Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Marea noastră evadare din sărăcie începe cu un banc: - De ce ar trebui să le mulțumim bulgarilor? - Pentru că, fără ei, am fi ultimii din Europa

Lacul Morii - lucrari

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

În America circulă o glumă plină de înțelepciune și de haz. De ce îi iubesc locuitorii statului Arkansas pe cei din Mississippi? Răpunsul este terifiant. Dacă n-ar exista statul Mississippi, atunci Arkansas ar fi cel mai slab stat din America.

Și noi, românii, ar trebui să mulțumim bulgarilor, pentru că dacă n-ar fi ei, am fi pe ultimul loc în Europa. De multe ori penultimul loc este ignorat, toată „atenția” fiind acordată ultimului loc. Iar ne-am descurcat, și de această dată.

Tema articolului este preluată din cartea „Marea evadare, sănătatea, bogăția și originile inegalității“, scrisă de Angus Deaton, laureat al premiului Nobel pentru economie în anul 2015. Autorul analizează modelele istorice și prezente care au generat bogăție pentru națiuni, insistând pe măsurile care trebuie luate pentru a-i ajuta pe cei rămași în urmă. Cartea folosește ca metaforă filmul „Marea evadare”, care tratează evadarea unui grup de prizonieri dintr-un lagăr nazist.

Scopul articolului este de a pune în discuție șansele pe care le are România de a evada din acest penultim loc sinonim cu sărăcia. Este România în momentul de față un stat eșuat? Ce atuuri are România pentru a reuși evadarea? Care este componența mixului de evadări? Evadarea din incompetență? Evadarea din deficit bugetar? Evadarea din cultura mioritică? Care sunt tunelurile care trebuie săpate pentru a reuși marea evadare? Cine sapă aceste tuneluri?

Foarte mulți dintre conaționalii noștri, peste 3,5 milioane, au ales soluția evadării individuale sau cu familia, prin emigrație, stabilindu-se în străinătate.

Câteva județe (Cluj, Ilfov, Timiș, Bihor) au reușit să evadeze din sărăcie devenind un fel de „tigri” ai dezvoltării locale. Cum au reușit evadarea aceste județe? Un lucru este cert: evadările îi lasă în urmă pe ceilalți. Avem județe în categoria mari rămași în urmă, ceea ce a generat un fenomen de mezzogiornificare la nivel național.

Un lucru este cert, creșterea economică este motorul evadării din sărăcie și lipsuri materiale, dar pentru a reuși această evadare (ascensiune), este nevoie de o pistă lungă de rulare, chiar foarte lungă. Mai este o problemă, această pistă are multe obstacole (reforme) ce trebuie depășite.

PNRR pe lângă potențialul finanțator are și unul reformator, poate mai important decât primul. De data aceasta nu mai putem mima reformele, iar reformele sunt, probabil, mai importante decât finanțarea. Sunt unele păreri la care subscriu, de exemplu: PNRR este prea complicat pentru o administrație comodă și temătoare de reforme. Frica maladivă de reforme ne-a trimis în colțul ringului. Toate partidele au jucat scenetele reformelor când se aflau în opoziție, dar când au ajuns la putere le-au considerat o erezie. România s-a modernizat de-a lungul istoriei doar în prezența unor constrângeri străine. Asumarea de reforme este vitală pentru modernizarea României. Banii de la PNRR vin cu niște rigori care nu (mai) pot fi ignorate, întrucât condiționează eliberarea tranșelor.

Până acum am abandonat mai toate reformele în varianta Beta, adică înainte de finalizare. PNRR ne va obliga să facem reforme, nu paliație, în contextul în care nimeni nu vrea să bruscheze sistemul, mai toate partidele având reacții anafilactice la reforme, acestea rămânând de cele mai multe ori bastarde.

PNRR trebuie să ridice capota la toate instituțiile statului și să vadă ce se petrece acolo, apoi să ia măsuri dure pentru restructurare. Personalul plătit pentru haruri imposibil de dovedit ar trebui să părăsescă sistemul. Același regim trebuie aplicat și în companiile de stat, multe dintre acestea fiind de fapt companii-zombi, aparținând economiei de morți vii.

Tunelurile care trebuie săpate pentru o evadare reușită ar fi în domeniul managementului, al disciplinei bugetare, al competenței, al științei de carte, al atragerii de fonduri europene (ne-am împiedicat în toate programele de finanțare postdecembriste).

Se spune că diferența dintre o țară bogată și una săracă o face managementul. Îmbunătățirea managementului este lucrul cel mai la îndemână pe care îl putem face. Organizațiile, oamenii nu pot obține rezultate mai bune decât nivelul calitativ al managementului care se practică. Managementul este cel care limitează performanța. Stilul în care este condusă România este un malpraxis guvernamental dominat de orgolii supraetajate care împiedică realizarea așa-zisei „desprinderi economice”. Este nevoie de o foame de organizare și consecvență.

Toate guverenele au promis marele salt înainte, dar s-au împleticit în populisme și în mlaștina neînțelegerilor politice.

E nevoie de disciplină bugetară, în contextul în care anul acesta, fiind un an atipic, deficitele au fost lăsate la liber. Nivelul cheltuielilor bugetare a ajuns la nivelul numit „la rupere”. E greu să-i înțarci acum pe cei care ani de zile se cotlonesc și devorează bugetul statului. Dezastrul bugetar a fost construit pe baza aberatiilor populiste. Asumarea unor datorii zdrobitoare va lega de mâini și de picioare guvernele viitoare. Cambiile datoriei publice vor fi achitate de generațiile viitoare.

Negocierile care au loc zilele acestea pentru formarea guvernului sunt, de fapt, o bătălie pentru cele mai lăptoase și bogate ministere, o practică ce se perpetuează de peste 30 de ani. Și toate acestea au loc în condițiile în care politicienii trec de la stânga la dreapta și invers, precum bacul de la Galați, iar săritul dintr-o barcă în alta se face perfect, fără a-și pierde echilibrul, iar despre udat, nici vorbă. Această practică va întârzia și mai mult evadarea din sărăcie, probabil chiar o va împiedica.

Și atragerea investitorilor străini este foarte importantă pentru reușita evadării. Este necesară construirea de parcuri industriale, „zone de primire”, care trebuie să ofere disponibilități funciare și încurajări financiare investitorilor care umblă cu hala în spate.

România a fost o perdantă permanentă la bacalaureatul accesării fondurilor europene. În toate ciclurile de finanțare i s-au repartizat mai mulți bani decât a putut să mestece.

Recentele isprăvi statistice (creșteri economice de peste 7%) anunțate de guvern, cu bujori în obrăjori, nu sunt decât niște reveniri, și nicidecum nu reprezintă embrionul unei redresări. Baza de raportare a creșterii este joasă, 2020 fiind un an lovit grav de pandemie. Cu astfel de isprăvi statistice nu se stopează plonjonul în saracie. Iar rolul unei economii funcționale este să facă oamenii fericiți, nu să le furnizeze cifre, după cum afirma Nouriel Roubini.

Nu în ultimul rând, poate chiar este nevoie de un taifun de muncă, întocmai cum a sugerat Deng Xiaopeng poporului chinez, pentru a ieși din sărăcie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Filbert check icon
    Da. Reveniti dumneavoastra dupa Sarbatori ca acum sintem cam obositi. Sau, mai bine, peste citiva ani.
    • Like 0


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult