Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

M-am dus în shop-ul Prefericitului, să-mi iau icoane la reducere

Povestea clipului despre smerenie și dezbaterile pe marginea actului artistic realizat de Dan Teodorescu mi-au amintit de o întâmplare, care ar trebui să-i fie pildă și lui Grigore Leșe, în caz că se mai cutremură în ițari la apelul vreunui mult prea înalt prelat.

Prin aprilie 2013, mă retrăgeam de la o masă alături de un amic, pe străduțele din Centrul Vechi. Ca de obicei, când vine la București, amicul respectiv își cumpără un braț de cărți și de aceea, deși mergeam spre taxi amândoi, m-a tras pe o străduță și am intrat într-un loc pe care nu-l știam.

Îmi părea un amestec între Cărturești și Diverta. Avea și cărți, și icoane, până și butoni pentru cămașă, cu însemnele Patriarhiei. Avea și sutane și tot felul de gadgeturi, unele tot cu însemnele Patriarhiei. Dar nu era clasicul magazinaș religios, era mai mare și avea, cum spuneam, un aer de supermarket, inclusiv prin modul în care erau aranjate produsele. Mi-am dat seama rapid cât de mulți pași în afara granițelor vechilor obiceiuri ortodoxe era acest supermarket întru Domnul.

Nu mă deranja, nu mă extazia, pur și simplu m-am bucurat și eu că sunt cărți bune de cumpărat. Apoi am rămas uluit, pentru că nu înțelegeam semnificația logică a unui lucru. Pe un stand, îngrămădite piramidal, zăceau, așa cum sunt în Mega-Image-uri produsele care mai au puțin și expiră, niște icoane la reducere. Scria clar „Reducere, preț întreg 34,39 lei/preț promoțional 19,76 lei)”.

Mintea mi s-a blocat. E ca și cum mi s-ar fi spus: „știti, avem aici niște icoane care nu fac minuni, nu plâng cu mir, nu sângerează, dar cu strădanie și repetare se conectează și ele la Domnul. E semnalul mai slab, dar deh, cu bunăvoință și credință se poate”.Tare dezamăgită trebuie să fi fost Patriarhia pe partea de sales de aceste icoane, încât să le facă de râs și să le bage la promoție. Mă gândesc chiar că în 2016 ar putea organiza, în Vinerea Patimilor, un Black Friday cu tot ce au prin magazine.

Pe de altă parte, ce să zic, Patriarhia, spre deosebire de partide, are un candidat credibil pentru vânzarea de produse promoționale, mai ales la reduceri. Dar nici partidele n-au fost în stare să facă o lege care să le permită fundraising-ul prin vânzare de produse promo. N-au vrut, de fapt. Și, oricum, cine și-ar cumpăra un kit, tricou-cană-șapcă imprimate cu Liviu Dragnea, de pildă?

În fine, ies din magazin, cu gândul la icoane reduse, îmi iau la revedere de la amic și ne suim fiecare în taxiul lui. Întrucât încă se mai fuma, îl întreb pe taximetrist dacă e fumător și dacă l-ar deranja în caz că aprind o țigară. Șoferul îmi spune că s-a lăsat de băut și de fumat în urmă cu doi ani și se ține de această promisiune pentru că a făcut-o în fața lui Dumnezeu. Nu părea vreun practicat, recunosc.

„Și, ați fost la biserică pentru asta ?”, îl întreb așa, ironic. Omul neagă și îmi explică foarte simplu că s-a rugat în mașina lui la icoana care stătea lipită lângă oglinda retrovizoare. Firește, l-am întrebat dacă crede că l-a ajutat rugăciunea.

Din răspunsul lui am înțeles însă cu totul altceva, mai important. Omul mi-a spus că a ales să renunțe la fumat și la băut în fața lui Dumnezeu, chiar dacă nu era credincios, sperând totuși că soția sa bolnavă de cancer, foarte credincioasă, se va autosugestiona și se va însănătoși. „Îmi plăcea să beau și să fumez. Ba mai și călcam pe alături. Eram mare golan. Ce contează dacă credeam eu sau nu în asta. Nevastă-mea credea. Și uite domn’le, că de un an a intrat în remisie boala. Și doctorii se miră. Ce mai contează dacă de la rugăciunea mea sau de la altceva , important e că s-a făcut bine”, mi-a zis șoferul, făcându-și cruce cu emoție. Și se ține în continuare de cuvânt. Nu mai bea, nu mai fumează, jură că nu mai calcă alături.

Nu cred că el avea vreo părere despre BOR, despre cine trebuie să se mântuiască, despre cum trebuie să se roage. El alesese un alt tip de smerenie, prin atitudine față de un om, nu față de un lucru, fie el din lemn sau din piatră. Prin acțiunea, poate chiar contrară cu ceea ce credea, în folosul unui om drag.

Acest mod de smerenie de tip do ut des (dă și ți se va da), fără interes și fără ipocrizia mimării sărăciei sau chiar a mimării belșugului, a fost uitat și de cei care vor Catedrala, și de cei care o resping, dar și de cei care nu vor Moschee. Chiar și de cei care-l ceartă pe Dan Teodorescu din trufie și din reflexul de a se crede mereu depozitarii adevărului absolut.

Smerenia aceasta prin atitudine cu adevărat altruistă față de oameni, nu smerenia față de lucruri, e cu adevărat importantă. Și poate că ar folosi și Prelaților Înalți. Icoanele la reduceri, butonii sclipitori, răceala bisericească, aroganța, opulența afișată, absența de la comemorarea unei tragedii gen Colectiv, concentrarea pe marketing de produse și ignorarea PR-ului de corporație, toate sunt atitudini lipsite de empatie, lipsite de adevărata smerenie a omului față de om.

Dacă, în România, Biserica ar fi generat o atitudine suficient de empatică față de oameni și nu doar frica de Dumnezeu și de absență a credinței, dacă s-ar fi concetrat mai mult pe fapte pentru oameni, foarte probabil Catedrala Mântuirii Neamului ar fi fost percepută de toată lumea drept o nouă Sagrada Familia sau orice altă catedrală cu care capitalele lumii se mândresc. Bucureștenii ar fi acceptat zeci de ani de construcții și finațări pentru ea. Dar, în ultimii ani, BOR a dat semnalul de marketizare excesivă și asta a iritat oamenii. Asta i-a făcut pe oameni să rostească mai des celebrul: „să faci ce zice popa, nu ce face popa”. Și iată, acum Grigore Leșe zice că niște înalt credincioși i-au susurat la telefon: „să nu-ți faci biserică cioplită”. Trist.

Dar textul ăsta nu este despre trupa Taxi, Catedrală, Moschee sau despre BOR, ci despre un anume tip de smerenie, care nu e nici nou, nici vechi. Doar e cam intrat în paragină...

A trebuit să învăț acest lucru de la un necredincios, pus într-o situație dificilă. Lui i-a folosit. El apela, fără să știe, pur si simplu la Pariul Ateului, parafraza lui Michel Martin, la Pariul lui Pascal, pentru a putea spera că soția lui se va face bine: „Dacă nu există Dumnezeu, nu ai pierdut nimic și vei fi reamintit cu drag de către cei rămași în urmă. Dacă există un Dumnezeu binevoitor, el te va judeca după faptele tale și nu doar după faptul că ai crezut sau nu în el”.

Dar, de fapt, șoferul de taxi renunța la o lume (cea bahică), pentru un om. Făcea asta într-un spațiu mic, la o icoană mică, lipită de oglinda retrovizoare. Nu m-ar fi deranjat nici dacă oglinda era a unei mașini de lux, actul în sine de renunțare altruistă rămâne important și rar astăzi în goana după unfriend, block și unlike.

Așa că eu n-aș pune pariu pe icoane la reduceri, ci pe spațiile mari din suflet!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Citez: „Dacă există un Dumnezeu binevoitor, el te va judeca după faptele tale și nu doar după faptul că ai crezut sau nu în el”.”
    Dumnezeu nu interferează cu voința liberă a omului, pentru că nu l-a creat ca pe un robot care să răspundă la comenzi și atât. Dace nu crezi în el, e alegerea ta, însă în această situație, din articol nu-mi pot da seama cum Dumnezeu să nu te judece după faptul dacă ai crezut sau nu în el. Ar fi nedrept față de cei ce cred cu adevărat. Concluzia mea e că, mai mult ca sigur, autorul nu are informații complete despre viața taximetristului încât să facă această afirmație; sau undeva, cumva a apărut o neînțelegere.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Nene Lucian, matale nu prea ai habar cum e cu problema. Sa ti-o explic: 1) daca te uiti cu atentie ai sa vezi ca pe la noi e o viata religioasa activa, de la pelerinaje - vezi ce se intampla la Prislop - pana la bisericile de cartier, unde vine destula lume. Toate aceste persoane sunt platitoare de taxe; 2) Democratic vorbind o societate mentine toate straturile sociale. Mie imi repugna total fotbalul si as dsfiinta orice stadion de pe planeta pentru ca mi se pare un sport aiuristic. Prefer de mii de ori tenisul de exemplu. Totusi din banii mei se construieste si nu stiu ce stadion national de fotbal, iar eu nu zic nimic, pentru ca mi se pare politicos sa contribui si eu. In loc de stadioane nu putem face spitale? Cu ce drept se baga taxele mele intr-un stadion de fotbal, o arena natinala? E aiurea! Vindeca stadionul bolnavi? Nu. 3) Nu sunt obligatoriu foarte dus la biserica, dar imi place ideea unei cladiri impunatoare, cu sala polivalenta, sali de conferinte, spital, biblioteca etc. Inteleg, nu-ti place, dar nici mie nu-mi place stadionul de fotbal si nici fotbalul in general. Am insa respect pentru concetatenii mei si considera ca normal ca si taxele mele sa mearga intr-o arena nationala, desi la cati microbisti mai avem pe-aici pare complet inutila.
    • Like 1
    • @ Valentin
      check icon
      1) daca mataluta faci apel la Prislop, pai jidanii ar trebui sa construiasca o biserica cat o tara la cata lume merge acolo, iar grecii ar trebui sa construiasca o biserica cat o peninsula :) deci spui prostii la ac punct 2) una dintre straturile sociale deazavantajate in acest moment in romania este cel al celor care fac pipi si caca, adica nu exista constructia acea minimala cu cele necesare satisfacerii acestei cerinte naturale imposibil de modificat prin educatie, religie, nationalitate, sex,... si chestia asta o putem discuta punctual sau pe toata suprafata romanicii, deci democratic bati campii :) 3) in principiu, legat de frumusete, chestiunea este discutabila, daca luam in considerare un stadion, cum te duce mintea pe matale, acolo exista un interes economic si mai putin de opera de arta, lagat de dimensiuni chestiunea este strict inginereasca, iar respectul fata de o natie nu tine de cantitate sau de dimensiune ci tine de performanata calitativa, asteptam un cutremur pentru a intelege calitatea casei boborului ... pe de alta parte nu inteleg ce te f.. grijea de concetateni si ii tot tragi cu grija fata de ei ? esti ales ? esti pe cale sa devii candidat ? cine, ce te indreptateste sa vorbesti in numele boborului ? sau deja te crezi Isus si .... ?
      • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      1) N-am inteles prea bine punctul 1, dar in fine. Aici nu e vorba de o biserica, ci de o catedrala. Nu mai insist asupra diferentei dintre cele doua pentru ca s-a discutat. 2) Straturile dezavantajate de care vorbesti matale n-au nevoie nici de finante pentru stadioane, teatre sau donatii pentru sculptura lui Brancusi daca e sa o luam pe partea asta. Nu le va creste privata in curte daca se construieste Arena Nationala sau daca este expusa Cumintenia pamantului la Muzeul National ('national', termenul apare destul de des). Sau din banii noului centru al Bibliotecii... Nationale (sic!). Oamenii mai au nevoie si de cultura, religie si sport. Ca sa nu mai vorbesc ca se construieste si un spital. 3) si complexul de care vorbim are beneficii economice. Se vor plati taxe si impozite din salarii sau din servicii asociate. Foarte multe chiar. Mai exista si beneficii sociale. Vorbim de cantine care pot hrani sute de persoane defavorizate, de cabinete medicale, de centru social. Exista si beneficii culturale: o sala polivalenta unde se pot tine concerte, o biblioteca. 4) eu nu vorbesc in numele 'boborulului', dar vad ca dumneata vorbesti... 5) "pe de alta parte nu inteleg ce te f.. grijea de concetateni si ii tot tragi cu grija fata de ei ?" NO COMMENT!!! 6) "sau deja te crezi Isus si .... ?" NO-O-OO COMMENT!!! :) :) :) :)
      • Like 1
    • @
      check icon


      Măi omule, de când te-am lăsat în pace, credeam că ai mai evoluat, dar tu ești prea încăpățânat pentru un asemenea gest!
      Chiar nu vrei să fii coerent?
      Chiar nu vrei să înțelegem ce vrei să spui?
      Explică-ne și nouă ce-ai zis, că din câte vezi, interlocutorul dumitale doar ghicește:
      „... 2) una dintre straturile sociale deazavantajate in acest moment in romania”

      „... NU MAI CERSII MILA”

      „... un patriminiu”

      „... intelgi unde bat”

      „... infoemezi”

      Mă umpli de invidie cu câte perle poți scoate în doar câteva vorbe și, paradoxal sau nu, ai și opinii! Chiar prea multe după părerea mea!



      • Like 1
  • check icon
    nene Valentin NU MAI CERSII MILA ! situatia este clara : voi faceti ce doriti cu banii poporului si va kkati pe popor, la fiecare 20 de ani se cutremura lumea voastra, poporul munceste zilnic pentru voi si va scuipam in gand, nu stiu sa zic care este mai fericit, ontanu nicolae fierar betonistul sau ontanu nicolae primarul !
    • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      Poporul asta care munceste face cozi de kilometri la principalele sarbatori religioase. Kilometri! E vorba in definitiv si de kilometri de taxe platite la stat, pentru acesti oameni platesc si taxe la stat. Se pare ca religia e mult mai raspandite decat ne inchipuim sau decat speram noi ca este.
      • Like 0
    • @ Valentin
      check icon
      adica matale vrei sa muti Prislopul la Bucuresti ? nu vad ce legatura are religia cu o cladire, cu un patriminiu, cu zeciuiala ? adica daca stim ca mircea cel batran, stefan cel mare, vlad tepes, mihai viteazul, carol I, ferdinand au luptata pt tara lor, daca stim ca scoala ardeleana a pus bazele limbii romane si scrierii cu litere latine (nu chirilice, intelgi unde bat :)), daca stim ca maisil si altii au lucrat ceva cu folos pt romani, te rog sa ma infoemezi in ce domeniu a lucrat un popa in afara se te indemne sa pupi moaste si sa numeri margele ... aaaaaaaaaaaa o sa zicica e treaba de suflet, asa cum e dragostea, sau ura, corect, dar unde este templul stramosilor ? unde este muzeul romanilor care au miscat lumea ? unde este muzeul mortilor in apararea tarisoarei in numele careia matale soliciti o bisericuta din piatra ?
      • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      Nu stiu, dar se pare ca asa se intentioneaza. Printre altele putem da exemple de preoti care sustin azile de batrani, cantine sau orfelinate. Se numeste 'domeniu social'. Aceste actiuni nu sunt facute nu doar de preot, ci si de consiliul parohial, format din persoane care au meserii diverse. Ca sa nu mai vorbim ca in trecut manastirile au fost centre culturale puternice, care au sustinut lazarete, scoli, tiparnite etc. Vad si o lista importanta de domnitori, unii dintre ei fiind foarte activi in ctitorirea de biserici, cum e cazul lui Stefan cel Mare. In rest nu eu 'solicit', ci o solicita acele persoane pe care ai sa le revezi la Inviere formand kilometri de cozi. Este dreptul lor in definitiv. Si ei sunt cetateni ai Romaniei si platitori de taxe. Ca sa nu mai vorbim ca aici e vorba si de un complex, cu spital, cantina sociala, casa sociala, sala polivalenta, biblioteca etc. Un complex care poate avea si avantaje economice pentru statul roman. Sa nu credem ca statul nu va specula si beneficiul de imagine pe care il vor aduce anumite conferinte si congrese religioase care se vor tine aici. Si nu e rau daca va face acest lucru, pentru ca imaginea unei tari e un element important.
      • Like 0
  • Nu am ce discuta de credinta o avem ori nu,dar voi discuta mereu de necredinta ori credinta in dumnezeul ban pe care are BOR cu o avere de peste 6 miliarde euro.
    Poate ca numitul Valentin ce are 9 postari (pana acum) ce-l recomnda postac BOR este activ nevoie mare pe bani si astfel va reusii (cu cat va fi mai insistent) sa indeparteze si nu sa apropie.
    Bre nea Valentine te afli in fata unei tastaturi la fel ca mii de oameni,de ce crezi ca tinerii de azi mai inghit tiradele tale si nu ar trece mai departe faca sa citesca nimic din "operele" tale pline de enfaza.
    Eu am facut efortul sa citesc o fraza si mi-a fost destul.
    Daca vrei sa fi inteles sa lamuresti tinerii(ca pe cei mai in varsta pregatiti,mai va) debarasezate de steriotipurile vechi arhicunoscute si incercati un efort impreuna cu stapanii tai din BOR sa fiti in vremea care o traim.Ba baieti acum exista Fakebook si nu numai,divertismentul,sportul,care dau raspunsuri in pas cu vremurile;de la tineri pentru tineri.BOR a ramas inchistata in vreme,hrapareata,evazionista,corupta,lipsita de altruism fata de semeni.Este un gang autist ce are nevoie de catredrala mantuirii neamului popilor.
    Dute bre nene cu elucubatiile tale sa-i lamuresti pe ateii declarati: 85% in Suedia, 80% in Danemarca, 72% in Norvegia, 60% Finlanda, Vietnam 81% Japonia 65% Franța și Germania, 44%, respectiv 48%
    • Like 1
    • @ Barbu Dan Florin
      Valentin check icon
      Nene Barbule, vezi ca tinerii de care vorbesti sunt si prin biserici, prin manastiri, pe la Prislop sau pe unde doresti. La sarbatorile relgioase princpale se cam intuneca zarea. Marea de oameni pe care o vei vedea in curand de Paste se inghesuie intr-o biserica minuscula si isi doreste o catedrala. In plus nici nu se pune problema ateismului. Fiecare are opinia lui. Exista si persoane religioase si sunt destule. In rest, la chestia cu postacia nu comentez, pentru ca oricum ai opiniile tale si vei zice tot cum doresti matale. Din punctul meu de vedere ma bucur ca va exista o sala polivalenta moderna, o biblioteca si un spital. Daca pe matale te deranjeaza ca e facut de un cult religios e problema lu' matale.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    In ce sens 'sa se schimbe ceva'? Oficial exista culte religioase, egale in fata legii. In rest, fiecare cult are dreptul sa se gospodareasca dupa cum doreste. Cat despre banii publici sa nu uitam ca exista persoane care frecventeaza bisericile, care platesc taxe de cult sau orice alt fel de taxe. Nimeni nu-i intreaba daca din banii lor se construieste un stadion national. Cotizeaza si cei care nu suporta fotbalul.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Dix'n check icon
      In prezent nu cred ca s-ar pune problema eradicarii cultelor religioase pentru o schimbare non tranzitorie. In schimb, tot la nivel psihologic, sansa schimbarii sta in Viitor. Daca inca mai exista culte religioase, sunt convins ca ele vor fi tot mai putine in contextul educatiei scolare si non sustinerii guvernamentale. E drept ca enoriasii se pot perpetua influentand certitudinea schimbarii la nivel social. In lipsa unor Repere, orice schimbare sociala presupune dezbaterea mult prea multor Variabile, nu mai vbm de cele legislative. Schimbarea e in Viitor si e generata de educatie prin definirea Reperelor sociale simple, fundamentale. Poate ca s-ar putea folosi chiar banii enoriasilor, democratic pentru un start civilizat. Cheers!
      • Like 0
    • @ Dix'n
      Valentin check icon
      A existat religie si in lipsa educatiei religioase. In comunism religia a fost o metoda de a rezista. In plus exista numerosi profesori de matematica, fizica sau chimie care merg la biserica. Exista profesori de stiinte exacte sau naturale care organizeaza meditatii pro bono in diverse biserici, la scoala duminicala. In rest, 'banii enoriasilor' e o fantasmagorie. Donatiile nu ajung. Nu poti hrani o cantina doar din donatii. E posibil, dar nu complet.
      • Like 0
  • Dix'n check icon
    Un punct de vedere admirabil. Fără a descrie motive psihologice, la care a apelat Biserica dintotdeauna, mă întreb dacă ar fi ca să se schimbe ceva, de unde ar trebui să se pornească? De exemplu în China, oficial, nu există religie.
    • Like 1
  • Bun. La obiect!
    • Like 0
  • Valentin check icon
    "Nu cred că el avea vreo părere despre BOR, despre cine trebuie să se mântuiască, despre cum trebuie să se roage. " Nu, suntem lipsiti de orice speranta! Chiar e atat de greu sa faci diferenta intre RUGACIUNE (smerenie sau tot ce vrei tu) si CULT RELIGIOS? De rugat te rogi unde vrei tu, dar impartasania cum o produci? In cultul ortodox si catolic, harul vine prin cele 7 procedee cultice principale. Capacitatea de a produce cele 7 taine - cum sunt numite procedeele cultice - (botez, impartasanie, mirungere) a fost daruita de Hristos apostolilor sai. Acest har special - care nu trebuie confundat cu talentul sau dedicatia - a trecut catre ucenicii apostolilor printr-o procedura numita hirotonie (apostolii transmiteau harul asezand palmele pe crestetul ucenicilor). La randul lor ucenicii o transmitateau altor ucenici, si tot acest lant a ajuns pana in zilele noastre. De aceea biserica - si ortodoxa si catolica - poarta numele de 'apostolica', adica e cladita pe acest lant haric al apostolilor. Preotii sunt urmasii directi ai apostolilor. Noi avem privilegiul de a prelua lantul apostolic chiar de la Andrei, fratele lui Petru, in timp ce alte popoare l-au preluat de la diversi ucenici. Ori un om obisnuit nu poate decat sa se roage, dar nu poate boteza, nu poate produce impartasania, nu poate practica mirungerea sau toate celelalte procedee cultice. De rugat ne rugam cu totii, dar putem practica aceste procedee doar daca ne preotim, si anume daca un purtator de har ne va transmite aceasta putere. Valabil si pentru catolici, evident. Sunt niste cunostinte care in afara sunt totusi cunoscute macar pana la un anumit nivel. Ok, nu le credem, nu suntem de acord cu ele, avem noi 'credinta' noastra, e foarte ok, dar una e cultul respectiv si alte e ce credem noi.
    • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      Daca vrei putem discuta despre orice tip de religie: budism, jainism, budism tibetan, putem discuta despre Vede, despre orice doresti tu. Putem discuta despre arta, despre artele vizuale, despre cromatica, despre arta moderna si arta contemporana etc. Daca incerci sa ma transformi intr-un 'fanatic' s-ar putea sa nu reusesti. Poate ca nu cunosc mult, dar cat cunosc e bine structurat logic. Ti se pare ciudat ca ma pricep la un asemenea subiect? Hai sa ne amintim cat se citea prin anii 90! Cumparai Evdokimov dar cumparai si "Noua dezordine amoroasa" a lui Bruckner & Finkielkraut. Staniloae, Umberto Eco. "Numele trandafirului", "Pendulul lui Foucault", "Limitele interpretarii" Noptile ascultai radioul unde gaseai discutii fine si muzichie mai cuidata a la Dead Can Dance. E rau sa citesti? E rau sa-ti ocupi mintea cu concepte? Religoase, filozofice, artistice. E o problema? Da, cunosc SI ceva teologie - si nu doar crestinism -, dar stiu si oleaca de teorie din artele vizuale sau film. Iordan Chimet iti spune ceva pe parte de critica de film? Tarkovski? Andrei Rubliov? In rest imi place sa scriu, e o pasiune care mi-a ramas de pe vremea forumurilor, cand se scria la greu. Oricum, o asemenea discutie e penibila. Crezi ce doresti, e dreptul tau. Punct.
      • Like 0
    • @ Valentin
      check icon
      "Ori un om obisnuit nu poate decat sa se roage, dar nu poate boteza, nu poate produce impartasania, nu poate practica mirungerea sau toate celelalte procedee cultice." :) ce simpatic esti cand aberezi nene Valentin ... deci, Ioan botezatorul, cand l-a botezat pe Isusu ce pozitie avea in biserica ? dar aia 12 de umblau la mila lui cu Isus ce pozitii aveau in biserica sa-i tina prosopul si sapunul la baie ? dar chiar Isus, cine exact de pe pamant il botezase, impartasise, mirungeruiese sau toate celelalte procedee cultice ? tataie cand vrei sa ne mai ieie de prosti roagate sa nu te gasim !
      • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      Hahaha.... chiar iti imaginezi ca le-am inventat de unul singur? Inchpuie-ti ca exista si persoane care cunosc aceste lucruri, chiar mai bine decat mine. Tu habar n-ai nici cand a fost fondata biserica!!!!! NO COMMENT! Pe de alta parte, chestia cu 'tataie' nu tine. Hahaa! Genial! S-ar putea sa fiu mai tanar ca matale, sa zicem student la teologie. Desi nu prea am treaba cu religia in afara de faptul ca am citit cam vreo doua carti din care mi-am extras necesarul. Te asigur ca pe parte de budism am citit cel putin cu o carte in plus. Discutam si acolo daca doresti. Daca doresti sa discutam pe partea asta imi pot aminti sau putem cauta impreuna pe internet, ca doar pe net se gasesc multe, dar eu zic sa nu ne facem de bafta pentru ca sunt si persoane multe-multe-multe care practica acest cult si - fara sa fie de specialitate - s-ar putea sa stie de doua ori mai bine ca noi doi la un loc. Din nou, pasesti pe un teren la care nu te pricepi ABSOLUT DELOC. Nu-ti recomand discutii legate de teologie pentru ca in mod clar NU cunosti zona.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Aici lucrurile ori sunt intoarse pe dos intentionat ori nu se inteleg cu piesa trupei TAXI. Daca iubesti un om, ii daruiesti tot ce ai mai bun. Ii dai tot, ii dai viata ta, ii dai increderea ta, ii dai totul. Daca ai un copil, nu cauti sa-i dai cea mai buna educatie, cele mai bune haine, cea mai buna mancare? Ce faci, il scoti pe strada in zdrente si tu te imbraci dupa ultima moda? Dumnezeu este cel care te-a creat, care ti-a dat viata. Cum sa nu-L iubesti cu tot sufletul tau? Si daca il iubesti, cum poti sa nu-i dedici cea mai frumoasa cladire, icoana sau orice il preamareste? Cand Michelangelo picta Capela Sixtina o facea pentru el sau pentru ca era plin de dragoste de Dumnezeu? Ca asta nu inteleg! Vorbim de crestinism, de smerenie, dar Dumnezeu lipseste. Ne gandim doar la noi, la ce poate face pentru noi, la dorintele noastre egoiste. Smerenia este sensul de a te simti mic fata de Dumnezeu, dar lauda smerita e un nonsens. Nu-L lauzi pe Dumnezeu cu jumatate de gura. Sigur, icoanele cu ceas sunt altceva, sunt comert, dar o catedrala, o sculptura, o pictura sunt lauda in piatra sau culoare, sunt teologie vazuta. Umberto Eco o numeste 'cea mai dulce dintre teologii', pentru ca este cea mai directa. Maretia vazuta si lauda vizuala sunt cele care se inteleg de zece ori mai bine decat orice maldar de carti. De ce confundam smerenia cu lauda, cu cantarea lui Dumnezeu?
    • Like 0
  • Adevărul este că ne place să ne dăm creștini, dar majoritatea nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă acest lucru, ci o fac pentru că așa dă bine. Dă bine să ai o icoană în casă, să joci puțin teatru ieftin atunci când mergi la biserică și te închini fățarnic până la pământ, când dai bani cu nemiluita ca să-ți poți vedea numele sau chipul reprodus pe peretele unui lăcaș de cult alături de sfinți, să te îngrămădești în față la luat agheasmă și dacă se poată să iei un bidon de 10 litri etc. Smerenia, mama tuturor celorlalte virtuți, ne este străină. Deși suntem săraci, lăudăroșenia și lăcomia ne însoțesc pretutindeni. Mai nou, au început să apară tot felul de mărturii despre Arsenie Boca, care a ajuns un fel de Superman al românilor, fenomen speculat imediat de chinezi, care au și început să invadeze piața cu icoane Arsenie Boca "Made in China". Ce legătură o fi având Părintele cu chinezii, doar Dumnezeu știe! Oricum, noi suntem creștini și mergem înainte mândri de acest lucru, indiferent ce-o fi înțelegând fiecare dintre noi prin acest lucru. Dacă psihologii și sociologii ar diseca mai bine fenomenul probabil că ar face un studiu interesant, bineînțeles, nepublicat în țară, pentru că rezultatele sale ar putea irita anumite spirite. Oricum, se pare că apucăturile acestea ne vin din moși-strămoși - iată ce scria italianul Franco Sivori, care a fost alături de voievodul Petru Cercel în timpul domniei sale şi a locuit vreme de doi ani în Ţara Românească (1581-1583): „Muntenii sunt prin firea lor oameni nestatornici, îndrăgind norocul şi mai degrabă se lasă pe tânjală fără a se îngriji să deprindă un meşteşug sau să practice vreo artă. Sunt oameni fără carte şi altă învăţătură şi de aceea foarte închipuiţi, crezând că nu mai sunt alţii pe lume mai mari ca ei şi când pot se poartă destul de autoritar. (...) Muntenii sunt oameni foarte atenţi la lucrurile mărunte; cred în visuri şi în prevestiri; nu se îngrijesc prea mult de conştiinţa lor, deoarece trăiesc mai curând după legea firii decât după religie. Şi ca oameni lipsiţi de ştiinţă de carte şi care n-au cine să-i înveţe cum trebuie să trăiască creştineşte, ei nu socot drept păcat multe lucruri grave sau se prefac şi consideră că nu le ştiu. În schimb sunt foarte grijulii cu posturile mici şi mari, astfel că s-ar lăsa mai bine să moară decât să calce o zi de post, chiar dacă ar fi siliţi la acest lucru şi de foame şi de boli necruţătoare.
    (Călători străini despre ţările române, vol. III, p. 16-19)
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult