Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Mi s-a stricat subit frigiderul și așa am ajuns să descopăr recenziile suspecte de pe site-urile magazinelor

Frigider, măr

Foto: Guliver Getty Images

Mi s-a stricat frigiderul. L-am găsit fără viață după o săptămână de absență de acasă. Domnul de la service mi-a spus că cel mai probabil a rămas fără freon, iar instalația de răcire a funcționat în gol până când a cedat compresorul. Cost reparație: în jur de 800-900 de lei. Decizia: luăm altul nou. După nici 4 ani de când îl achiziționasem pe decedatul.

Revoltată și frustrată, încerc să obțin o explicație de la firma producătoare, mai ales că se laudă cu o durată medie de viață a produselor de 10 ani:

⁃ Aia e, doamnă, ghinion, se mai strică lucrurile!, îmi spune certându-mă vocea de la telefon.

⁃ Păi și cum rămâne cu durata medie de 10 ani de viață? Că 3,75 nu prea au cum să facă medie la 10.

⁃ Păi ăia sunt că dacă se strică produsul vă ajutăm să îl reparați contra cost.

⁃ ..... aha.... super! Nu m-aș fi putut gândi la asta....

La urma urmei, femeia avea dreptate: e țeapa mea, nu a ei: chiar dacă frigiderele nu ar trebui să rămână fără freon (așa mi-a spus specialistul), perioada de garanție trecuse, așa că nu am nicio șansă să obțin nimic, nici măcar niște banale scuze. Din contră, tot eu sunt aia rea că deh! am pretenții pe banii mei.

Ca să nu mai aibă și alții ghinionul meu, m-am hotărât să le povestesc tuturor aventurile mele. Am intrat mai întâi pe pagina de facebook a companiei. Ce să vezi, rubrica de recenzii nu e activă. Hmmm, oare de ce nu le permit oamenilor să își exprime părerea despre produsele lor?!

Am intrat apoi pe site-ul retailerului de unde am cumpărat produsul. Rating: 4,3 din 647 de recenzii. Mi se pare cam dubios cum un produs atât de slab (drept dovadă și cele 20 de resigilate, semn că oamenii l-au trimis înapoi când au văzut cu ce au de-a face) poate avea un rating atât de bun, așa că încep să citesc cu atenție fiecare recenzie. Iar unele sunt demne de cascadorii râsului:

- ”este o combina frigorifica minunate mancarea mea este proaspata mai mult timp, mama il are pe cel cu lumina albastra si are un mar din ianuarie in cutia pentru legume, si acum este la fel de verde. Nu ma asteptam sa fie atat de bun la pretul asta asa mic, EU PERSONAL RECOMAND ACEST PRODUS TUTUROR SI NU NUMAI COMBINA FRIGORIFICA, TOATE PRODUSELE .
PRO: VOLUM MARE SILENTIOS UN DESIGN ATRAGATOR 
CONTRA:: NIMIC, TOTUL ESTE FOARTE OK”

- „Sunt fffff multumita de aceasta combina cu lumina albastra, fructele si legumele sunt pastrate proaspete ff mult timp. La vechiul frigider care l am avut in 3 zile mi se inmuia salata, ridichile... Dar la acest model cu lumina albastra tine salata si 2 sapt fara sa modifice ceva la ea... Deci sunt fff multumita este ff spatioasa si congelatorul la fel... Si a scris cineva ca face zgomot nui adevarat e ff silentioasa.. In principiu e ff buna am ales bine si sunt f multumita de ea.”

Și tot așa preț de aproape 400 de comentarii. Practic la 1 comentariu negativ vin din urmă alte 10-20 de comentarii pozitive, pentru a-l anihila.

Alt magazin, aceleași recenzii dubioase:


- „Sunt foarte multumita de noua mea combina frigorifica, deoarece mentine mancarea proaspata mai mult timp, la fel si fructele si legumele datorita functie Blue light. Are un design deosebit, este foarte incapatoare, nu este deloc zgomotoasa, iar dozatorul de apa face toti banii”

- „Sunt foarte multumit si in viitorul apropiat voi mai efectua cumparaturi din gama”

Serios?! Și marmota? Cam așa îmi venea să le răspund tuturor, știind acum că realitatea este cu totul alta în ceea ce privește acest produs. Și a surprins-o foarte bine această recenzie:

⁃ „Toate bune si frumoase, insa dupa aproximativ un an display-ul a inceput sa cedeze usor, usor pana nu se mai intelege nimic. Asta pana in seara aceasta cand aparatul nu mai ingheata deloc. Au trecut mai putin de 1 an si jumatate de utilizare si acesta a cedat. Calendaristic au trecut 2 ani si pe site garantia apare ca expirata. Adica exact dupa 2 ani si 2 luni de la achizitie”

Alt ghinionist, ar spune cel mai probabil doamna de la relații cu clienții.

Dincolo de nesimțirea și nepăsarea producătorilor, ghinionul cel mai mare al consumatorilor este că practic ratingurile produselor sunt la liber, la îndemâna oricui, să le măsluiască cum vrea. Producătorii își pot turna recenzii favorabile cu găleata, dar și concurența, la rândul ei, poate coborî artificial ratingurile produselor cu recenzii negative.

Și atunci vin și întreb: Câți dintre noi nu iau decizia finală când vine vorba de achiziționarea unui produs în urma recenziilor celorlalți utilizatori? Ce șanse reale are consumatorul român să afle calitatea reală a unui produs, dacă ratingurile de pe site-urile magazinelor nu au nimic în comun cu adevărata lui valoare?

În România nu există nicio lege, nicio reglementare care să îi poată obliga pe producători să joace cinstit, cum de altfel nu există nici prea multe posibilități de dovedire a falsității ratingurilor. Așa că rămânem la mila magazinelor, care ar putea să își schimbe procedurile și să le permită numai celor care au cumpărat produsul respectiv din magazinul lor să își poată spune părerea despre el. Așa procedează una dintre platformele de turism, de exemplu, care nu îți permite să lași o recenzie despre o locație decât dacă ai fost cazat acolo prin intermediul lor. Nu contează dacă ai fost pe cont propriu.

Protecția Consumatorului, Consiliul Concurenței – aceste instituții care niciodată nu știți, nu vedeți, nu auziți – poate că măcar acum vă autosesizați și încercați să luați măsuri în beneficiul nostru, al oamenilor de rând. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Din principiu, nu m-am luat niciodată după reclame sau așa zisele recenzii publice fiindcă e clar că ele fac o manipulare de doi lei. Un produs de calitate, cel puțin la nivel mediu, se vinde „singur„ fără ajutorul reclamelor publice, prin transmiterea „din om în om„. Ascultând părerile din cercurile de cunoscuți, colegi,prieteni, despre un produs, fac o medie, citesc datele tehnice ca să sesizez exagerările și îmi dau seama despre ce este vorba. NU m-a înșelat niciodată metoda, chiar dacă nu iau „ultimul răcnet„ în materie, nici nu e necesar așa ceva decât dacă ești snob și mărginit(cei drept, fără aceste ultime „calități„ umane negustorii ar da faliment).
    • Like 0
  • fc check icon
    există o mulțime de principii care ne guvernează viața. multora, o viață nu le ajunge să descopere că ele, principiile, chiar există. sau câte sunt. și, până la urmă ăsta-i rostul vieții materiale: descoperirea, înțelegerea, acceptarea și savurarea principiilor. că nimerim singurul lucru defect dintr-o mare de lucruri bune, funcționale... karma. că se strică fix când se termină garanția... matematica divină funcționează ceas. că e lăudat pe site-uri... cine minte moare. dacă e să ai o pierdere... let it be! e ecuația vieții tale. tu trebuie să-ți umpli gropile, pentru-a fi mai apoi pe plus. ș-asta diferă, de la individ la individ. unii mai puțin, alții mai mult iar alții până mor... totul merge perfekt, inclusiv ”accidentele”. și da, și producătorii (de fapt, negustorii) își iau și ei partea lor de lecție: obsolescence e setarea propriei lor vieți. vor avea o sănătate șubredă ș-o moarte inglorioasă. care-i problema? „ca tot prostul să cunoască că Eu sunt dumnezeu!”. )) doar cel deștept se mântuie. că-i negustor, că-i cumpărător... fiecare are șansa lui, deși Iisus nu s-a rugat de nimeni să-L urmeze. zi-le și du-te. sau... cu proștii nu poți face decât un singur lucru: să-i lași să moară. pur ergonomic.
    • Like 1
  • Ba noi suntem la al 3lea beko si nu am avut nicio problema, unul functioneaza de prin 2007. Clar ca e ghinion si posibil sa fi ibtinut ceva ee ka service...alt service daca insistai
    • Like 0
    • @ Razvan Costache
      Al 3-lea Beko din 2007, nu-s cam multe? Pe vremuri, un frigider de 30 ani era inca "verde".
      • Like 1
  • 1. pe unele site-uri, in dreptul review-urilor exista o bifa verde pentru achizitie verificata.

    2. amintesc de scandalul din anii 90 cu BMW care a coborat nivelul calitatii si verificarii produselor, deoarece erau prea aproape de perfectiune, iar masinile nu se stricau ( cea ce ducea la inutilitatea fabricilor & service-urilor BMW ). Daca faci un produs fiabil 10 ani, dupa ce vinzi acel produs pietei target, ce faci 10 ani ? Vorbim de o economie oarecum libera, nu cea comunista unde un produs tinea o viata. Samsung e un gigant cu profituri enorme care isi permite sa investeasca in cercetare si inovatie ca sa vina cu produse atractive.
    • Like 3
    • @ Dumitrescu Bogdan
      Da, si 'tick'-ul respectiv ar trebui sa fie obligatoriu.
      • Like 0
    • @ Dumitrescu Bogdan
      2. s-a imtamplat la Mercedes cu Mercedes 124 :D - drept dovada si acum unul intretinut costa 5.000 desi cel mai "nou" an de productie e 1994.
      • Like 0
  • check icon
    Păi să las și eu o "recenzie":
    Fiindcă nu precizează marca frigiderului cu pricina, acest articol este aiurea-n pădure, pierdere de timp!
    • Like 2
    • @
      Nu pot sa faca asta, e de proces. In plus, produsul era, asa cum spune si doamna iesit din garantie, deci practic firma nu mai avea nici o obligatie.
      • Like 0
    • @
      Beko.
      • Like 0
  • spanu check icon
    salutare tuturor...cred ca ar fi de folos sa oferi si marca produsului de care vorbesti si chiar si firma respectiva pt ca cei ce doresc sa evite capcanele de genul acesta sa o poate face...ms.
    • Like 0
  • storo check icon
    ...acum 2-3 ani mi,am luat niste pantofi din piele pt sailing, de la un magazin de articole sportive. Folosindu-i timp de o saptamina exact in mediul pt care au fost conceputi, am constatat niste deficiente de design (proiectare) pe care le-am facut publice la rubrica '' Comentarii''. Observatiile facute au fost pe un ton decent si la subiect ( obiective). Dar surpriza ! Ce-l de la Serviciul Clienti mi-a sters comentariul pe motiv ca '' pantofii au fost proiectati de catre specialisti si fost testati in cele mai diverse conditii, deci sint in regula'' . Am incercat sa le explic ca e doar un feedback, ca papucii aia sint de nefolosit datorita cusaturilor interioare facute aiurea, etc...degeaba...Si aici nu cred ca a fost vorba de politica francezilor de la magazinul D, ci pur si simplu individul respectiv care nu vroia sa aiba commenturi negative la el in departament.
    Pe de alta parte, acum vreo 10 ani...poate 12....mi-am luat un frigider, brand romanesc 100%. Merge si azi impecabil ! ...e drept ca nu are beculet albastru....doar un pixel mic :))
    • Like 3
    • @ storo
      Pai acum fabrica aia e in concernul priducatorului aceatui frigider beko cu blue light
      • Like 0
  • Review-urile ar trebui sa fie numai 5 % din procesul de decizie. Istoricul marcii, popularitatea, pretul de achizitie comparabil, parerile cunoscutilor care detin deja un produs de la aceiasi firma sau de la altele, testele facute de site-uri sau publicatii de specialitate ar trebuii sa constituie "grosul' .De cele mai multe ori review-urile sunt manipulate sau foarte subiective( experienta personala, lipsa de experienta, evaluarea prea timpurie etc.
    • Like 0
  • Există, într-adevăr, servicii de reviewuri pozitive, dar mă îndoiesc că producătorul în cauză (începe cu B... se termină cu ko...) își bate capul cu așa ceva. Nu de alta, dar prezența lor în social media chiar e slabă - și de regulă serviciile astea vin la pachet cu altele, care includ și social media. Decât să fim paranoici, mai bine ne uităm un pic pe cifre și, da, observăm că pe Emag din 648 de review-uri 528 sunt pozitive, adică 81,28% (4-5 stele) în timp ce 63, adică 9,78% - grosso, 10%, adică 1/10 - sunt negative (1-2 steluțe). Păi 1/10 nemulțumiți e un procent destul de mare, asta înseamnă că atunci când achiziționezi produsul ai 10% șanse să fii nemulțumit de el. Ceea ce e imens! Dacă sunteți 30 de familii pe o biată scară de bloc și toate vă luați produsul ăsta, exista șansele reale ca nu mai puțin de 3 familii să fie nemulțumite! Spre comparație uitați-vă la nr. 2 în topul „celor mai populare” combine frigorifice, un Samsung: 162 de recenzii, nemulțumiți 5,55%. Hopa, deja e altceva! Sau hai să vedem al doilea cel mai recenzat produs, tot un Samsung, cu 439 de recenzii: 3,41% nemulțumiți, 94,07% mulțumiți! Da, dar costă și cu 46% mai mult... :))) În concluzie autoarea ar recunoaște mai bine că s-a dus „cu turma”, fiind încântată că vede multe recenzii pozitive, fără să citească atentă cifrele, și, în bunul spirit românesc, s-a gândit că dacă au ales atât de mulți acel produs, o fi ceva de capul lui... Păi chiar o fi, dar cu condiția să nu te regăsești între cei 10% ghinioniști... :)))))
    • Like 3
    • @ Lucian Sarbu
      Excelent comment dl. Sarbu. Cuprinde tot ce este in neregula cu procesul de achizitie al autoarei.
      • Like 0
  • Daca o sa citesti putin despre comertul online, o sa vezi ca exista si problema opusa: recenzii negative false. Si ca uneori apare si o alta tactica necinstita a vanzatorilor: suprimarea prin mijloace legale a comentariilor negative legitime. E o problema destul de complexa.
    Eu cand am de cumparat un produs online ma uit la review-uri, ca tot omul, dar incerc sa le filtrez pe cele false ori de la oameni care nu cunosc subiectul. De asemenea, ma uit la review-uri din tot spectrul, negative, medii si pozitive.
    • Like 2


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult