Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Încurajăm o formă mizerabilă de turism: străinii plătesc, dar ne disprețuiesc, convinși că au fost într-o țară înapoiată care-și bate joc de ea însăși

Otopeni Covid19

Aflăm că zilele trecute la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene s-a înființat un comitet interministerial pentru programul România Atractivă.

...România Atractivă... ce frumos ar fi sunat pe prima pagină în Scânteia Tineretului.

Comitetul ăsta interministerial își propune să tragă niște bani din PNRR pentru „restaurarea a 225 de obiective și promovarea a 300 de situri turistice care vor fi incluse în 12 rute culturale”, potrivit ministrului Vâlceanu. Investițiile s-ar ridica la peste 100 de milioane de euro. Cele 12 rute, pe care le puteți consulta pe site-ul ministerului sunt cele cu care ne-am născut noi și cu care moșii și strămoșii noștri au dat înainte din punct de vedere turistic încă de acum 2000 de ani. Printre ele aș menționa traseele de mare interes turistic la nivel european, dacă nu mondial: „Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României” și „Ruta curiilor din Transilvania”.

România are cu siguranță cea mai de succes istorie din Europa în ceea ce privește eșecul managementului turistic la nivel guvernamental. Această comisie interministerială este rezultatul faptului că România nu are un Minister al Turismului și în permanență această industrie este a „n”-a roată la căruța altui minister. Acum știți cum e cu comitetele astea. Ești membru în comitet (puteți citi „sinecură”, e ok), mai primești niște bani. Așa că din suta aia de milioane de euro o parte vor fi dați pe lefuri la stat interministeriale, o parte pe studii de fezabilitate și o parte pe te miri ce contracte de restaurare supraevaluate. Si gata suta. S-a dus.

Oricum, este o veste minunată cum că la nivel interministerial o comisie selectează calupuri de câte cinci obiective pe care să le refacă și să le promoveze turistic.

Tot în acest context de pornire a motoarelor în turismul românesc, la începutul lunii februarie Nicolae Ciucă, spunea că România este gata să importe 100.000 de muncitori străini, atât de necesari pentru industria locală a ospitalității, dar să-și confecționeze opt OMD-uri (Organizații de Management al Destinațiilor) care să mai pună, domnule, pe picioare un pic turismul ăsta. Ambele chestiuni sunt bune, fără glumă și fără îndoială, și, ca alte câteva măsuri, au apărut la inițiativa și presiunea Alianței pentru Turism, probabil singurul lucru din turism care mai mișcă coordonat în țara asta. Acum, de la vorbe la fapte este cale lungă. Am avut noi și Dracula Park. 

Asta în timp ce, printre altele:

- Unul dintre hotelurile emblematice ale Bucureștiului – Radisson Blu primește o umilitoare palmă din partea ANPC-ului, primind două amenzi cu o valoare cumulată de 43.000 de lei, rezultând cu această ocazie și închiderea a 46 de camere (peste 10% din capacitatea de cazare), iar comisarii ANPC amenință cu cererea de declasificare a hotelului. Pentru un hotel de cinci stele, unul dintre cele mai cunoscute din București, este mai mult decât jenant. Jenant este pentru industria hotelieră din România asta și pentru că…

- La sfârșitul anului trecut Intercontinental Hotel Group (IHG) a pus punct contractului de management cu compania ce administrează de acum fostul Hotel Intercontinental. Așadar, brandul Intercontinental a plecat din România cu tot cu management.

- Datele statistice ne păcălesc că în 2021 România a fost călcată de 840.000 de turiști străini. De ce ne păcălesc? Pentru că în realitate peste 650.000 dintre ei au venit cu treabă. De nevoie. Sunt marcați la călătorii de afaceri. Deci în 2021 în Romania nu au venit nici măcar 200.000 de turiști. În țara cu valurile de pandemie între valuri, cu cel mai vesel litoral pandemic și cu cele mai relaxate și nerespectate restricții. Oricum, dacă vrem să punem știrea asta într-o lumină favorabilă putem spune că în 2021 avem o creștere de 90% a numărului de turiști străini față de 2020.

- Oradea, acest fanion al dezvoltării locale, a plătit câteva mii bune de euro din bugetul local pentru a primi un loc în topul „European Best Destinațion” – oh, și aceasta este o știre nouă?

Pai da, ca și la concursurile de vinuri ori cele de PR, plătești înscrierea, bagi vinurile sau campaniile și, cu cât bagi mai multe (adică plătești mai mult), cu atât ai mai multe șanse să primești un premiu. Dacă ești mediocru și totuși ai dat o pălărie de bani, nu e panică, organizatorii vor inventa o secțiune specială pentru tine. Așa este si cu Oradea noastră. Diferența aici este că, dacă alte orașe precum Craiova – da, o să râdeți – care a fost singurul oraș din România care a intrat competiția „Cel mai frumos târg de Crăciun din Europa” și a luat și un halucinant loc 6, a dat cinstit și public aproape 25.000 de euro la SRL-ul din Belgia care administrează topurile astea, Oradea spune oficial că a intrat gratis pentru că merită, nu că ar fi dat niște bani prin APTOR (ONG-ul primăriei Oradea) să primească un loc acolo.

Ce înțelegem noi din asta două fațete ale turismului mioritic în 2022?

Cel mai grav este faptul că străinii și-au pierdut încrederea în România atât la nivel de eficiență financiară în ceea ce privește investițiile in domeniul turismului, vezi cazul hotelurilor, cât și încrederea încrederea în România ca destinație turistică demnă de a fi vizitată (vezi datele statistice).

Eforturile noastre locale și disperate de a promova mici destinații sunt nu numai grotești, dar și total nepotrivite. Noi, aici, confecționăm o știre și ne îmbătăm cu apă rece: Craiova a fost selectată în topul celor mai frumoase târguri de Crăciun. Nu, oameni buni, Craiova a plătit pentru o pozitie într-un top care chiar nu are nicio legătură cu orașul ăsta. Iar asta nu se vede doar din București, ridicolul se vede și de la Strasbourg, Nurnberg sau Dresda. După ce că suntem fraierii Europei în materie de turism, mai dăm bani să ne acoperim și de ridicol.

Există o falie din ce în ce mai mare între ceea ce avem, ceea ce suntem, unde suntem și ceea ce ne închipuim că suntem și avem. Totodată această falie se vede din ce în ce mai acut în performanțele turismului intern, comparativ cu performanțele turismului din vecini. Noi nu numai că suntem extraordinar de în urmă cu reglementări și legi, dar în loc să ne ținem de pluton, chiar și de coada lui, distanța între noi si restul destinațiilor direct concurente crește în fiecare zi. Rămânem din ce în ce mai în urmă.

Încurajăm o mizerabilă formă de turism: ATV-urile la munte

Foto: Știrileprotv

Aici am să vă dau un singur exemplu care ne ucide: ATV-urile la munte. Străinii vin în România și se dau cu ATV-urile pe unde le trăsnește, în cel mai mare dispreț, și fac asta nu numai pentru că le permitem, dar mai ales pentru că încurajăm această mizerabilă formă de turism. Iar după ce își bat joc la noi pentru că în Germania ar trudi luni bune de zile să plătească amenda pentru o grosolănie ca asta, pleacă cu un sentiment de… exact… de dispreț. Sunt amabili și zâmbitori, au lăsat bănuții, dar pleacă cu certitudinea că au vizitat o tară înapoiată și o țară care își bate joc de ea însăși în cel mai josnic mod posibil.

Autoritățile, cumva, se pare, că s-au prins de această situație și în loc să ne mișcăm un pic, să alocăm suta aia de milioane de euro pentru promovare isteață și pentru curățenie, nu pentru sinecuri interministeriale, înfundă și mai mult turismul de incoming, adică ăla care aduce bani reali în țară, prin apăsarea pedalei circulației turistice interne. Pomana cu voucherele, dar și programele de încurajare a turismului intern (alea 12 rute, de exemplu) nu fac altceva decât să îngroape și mai mult orice licăr de speranță pe care l-am fi avut.

Noi cu noi ne simțim bine în mocirla și în eșecurile noastre precum Mamaia, Rânca, Radisson, bazarul de la Bran sau labele de scafandru vândute la tonetele de la lacul Bâlea. Ceilalți nu se simt bine aici și de aia ne ocolesc. Nu mai suntem nici măcar un exotism european.

În 2022 România, mulțumită strategiei guvernului, riscă să se transforme în cea mai bună și înapoiată glumă din industria turistică a continentului. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vanu Vanu check icon
    "Străinii" ni se spune. Generalizând. Stigmatizand. Antagonizand. Vanzand o pâine ieftina. Hidos
    • Like 0
  • Intrebarea anului : cum SANTAJEAZA romanii pe putinii straini care le calca teritoriul si cum se folosesc de ei chiar cand acestia parasesc Romania. V-ati intrebat vreodata ?
    • Like 1
  • Lipsa de reacție din partea oamenilor,frica,indiferența.Toți am vrea să beneficiem,dar nu să şi facem .
    • Like 1
  • Nu stiu cum se intampla,dar specialistii in diverse domenii ca e turism,economie,energie,chimie,teatru si balet etc.nu ajung nicio data la butoanele guvernamentale!Deci stau pe tusa si critica,dar cand ,foarte rar ajung si la management guvernamental ,ce sa faci se dovedesc a fi tip Voiculescu sau Caciu!Altfel massmedia e plina experti,care nu ar avea loc la CNN,BBC sau chiar Huntington!Fudulie extrema ,ceva gen sfaturile lui CTP catre Simona!
    • Like 1
  • Nu țara este de vină, ci politicienii mizerabili care o conduc.
    • Like 2
  • Nementionat Baile Herculane- orasul de plans pe care hoitarii Romaniei stau cu ochii holbati de decenii si in care statul n-a investit 1 leu.
    • Like 3
  • As vrea sa intreb daca numai strainii care vin pentru turism se dau cu ATV-ul sau sunt cumva si melteni de-ai nostri ? Si inca ceva , strainii astia , vin cu ATV-ul lor? Sau pur si simplu fac ceea ce ar face orice turist daca ar fi ATV-uri de inchiriat? Fiindca nu inteleg cu ce sunt vinovati turistii , pentru ca autoritatea locala nu-si face datoria .
    • Like 6
    • @ Mihail Stanca
      Pai tocmai asta spune si autorul , ca nu turistii sunt de vina ca ne desconsideram si nu avem respect pentru ce avem . Cum sa ne respecte ei cand singuri nu ne respectam? Impuscatul animalelor , distrugerea naturii , turism sexual , sunt forme de turism pentru o tara de mana a treia , ceea ce din pacate si suntem. O mare parte din vina o au si autoritatile , dau o vina o au si o parte din cetateni. Atata timp cat aruncam gunoaie pe strada inseamna ca nu respectam nici natura , nici pe cei din jur si nici macar pe noi insine.
      • Like 5
    • @ Mihail Stanca
      englezii, olandezii, nemtii care mai vin in Romnia vin pentru lucruri pe care nu le pot face in tara lor. Sa se imbete o saptamna cu 100 de euro, sa aiba fete la 50 de euro, sa vaneze ursi si capre sub 1000 de euro bucata sa se dea cu ATV in parcuri nationale *si nu in cariere de argila sau de pzite de sterila ca in tarile normale.
      • Like 3
    • @ Ghergut Gore
      Vanu Vanu check icon
      Generalizati. Unii atata pot
      • Like 0
  • Nume check icon
    1000% de acord. Iar nebunia cu ATV-urile este strigătoare la cer. Apărute ca ciupercile după ploaie în timpul pandemiei - ca cică ar susține distanțarea socială - au umplut zona Bran. Cred ca sunt peste o mie în zona și se plimba peste tot. Au început sa le pună restricții în anumite zone, dar nu suficient. Este un drum forestier fabulos exact la limita Parcului Național Bucegi, care ajunge la aproape 1000 de metri altitudine, unde te aștept sa auzi numai trilul păsărilor, liniște și aer curat, dar la fiecare 15 minute apăra câte un card de 10-15 ATV-uri cu vajnici melteni cu fetele buhaite de beția cu o seara înainte și care isi revin din mahmureala după o porție buna de noxe de la ATV-ul din fata. Dar ei au fost la munte și s-au relaxat în aer curat, ca dovada filmulețul de înaltă valoare artistica pe TikTok sau FB în care isi arata calitative lor de mari șoferi off-road. Și ce cred ca este și mai rău decât noxele, este zgomotul infernal care suna în toată zona și cred ca are și efecte negative mai ales în perioada imperechierii animalelor. Dezgustător!
    • Like 7
    • @ Nume
      Liberty check icon
      consuma putin, nu pot fi urmarite de politie si se sustrag de la plata asigurarilor...
      go ATV!
      • Like 0
  • foarte adevarat, din pacate.......
    • Like 3


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult