Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

La noi este o rușine, o decadență să circuli cu autobuzul, cu „gloata", ești considerat sărac sau zgârcit, dintr-o altă pătură socială

bara de autobuz

Foto: Evgeny Haritonov / Alamy / Alamy / Profimedia

Mărturisesc că până anul ăsta nu am auzit expresia „miroase a bară de autobuz", care, sincer, m-a dezgustat de prima dată - suna oarecum trivial, „cocălăresc". Apoi, a reapărut ca replică într-o conversație și mi-a reactivat aversiunea.

Mă gândeam cât de ipocriți sunt unii dintre noi, cât de mult ne preocupă doar imaginea, în general vorbind, ce repede îi judecăm pe ceilalți din jur după niște șabloane. Cum s-a înrădăcinat ideea că este sub demnitatea ta să circuli cu autobuzul sau tramvaiul, amestecându-te cu cei care „nu își permit". În țările vestice, pe care pe bună dreptate le apreciem, transportul cu mijloacele publice este încurajat, fiindcă este mai ieftin, descongestionează serios traficul, renunțând la autoturismul propriu, câștigi timp circulând rapid dacă infrastructura este prevăzută cu bandă specială pentru transportul public, diminuează poluarea prin reducerea noxelor și dacă este și electric, cu atât mai bine. La noi este o rușine, o decadență să circuli cu autobuzul, cu „gloata", ești considerat sărac sau zgârcit, dintr-o altă pătură socială.

Pe de altă parte, la fel de adevărat este și faptul că flotele de transport public în multe orașe sunt învechite, nu oferă condiții civilizate de transport, nu sunt conectate cu toate zonele localității, nu sunt suficiente, fiind afectat orarul de traseu și nu oferă securitate. Aici ar trebui lucrat, dar asta nu are nicio legătură cu mentalitatea colectivă despre „mirosul de bară de autobuz", care te „aruncă" într-o categorie socială inferioară.

Poate că în capitală și în orașele mari, aglomerate, percepția este alta, cu mici excepții, dar în orașele subdezvoltate, unde lipsesc investițiile, însă paradoxal străzile sunt pline de automobile luxoase, mâinile îți miros și mai pregnant când cobori dintr-un autobuz sau troleu.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Anonim check icon
    Compari mere cu pere si te miri ca nu-s la fel. Pai bineinteles ca s-a inradacinat aceasta idee, pentru ca mijloacele de transport in comun din Romania sunt mizerabile, si este normal ca in aceste conditii sa nu fie folosite decat de catre cei care nu au alte alternative, adica de saraci. Vii si ne spui ca in Vest se circula mai mult cu transportul in comun, de parca in Romania s-ar putea circula in aceleasi conditii ca in Vest. Ia adu 100 de olandezi spre exemplu sa locuiasca in Bucuresti un an si dupa aceea intreaba-i cati dintre ei au ales sa circule cu STB-ul si cati cu masina personala. Iti promit ca peste 90% vor alege exact ca romanul, adica masina personala. De ce? Pentru ca desi traficul este groaznic la modul general, macar masina iti da posibilitatea sa mai ocolesti aglomeratia pe ici pe colo. D'ooohhhh...
    • Like 0
  • La noi nu este "o rusine sa calatoresti cu autobuzul", cu mijloacele de transport stb. Dar, de cele mai multe ori este un disconfort total, chiar expus curentilor de aer ce te taie de pe ambele parti si atunci cand este cazul si si jetului de aer coditionat Si mai sunt multe alte aspecte deranjante, cel putin. Sa nu ne facem ca nu exista.
    • Like 0
  • Ion check icon
    Mie mi-ar placea să am un Gulfstream care sa stea pe pistă cu motoarele pornite numai pentru mine. Să-mi beau ceaiul pe un continent și să iau cina pe altul. Vorbesc serios! Sunt sătul de microbuze!
    • Like 1
  • Eu folosesc transportul în comun în București, locol de muncă este la cca. 3,8km distanță. Autobuzul 311 este liber, de obicei, cîte odată, sînt adolescenți gălăgioși, dar, una peste alta e OK.
    Prețul unui abonament pe o lună este 80 lei, mai mult decât acceptabil.
    Controalele sînt foarte rare, 3-4 în ultimele 12 luni.
    • Like 1
  • Eu sunt unul dintre cei care ii considera saraci sau zgarciti pe cei care circula cu autobuzul. Si asta pentru ca nu pot concepe ca ar putea cineva circula de placere in astfel de conditii. Daca autobuzele ar respecta un orar exact si nu ar trebui sa astepti cu zecile de minute in statie, daca ar avea aer conditionat respectiv caldura iarna, daca ar fi curate si ar mirosi frumos in ele, daca nu ar trebui sa fii cu ochii in patru dupa hoti, daca chiar ar avea linii speciale si ai ajunge foarte repede unde ai treaba, etc... Atunci da, as lasa masina acasa si as circula cu STB-ul, dar sa ma acuzi ca refuz sa circul cu autobuzul in conditiile actuale, doar ca sa ma considere vreunul ca tine mai modest sau mai putin cocalar... Nu, multumesc! Si mai terminati cu ipocriziile astea cum ca nu este rusine sa fii sarac.
    Ba da, este! Pentru ca niciodata in istoria lumii nu a fost mai usor decat acum sa faci bani. Am un nepot care pe la varsta de 12 ani s-a imprumutat la parinti 5000 de dolari ca sa investeasca in crypto, iar acum, la 16 ani, are cateva sute de mii in cont. In conditiile astea, da, chiar este rusine sa fii sarac! Si nu va mai cacati pe voi, pentru ca toti, oricat ati fi de saraci, tot va simtiti superiori unuia mai sarac decat voi.
    • Like 2
    • @ Christian Paiangan
      Comentariul tau, cum ca este o rusine sa fii sarac si ca bogatul are, in esenta, in mod legitim aerul superioritatii, este corect doar in masura in care acceptam ca este o rusine maxima sa ai un corp nelucrat, lasat la voia naturii (gras, nefinisat, nedefinit etc.), singurii indivizi care ar trebui in prezent sa etaleze superioritate sociala ar fi doar cei bogati si, simultan, cei cu corpuri lucrate la sala (cu abdomene, deltoizi, trapez, bicepsi, tricpsi, dorsal etc.). Mai ales in ziua de azi cand e la indemana oricui sa faca babi si sa-si lucreze corpul la sala. Nu-i asa, stimabilule, caci o idee fara alta nu-si gaseste justetea si logica?!
      • Like 0
    • @ Christian Paiangan
      HAHAHAHA
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      Bati campii cu gratie, cele doua situatii nu depind una de cealalta, la fel cum nici nu se exclud. La fel de logic ai putea face o infinitate de astfel de analogii. Da, mie imi plac banii, ma simt superior fata de cei mai saraci decat mine, fata de cei mai urati decat mine, fata de cei mai prosti decat mine, etc. Uneori ma comport ca atare, alteori fac pe modestul, depinde de stare si de situatie. Uneori ii invidiez pe altii. Prefer o femeie frumoasa, care se ingrijeste si merge regulat la sala. Sunt un superficial si mai am multe alte defecte.
      • Like 1
    • @ Christian Paiangan
      Cele doua situatii expun superioritatea individului „in oglinda”. Doar ca, in logica ta, eu sunt complet si, astfel, decisiv superior tuturor celor din jur (cu f putine exceptii), intrucat: am o situatie materiala fff buna, o functie si o pozitie sociala superioare celor mai multi dintre romani, venituri cu muuult peste orice posibilitate/ipoteza de cheltuire, detin 4 autoturisme de lux, alte 2 clasice, o ambarcatiune de lux, arat fff bine (in studentie, in timpul primei facultati, am fost mister Romania), practic arte martiale de 25 de ani si bodybuilding de 20 de ani (este superfluu sa descriu ce corp am, doar propriul corp definindu-te superior tertilor, ci nu al partenerei, al ei ii apartine, nefiind trofeul masculului fara trup impecabil), am o stare de sanatate aproape perfecta (practic zilnic mersul pe jos, minim 5 km de mers pe jos intre casa din Cotroceni si birourile/cabinetele subsemnatului, mersul cu autoturismul reprezentand doar o necesitate imperativa, dar defel un obicei, o practica zilnica), particip constant de tot felul de intreceri sportive: mountain biking, triatlon, inot etc.. Prin urmare, subiectul superioritatii fata de terti, per a comparatio, este inchis in ceea ce ma priveste. P.S. Toaste astea sunt reale in ceea ce ma priveste si le expun exclusiv in logica avansata de catre domnia ta. Si cu toate astea, desi le sunt realmente superior in domenii obiective (avutie, educatie, functii si statut social, corp perfect si sanatate de invidiat) celor mai multi dintre semeni, nu ma consider nicidecum superior, in plan subiectiv, celor care, din motive personale (precum subsemnatul in dese momente), utilizeaza cu sincera si asumata modestie mersul cu mijloacele de transport in comun.
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      Mi-ai facut ziua, multumesc! :))
      • Like 1
    • @ Christian Paiangan
      E ok, cu placere!
      • Like 0
    • @ Christian Paiangan
      Admiram efortul e a crea un cont fake doar pentru a comenta aici.... !
      • Like 0
    • @ Christian Paiangan
      E doar un alt bot care are comentarii stridente doar pentru a atrage atenția și a fi căutat după pe google. Nu își dorește decât publicitate, nu va mai bateți capul cu el.

      După modul în care răspunde e clar că crea doar atenție
      • Like 0
    • @ Andrei Ciornei
      Nu as fi crezut pentru nimic in lume ca exista cineva atat de plictisit incat sa caute pe google un nume care este atat de evident la misto. Ai sa fii surprins, dar nu suntem toti dispusi sa ne postam pe forumuri numele din CI, CNP-ul, adresa, si PIN-urile de la carduri... Stii care este una dintre super-puterile unui anonim? Faptul ca isi permite sa fie sincer. Sau, cum e cazul aluia de mai sus, sa-si imagineze ca este Fat-Frumos la punga gros. Nu este nimic strident in ceea ce am spus. Adevarul este ca toti oamenii se raporteaza la cei din jurul lor in functie de anumite criterii, care de cele mai multe ori sunt astea: cati bani face, cum arata, cum se poarta, etc. Acum, ca unii dintre voi alegeti sa va prefaceti oripilati cand cineva va spune dezinvolt adevarul, este doar problema voastra. Dar, in orice caz, daca ai ceva de spus, lupta-te cu ideile, nu cu persoanele!
      • Like 1
    • @ Christian Paiangan
      Hombre, tot in logica ta, nu te preface oripilat ca ti-am spus dezinvolt adevarul despre ce inseamna sa fii, in realitate, superior (descrierea subsemnatului este 100% reala si, tot in ideea ta, nu este nimic strident, dar absolut nimic strident raportat la ceea ce sunt si cate sunt in realitate), dar sa nu te simti si, in mod special, sa nu te afisezi superior tertilor.
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      boss, cu tine am terminat deja, esti ridicol
      • Like 1
    • @ Christian Paiangan
      Coinace, tu nu poti nici macar sa incepi ceva, orice, cu cineva cu impozanta mea, intrucat esti, in realitate, exact opusul impresiei pe care o afisezi, ergo inferior sadea.
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      q.e.d.
      • Like 1
    • @ Christian Paiangan
      RIP!
      • Like 0
  • Cu cat o comunitate este mai saraca, cu atat unii dintre membrii ei vor sa demonstreze, prin insemne exterioare, ca sunt mai bogati decat restul. Un Steve Jobs, cu miliardele lui de dolari nu trebuia sa demonstreze nimanui ca este bogat.
    • Like 0
  • Eu din câte am văzut în București toate mijloacele de transport în comun circulă mai degrabă foarte pline decât goale. Mai ales în orele de vârf. Așa că îndemnul la a nu mai aglomera traficul cu mașinile proprii și a aglomera și mai mult transportul public mi se pare cel puțin ciudat, dacă nu chiar răuvoitor. Bucureștiul e un oraș aglomerat, punct. Că e vorba de autoturisme, autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, peste tot e aglomerație. Dacă primarii ar vrea cu adevărat să rezolve problema și i-ar și duce capul, n-ar încerca mutarea aglomerației dintr-o parte agravând-o în altă parte. Ar face contracte cu specialiști adevărați care să le ofere consultanță adevărată (nu pretext de a sifona banii publici) și ar vedea ce să facă pentru decongestionarea traficului și reducerea aglomerației pe toate componenetele enunțate mai sus. Dar acest articol, vorba unui alt coleg de postare, e doar propagandă neomarxistă. Pentru ei, neomarxiștii, problemele existente în societate sunt doar PRETEXTE pentru a ne presa pe noi, populația, să ne schimbăm stilul de viață în sensul dorit de ei (așa numita ”resetare”), indiferent dacă e bine, dacă e fezabil sau nu (mai degrabă NU). Pentru cultura generală a autorului articolului, pandemia încă nu s-a încheiat, deși masca nu mai e obligatorie. Până nu demult neomarxiștii își rupeau hainele de pe ei de grija infectărilor din pandemie, dar acum văd că, dimpotrivă, ne îndeamnă să ne înghesuim în autobuze sau metrou și să ne suflăm unii altora în nas. Trăiască ipocrizia și propaganda stupidă!
    • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      Nume check icon
      De acord cu Dvs. In Bucuresti totul este aglomerat. As putea spune ca este un pret al "succesului" pe care toti locuitorii acestui oras il platesc mai mult sau mai putin. Iar aici vine si din centralizare excesiva a tarii mai ales dupa Revolutie in care daca doreai sa faci ceva serios si cu impact trebuia neaparat sa iti incepi afacerea in Bucuresti pentru ca de acolo se da ora exacta. Au mai aparut mici "enclave" , dar in continuare diferentele fata de Bucuresti sunt destul de mari. Eu chiar nu stiu daca se va putea rezolva vreodata aglomeratia in Bucuresti cu toate solutiile "inteligente" de mobilitate urbana. Cred ca singura solutie este ca usor usor afaceri si persoane sa se mute din Bucuresti in alte zone ale tarii. Dar aici este nevoie si de o legislatie de tip federal sau un anumit grad de autonomie financiara locala pentru a le pemite regiunilor sa decida ce fel de afaceri sa "traga" in zona. Complicat, foarte complicat.
      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      la orele de varf, transportul in comun e aglomerat in toate tarile
      • Like 1
  • Romanii urbani sunt definita ipocriziei per se. Toti reclama saracia, dar cu totii sunt, de fapt, imbuibati cu avutii materiale cot la cot cu orice cetatean din tarile dezvoltate. In realitate, romanii isi permit absolut tot, de la cele mai scumpe apartamente, case si multe masini cu care aglomereaza fiecare cm2 din pamantul tarii, pana la popularea pana la refuz a fiecarui restaurant, mall, fiecarei terase, concedii multiple anual si indeplinirea tuturor placerilor lumesti.
    • Like 0
  • Asta e mai degraba meteahna latina decat romaneasca, la fel ca si obsesia locuintei in oras. Daca la Londra vezi si oameni care castiga £200k/an sau chiar parlamentari in metrou, la Paris sau Roma vezi doar turisti si oameni normali sau amarasteni. Latinul prefera sa-si piarda 2 ore/zi din viata doar ca sa stea cu fundul in masina proprie si apoi sa parcheze pe unde apuca blocand strazi si mai ales trotuare. In Romania mai e si calitatea transportului public, cu tramvaie in care se atinge 45 de grade vara, cersetori, suti si cantareti peste tot.
    La imobiliare e la fel, daca in lumea anglo-saxona in oras stau tinerii si amarastenii iar familiile odata ce progreseaza dpdv financiar se muta in suburbii sau sate cochete de langa metropole, in Italia sau Romania esti intrebat daca stai in oras sau judet. Ca sa nu mai spun de glumele romanesti gen “vezi de la geam tarlaua, sau semnul cu numele orasului taiat” iar in Anglia platesti 30% mai mult pe o casa cu vedere la camp in loc de gardul vecinului. Dar si aici e o problema de infrastructura, suburbiile Romaniei avand inca drumuri de tara si fose septice
    • Like 0
  • Mihai check icon
    In Londra sunt destul de scumpe mijloacele de transport incat cine si le permite cu siguranta isi permite sa foloseasca apa calda si sapun. In Germania in schimb se simteau mirosuri. La noi ce sa mai zic. Cand mergeam la locul de munca pe jos sau foloseam masina nu am mai avut probleme cu infectiile iar acum cu pandemia tot ce e la comun e un hub pentru virus. Alt articol progresist contrar confortului uman.
    • Like 2


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult