Prea puțini dintre noi, profesorii, se interesează și de sufletul elevilor lor, indiferent dacă sunt la gimnaziu sau liceu. Personal, am plecat de la ideea că menirea unui profesor de Limba și literatura română este să-i atragă pe elevi spre LECTURĂ.
Trebuie să-i îndemne să citească și asta prin exemplul propriu. Să citești alături de ei, să le recomanzi cărți, să-i provoci la discuții pe marginea acestora, să le ceri părerea despre o carte pe care o citesc, să le stârnești atenția printr-un citat interesant.
Știu că suntem cu toții "sub sabia lui Damocles" atunci când vine vorba despre examene, dar îmi place să cred că un elev este mai câștigat dacă citește, dacă discută cu cineva despre acea carte, dacă își argumentează ideile prin raportare la opera lecturată sau, de ce nu, la viață.
Și au atâtea povești, triste din păcate, pe care le-ar putea spune, dar nu prea are cine să-i asculte! De ce? Simplu... fiindcă suntem îngropați, la propriu, în hârtii, în dosare! Și, ghici ce? Săptămâna aceasta suntem "vizitați" în județ de comisii din minister, care vor intra la ore, dar, mai ales, vor dori să vadă... dosarele! Da, aceasta este hiba educației din România: hârtiile. Meteahna comunismului este prezentă încă.
Ce am făcut eu și ce fac și în prezent? Am înființat în colegiu un Cerc de lectură, unde mă întâlnesc lunar cu elevi, nu doar ai mei, deși sunt prea puțini colegi care le vorbesc despre acest cerc. Discutăm despre cărți, propunem liste de lecturi, invităm scriitori din oraș, dar și din împrejurimi, care să le vorbească despre cărți, despre pasiunea pentru lectură, pentru "Lectura de plăcere", acesta fiind și motto-ul nostru. Începând de anul trecut, am discutat cu ei și am hotărât de comun acord să începem orele, mai ales când avem câte două ore în acea zi, cu 15 minute de lectură. Proiectul l-am intitulat chiar "LECTURA de 15 minute"! Timp de o luna citim câte 15 minute în liniște, fiecare ce dorește, dar fără ca lectură respectivă să facă parte din bibliografia pentru acel an.
Firește că citesc și eu în același timp cu ei și, va rog să mă credeți, chiar am reușit să citesc mai mult decât mi-aș fi propus acasă! După o lună fiecare își va prezenta cartea citită, sub formă unei recenzii, pe baza jurnalelor de lectură pe care le-am dat. Din acest an am introdus o altă noutate: cei prezenți pot adresa întrebări depre cartea prezentată, despre impactul acestei cărți asupra fiecăruia. E mult... e puțin? Nu știu. Dar știu că elevilor le place! Le dă încredere în ei! îi ajută la examene, Evaluare Națională sau Bacalaureat? Da, așa cred, fiindcă le dă încredere în ei, le dă posibilitatea de a fi în centru, în sensul bun, de a fi ascultați! Au multe de spus, dar trebuie să avem timp, pentru ei, pentru noi! Le doresc tuturor profesorilor liniște, sănătate și inspirație, multă inspirație și încredere! "Ieșim noi la Lumină" (Marin Sorescu, "Iona")
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.