Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

I-am întrebat pe elevii mei ce-și doresc de Crăciun: în mod previzibil, 16 din cei 21 au dat următorul răspuns

Copiii și tehnologia

Foto: Guliver Getty Images

Acum ceva timp se apropia ziua lui Eric, unul din puștii de la școală. Îl aud în pauză când unul dintre colegi îl întreabă ce își dorește. Cu multă energie și sigur pe el, Eric îi răspunde:

- Un telefon X6, tabletă am, nu-mi mai trebuie! Hahaha!

I-am întrebat apoi de curiozitate pe copii ce cadou speră să primească de ziua lor, de Crăciun sau de Paște, rugându-i să pună 3 obiecte sau ființe. 

Din 21 de copii, 16 au pus pe primul loc un gadget: telefon, tabletă sau laptop. I-am întrebat apoi în ce scop vor folosi aceste lucruri: răspunsul în cor a fost

- Pentru a ne juca, domnuu!

Mi-am continuat ora, puțin încordat, gândindu-mă cât de diferit sunt față de copii. Eu îmi doresc cărți și ... flori, căci îmi place să am grijă de ele. 

Vremea a trecut, am dat uitării acel episod până astăzi când am citit un articol despre rolul pe care îl are tehnologia în formarea și modelarea caracterului și a personalității la vârsta copilăriei. Despre subiect discutasem și văzusem cum acționează cei din sistemele educaționale alternative. Introduc predarea sau învățarea cu ajutorul tehnologiei treptat și clar nu de la vârste fragede, ci după vârsta de 8-9 ani.

De ce ar trebui să te bucuri că tehnologia de ultimă generație ajunge mai târziu la copii? Una din lecțiile pe care le-am învățat de când sunt în sistemul educațional e aceea că ființa umană nu are doar IQ, ci și EQ, tradus prin inteligență emoțională. Cu greu poți pune structură, cunoștințe, dezvolta abilități și forma aptitudini la un copil dacă acesta nu este pregătit și dispus emoțional să o facă. Hai să luăm învățarea ajutată de calculator sau tabletă. În România conceptul e destul de puțin cunoscut, în alte spații însă el este la ordinea zilei. Ce nu poate face însă un gadget? Nu poate stabili o relație sănătoasă, afectivă cu utilizatorul, folosirea în exces duce către alienare și înstrăinare de lume. Totodată provoacă stări de anxietate de este folosit cu scopul doar de a distra utilizatorul, mai ales la vârste mici.

Așa cum spune și termenul distracție, se produce o distragere a atenției, or, aceasta, în lipsa exercițiului, își pierde din intensitate. Ne întrebăm, părinți și educatori, de ce copiii își pierd repede atenția, de ce nu se pot concentra pe o sarcină. Un răspuns poate fi motivația pe care o are copilul pentru a realiza respectiva sarcină sau complexitatea ei. Un răspuns poate fi totodată și lipsa obișnuinței de a te concentra într-o perioadă de timp pe ceea ce ai de realizat, activând operații ale gândirii.

Nu spun că tehnologia nu are ce căuta în procesul educațional, ci doar că aceasta trebuie folosită cu moderație și nu cu scopul doar de a aduce element de noutate, surpriză. Ea poate fi ajutor, instrument de descoperire a mediului înconjurător, poate deveni instrument de cunoaștere și de formare sau dezvoltare de competențe.

Anul acesta sunt alături de copii în clasa a IV-a. Ne-am întâlnit cu istoria și geografia. Fiind materii noi, cei mici sunt încântați, vor să descopere cât mai multe lucruri, să fie practice noțiunile învățate și să-i ajute în viața de zi cu zi. I-am pus să-și găsească singuri pe Google maps strada, casa, vecinii, să-mi arate de unde răsare și unde apune soarele. 

Din când în când îi mai întreb ce-și pun pe propriile canale de YouTube și cât timp stau pe laptop, telefon sau tabletă. Unii stau și câte 5 ore în fața unui ecran și se joacă, îi văd dimineața obosiți, apatici. Îi pun să facă mișcare, de ajung mai devreme îi rog să facă două ture de teren.

În primele ore de istorie le-am dat acces la două laptopuri, la tableta personală, telefon, toate cu scopul de a căuta informații despre câteva personaje istorice. Au salvat link-urile, au descărcat fotografii, iar la final au prezentat materialul colegilor. Nici ora de limba română nu a scăpat. Am făcut o poveste în lanț, fiecare copil fiind filmat în momentul în care ducea firul poveștii mai departe. Ne-am uitat apoi la filmuleț, am analizat textul, însă ne-am uitat și la cum a povestit fiecare. Mulți nu se mai văzuseră până atunci pe un ecran. Nu erau obișnuiți să se privească, nu știau că stau cocoșați ori că țin foarte mult capul într-o parte.

Am vreo trei copii care - zic ei - au devenit vloggeri. Din când în când îi mai întreb ce-și pun pe propriile canale de YouTube și cât timp stau pe laptop, telefon sau tabletă. Unii stau și câte 5 ore în fața unui ecran și se joacă, îi văd dimineața obosiți, apatici. Îi pun să facă mișcare, dacă ajung mai devreme la școală îi rog să facă două ture de teren.

N-am pornit într-o cruciadă împotriva tehnologiei. Îmi dau seama de utilitatea și de importanța ei într-o lume aflată în permanentă schimbare și transformare. Nu uit însă că ființa umană nu poate fi înlocuită de un ecran, un joc. Și încerc să-i aduc și pe copii de partea asta, nu de alta, dar îmbrățișarea pe care le-o dau dimineața nu le-o poate da nici tableta, nici telefonul, nici calculatorul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Acelasi efect despre care spuneti ca il are tableta l-a avut asupra mea cititul in adolescenta mea ( prin anul 2000 ). M-a rupt de realitate si socializam cu greu. Mi-am facut o imagine gresita, idealizata despre oameni pentru ca nu-mi dadeam seama atunci ca lumea fiecarui scriitor era maximul lui, fiecare la randul sau fiind un varf al societatii, oamenii de rand avand cu totul alte idealuri. Asa ca multe alte lucruri pot fi inselatoare, fiecare generatie are distractia ei de la realitate. Cred ca noi, adultii de astazi, nu ne putem adapta atat de repede pe cat evolueaza lucrurile.
    • Like 4
  • Felicitari sincere pentru aceste opinii, adevarate, as spune chiar stiintifice, dle Vasile Brasovanu!
    Nu e de glumit cu anxietatea, superficialitatea ori cu slabirea capacitatii de concentrare datorate folosirii improprii sau la vârste neadecvate a acestor forme de tehnologie.
    Sa nu uitam ca, cel putin in Romania, multi parinti sunt chiar mândri ca micile lor odrasle, abia deprinse cu mersul, manuiesc deja computerul!!!..., ori de altii, care prefera sa dea copiilr mici o ocupatie de acest fel, in locul inegalabilelor povesti, povestite de parinti, in locul jocului real cu cei dimprejur.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Apropo de inteligenta emotionala: https://www.quora.com/What-is-more-beneficial-in-life-a-high-EQ-or-IQ
    • Like 1
    • @ Anon
      O, da, e foarte amuzant să vezi un psiholog spunând că EQ nu-i o chestie psihometrică, deci nu există. De parcă DSM-urile lor ar fi știință exactă, pură, nu niște dări cu presupusul, la care cele mai savante explicații posibile sunt „niște conexiuni în creier”, sau „existența unui dezechilibru chimic în creier”, deși, vorba pamfletului ăstuia din Torontău - așa ceva nu s-a putut măsura concret până acum... :)
      • Like 0
    • @ Tom Dick N'Harry
      Anon check icon
      Se pare ca nu doar un psiholog, ci mai multi aduc critici la adresa acestui EQ (care se incadreaza totusi in specializarea lor). Nu stiu daca acest coeficient ar trebui scos definitiv din discutie, dar argumentele lui J. Peterson par pertinente. Asta nu inseamna ca nu e nevoie de o cultivare a bunului simt in scoala si familie (la bun simt includ si un mod corect de a relationa cu ceilalti, in societate). Ar mai fi de remarcat un lucru: Daniel Goleman se pare ca ar fi totusi psiholog la randul lui, conform wiki cel putin.
