Aflăm că zilele trecute la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene s-a înființat un comitet interministerial pentru programul România Atractivă.
...România Atractivă... ce frumos ar fi sunat pe prima pagină în Scânteia Tineretului.
Comitetul ăsta interministerial își propune să tragă niște bani din PNRR pentru „restaurarea a 225 de obiective și promovarea a 300 de situri turistice care vor fi incluse în 12 rute culturale”, potrivit ministrului Vâlceanu. Investițiile s-ar ridica la peste 100 de milioane de euro. Cele 12 rute, pe care le puteți consulta pe site-ul ministerului sunt cele cu care ne-am născut noi și cu care moșii și strămoșii noștri au dat înainte din punct de vedere turistic încă de acum 2000 de ani. Printre ele aș menționa traseele de mare interes turistic la nivel european, dacă nu mondial: „Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României” și „Ruta curiilor din Transilvania”.
România are cu siguranță cea mai de succes istorie din Europa în ceea ce privește eșecul managementului turistic la nivel guvernamental. Această comisie interministerială este rezultatul faptului că România nu are un Minister al Turismului și în permanență această industrie este a „n”-a roată la căruța altui minister. Acum știți cum e cu comitetele astea. Ești membru în comitet (puteți citi „sinecură”, e ok), mai primești niște bani. Așa că din suta aia de milioane de euro o parte vor fi dați pe lefuri la stat interministeriale, o parte pe studii de fezabilitate și o parte pe te miri ce contracte de restaurare supraevaluate. Si gata suta. S-a dus.
Oricum, este o veste minunată cum că la nivel interministerial o comisie selectează calupuri de câte cinci obiective pe care să le refacă și să le promoveze turistic.
Tot în acest context de pornire a motoarelor în turismul românesc, la începutul lunii februarie Nicolae Ciucă, spunea că România este gata să importe 100.000 de muncitori străini, atât de necesari pentru industria locală a ospitalității, dar să-și confecționeze opt OMD-uri (Organizații de Management al Destinațiilor) care să mai pună, domnule, pe picioare un pic turismul ăsta. Ambele chestiuni sunt bune, fără glumă și fără îndoială, și, ca alte câteva măsuri, au apărut la inițiativa și presiunea Alianței pentru Turism, probabil singurul lucru din turism care mai mișcă coordonat în țara asta. Acum, de la vorbe la fapte este cale lungă. Am avut noi și Dracula Park.
Asta în timp ce, printre altele:
- Unul dintre hotelurile emblematice ale Bucureștiului – Radisson Blu primește o umilitoare palmă din partea ANPC-ului, primind două amenzi cu o valoare cumulată de 43.000 de lei, rezultând cu această ocazie și închiderea a 46 de camere (peste 10% din capacitatea de cazare), iar comisarii ANPC amenință cu cererea de declasificare a hotelului. Pentru un hotel de cinci stele, unul dintre cele mai cunoscute din București, este mai mult decât jenant. Jenant este pentru industria hotelieră din România asta și pentru că…
- La sfârșitul anului trecut Intercontinental Hotel Group (IHG) a pus punct contractului de management cu compania ce administrează de acum fostul Hotel Intercontinental. Așadar, brandul Intercontinental a plecat din România cu tot cu management.
- Datele statistice ne păcălesc că în 2021 România a fost călcată de 840.000 de turiști străini. De ce ne păcălesc? Pentru că în realitate peste 650.000 dintre ei au venit cu treabă. De nevoie. Sunt marcați la călătorii de afaceri. Deci în 2021 în Romania nu au venit nici măcar 200.000 de turiști. În țara cu valurile de pandemie între valuri, cu cel mai vesel litoral pandemic și cu cele mai relaxate și nerespectate restricții. Oricum, dacă vrem să punem știrea asta într-o lumină favorabilă putem spune că în 2021 avem o creștere de 90% a numărului de turiști străini față de 2020.
- Oradea, acest fanion al dezvoltării locale, a plătit câteva mii bune de euro din bugetul local pentru a primi un loc în topul „European Best Destinațion” – oh, și aceasta este o știre nouă?
Pai da, ca și la concursurile de vinuri ori cele de PR, plătești înscrierea, bagi vinurile sau campaniile și, cu cât bagi mai multe (adică plătești mai mult), cu atât ai mai multe șanse să primești un premiu. Dacă ești mediocru și totuși ai dat o pălărie de bani, nu e panică, organizatorii vor inventa o secțiune specială pentru tine. Așa este si cu Oradea noastră. Diferența aici este că, dacă alte orașe precum Craiova – da, o să râdeți – care a fost singurul oraș din România care a intrat competiția „Cel mai frumos târg de Crăciun din Europa” și a luat și un halucinant loc 6, a dat cinstit și public aproape 25.000 de euro la SRL-ul din Belgia care administrează topurile astea, Oradea spune oficial că a intrat gratis pentru că merită, nu că ar fi dat niște bani prin APTOR (ONG-ul primăriei Oradea) să primească un loc acolo.
Ce înțelegem noi din asta două fațete ale turismului mioritic în 2022?
Cel mai grav este faptul că străinii și-au pierdut încrederea în România atât la nivel de eficiență financiară în ceea ce privește investițiile in domeniul turismului, vezi cazul hotelurilor, cât și încrederea încrederea în România ca destinație turistică demnă de a fi vizitată (vezi datele statistice).
Eforturile noastre locale și disperate de a promova mici destinații sunt nu numai grotești, dar și total nepotrivite. Noi, aici, confecționăm o știre și ne îmbătăm cu apă rece: Craiova a fost selectată în topul celor mai frumoase târguri de Crăciun. Nu, oameni buni, Craiova a plătit pentru o pozitie într-un top care chiar nu are nicio legătură cu orașul ăsta. Iar asta nu se vede doar din București, ridicolul se vede și de la Strasbourg, Nurnberg sau Dresda. După ce că suntem fraierii Europei în materie de turism, mai dăm bani să ne acoperim și de ridicol.
Există o falie din ce în ce mai mare între ceea ce avem, ceea ce suntem, unde suntem și ceea ce ne închipuim că suntem și avem. Totodată această falie se vede din ce în ce mai acut în performanțele turismului intern, comparativ cu performanțele turismului din vecini. Noi nu numai că suntem extraordinar de în urmă cu reglementări și legi, dar în loc să ne ținem de pluton, chiar și de coada lui, distanța între noi si restul destinațiilor direct concurente crește în fiecare zi. Rămânem din ce în ce mai în urmă.
Încurajăm o mizerabilă formă de turism: ATV-urile la munte
Aici am să vă dau un singur exemplu care ne ucide: ATV-urile la munte. Străinii vin în România și se dau cu ATV-urile pe unde le trăsnește, în cel mai mare dispreț, și fac asta nu numai pentru că le permitem, dar mai ales pentru că încurajăm această mizerabilă formă de turism. Iar după ce își bat joc la noi pentru că în Germania ar trudi luni bune de zile să plătească amenda pentru o grosolănie ca asta, pleacă cu un sentiment de… exact… de dispreț. Sunt amabili și zâmbitori, au lăsat bănuții, dar pleacă cu certitudinea că au vizitat o tară înapoiată și o țară care își bate joc de ea însăși în cel mai josnic mod posibil.
Autoritățile, cumva, se pare, că s-au prins de această situație și în loc să ne mișcăm un pic, să alocăm suta aia de milioane de euro pentru promovare isteață și pentru curățenie, nu pentru sinecuri interministeriale, înfundă și mai mult turismul de incoming, adică ăla care aduce bani reali în țară, prin apăsarea pedalei circulației turistice interne. Pomana cu voucherele, dar și programele de încurajare a turismului intern (alea 12 rute, de exemplu) nu fac altceva decât să îngroape și mai mult orice licăr de speranță pe care l-am fi avut.
Noi cu noi ne simțim bine în mocirla și în eșecurile noastre precum Mamaia, Rânca, Radisson, bazarul de la Bran sau labele de scafandru vândute la tonetele de la lacul Bâlea. Ceilalți nu se simt bine aici și de aia ne ocolesc. Nu mai suntem nici măcar un exotism european.
În 2022 România, mulțumită strategiei guvernului, riscă să se transforme în cea mai bună și înapoiată glumă din industria turistică a continentului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
De cand nu ati mai fost in Baile Herculane?
go ATV!