Foto: Guliver Getty Images
Mi s-a stricat frigiderul. L-am găsit fără viață după o săptămână de absență de acasă. Domnul de la service mi-a spus că cel mai probabil a rămas fără freon, iar instalația de răcire a funcționat în gol până când a cedat compresorul. Cost reparație: în jur de 800-900 de lei. Decizia: luăm altul nou. După nici 4 ani de când îl achiziționasem pe decedatul.
Revoltată și frustrată, încerc să obțin o explicație de la firma producătoare, mai ales că se laudă cu o durată medie de viață a produselor de 10 ani:
⁃ Aia e, doamnă, ghinion, se mai strică lucrurile!, îmi spune certându-mă vocea de la telefon.
⁃ Păi și cum rămâne cu durata medie de 10 ani de viață? Că 3,75 nu prea au cum să facă medie la 10.
⁃ Păi ăia sunt că dacă se strică produsul vă ajutăm să îl reparați contra cost.
⁃ ..... aha.... super! Nu m-aș fi putut gândi la asta....
La urma urmei, femeia avea dreptate: e țeapa mea, nu a ei: chiar dacă frigiderele nu ar trebui să rămână fără freon (așa mi-a spus specialistul), perioada de garanție trecuse, așa că nu am nicio șansă să obțin nimic, nici măcar niște banale scuze. Din contră, tot eu sunt aia rea că deh! am pretenții pe banii mei.
Ca să nu mai aibă și alții ghinionul meu, m-am hotărât să le povestesc tuturor aventurile mele. Am intrat mai întâi pe pagina de facebook a companiei. Ce să vezi, rubrica de recenzii nu e activă. Hmmm, oare de ce nu le permit oamenilor să își exprime părerea despre produsele lor?!
Am intrat apoi pe site-ul retailerului de unde am cumpărat produsul. Rating: 4,3 din 647 de recenzii. Mi se pare cam dubios cum un produs atât de slab (drept dovadă și cele 20 de resigilate, semn că oamenii l-au trimis înapoi când au văzut cu ce au de-a face) poate avea un rating atât de bun, așa că încep să citesc cu atenție fiecare recenzie. Iar unele sunt demne de cascadorii râsului:
- ”este o combina frigorifica minunate mancarea mea este proaspata mai mult timp, mama il are pe cel cu lumina albastra si are un mar din ianuarie in cutia pentru legume, si acum este la fel de verde. Nu ma asteptam sa fie atat de bun la pretul asta asa mic, EU PERSONAL RECOMAND ACEST PRODUS TUTUROR SI NU NUMAI COMBINA FRIGORIFICA, TOATE PRODUSELE . PRO: VOLUM MARE SILENTIOS UN DESIGN ATRAGATOR CONTRA:: NIMIC, TOTUL ESTE FOARTE OK”
- „Sunt fffff multumita de aceasta combina cu lumina albastra, fructele si legumele sunt pastrate proaspete ff mult timp. La vechiul frigider care l am avut in 3 zile mi se inmuia salata, ridichile... Dar la acest model cu lumina albastra tine salata si 2 sapt fara sa modifice ceva la ea... Deci sunt fff multumita este ff spatioasa si congelatorul la fel... Si a scris cineva ca face zgomot nui adevarat e ff silentioasa.. In principiu e ff buna am ales bine si sunt f multumita de ea.”
Și tot așa preț de aproape 400 de comentarii. Practic la 1 comentariu negativ vin din urmă alte 10-20 de comentarii pozitive, pentru a-l anihila.
Alt magazin, aceleași recenzii dubioase:
- „Sunt foarte multumita de noua mea combina frigorifica, deoarece mentine mancarea proaspata mai mult timp, la fel si fructele si legumele datorita functie Blue light. Are un design deosebit, este foarte incapatoare, nu este deloc zgomotoasa, iar dozatorul de apa face toti banii”
- „Sunt foarte multumit si in viitorul apropiat voi mai efectua cumparaturi din gama”
Serios?! Și marmota? Cam așa îmi venea să le răspund tuturor, știind acum că realitatea este cu totul alta în ceea ce privește acest produs. Și a surprins-o foarte bine această recenzie:
⁃ „Toate bune si frumoase, insa dupa aproximativ un an display-ul a inceput sa cedeze usor, usor pana nu se mai intelege nimic. Asta pana in seara aceasta cand aparatul nu mai ingheata deloc. Au trecut mai putin de 1 an si jumatate de utilizare si acesta a cedat. Calendaristic au trecut 2 ani si pe site garantia apare ca expirata. Adica exact dupa 2 ani si 2 luni de la achizitie”
Alt ghinionist, ar spune cel mai probabil doamna de la relații cu clienții.
Dincolo de nesimțirea și nepăsarea producătorilor, ghinionul cel mai mare al consumatorilor este că practic ratingurile produselor sunt la liber, la îndemâna oricui, să le măsluiască cum vrea. Producătorii își pot turna recenzii favorabile cu găleata, dar și concurența, la rândul ei, poate coborî artificial ratingurile produselor cu recenzii negative.
Și atunci vin și întreb: Câți dintre noi nu iau decizia finală când vine vorba de achiziționarea unui produs în urma recenziilor celorlalți utilizatori? Ce șanse reale are consumatorul român să afle calitatea reală a unui produs, dacă ratingurile de pe site-urile magazinelor nu au nimic în comun cu adevărata lui valoare?
În România nu există nicio lege, nicio reglementare care să îi poată obliga pe producători să joace cinstit, cum de altfel nu există nici prea multe posibilități de dovedire a falsității ratingurilor. Așa că rămânem la mila magazinelor, care ar putea să își schimbe procedurile și să le permită numai celor care au cumpărat produsul respectiv din magazinul lor să își poată spune părerea despre el. Așa procedează una dintre platformele de turism, de exemplu, care nu îți permite să lași o recenzie despre o locație decât dacă ai fost cazat acolo prin intermediul lor. Nu contează dacă ai fost pe cont propriu.
Protecția Consumatorului, Consiliul Concurenței – aceste instituții care niciodată nu știți, nu vedeți, nu auziți – poate că măcar acum vă autosesizați și încercați să luați măsuri în beneficiul nostru, al oamenilor de rând.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
2. amintesc de scandalul din anii 90 cu BMW care a coborat nivelul calitatii si verificarii produselor, deoarece erau prea aproape de perfectiune, iar masinile nu se stricau ( cea ce ducea la inutilitatea fabricilor & service-urilor BMW ). Daca faci un produs fiabil 10 ani, dupa ce vinzi acel produs pietei target, ce faci 10 ani ? Vorbim de o economie oarecum libera, nu cea comunista unde un produs tinea o viata. Samsung e un gigant cu profituri enorme care isi permite sa investeasca in cercetare si inovatie ca sa vina cu produse atractive.
Fiindcă nu precizează marca frigiderului cu pricina, acest articol este aiurea-n pădure, pierdere de timp!
Pe de alta parte, acum vreo 10 ani...poate 12....mi-am luat un frigider, brand romanesc 100%. Merge si azi impecabil ! ...e drept ca nu are beculet albastru....doar un pixel mic :))