      • Like 0
    • @
      Anon check icon
      Tin minte filmul "A Beautiful Mind", dar nu vad legatura cu EQ. Puteti detalia, va rog?
      • Like 1
    • @ Anon
      Doamnă (cred că sunteți o doamnă), ce voiam să spun este că e amuzant să vezi niște specialiști în „științe inexacte” criticând noțiuni pe motiv că nu sunt „măsurabile”. Iar inteligența emoțională există, eu o văd ca înțelegerea mai rapidă a unei situații emoționale, ca o intuiție. Degeaba înțelege un bărbat foarte bine din punct de vedere logic o situație emoțională, dacă el nu aplică această înțelegere fluid, pe loc, în situația reală. Există o problemă cu asta la foarte mulți bărbați, iar femeile o interpretează ca mitocănie, insensibilitate sau prostie, ele neînțelegând cum de nu se pricepe din prima respectiva situație.
      • Like 1
    • @ Tom Dick N'Harry
      Anon check icon
      Nu, nu sunt o doamna :D . Poate Peterson nu s-a exprimat tocmai bine in ceea ce priveste existenta inteligentei emotionale, dar e foarte posibil ca acel EQ sa nu reprezinte o metoda corecta de cuantificare. Stiintele socio-umane, desi "inexacte", lucreaza cu statistici si pentru asta au nevoie de niste notiuni corect definite (altfel fiecare nou experiment ar masura altceva, desi ar folosi aceiasi termeni si nu ar exista consistenta in rezultate). Poate ca deocamdata inteligenta emotionala e necuantificabila.
      • Like 0
    • @ Anon
      De acord acum cu dvs. Așa deci, nu sunteți o doamnă... Ce să-i faci... știați că există două tipuri de doamne? Doamne și doamne-doamne...!
      • Like 1
    • @ Anon
      check icon
      poate gresesc, scuze !
      • Like 0
    • @ Tom Dick N'Harry
      Victor66 check icon
      Sunteți sigur că nu se pot măsura? Sigur-sigur? Ați auzit de senzorii aceia care se fixează pe cap și care măsoară activitatea bioelectrică a creierului? Sau știați că substanțele acelea ”chimice” din creier probabil că pot fi urmărite cu markeri sau determinate prin diverse metode?
      • Like 0
  • check icon
    cred ca desupra intrarii in scoli si pe diploma de absolvire trebuie sa scrie : HOMO SUM, NIHIL HUMANI A ME ALIENUM PUTO ! - sunt om si nimic din ceea ce este omenesc nu-mi este strain - Terentius. caci daca familia si scoala nu-ti pot oferii sansa sa aflii cat mai multe informatii, atunci cine ? ca mintea ne ajuta sa cunostem "ceva" sau o multitudine de "cevauri" este o chestiune personala care nu tine de alegerea noastra ci de capacitatea noastra :) dar oferta trebuie sa inceapa din leagan ... in ac perioada pe toate platformele lumea se intraba si se zbate sa intelega de ce votam cu stanga sau cu dreapta ? de ce pe el sau pe ea ? se enerveaza, se cearta, se jignesc si se imbrancesc, si tot asa ... eu cred ca daca ideea de stanga si dreapta, ideea de criterii de alegere a unui reprezentatant, erau prezentate in scoala, acuma ne uitam la stanga si la dreapta, la el si la ea si votam, fara incrancenare, delicventi, etc. ... de fapt ce insemana hot ? hot = persoana datata cu insusiri si cunostinte peste media persoanelor care formeaza comunitatea in care ac i-si desfasoara o activitate definita de colectivitate ca infractionala ... concluzia : de ce nu putem sa ne ridicam "peste media persoanelor care formeaza comunitatea" si sa desfasuram activitati definite ca neinfractionale ? caci familia si scoala nu-ti pot oferii sansa sa aflii cat mai multe informatii ! :) caci : HOMO SUM, NIHIL HUMANI A ME ALIENUM PUTO !
    • Like 0
    • @
      Citatul pe care il dati suna de fapt putin altfel, iar subiectul este si el diferit de ceea ce comentati dv.!
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      check icon
      undeva, tot pe republica.ro, la un raspuns la o postare, cineva, o doamna mi-a explicat ca fiecare om are perceptiile lui, opinia lui si dreptul lui sa se exprime. ceilalti sunt invitati sa completeze sau sa fie de acord, altfel sa-si posteze propriile perceptii si opinii separat, ca o opinie a lor asupra articolului, caci acesta este subiectul postarilor din acel loc .... eu mi-am insusit acesta viziune asupra dreptului la replica, cred ca este in beneficiul tuturor sa gandim in ac mod ... exemplu in tema "zilelor incetosate" : "a pastra o distanta suficienta fata de acesta, pentru evitarea coliziunii." (Codul Rutier); eu zic ca este necesar 1km, si dumneavostra ca este suficient 1m. pai de ce sa ma contraziceti ? ca asa simtiti dumneavostra ? pai ... eu, rationalul, un nesimtit, eu consider, nu simt :), ca 1km este exact distanta necesara :). na ... ca iar nu intelegeti, ca totusi sunt in subiect, adica propovaduiesc ca este nevie ca scoala sa se apropie de "naturelul" copilului, dar sa nu-i "sufle in ceafa", caci HOMO SUM, NIHIL HUMANI A ME ALIENUM PUTO ! depart de mine idea de a va convinge de ceva, dar parca scoala romanesca produce prea multi "neadaptati" la viata, prea mare inghesuiala celor care nu stiu : asumarea, salutul, curatenia, respectul, gatitul, ingaduinta, responsabilitatea, munca, ... si in general scara de valori care conduce la respect si ingaduinta fata de tine ... cam asa cum spunea acea doamna :) - https://www.youtube.com/watch?v=5owAMAWVlEQ
      • Like 0
    • @
      Citatul pe care il dati este din Publio Terenzio Afro si corect este HOMO SUM , HUMANI NIHIL A ME ALIENUM PUTO!
      • Like 0
    • @
      Inainte de a-mi organiza mie interventiile, faceti-va dv. ordine in idei/ gânduri si abia apoi exprimati-le.
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      check icon
      eu cred ca am postat exact site-ul cu pricina, si cu citatul si cu cine este cel care l-a produs. deci aveati posibilitatea de a nu cadea in capacana mintii :). dumneavoastra de fapt aveti sa-mi comunicati altceva, poate legat de opiniile mele si nu stiti cum sa abordati chestiunea. aveti toata stima mea si astept cu nerabdare observatiile dumneavostra pertinente care-mi vor schimba profund viziunea mea despre viata si-mi vor face "ordine in idei/ gânduri si abia apoi exprimati-le." . dar .... sa ajungeti sa va certati cu "internetul" ... Apparently there is nothing that cannot happen today. Mark Twain :)
      • Like 0
    • @
      Domnule,
      Unii copiaza de pe varii siteuri pentru a impresiona, altii stiu aceste cugetari- dv.nu ati reusit nici sa copiati corect faimoasa vorba de spirit...asa ca, sa nu complicam lucrurile...
      La revedere!
      • Like 0
  • Încă ceva: cred că inteligența emoțională ar trebui cultivată mai mult în școală. Poate n-am mai avea atâția bădărani și nesimțiți, atâția bărbați care înțeleg prost femeile sau invers, atâtea femei care înțeleg prost bărbații.
    • Like 1
  • Domnule, este un subiect foarte interesant pentru mine! Eu cred că ar trebui să se facă studii foarte serioase, și concluziile mai importante ar trebui popularizate peste tot. Exact așa cum auzim „faceți mișcare zilnic cel puțin 30 de minute”, exact așa poate că ar trebui să auzim „nu vă lăsați micuții în fața unui ecran mai mult de 2x30 de minute pe zi”.
    • Like 0
  • o alta profesoara colecteaza scrisori de la copii defavorizati si cer lui Mosu': culegeri, o plapuma sa nu le fie frig, portocale ca au mai primit si acum un an ( de la aceeasi persoana), sau morcovi.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult
text: Vasile Brașovanu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon