Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Mi s-a stricat subit frigiderul și așa am ajuns să descopăr recenziile suspecte de pe site-urile magazinelor

Frigider, măr

Foto: Guliver Getty Images

Mi s-a stricat frigiderul. L-am găsit fără viață după o săptămână de absență de acasă. Domnul de la service mi-a spus că cel mai probabil a rămas fără freon, iar instalația de răcire a funcționat în gol până când a cedat compresorul. Cost reparație: în jur de 800-900 de lei. Decizia: luăm altul nou. După nici 4 ani de când îl achiziționasem pe decedatul.

Revoltată și frustrată, încerc să obțin o explicație de la firma producătoare, mai ales că se laudă cu o durată medie de viață a produselor de 10 ani:

⁃ Aia e, doamnă, ghinion, se mai strică lucrurile!, îmi spune certându-mă vocea de la telefon.

⁃ Păi și cum rămâne cu durata medie de 10 ani de viață? Că 3,75 nu prea au cum să facă medie la 10.

⁃ Păi ăia sunt că dacă se strică produsul vă ajutăm să îl reparați contra cost.

⁃ ..... aha.... super! Nu m-aș fi putut gândi la asta....

La urma urmei, femeia avea dreptate: e țeapa mea, nu a ei: chiar dacă frigiderele nu ar trebui să rămână fără freon (așa mi-a spus specialistul), perioada de garanție trecuse, așa că nu am nicio șansă să obțin nimic, nici măcar niște banale scuze. Din contră, tot eu sunt aia rea că deh! am pretenții pe banii mei.

Ca să nu mai aibă și alții ghinionul meu, m-am hotărât să le povestesc tuturor aventurile mele. Am intrat mai întâi pe pagina de facebook a companiei. Ce să vezi, rubrica de recenzii nu e activă. Hmmm, oare de ce nu le permit oamenilor să își exprime părerea despre produsele lor?!

Am intrat apoi pe site-ul retailerului de unde am cumpărat produsul. Rating: 4,3 din 647 de recenzii. Mi se pare cam dubios cum un produs atât de slab (drept dovadă și cele 20 de resigilate, semn că oamenii l-au trimis înapoi când au văzut cu ce au de-a face) poate avea un rating atât de bun, așa că încep să citesc cu atenție fiecare recenzie. Iar unele sunt demne de cascadorii râsului:

- ”este o combina frigorifica minunate mancarea mea este proaspata mai mult timp, mama il are pe cel cu lumina albastra si are un mar din ianuarie in cutia pentru legume, si acum este la fel de verde. Nu ma asteptam sa fie atat de bun la pretul asta asa mic, EU PERSONAL RECOMAND ACEST PRODUS TUTUROR SI NU NUMAI COMBINA FRIGORIFICA, TOATE PRODUSELE .
PRO: VOLUM MARE SILENTIOS UN DESIGN ATRAGATOR 
CONTRA:: NIMIC, TOTUL ESTE FOARTE OK”

- „Sunt fffff multumita de aceasta combina cu lumina albastra, fructele si legumele sunt pastrate proaspete ff mult timp. La vechiul frigider care l am avut in 3 zile mi se inmuia salata, ridichile... Dar la acest model cu lumina albastra tine salata si 2 sapt fara sa modifice ceva la ea... Deci sunt fff multumita este ff spatioasa si congelatorul la fel... Si a scris cineva ca face zgomot nui adevarat e ff silentioasa.. In principiu e ff buna am ales bine si sunt f multumita de ea.”

Și tot așa preț de aproape 400 de comentarii. Practic la 1 comentariu negativ vin din urmă alte 10-20 de comentarii pozitive, pentru a-l anihila.

Alt magazin, aceleași recenzii dubioase:


- „Sunt foarte multumita de noua mea combina frigorifica, deoarece mentine mancarea proaspata mai mult timp, la fel si fructele si legumele datorita functie Blue light. Are un design deosebit, este foarte incapatoare, nu este deloc zgomotoasa, iar dozatorul de apa face toti banii”

- „Sunt foarte multumit si in viitorul apropiat voi mai efectua cumparaturi din gama”

Serios?! Și marmota? Cam așa îmi venea să le răspund tuturor, știind acum că realitatea este cu totul alta în ceea ce privește acest produs. Și a surprins-o foarte bine această recenzie:

⁃ „Toate bune si frumoase, insa dupa aproximativ un an display-ul a inceput sa cedeze usor, usor pana nu se mai intelege nimic. Asta pana in seara aceasta cand aparatul nu mai ingheata deloc. Au trecut mai putin de 1 an si jumatate de utilizare si acesta a cedat. Calendaristic au trecut 2 ani si pe site garantia apare ca expirata. Adica exact dupa 2 ani si 2 luni de la achizitie”

Alt ghinionist, ar spune cel mai probabil doamna de la relații cu clienții.

Dincolo de nesimțirea și nepăsarea producătorilor, ghinionul cel mai mare al consumatorilor este că practic ratingurile produselor sunt la liber, la îndemâna oricui, să le măsluiască cum vrea. Producătorii își pot turna recenzii favorabile cu găleata, dar și concurența, la rândul ei, poate coborî artificial ratingurile produselor cu recenzii negative.

Și atunci vin și întreb: Câți dintre noi nu iau decizia finală când vine vorba de achiziționarea unui produs în urma recenziilor celorlalți utilizatori? Ce șanse reale are consumatorul român să afle calitatea reală a unui produs, dacă ratingurile de pe site-urile magazinelor nu au nimic în comun cu adevărata lui valoare?

În România nu există nicio lege, nicio reglementare care să îi poată obliga pe producători să joace cinstit, cum de altfel nu există nici prea multe posibilități de dovedire a falsității ratingurilor. Așa că rămânem la mila magazinelor, care ar putea să își schimbe procedurile și să le permită numai celor care au cumpărat produsul respectiv din magazinul lor să își poată spune părerea despre el. Așa procedează una dintre platformele de turism, de exemplu, care nu îți permite să lași o recenzie despre o locație decât dacă ai fost cazat acolo prin intermediul lor. Nu contează dacă ai fost pe cont propriu.

Protecția Consumatorului, Consiliul Concurenței – aceste instituții care niciodată nu știți, nu vedeți, nu auziți – poate că măcar acum vă autosesizați și încercați să luați măsuri în beneficiul nostru, al oamenilor de rând. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am cam avut si eu o experienta de genul asta, cu un frigider Samsung , mai acu vreo 2 luni.Am cumparat un side by side acu 4 ani, varf de gama sa stau linistit.La un moment dat se farama.Pe display apare un cod de eroare.Sun la Samsung..dau de un baiat super amabil.E da reatart, scoteti l din priza si dezghetati-l si apoi o sa porneasca, ma usurez, zic super...iar apoi imi pica fisa, asta nu ingheat ca e cu aer..Pana sa imi revin, mi-a inchis.Sun la un service Samsung, daca vreti sa stiti sunt doar doua in Bucuresti care rezolva frigidere..peste doua saptamani zice operatoarea dupa ce am stat vreo 20 minute in telefon. Cu muzica, cu alea de mai ai de asteptat..cred ca era o singura domnita iar service ul de doi angajati.Ok, doua saptamani imi mut mancare pe terasa unde mai aveam un frigider si in sfarsit vine meseriasu....Am inceput sa i spun povestea si el mi o taie scurt..ai aspirator?....Ii dau aspiratoru de bucatarie, asta zice, nu d ala adevarat..ma duc aduc aspitatoru, scoate 4 suruburi din partea se jos a frigiderului, aspira 2 minute si imi spune gata..Plata 170 lei, 100 deplasarea.Zic, Gogule, nu puteai sa imi spui la telefon, ca o surubelnita avea in casa,in loc sa ma lasi 2 saptamani vara fara frigider?..A ridicat din umeri.Io mi-am spus ca nu mai cumpar ever nimic de la ei.In fapt, asta e romanica, disperati sa luam una de un leu,firme de apartament, cu oameni goi.
    • Like 0
  • check icon
    Din principiu, nu m-am luat niciodată după reclame sau așa zisele recenzii publice fiindcă e clar că ele fac o manipulare de doi lei. Un produs de calitate, cel puțin la nivel mediu, se vinde „singur„ fără ajutorul reclamelor publice, prin transmiterea „din om în om„. Ascultând părerile din cercurile de cunoscuți, colegi,prieteni, despre un produs, fac o medie, citesc datele tehnice ca să sesizez exagerările și îmi dau seama despre ce este vorba. NU m-a înșelat niciodată metoda, chiar dacă nu iau „ultimul răcnet„ în materie, nici nu e necesar așa ceva decât dacă ești snob și mărginit(cei drept, fără aceste ultime „calități„ umane negustorii ar da faliment).
    • Like 0
  • fc check icon
    există o mulțime de principii care ne guvernează viața. multora, o viață nu le ajunge să descopere că ele, principiile, chiar există. sau câte sunt. și, până la urmă ăsta-i rostul vieții materiale: descoperirea, înțelegerea, acceptarea și savurarea principiilor. că nimerim singurul lucru defect dintr-o mare de lucruri bune, funcționale... karma. că se strică fix când se termină garanția... matematica divină funcționează ceas. că e lăudat pe site-uri... cine minte moare. dacă e să ai o pierdere... let it be! e ecuația vieții tale. tu trebuie să-ți umpli gropile, pentru-a fi mai apoi pe plus. ș-asta diferă, de la individ la individ. unii mai puțin, alții mai mult iar alții până mor... totul merge perfekt, inclusiv ”accidentele”. și da, și producătorii (de fapt, negustorii) își iau și ei partea lor de lecție: obsolescence e setarea propriei lor vieți. vor avea o sănătate șubredă ș-o moarte inglorioasă. care-i problema? „ca tot prostul să cunoască că Eu sunt dumnezeu!”. )) doar cel deștept se mântuie. că-i negustor, că-i cumpărător... fiecare are șansa lui, deși Iisus nu s-a rugat de nimeni să-L urmeze. zi-le și du-te. sau... cu proștii nu poți face decât un singur lucru: să-i lași să moară. pur ergonomic.
    • Like 1
  • Ba noi suntem la al 3lea beko si nu am avut nicio problema, unul functioneaza de prin 2007. Clar ca e ghinion si posibil sa fi ibtinut ceva ee ka service...alt service daca insistai
    • Like 0
    • @ Razvan Costache
      Al 3-lea Beko din 2007, nu-s cam multe? Pe vremuri, un frigider de 30 ani era inca "verde".
      • Like 2
    • @ Emilian Serbanescu
      Dar ala de pe vremuri era romanesc, nu turcesc!
      • Like 0
  • 1. pe unele site-uri, in dreptul review-urilor exista o bifa verde pentru achizitie verificata.

    2. amintesc de scandalul din anii 90 cu BMW care a coborat nivelul calitatii si verificarii produselor, deoarece erau prea aproape de perfectiune, iar masinile nu se stricau ( cea ce ducea la inutilitatea fabricilor & service-urilor BMW ). Daca faci un produs fiabil 10 ani, dupa ce vinzi acel produs pietei target, ce faci 10 ani ? Vorbim de o economie oarecum libera, nu cea comunista unde un produs tinea o viata. Samsung e un gigant cu profituri enorme care isi permite sa investeasca in cercetare si inovatie ca sa vina cu produse atractive.
    • Like 3
    • @ Dumitrescu Bogdan
      Da, si 'tick'-ul respectiv ar trebui sa fie obligatoriu.
      • Like 0
    • @ Dumitrescu Bogdan
      2. s-a imtamplat la Mercedes cu Mercedes 124 :D - drept dovada si acum unul intretinut costa 5.000 desi cel mai "nou" an de productie e 1994.
      • Like 0
  • check icon
    Păi să las și eu o "recenzie":
    Fiindcă nu precizează marca frigiderului cu pricina, acest articol este aiurea-n pădure, pierdere de timp!
    • Like 2
    • @
      Nu pot sa faca asta, e de proces. In plus, produsul era, asa cum spune si doamna iesit din garantie, deci practic firma nu mai avea nici o obligatie.
      • Like 0
    • @
      Beko.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Marca produsului nu mai e o garanție de un timp. De când cu scandalul mașinilor VW (întâi în SUA, apoi și în Europa) nu mai există nici o garanție. Dar, forțând puțin lucrurile, vă atrag atenția unui aspect mai nou : (de când cu marca produsului e una iar producătorul e alta) e recomandabil să vedem și unde/țara în care a fost produs/fabricat. Dar există și excepții : una, ajunsă de notorietate, este povestea cu produsele chinezești (nu generalizez). După ce am fost obișnuiți cu calitatea înaltă a produselor din China de dinainte de ”89 până în anii ”95”, ce a urmat a ajuns să ne strice definitiv impresia. O surpriză plăcută, din acest punct de vedere, o constituie unele produse din Turcia.
      • Like 0
  • spanu check icon
    salutare tuturor...cred ca ar fi de folos sa oferi si marca produsului de care vorbesti si chiar si firma respectiva pt ca cei ce doresc sa evite capcanele de genul acesta sa o poate face...ms.
    • Like 0
  • storo check icon
    ...acum 2-3 ani mi,am luat niste pantofi din piele pt sailing, de la un magazin de articole sportive. Folosindu-i timp de o saptamina exact in mediul pt care au fost conceputi, am constatat niste deficiente de design (proiectare) pe care le-am facut publice la rubrica '' Comentarii''. Observatiile facute au fost pe un ton decent si la subiect ( obiective). Dar surpriza ! Ce-l de la Serviciul Clienti mi-a sters comentariul pe motiv ca '' pantofii au fost proiectati de catre specialisti si fost testati in cele mai diverse conditii, deci sint in regula'' . Am incercat sa le explic ca e doar un feedback, ca papucii aia sint de nefolosit datorita cusaturilor interioare facute aiurea, etc...degeaba...Si aici nu cred ca a fost vorba de politica francezilor de la magazinul D, ci pur si simplu individul respectiv care nu vroia sa aiba commenturi negative la el in departament.
    Pe de alta parte, acum vreo 10 ani...poate 12....mi-am luat un frigider, brand romanesc 100%. Merge si azi impecabil ! ...e drept ca nu are beculet albastru....doar un pixel mic :))
    • Like 4
    • @ storo
      Pai acum fabrica aia e in concernul priducatorului aceatui frigider beko cu blue light
      • Like 0
  • Review-urile ar trebui sa fie numai 5 % din procesul de decizie. Istoricul marcii, popularitatea, pretul de achizitie comparabil, parerile cunoscutilor care detin deja un produs de la aceiasi firma sau de la altele, testele facute de site-uri sau publicatii de specialitate ar trebuii sa constituie "grosul' .De cele mai multe ori review-urile sunt manipulate sau foarte subiective( experienta personala, lipsa de experienta, evaluarea prea timpurie etc.
    • Like 1
  • Există, într-adevăr, servicii de reviewuri pozitive, dar mă îndoiesc că producătorul în cauză (începe cu B... se termină cu ko...) își bate capul cu așa ceva. Nu de alta, dar prezența lor în social media chiar e slabă - și de regulă serviciile astea vin la pachet cu altele, care includ și social media. Decât să fim paranoici, mai bine ne uităm un pic pe cifre și, da, observăm că pe Emag din 648 de review-uri 528 sunt pozitive, adică 81,28% (4-5 stele) în timp ce 63, adică 9,78% - grosso, 10%, adică 1/10 - sunt negative (1-2 steluțe). Păi 1/10 nemulțumiți e un procent destul de mare, asta înseamnă că atunci când achiziționezi produsul ai 10% șanse să fii nemulțumit de el. Ceea ce e imens! Dacă sunteți 30 de familii pe o biată scară de bloc și toate vă luați produsul ăsta, exista șansele reale ca nu mai puțin de 3 familii să fie nemulțumite! Spre comparație uitați-vă la nr. 2 în topul „celor mai populare” combine frigorifice, un Samsung: 162 de recenzii, nemulțumiți 5,55%. Hopa, deja e altceva! Sau hai să vedem al doilea cel mai recenzat produs, tot un Samsung, cu 439 de recenzii: 3,41% nemulțumiți, 94,07% mulțumiți! Da, dar costă și cu 46% mai mult... :))) În concluzie autoarea ar recunoaște mai bine că s-a dus „cu turma”, fiind încântată că vede multe recenzii pozitive, fără să citească atentă cifrele, și, în bunul spirit românesc, s-a gândit că dacă au ales atât de mulți acel produs, o fi ceva de capul lui... Păi chiar o fi, dar cu condiția să nu te regăsești între cei 10% ghinioniști... :)))))
    • Like 4
    • @ Lucian Sarbu
      Excelent comment dl. Sarbu. Cuprinde tot ce este in neregula cu procesul de achizitie al autoarei.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult