Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

În doar 5 zile, cu ajutorul echipei de IT și de management, eram cu toții în „work from home”. Lecțiile unui antreprenor în vreme de criză

call center - back - Foto Guliver/Getty Images)

Foto Guliver/Getty Images

Se vorbește despre o perioadă economică sensibilă și pe bună dreptate. Pentru foarte multe businessuri antreprenoriale, perioada prin care trecem este una cel puțin complicată. Cu toții ne simțim testați, răbdarea ne este pusă la încercare, iar puterea de adaptare este mai mult ca oricând activată.

Pe de altă parte, din poziția de antreprenori, e important să alegem conștient să vedem această criză și ca pe o oportunitate, o lecție valoroasă și o dovadă de curaj, pentru că putem să ne descoperim abilități pe care nu credeam că le avem, un grad de tolerare a riscurilor de care nu ne credeam capabili. 

Am încercat să mă uit spre cele două luni care au trecut și să privesc către lecțiile pe care mi le-am însușit eu însămi, în urma perioadei dificile pe care am traversat-o (și pe care încă o traversăm) cu toții:

Umanitate înainte de toate

Categoria de servicii în care activez (serviciile de contact center) este complexă. La mijloc este un standard nenegociabil de menținere a confidențialității datelor, ceea ce depinde de o tehnologie care trebuie să funcționeze impecabil, ceea ce depinde la rândul ei de niște oameni responsabili, maturi, care înțeleg implicațiile muncii lor asupra întregului ecosistem. Un cerc care trebuie să se închidă perfect de fiecare dată, pentru ca lucrurile să funcționeze bine.

În contextul nemaiîntâlnit al pandemiei, ne-am trezit peste noapte în poziția de a lua decizii cu care nu ne mai confruntaserăm până acum, de a păstra un echilibru cât mai bun între sănătatea business-ului și sănătatea oamenilor, adică între calitatea serviciilor oferite, continuitatea business-ului, siguranța oamenilor și continuitatea locurilor de muncă pentru întreaga echipă. La început a fost dificil să le avem pe toate în același timp. Ne era clar, deși totul era extrem de incert, că trebuie să abandonăm orice planuri de creștere pe care le aveam în momentul respectiv. Am ales să prioritizăm siguranța echipei și să comunicăm cu aceasta zilnic, transparent și empatic.

Eu tot timpul cred că e important să văd omul din fața mea, dincolo de rolul lui de angajat, însă cu atât mai mult acum, mi s-a confirmat că leadership-ul nu este doar un cuvânt care sună bine, ci, în situații de criză, este chiar forța care păstrează business-ul în stare de funcționare. Cu alte cuvinte, este despre a face business uman, care cred că este cea mai bună strategie, cu atât mai mult în situații de criză. 

 „Nu se poate” se transformă rapid în „am făcut”, pe timp de urgență

Atunci când mă gândesc la industria de servicii call-center, în care activez de 13 ani, o mișcare ca cea a mutării a 97% din echipă în lucru remote – lucru altădată imposibil – a devenit rapid realitate.

Așa am trecut la acțiune: în doar 5 zile, cu ajutorul echipei de IT și de management, eram cu toții în work from home, după un plan în etape, care ne-a permis să testăm treptat schimbarea și să ne asigurăm că ea nu ne afectează nici obiectivele, nici rezultatele.

Nu este genul de situație pe care să ne-o dorim pe viitor, desigur, însă aceasta a fost o lecție nu doar de adaptare, ci și o lecție pentru momentele viitoare de normalitate când vom răspunde unei provocări noi cu „nu se poate” – cu siguranță ne vom aminti despre cum putem mai multe decât credem.

Adaptarea continuă

Nu știm ce ne va aduce în continuare contextul. Dar asta este o altă lecție la care încerc să mă uit optimist: să tratez lucrurile pe rând, așa cum vin și să încercăm să ne adaptăm continuu, de la o situație la alta, bazându-ne că ceea ce am construit până acum este suficient de solid și consistent pentru a trece orice test de rezistență și reziliență.

Gândul care mă bucură cel mai tare este că am avut parte de înțelegerea, colaborarea și susținerea unei echipe care a gestionat cu pragmatism și empatie toată această schimbare. 

Așa am reușit să trecem cu bine, momentan, și de emoția fiecărui antreprenor care poartă responsabilitatea unei echipe de sute de angajați: asigurarea stabilității joburilor. Am păstrat alături întreaga echipă și facem eforturi să asigurăm joburi stabile în continuare. Adaptarea continuă.

Sperăm ca, peste 5 ani, să ne aducem aminte doar de lucrurile bune pe care le-am aflat despre noi din acest context și mai puțin de cum ni s-au dat planurile peste cap la începutul unui an care „trebuia” să arate într-un fel anume și, peste noapte, n-a mai arătat așa cum prevedeam. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult