Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

IronMan din Oradea, de la polo, la o agenție de turism care face croaziere pe Dunăre: De ce nu aduc turiști străini la Marea Neagră și îi duc în Croația? Păi cum să-i aduc? GENERAȚIA B

Adelean Tours

„Pe acest tărâm frumos unguresc, vreau să te întreb în românește: Vrei să fii soția mea?”

„Da”, vine imediat răspunsul.

Emoția se citește pe fețele celor doi. Sunt pe un vas de croazieră pe Dunăre, în Budapesta.

El îngenunchează și îi așază pe deget inelul de logodnă, în aplauzele grupului de turiști.

Se întâmpla în aprilie anul trecut.

„Țin minte că atunci ghidul grupului de turiști români ne-a rugat să găsim o cutiuță pentru inelul de logodnă pe care tânărul îl cumpărase din România. Am pregătit și o sticlă de șampanie, am cumpărat și un buchet de flori”, povestește acum Janos Ardelean, cofondatorul agenției de turism Ardelean Tours, cu sediul în Budapesta.

De la polo pe apă, la IronMan

Janos Ardelean și-a făcut un țel în viață din depășirea propriilor limite.

Participant la două curse de triatlon, în 2014 și 2015, Janos Ardelean, 33 de ani, s-a născut în Oradea. La 18 ani s-a mutat în Budapesta, pentru că și-a dorit să joace polo pe apă la Ferencváros, unul dintre cluburile sportive mari din țara vecină. În România făcuse polo 14 ani la CSM Crișul Oradea.

La clubul sportiv din capitala ungară a fost legitimat trei ani, la echipa de juniori. A făcut parte din echipa lărgită a lotului.

Apoi s-a angajat la o agenție de turism unde avea să lucreze 13 ani. Între timp a absolvit Facultatea de Turism și Management Hotelier în Budapesta, iar în România a făcut studii de Master la fără frecvență, tot în domeniul turismului.

Pe soția sa a cunoscut-o în timpul facultății și amândoi au pus pe picioare firma de turism, acum doi ani.

Au pornit cu 20.000 de euro, bani strânși după ce fiecare și-a vândut mașina.

„12.000 de euro a fost garanția pe care a trebuit să o depunem pentru a înființa firma. Apoi trei luni ne-am luptat să primim licența de turism”, spune Janos Ardelean.

Cei doi tineri și-au dat seama repede că ospitalitatea și serviciile de calitate înseamnă profit. În 2017 afacerea lor a avut o cifră de afaceri de un milion de euro. Aproape tot ce au câștigat au reinvestit. „Uneori am investit 120 la sută din cât am câștigat. Nu investești, nu câștigi, este o regulă”, zâmbește antreprenorul născut în Oradea.

3,86 kilometri înot, apoi 180,25 de kilometri cu bicicleta, iar la final un maraton de 42,185 kilometri. „Îmi ardeau picioarele”

Se descrie drept o persoană foarte ambițioasă, care întotdeauna a știut ce vrea să construiască.

În 2014 și 2015 a participat la triatlonul care se organizează de 25 de ani la Nagyatád, în Ungaria. Participanții trebuie să parcurgă înot 3,86 kilometri, apoi urmează o probă de ciclism de 180,25 kilometri, iar la final un maraton de 42,185 kilometri.

Durata medie a parcurgerii complete a triatlonului este de 15-17 ore de efort continuu. Janos Ardelean a reușit să îl parcurgă a doua oară în puțin peste 11 ore. Un an s-a pregătit pentru a participa. „În momentul în care am decis că vreau să fac această cursă, m-am dus până la capăt”.

Cel mai greu i s-a părut străbaterea ultimilor 15 kilometri din maraton.

„Este dificil de descris ce simțeam atunci. Îmi ardeau picioarele. Erau peste 30 grade Celsius în aer și asfaltul cred că avea peste 50 de grade! După fiecare cinci kilometri ne opream și ne stropeam pe picioare cu apă minerală rece cumpărată de susținătorii de pe margine”, povestește Janos. 

„În ultimii doi ani ne-am luptat de multe ori pentru primirea banilor de la parteneri”

Antreprenorul povestește și despre nopți nedormite, când își „simțea inima în gât” pentru că se gândea că este posibil să nu își mai recupereze banii de la unii parteneri de afaceri.

În plus, la început, a fost dificilă trecerea de la statutul de angajat, cu un salariu fix, timp de 14 ani, la un venit nesigur.

Consideră că în Ungaria condițiile pentru intrarea pe piața turismului sunt mai stricte față de cum erau, la un moment dat, în România.

„Sunt membru al patronatului ANAT (Asociația Națională a Agențiilor de Turism – n.n.) din România. Primesc informații și despre taxe, am urmărit problemele care au apărut la sfârșitul anului 2017, când o mare agenție de turism, Omnia, a intrat în faliment și a zguduit piața românească de profil. În Ungaria sunt circa 800 de agenții cu licență în turism, în România vorbim de peste 2.000 de agentii de turism. Pe vremuri la fiecare colț de stradă în România apărea câte o agenție de turism. (...) Noi în ultimii doi ani ne-am luptat de multe ori pentru primirea banilor, am fost cu inima în gât că nu ne luăm banii de la unele agenții din România pentru rezervările făcute”, spune cofondatorul Ardelean Tours. E o muncă foarte grea, dar are roade frumoase, adaugă repede.

În principal, activitatea companiei sale se bazează pe aducerea de turiști străini în Ungaria. În doi ani au avut mulți turiști din Marea Britanie și Australia, în baza unor parteneriate pe care le-au făcut după ce au participat la Târgul de turism din Londra. Însă cei mai mulți turiști sunt români, care reprezintă 60 la sută din străinii aduși în Ungaria de Ardelean Tours.

Anul trecut și-au refăcut website-ul companiei, lucru care i-a costat o groază de bani. „Programatorii în Ungaria sunt mult mai scumpi decât în România”.

Tot pentru a-și promova brandul, în fiecare an, în fiecare an, din primăvară până toamna târziu, organizează un eveniment sportiv, precum înconjurul celui mai mare lac din Europa Centrală - Lacul Balaton - pe bicicletă.

Croazierele pe Dunăre, cireașa de pe tort

Una dintre atracțiile turistice ale agenției sale este croaziera pe Dunăre.

„Croaziera pe Dunăre face parte din programele optionale pentru turiștii care vin să viziteze Budapesta. Mare parte din turiștii români sunt în tranzit pentru o noapte prin Budapesta, la plecarea și la întoarcerea din circuitele prin Italia sau Franța. Mulți ne-au spus că această croazieră a fost „cireașa de pe tort” la finalul unui circuit prin Europa”, spune antreprenorul.

Croaziera durează o oră și jumătate, iar prețul pentru turiștii din România este de 30-35 de euro de persoană, inclusiv cu cină festivă și ghid în limba română.

„Seriozitate maximă - dacă am spus că e alb, e alb -, respectarea turiștilor și a partenerilor e afaceri, oferirea serviciilor promise și vândute”, descrie tânărul din Oradea „secretul” succesului său.

„Turismul din România? Unde sunt sutele de kilometri de autostrăzile promise?”

Lipsa autostrăzilor, infrastructura hotelieră ce are nevoie de investiții și serviciile care nu se ridică la standarde europene sunt motivele pentru care industria turismului din România se află încă în urma multor state din UE.

„În ultimii doi ani știu că a fost o creștere puternică a turismului și în România. Îmi aduc aminte, în 2007 când am terminat lucrarea de diplomă  despre România, ca atracție turistică, autoritățile promiteau până în 2013 peste 1.000 de km de autostrăzi. Au trecut aproape 5 ani după 2013 și câți kilometri s-au mai realizat? Unde sunt restul sutelor de kilometri promiși?”, vede antreprenorul una din marile probleme.

Mulți parteneri de afaceri îl întreabă de ce nu aduce prin agenția sa turiști la Marea Neagră și preferă să îi ducă din Budapesta la Marea Adriatică, în Croația?

„Foarte mulți maghiari merg vara în Croația. Cine pleacă cu mașina din Budapesta dimineața la ora 5, în 3 ore și jumătate ajunge, pe autostradă, la 600 de km distanță, pe malul Mării Adriatice, în Croația. Sunt mulți parteneri care m-au întrebat de ce nu ducem turiști la Marea Neagră? Prima întrebare este: Cum? Dacă vreau să îi trimit cu mașina, trebuie să meargă 2 zile. Dacă e vorba de o familie cu copil, ei nu pot merge 24 de ore continuu cu mașina, trebuie să se oprească, să doarmă. Imediat apar extra cheltuieli, așa că mai bine familia respectivă merge în Croația la mare”, explică fondatorul brandului Ardelean Tours.

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cine pleacă cu mașina din Budapesta dimineața la ora 5, în 3 ore și jumătate ajunge, pe autostradă, la 600 de km distanță, pe malul Mării Adriatice, în Croația. - Emerson Fittipaldi cu 200 km/h
    • Like 0
  • Sigur, intr-o piata UE, cine te-a pus sa iei programatori din Ungaria ? Acum totul se face online, iar Timisoara, Oradea, Cluj sunt pline de freelanceri care fac treaba foarte buna la preturi bune, iar la o aruncatura de bat in sus sunt ucrainienii, care pe alocuri sunt mai buni decat romanii la asa ceva... Plus ca nu iti trebuie 2 zile sa ajungi in orasele astea, precum la Marea Neagra... Mai bine spune ca de fapt esti nationalist ungur, chiar daca nascut la Oradea...
    • Like 2
    • @ Radu Andrei Malica
      Cred ca nationalistul nu este el... Si chiar cred ca nu sunt acestea lucrurile transmise cu mesajul lui, indiferent despre ce nationalitate vorbim, ceea ce conteaza este ca a avut incredere, a lucrat dur si a obtinut ceva. Si daca ni se face o critica, nu trebuie neaparat luat ca atac. Autostrazi nu sunt destule in Romania, cred ca in mod normal nu am sta nici sa discutam de treaba asta...
      • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult