Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

În doar 5 zile, cu ajutorul echipei de IT și de management, eram cu toții în „work from home”. Lecțiile unui antreprenor în vreme de criză

call center - back - Foto Guliver/Getty Images)

Foto Guliver/Getty Images

Se vorbește despre o perioadă economică sensibilă și pe bună dreptate. Pentru foarte multe businessuri antreprenoriale, perioada prin care trecem este una cel puțin complicată. Cu toții ne simțim testați, răbdarea ne este pusă la încercare, iar puterea de adaptare este mai mult ca oricând activată.

Pe de altă parte, din poziția de antreprenori, e important să alegem conștient să vedem această criză și ca pe o oportunitate, o lecție valoroasă și o dovadă de curaj, pentru că putem să ne descoperim abilități pe care nu credeam că le avem, un grad de tolerare a riscurilor de care nu ne credeam capabili. 

Am încercat să mă uit spre cele două luni care au trecut și să privesc către lecțiile pe care mi le-am însușit eu însămi, în urma perioadei dificile pe care am traversat-o (și pe care încă o traversăm) cu toții:

Umanitate înainte de toate

Categoria de servicii în care activez (serviciile de contact center) este complexă. La mijloc este un standard nenegociabil de menținere a confidențialității datelor, ceea ce depinde de o tehnologie care trebuie să funcționeze impecabil, ceea ce depinde la rândul ei de niște oameni responsabili, maturi, care înțeleg implicațiile muncii lor asupra întregului ecosistem. Un cerc care trebuie să se închidă perfect de fiecare dată, pentru ca lucrurile să funcționeze bine.

În contextul nemaiîntâlnit al pandemiei, ne-am trezit peste noapte în poziția de a lua decizii cu care nu ne mai confruntaserăm până acum, de a păstra un echilibru cât mai bun între sănătatea business-ului și sănătatea oamenilor, adică între calitatea serviciilor oferite, continuitatea business-ului, siguranța oamenilor și continuitatea locurilor de muncă pentru întreaga echipă. La început a fost dificil să le avem pe toate în același timp. Ne era clar, deși totul era extrem de incert, că trebuie să abandonăm orice planuri de creștere pe care le aveam în momentul respectiv. Am ales să prioritizăm siguranța echipei și să comunicăm cu aceasta zilnic, transparent și empatic.

Eu tot timpul cred că e important să văd omul din fața mea, dincolo de rolul lui de angajat, însă cu atât mai mult acum, mi s-a confirmat că leadership-ul nu este doar un cuvânt care sună bine, ci, în situații de criză, este chiar forța care păstrează business-ul în stare de funcționare. Cu alte cuvinte, este despre a face business uman, care cred că este cea mai bună strategie, cu atât mai mult în situații de criză. 

 „Nu se poate” se transformă rapid în „am făcut”, pe timp de urgență

Atunci când mă gândesc la industria de servicii call-center, în care activez de 13 ani, o mișcare ca cea a mutării a 97% din echipă în lucru remote – lucru altădată imposibil – a devenit rapid realitate.

Așa am trecut la acțiune: în doar 5 zile, cu ajutorul echipei de IT și de management, eram cu toții în work from home, după un plan în etape, care ne-a permis să testăm treptat schimbarea și să ne asigurăm că ea nu ne afectează nici obiectivele, nici rezultatele.

Nu este genul de situație pe care să ne-o dorim pe viitor, desigur, însă aceasta a fost o lecție nu doar de adaptare, ci și o lecție pentru momentele viitoare de normalitate când vom răspunde unei provocări noi cu „nu se poate” – cu siguranță ne vom aminti despre cum putem mai multe decât credem.

Adaptarea continuă

Nu știm ce ne va aduce în continuare contextul. Dar asta este o altă lecție la care încerc să mă uit optimist: să tratez lucrurile pe rând, așa cum vin și să încercăm să ne adaptăm continuu, de la o situație la alta, bazându-ne că ceea ce am construit până acum este suficient de solid și consistent pentru a trece orice test de rezistență și reziliență.

Gândul care mă bucură cel mai tare este că am avut parte de înțelegerea, colaborarea și susținerea unei echipe care a gestionat cu pragmatism și empatie toată această schimbare. 

Așa am reușit să trecem cu bine, momentan, și de emoția fiecărui antreprenor care poartă responsabilitatea unei echipe de sute de angajați: asigurarea stabilității joburilor. Am păstrat alături întreaga echipă și facem eforturi să asigurăm joburi stabile în continuare. Adaptarea continuă.

Sperăm ca, peste 5 ani, să ne aducem aminte doar de lucrurile bune pe care le-am aflat despre noi din acest context și mai puțin de cum ni s-au dat planurile peste cap la începutul unui an care „trebuia” să arate într-un fel anume și, peste noapte, n-a mai arătat așa cum prevedeam. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult