Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Lăsați orice speranță voi, care intrați ca șoferi în județul Constanța: aici mor mai mulți oameni în accidente rutiere decât în toată Norvegia

Șoferi Constanța

În Constanța, riscul de a muri în accidente auto este unul dintre cele mai mari din întreaga Europă. Statisticile spun că pe harta Europei există două zone negre în ceea ce privește numărul de morți din accidente rutiere, ambele în România - Suceava și Constanța.

În județul Constanța (630.000 de locuitori), de pildă, în 2021, au murit 81 de oameni în accidente rutiere.

În toată Norvegia (5.400.000 de locuitori), tot în 2021, au murit 80 de oameni în accidente rutiere.

Orice constănțean simte că ceva s-a schimbat grav pe străzile din oraș și pe cele din județ în ultima vreme. A apărut o categorie de șoferi care „pe vremea mea” nu exista. Localnici sau venetici, sunt „altfel” decât șoferii pe care îi știm. Aduc cu ei suferință și moarte.

Prin ‘95 ieșeam seara din casă, pe la 11, în vacanța de vară. Nu aveam, nici eu și nici amicii mei vreun fel de temere cu privire la siguranța noastră. De fapt, indiferent de anotimp, Constanța era un oraș sigur.

Deși de abia ieșită din comunism, Constanța era frumoasă

Ieșeam cu prietenii pe bulevardul Tomis pentru a ne plimba. Copacii, liniștea și de ce nu, briza mării, te scoteau din casă. Prin 1997-1998, McDonald’s de la magazinul Tomis era deschis până noaptea târziu și nu puteam rata „oportunitățile culinare”. De fapt, atunci era unul dintre puținele locuri unde puteai merge la 11 seara să cumperi ceva de mâncare. Și cum noi voiam să profităm de fiecare minut din vacanța de vară nu ratam nicio ocazie de a ne plimba și a socializa.

Bulevardele Constanței erau circulate de Dacii, preponderent. Dar șoferii acelor Dacii nu goneau cu 80-90 km la oră, deși nu exista prea multă poliție pe străzi. Oamenii se comportau mai decent decât astăzi. În Constanța nu aveau loc accidente auto, așa cum vedem acum. Pe atunci nu existau inconștienți ce conduc autoturisme puternice, în valoare de zeci de mii de euro, care încalcă toate regulile de circulație. Însă acum există. Și nu doar că acești inconștienți, de toate vârstele, au infestat străzile, însă orașul lasă impresia că nu mai este al constănțenilor, ci mai degrabă al celor mai sus menționați.

Problema este că orașul este împânzit pe toate arterele de șoferi care merg dezordonat, tare, care nu respectă regulile de circulație.

Dar bănuiesc că cele de mai sus sunt cunoscute și de poliția Constanța. Din 1995 până acum Constanța a devenit raiul „schumacherilor”.

Este aberant ca poliția să nu fie prezentă nonstop, în fiecare zi, pe arterele principale, în condițiile în care toată lumea vede cum se circulă. În timpul verii, este necesar ca aceste echipaje să monitorizeze traficul și să intervină.

În Constanța, la fel ca în toată România, riscul de a muri într-un accident rutier este cel mai mare din întreaga Europă. Atenție, nu cel mai mare din Uniunea Europeană, ci de pe întregul continent, incluzând aici țări mai sărace decât a noastră, cu o infrastructură rutieră mai precară.

Dacă locuitorii văd ce se întâmplă, poliția de ce nu ia atitudine?

Cum ar fi să fie filtre de poliție pe bulevardele Constanței: Tomis, Mamaia, Lăpușneanu, IC Bratianu sau Ferdinand? Bulevardele Constanței au devenit circuit de curse.
Și încă o idee „revoluționară”: agenții de poliție să oprească toți „schumacherii” care gonesc cu 80-90 km la oră și să-i supună și unui test antidrog. Nu de alta, dar Constanța devine pe zi ce trece un imens Fun House pentru drogați. Apoi urmează accidentele produse de aceștia.

Este evident, văzând ce se întâmplă, că județul Constanța este unul dintre locurile de risc maxim în ceea ce privește consumul de droguri. Amintesc de tragedia din 2 Mai, unde un tânăr debusolat, având mintea deformată de la consumul de droguri, a ucis 2 tineri. Acesta a fost oprit în trafic de poliție, însă în scurt timp a fost lăsat să își continue cursa nebună la finalul căreia doi tineri de 20 și 21 de ani au fost uciși.

Colegii și prietenii tinerilor uciși de șoferul aflat sub influența drogurilor în localitatea 2 Mai, pe litoralul Mării Negre, s-au revoltat, marți, la înmormântare, și au spus că instituțiile statului nu își fac treaba și nu oferă românilor un trai decent și sigur.

„E păcat că acum ne-a adus, din nou, pe toți laolaltă în situația asta, din cauza faptului că instituțiile noastre nu își fac treaba. Dacă vă mai întrebați de ce copiii pleacă din țară, nu plecăm din cauza banilor sau din cauza salariilor, plecăm din cauza voastră, că nu puteți să ne oferiți un trai decent și sigur”, a spus o tânără pentru Digi24.

Este timpul ca lucrurile să se schimbe în bine. Nu, Constanța nu va mai fi ceea ce era în anii '90, dar nici nu putem accepta ca orașul pe care îl iubim și unde trăim să se transforme într-un ghetou.

Articol apărut inițial pe site-ul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "nu putem accepta ca orașul pe care îl iubim și unde trăim să se transforme într-un ghetou" – frumos scris. Concret, ce fac constănțenii pentru asta? Ați ales primar un PNL-ist crezând că o să schimbați ceva. Mult succes!
    P.S. Nu uitați însă că cine se aseamănă, se adună (a se citi “se coalizează”).
    • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Sigur daca era primar PSD-ist, era altceva, sau primar AUR-ist. Nu stiu daca traduc corect AUR, ma ajuti? Adunatura Unor Retardati!
      • Like 0
    • @ Stefan Grozav
      Dacă ai impresia că m-ai nimerit, ești foarte departe!
      :)
      • Like 0
  • Timofte check icon
    Daca ai fi specificat, gen, între 1 ian-1 iun au murit "ț" persoane, între 1 iun-15 sept au murit "ș" persoane și între 16 sept- 31 dec au murit "î" persoane te credeam. In timpul sezonului sunt in jud Constanta 100000 persoane in plus pe săptămână, mai mult sau mai puțin. În trei luni de vara, probabil 2 mil persoane. Așa ne raportăm mai realist, da nu dă bine, jurnalism modern, de ce sa i faci. Întradevăr poliția doarme prin mașini sau birouri, băieți de la administrația drumurilor la fel, n am mai văzut o dunga proaspătă pe sosea de pe vremea lui Mazăre, și permisele se dau pe ochi frumoși. Daca spuneai că din cele 80 și de persoane decedate in accidente in jud Constanta "șpe" erau constănțeni și restul și celelalte județe te luam în considerare dar așa...
    • Like 0
  • „Iată dimensiunea cangrenei din sistemul de poliție. Este de notorietate faptul că polițiștii rutieri detașați pe litoral mai mult “deranjau”, în opinia șefilor de la Constanța.
    Fără acțiuni pe alcool/droguri, fără schimburi de noapte și fără sancțiuni pentru cei care încalcă regulile de circulație. Doar ținuți în soare prin intersecții sau la trecerile de pietoni, strict pentru “fluidizare”. Detașații trebuiau ținuți departe de “clientela” politică”. https://www.facebook.com/europolromania/?locale=ro_RO

    Peste tot in tara este la fel. Constanta iese mai bine in evidenta pentru ca este vara, sezon estival si toti interlopii si multi dintre clientii lor sunt pe litoral. Bucurestiul trepideaza, mai ales noaptea. Unele masini si mai ales motociclete cu care se alearga pe strazi intr-un zgomot infernal cu motoare ce pocnesc intr-un mod nefiresc si care cred ca nu au ce cauta pe strazile dintr-un oras. Grupuri de insi agresivi, urland tot felul de lucruri. Politia lipsa. Pe politie o vezi doar in masini trecand in goana mare cu sirenele pornite. Nu mai exista politie de strada. Nu mai stationeaza masinile politiei prin intersectii. Romania a devenit o tara salbatica, fara Dumnezeu, fara o ordine, fara legi, fara oprelisti. In Romania fiecare face exact ce vrea. Sfidator. Pentru ca Romania e corupta pana la sange. Retelele sunt protejate, iar protectia se face de la varful varfului. Asa ca nu se doreste arestarea, anchetarea si condamnarea nici interlopilor, nici clientilor pentru ca altfel afacerile nu ar mai merge. Mizeria e cat casa si apare din ce in ce la suprafata. O sa ne inghita cu totul. In timpul asta presa (aia, 10% care a mai ramas cat de cat verticala) se minuneaza de una, de alta...
    • Like 1
  • Toata tara este la fel.
    • Like 2
  • Matei check icon
    In statul cu organizare de tip mafiot numit Romania unde politia mai corupta decat justitia ( amendeaza batrane care vand patrunjel in piata dar inchide ochii la infractiunile si crimele cocalarilor ) , justitia mai corupta decat politicul care este la mana interlopilor singura speranta este introducerea pedepsei capitale pentru coruptie .
    • Like 0
  • Daniel00 check icon
    Ca unul care m-am nascut si traiesc in Constanta, confirm ca acest oras nu mai e ce-a fost. In ultimii 25-30 de ani - perioada care coincide cu cea a primarului escroc si puscarias Mazare - si acest oras s-a degradat din toate punctele de vedere, inclusiv oamenii. Peste tot e plin de uratenie, gunoaie, mizerie, coruptie, trafic excesiv de aglomerat la orice ora, marlanie, prostie, prostitutie, drogati, hoti, clanuri mafiote, Se moare in spitale si nu sunt locuri de munca. E un oras mort, fara perspective. Prefectura, primaria si politia le cunosc, dar nu fac nimic (probabil pentru ca sunt in cardasie!). Aici totul a scapat de sub control.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult