărată? De unde știi că pantofii aceia faini merită banii chiar dacă sunt purtați de câteva ori??

Când ești cumpărător…

… cauți un lucru de calitate și în stare cât mai bună, la un preț acceptabil. Nu-ți dorești să aduci acasă hainele vechi pe care alții le vând în încercarea de a recupera o parte din banii dați pe ele, în loc să le arunce. Este, în primul rând, o chestiune de bun simț din partea vânzătorului să nu ceară bani pentru haine care ar trebui, de fapt, aruncate. Că și în cazul donațiilor (găsești aici un Ghid al donatorului responsabil), nu trebuie să încerci să vinzi lucruri pe care ție ti-ar fi rușine să le îmbraci.

Unele obiecte pot îndeplini aceste condiții, altele nu, în principal din rațiuni de igienă. Din același motiv, multe centre sociale sau case de copii și bătrâni cu primesc donații din partea populației și nu trebuie să le blamezi pentru asta. Conform legii, orice obiect deja folosit trebuie curățat și dezinfectat profesional înainte de a fi dat spre utilizare beneficiarilor centrului. Pentru că multe astfel de unități nu au bani pentru dezinfectare, preferă să refuze donațiile ca să nu încalce legea ori să aibă probleme sanitare.

Din același motiv legat de igienă, vei vedea că toate campaniile de donații au că partener un furnizor de detergenți sau pe cineva din industria curățeniei. Tocmai pentru a putea îndeplini cerința legală de curățare profundă că hainelor, dar și pentru că nu este sigur, din punct de vedere medical, să îți pui pe piele o haina purtată de altcineva.

Ce să NU cumperi

Principalul criteriu care te-ar opri din vânzare / cumpărare ar fi că obiectele nu sunt sigure din punct de vedere sanitar, existând riscul de a purta microbi ori bacterii periculoase. De aceea, sunt câteva obiecte pe care, dacă vânzătorii lasă jena deoparte și le vând, îți recomand să gândești mai deștept și să nu le cumperi.

  • Ce nu se poate spăla sau curăța (cum ar fi hainele din materialele foarte pretențioase și care nu au fost curățate înainte de vânzare). Sigur că nu știi cât de bine spălate sunt hainele puse în vânzare, dar pleacă de la premisa că oricum trebuie curățate încă o dată acasă la tine. Dacă materialul este atât de pretențios încât nu poate fi spălat, renunță la achiziție, pentru că nu știi pe ce piele a stat și ce poate să aducă. Sănătatea este mai prețioasă.
  • Obiecte de utilizare intimă (lenjerie intimă, costume de baie, epilatoare, vibratoare șamd). Din aceeași rațiune, respinge din start orice obiect care a fost în contact intim cu alte corpuri și cu secrețiile lor. Sunt convinsă că simțim la fel în această privință.
  • Obiecte cu pete ori defecte vizibile de fabricație, dacă nu le poți rezolva tu. Sunt în România fabrici de textile care produc pentru branduri mari din străinătate și care păstrează pentru piața internă piesele care au mici imperfecțiuni, unele se văd, altele nu. Dacă sunt pătate însă, nu văd ce s-ar mai putea face dacă nu știi puțină croitorie, iar pata nu poate fi ascunsă ușor.
  • Orice nu îți vine perfect, nu te avantajează, nu ai cu ce să porți ori sunt dubluri ale hainelor avute deja. Este mare tentația de a cumpără când prețul este mic și foarte mic. Așa ajungem să avem cinci-șase geci din blugi sau șapte fuste negre ori chestii simpatice și colorate luate pe nimic, dar pe care nu le purtăm. Chiar dacă este ieftin, gândește-te dacă ai într-adevăr nevoie ori dacă se integrează în garderoba ta. Nu ai nevoie de balastul altora în șifonier, îți este suficient al tău.

Ce merită să cumperi

Merită să cumperi lucruri care sunt bine realizate, din materiale de calitate, care au durata de viață mare și care, dacă sunt cumpărate noi, sunt foarte scumpe. Intră în această categorie următoarele:

  • Haine foarte elegante, de ocazie. Sunt ocazii în viață la care trebuie să te îmbraci foarte elegant, astfel că faci o investiție într-o rochie de designer ori foarte scumpă, pe care o lași apoi să aștepte în șifonier până te plictisești. Dacă nu vrei să faci o investiție masivă, caută una second hand, pentru că poți găsi haine de ocazie foarte frumoase, aproape nepurtate, vândute de oameni ca tine sau care nu au mai avut unde a purta ceva extrem de elegant.
  • Genți și curele din piele, accesorii de calitate ori care fac parte din colecțiile unor creatori de modă consacrați. Gențile sunt obiecte care se întrețin destul de ușor și care rezistă bine în timp, așa că problema curățării nu este neapărat o problema. În plus, o geantă de firmă, de exemplu, va costa mult mai puțin dacă a mai fost purtată, deși aspectul nu ar sugera neapărat că nu ai cumpărat-o nouă. Mai intră aici bijuteriile vintage și piesele vestimentare de designer, a căror valoare crește în timp datorită vechimii și faptului că fac parte din serii scurte.
  • Încălțăminte din piele și cauciuc, mai ales pentru copii. Încălțămintea din piele ține mulți ani, dacă este bine întreținută și purtată prin rotație, adică mai multe perechi în aceeași perioadă de timp. Mai ales în cazul copiilor, încălțămintea „rămâne în urma” măsurii piciorului destul de repede, fiind costisitor să-i cumperi mereu celui mic încălțăminte nouă și scumpă. Mai ales pentru perechile pe care le ia la joacă ori pe afară, poate fi o soluție achiziția în regim second hand. Un sfat: pentru că încălțămintea de regulă nu se poate spăla în mod obișnuit, curăță interiorul cu o loțiune dezinfectantă ori cu șervețele antibacteriene, pentru împrospătare și înlăturarea microbilor. Sau caută o curățătorie care face și așa ceva.
  • Haine groase, de iarnă, mai ales pentru copii. Gândește-te așa: un palton de calitate (cu lână în proporție mare) costă mult și poate fi purtat mulți ani. În acest timp însă, posesorul se plictisește de el și îl vinde, chiar dacă paltonul este în stare bună sau foarte bună. Ei bine, un astfel de palton – de obicei în croială clasică și, deci, atemporală – poate fi cumpărat second hand, dacă nu vrei să dai o avere pe unul nou. Rațiunea de a cumpără haine second hand pentru copii este aceeași ca și la încălțăminte. O haină groasă costă mai mult și este purtată de copil rareori mai mult de un singur sezon.
  • Orice din blugi. Blugii sunt o țesătură care nu are moarte și care se comportă excelent. Ca orice obiect purtat la nesfârșit, posesorul se poate plictisi înainte de a li se sfârși durata de viață. Acela este momentul în care merită să îi cumperi.

Când ești vânzător…

… trebuie să gândești așa cum ar gândi cumpărătorul tău dacă vrei să scapi repede de ceea ce vinzi. Prețul, calitatea, starea obiectelor tale trebuie corelate pentru ca ambele părți să facă cea mai avantajoasă afacere.

  • Ca vânzător, vei dori să scoți bani din hainele la care renunți, dar caută să vezi și alt aspect al afacerii. Să fim cinstiți: dorești să îți eliberezi șifonierul și nu vrei să o faci pe gratis, așa că mai bine obții un spațiu liber pentru un câștig mai mic decât nimic.
  • Dacă îți duci hainele să le vinzi la târg, ține minte câteva lucruri, pe care le-am învățat la edițiile de yard sale la care am fost în ultimii ani.
  • Cei care vin să cumpere vin de obicei la astfel de evenimente și cam știu cum merge piața. Află și tu, dând întâi o tură pe la celelalte standuri, să vezi oferta și concurență. În funcție de asta, este posibil să îți ajustezi prețurile ori să vii cu promoțîi că să atragi clienți.
  • Mergi la târg cu un obiectiv: să scapi de haine ori să câștigi bani. Ambele sunt valabile, dar una trebuie să fie obiectivul principal și îți influențează strategia. Dacă vrei să câștigi, vei ține la preț, dacă vrei să vinzi cât mai mult, vei accepta mai ușor negocierea (pentru că vei vedea că mulți dintre clienți vor să negocieze). Participarea implică plata unei taxe, pe care trebuie să ți-o recuperezi.
  • Studiază clientul și propune-i și alte articole care i se potrivesc ori propune combinații de piese vestimentare. Asta implică totuși sinceritate, respectiv să îi spui deschis clientului că nu i se potrivește haina, nu îi stă bine, nu ii se întinde bine pe corp. Va aprecia mai mult și va cauta probabil altceva de cumpărat la tine.
  • Adu cu tine un centimetru de croitorie, că să rezolvi situațiile în care haina nu se poate proba ori este cerută pentru proba la o cabina muuult prea departe de standul tău. Măsurătoarea clarifica mare parte din întrebările de tipul „îmi vine?” sau „cât este de lungă?”.
  • Să ai la ține bani mărunți, pentru că primii clienți vor veni cu bancnote mari. Îți sunt de folos și mici atenții (suveniruri, bijuterii, bomboane), pe care să le dai bonus clienților care cumpără mai mult ori cărora nu le cedezi din preț.

Am aplicat aceste recomandări la târguri și cred că funcționează. Prima oară am fost la târg acum 3-4 ani, iar ultima oară în octombrie. La ultima participare, din haine cu prețuri cuprinse între 15 lei și 70 de lei, am avut un profit de 500 de lei, fiind bani care mi-au rămas după plata taxei de târg și a gustărilor din timpul zilei.

Dacă ți se par mici prețurile, alternativa este să vinzi în alt loc, respectiv în grupurile de profil pe Facebook. Trebuie să știi însă că și acolo există reguli și amănunte deloc de neglijat:

  • Toate grupurile serioase au regulamente privind numărul de postări permise ori de obiecte scoase la vânzare, dar și privind calitatea fotografiilor, a produselor ori condițiile de livrare. În lipsa reglementărilor, ar fi greu de ținut ordinea într-un astfel de grup, care și-ar pierde eficientă.
  • Trebuie să îți faci timp să răspunzi la comentariile celor care pun întrebări privind mărimea, materialul, detaliile și altele. Dacă ai postat, alocă-ți timp să răspunzi rapid, dacă nu vrei să pierzi clientul. Sigur, exista și cazul în care nimeni nu întreabă și rămâi cu obiectul nevândut.
  • Obișnuiește-te cu ideea că vei pierde timp cu întâlnirile, probatul (puțini cumpără fără să probeze) sau cu livrarea și că nu toți aceia care vor să vadă obiectul îl vor și achiziționa, în final. Uneori, este posibil chiar să te duci degeaba la întâlnire, pentru că celălalt nu apare.
  • Asumă-ți și comentariile negative privind prețul sau calitatea produselor, chiar dacă tu ai cele mai bune intenții. Online-ul implică o doză mare de curaj și chiar lipsă de eleganță – ca să vorbim elegant – din partea unor oameni care se ascund în anonimat.

Dacă nu ți se potrivește nicio varianta, îți rămâne doar să donezi hainele pe care nu le mai vrei (ți-am spus cum să faci asta în Ghidul donatorului responsabil), caz în care nu primești niciun ban. Dealtfel, dacă nu reușești să le vinzi, donarea este următoarea etapă logică.

La ce să te uiți?

Câteva sfaturi ți-ar putea fi de folos, fie că ești vânzător ori cumpărător. Hai să vedem ce ar fi de urmărit, în ideea că fix la aceleași lucruri vor fi de interes și pentru unii, și pentru alții:

  • Obiectul trebuie să fie curat, spălat de curând, pentru că o haina murdară nu atrage pe nimeni. Chiar dacă nu va fi călcată la linie, haina pe care o vinzi va mirosi a curat, ceea ce este mare lucru pentru un obiect second hand.
  • Studiază haina în detaliu, în căutarea defectelor. Mulți clienți acceptă mici defecte ale unei haine, dacă știu despre ele de la început și nu influențează grav și negativ aspectul general. O îmbinare descusută, un tiv lăbărțat vor face diferența și imprimă hainei un aer neîngrijit pe care toți clienții îl evită.
  • Caută eticheta cu măsură și compoziția materialului. Este mai simplu să știi ce măsură este o rochie decât să o probezi pentru a află dacă îți vine. Proba poate avea loc oricum, dar diferența între S și L (aparent insesizabilă la unele modele) înseamnă dacă scoți sau nu haina de pe umeraș. În privința compoziției materialului, ține minte un lucru: hainele din materiale naturale se vând mai bine. Eu, de exemplu, nu cumpăr o haina din poliester 100%, dar mă las convinsă de una din viscoza ori lyocel.
  • Achiziție la momentul oportun înseamnă să vinzi și cumperi la momentul potrivit pentru garderoba ta. Toamna vei vinde mai ușor haine pentru iarnă, iar primăvară pe cele pentru vara. Dacă ești client, ai putea avea parte de chilipiruri dacă toamna cumperi haine de vara, dacă dai peste cineva care vrea să-și golească șifonierul.
  • Cumpără și vinde inteligent. Asta înseamnă să iei acasă doar ce îți vine, ți se potrivește și ai cu ce să porți. De cealalată parte a baricadei, să vinzi inteligent înseamnă să ajuți clientul să găsească răspunsuri la întrebările de mai sus. Adică să-i sugerezi combinațîi în care piesă vestimentară se integrează, eventual să îi propui combinații cu ceea ce ai (asta ți-ar crește și profitul).

Care este povestea hainei? Nu este cazul să inventezi povești speciale pentru fiecare haină pe care o vinzi, dar sigur nimeni nu vrea să cumpere haine pe care le urăști. Poate îți sună ciudat, dar desparte-te de haine cu bucurie și dă-le mai departe cu drag, încărcate de energie pozitivă, iar vânzările îți vor merge mai bine. Chiar dacă ție nu îți plac și îți provoacă disconfort, hainele acelea pot aduce bucurie altcuiva și fă tot ce poți să dai la pachet haina cu tot cu această bucurie.

Despre preț

Prețul hainelor second hand nu este ultimul criteriu, dar este suficient de important ca să îi motiveze și pe vânzători, și pe cumpărători să facă efortul de a se întâlni. Ca să îl poți judeca în mod corect, ar trebui să ști cât costă obiectele respective când sunt noi. Dacă haina are încă eticheta și este de bună calitate, o poți vinde aproape cu același preț dacă nu a stat prea mult la tine în șifonier. Este însă de așteptat să o dai mai rapid când scazi puțin din prețul de achiziție, chiar dacă nu ai purtat-o.

Prețul scade pe măsură ce obiectul este folosit, se invechește ori se demodează. Din câte am constatat, poți vinde o haină în stare foarte bună cu jumătate din prețul inițial. Dacă este în stare bună, scade prețul până la o treime din cât ai dat pe ea sau la mai puțin chiar.

Aceste recomandări sunt orientative totuși, pentru că sunt și excepții, cum sunt hainele și gențile de designer, cele vintage ori bijuteriile, care își cresc valoarea odată cu trecerea timpului. O explicație ar fi aceea, că ele nu sunt produse de serie și, odată cu trecerea anilor, sunt din ce în ce mai greu de găsit.

Unde vinzi și cumperi second hand

Poți vinde pe site-uri de profil și în grupuri de Facebook sau poți participa la târguri de tip yard sale. Tot aici mergi și dacă vrei să cumperi haine și accesorii second hand direct de la cei care le-au purtat.

Yard Sale are loc o dată la câteva luni, organizat de Gabi Urdă, consultant în comunicare și stilist personal. A fost, cred primul eveniment de acest fel organizat la noi, peste 50 de ediții fiind derulate până acum. Poți urmări informațiile despre următoarele ediții AICI.

Love Yard Sale, pus pe picioare de bloggerul Laura Bucur, este un loc unde poți vinde haine, accesorii și încălțăminte și are loc periodic, iar organizatorii plănuiesc acum și o ediție destinată decorațiunilor și altor obiecte pentru casă. Poți urmări pagină lor de Facebook AICI.

Second Chance Yard Sale este un alt târg destinat vânzării hainelor și accesoriilor, care are loc periodic. Afli mai multe despre programul evenimentelor de pe pagina lor de AICI.

Consignația 7 este o rețea de magazine vintage și second hand din București care primește, în două dintre locații (Hristo Botev 3 și Vasile Lascăr 26-28), haine și accesorii pe care să le vinzi în regim consignația. Se percepe o taxa de 10 lei pe lună pentru obiectele scoase la vânzare și, deși nu știu cât de bine funcționează sistemul, am amici care își vând acolo o parte din haine. Poți afla mai multe despre Consignația 7 AICI.

Grupuri de Facebook sunt o mulțime specializate în acest domeniu, al vânzării hainelor și accesoriilor second hand, așa că mă limitez la exemple care știu că funcționează, pentru că le-am testat.

Nu mai port este un grup cu o evoluție explozivă, crescând la peste 16.000 de oameni în timp record. Se vând haine de toate felurile, inclusiv piese de designer pe care greu le găsești prin alte părți. Am câteva lucruri foarte faine cumpărate de acolo…

Stuff for Sale & Donate – by Organizo a fost pornit de Romina Roșu, specialist în organizare și singurul consultant român pe cale să fie acreditat oficial în metoda de organizare KonMari. Este un grup de vânzări, dar se fac și donații, pentru că este de preferat să dai cuiva gratis ce nu folosești, în loc să stea aiurea într-un colț.

Există și grupuri care nu au drept scop vânzarea second hand, dar în care se poate posta ocazional așa ceva, fiind orientate spre organizarea casei și simplificare.

Oriunde ai decide să le vinzi, ține minte că hainele pe care le înstrăinezi vorbesc despre cine ești, deci ai grija de ele ca sa vorbească de bine despre tine! 

Articol publicat pe site-ul autoarei, gabiralea.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Bune sfaturile și utile,dar câți dintre noi recunosc că poartă haine de la SH?
    • Like 1
  • Raul check icon
    Haine "faine" incarcate cu energie pozitiva second hand.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult