Ministrul Educației, Mircea Dumitru, comentează, într-un interviu pentru Republica.ro afirmațiile făcute de rectorul Universității Babeș-Bolyai, Ioan-Aurel Pop care vorbea despre oamenii lipsiți de cultură generală și de orizont artistic alcătuiesc generația „Google”, generația „Facebook”, generația „SMS” sau toate la un loc.
„Eu, în general, socotesc că odată cu apariția internetului, progresul pe care poți să îl faci în studierea unor probleme este absolut enorm, uluitor. Când eram student în anii '80, era uneori o sarcină imposibilă să citești cărți care apăruseră cu doi ani, trei ani, cinci ani în urmă”, spune Mircea Dumitru.
El a mai vorbit și despre o altă afirmație a rectorului Pop, potrivită căreia materii precum educația pentru drepturile copilului sau educația copilului diminuează prea mult timpul alocat disciplinelor precum româna sau matematica. „Viziunea mea este că la cursul primar, la gimnaziu și la liceu, școala nu are menirea să formeze specialiști, ci are menirea să îi educe și să îi socializeze pe copii, să formeze cetățeni. Iar un cetățean va fi format bine și consistent dacă copilul respectiv, poate chiar din clasa zero, este învățat treptat care sunt drepturile sale, care sunt obligațiile sale”, a declarat Mircea Dumitru.
Cum comentați afirmațiile rectorului Universității Babeș-Bolyai, Ioan-Aurel Pop, despre generația Facebook, Google sau toate la un loc?
Am citit pe Facebook, pentru că sunt un utilizator constant al internetului - folosesc mult Facebook-ul, Messenger-ul, fragmente din discursul domnului academician Pop. Am citit apoi întregul discurs și am avut apoi o discuție și cu domnia sa, că ne-am întâlnit acum câteva zile. Și am înțeles lucruri diferite din cele trei relatări ale, în mare acelorași idei, dar pornind de la texte diferite. Fragmentul foarte scurt care a fost redat și care a creat această emoție pe internet este un fragment care ar prezenta în linii foarte generale pe toți cei care utilizează astăzi Facebookul și internetul ca fiind lipsiți de cultură și incapabili de o gândire profundă, analitică, capabili doar să rezolve probleme limitate etc. Și, în plus, manipulați, pentru că sunt și foarte naivi, de o elită malefică. Eu știu că profesorul Pop nu crede aceste lucruri, pentru că am avut discuții cu domnia sa, iar profesorul Pop folosește foarte mult internetul.
Ar fi în primul rând o discuție foarte intresantă despre cum definim generația Facebook sau generația SMS? Eu aparțin sau nu acestei generații? Am 56 de ani, sigur, dl profesor Pop e puțin mai în vârstă decât mine, dar nu mult mai în vârstă. Am putea da o definiție funcțională: aparține oricine folosește aceste instrumente în mod constant. Atunci și eu aparțin generației Facebook, chiar dacă sunt cu mult mai în vârstă decât dvs. Una dintre decriptările subiectului ar fi pe linia vechiului subiect al conflictului între generații, despre care s-a discutat foarte mult, despre care au fost scrise cărți. Mulți identifică conflictul între generații drept o sursă a progresului. Să zicem așa, generația tânără sau foarte tânără care folosește masiv acest mijloc de comunicare impune un alt gen de dialog, de comuncare socială, care e structurată folosind aceste instrumente electronice, foarte rapide, foarte prompte, extrem de cuprinzătoare, iar generațiile mai în vârstă, în mod inevitabil, se retrag din scenă și în felul acesta societatea merge mai departe. Dar nu cred că acesta a fost mesajul domnului academician Pop.
Și, citind întreg discursul, ceea ce am înțeles a fost următorul lucru: că avem de a face cu un număr poate restrâns de oameni tineri, care în primul rând se informează folosind aceste mijloace și mai puțin folosind mijloacele și instrumentele școlii formale, ceea ce se întâmpla atunci când generația mea era în școală. Și că o parte dintre aceștia, fiind absorbiți de cantitatea enormă de informație și neavând o instrucție dată de profesori, de mentori, de oameni care să fie modele, o parte din acești tinteri nu reușesc să își formeze o gândire profundă, structurată, analitică, care să poată să aibă un punct de vedere mai coerent și solid constituit despre societate, fenomene, lucruri.
Eu, în general, socotesc că odată cu apariția internetului, progresul pe care poți să îl faci în studierea unor probleme este absolut enorm, uluitor. Când eram student în anii '80, era uneori o sarcină imposibilă să citești cărți care apăruseră cu doi ani, trei ani, cinci ani în urmă. Ce eforturi uriașe făceam să obținem această informație
Cu acest punct de vedere aș putea eu însumi să am anumite dezacorduri, de pildă. Eu, în general, socotesc că odată cu apariția internetului, progresul pe care poți să îl faci în studierea unor probleme este absolut enorm, uluitor. Când eram student în anii '80, ai deja secolului trecut și chiar și mileniului trecut, ca să vedeți cât de bătrân sunt, era uneori o sarcină imposibilă să citești cărți care apăruseră cu doi ani, trei ani, cinci ani în urmă.
Ce eforturi uriașe făceam să obținem această informație, să aducem acele cărți, prin schimburi interbibliotecare sau grație sprijinului unor prieteni, cum reușeam cu greu să le fotocopiem... În momentul de față, avem acces instantaneu la toată informația de care avem nevoie. Problema este că această informație trebuie filtrată în funcție de niște interese de cunoaștere, anumite întrebări pe care nu ți le dă foarte ușor internetul. Pentru că internetul îți oferă o masă enormă de informații, ești aruncat într-un ocean de informații. Dacă nu ai niște puncte cardinale, ești literalmente ca într-un ocean în care nu poți să deosebești nordul de sud. E nevoie de școală totuși pentru a trece de la informație la cunoaștere.
Noi vorbim despre dreptul omului la opinie, esențial într-o societate, dar opinia nu este cunoaștere. Opinia poate fi falsă, dar cunoașterea nu poate fi falsă. Prin urmare, vorbele domnului profesor Pop trebuie analizate mai echilibrat și mai cumpănit. Eu, de pildă, dacă domnia sa a vrut să spună că există o conspirație malefică care se bazează pe credulitatea oamenilor, care se bazează pe incapacitatea lor de a trece de la opinie la cunoaștere, n-aș fi de acord cu acest punct de vedere. Nu sunt adeptul în nicio formă a teoriilor conspiraționiste. Dar nici nu i-aș acuza dintr-o dată pe toți aceia care atrag atenția că putem avea impresia că știm anumite lucruri, pentru că în mod foarte ușor avem acces la informație, atunci când obținerea cunoașterii trebuie să fie rezultatul unui efort și a unei răspunderi pe care trebuie să o aibă și individul și instituția școlară.
Viziunea mea este că la cursul primar, la gimnaziu și la liceu, școala nu are menirea să formeze specialiști, ci are menirea să îi educe și să îi socializeze pe copii, să formeze cetățeni. Iar un cetățean va fi format bine și consistent dacă copilul respectiv, poate chiar din clasa zero, este învățat treptat care sunt drepturile sale, care sunt obligațiile sale
Domnul Pop vorbea și despre materii precum educația pentru drepturile copilului, educația antreprenorială, educația rutieră, educatie sexuală despre care afirma că pot fi însușite în timpul liber sau la dirigenție. Care este viziunea dvs asupra acestor discipline?
Viziunea mea este că la cursul primar, la gimnaziu și la liceu, școala nu are menirea să formeze specialiști, ci are menirea să îi educe și să îi socializeze pe copii, să formeze cetățeni. Iar un cetățean va fi format bine și consistent dacă copilul respectiv, poate chiar din clasa zero, este învățat treptat care sunt drepturile sale, care sunt obligațiile sale, ce trebuie să facă în raport cu instituția, cum trebuie să respecte școala, pe părinți, ce așteptări legitime trebuie să aibă din partea profesorilor, școlii, părinților. Dacă vă uitați la felul în care aceste discipline sunt servite în societăți mult mai avansate din punctul de vedere al democrației reale o să vedeți că în planurile școlare de acolo există aceste ore.
Copiii învață Constituția țării, care sunt drepturile lor, iar acesta nu este un lux. Evident că trebuie să învețe și istorie, evident că trebuie să învețe și literatura română. Aici nu cred că este vorba de o excluziunea între aceste două zone de curriculă școlară, ci mai degrabă este vorba despre complementarizarea lor. În condițiile în care noi trebuie să învățăm istorie, biologie, fizică, literatură, trebuie să punem accent și pe valența formativă, nu numai informativă a acestor disciplină. De ce să îi înveți pe copil o lecție de istorie de acum 2.000 de ani?
Cu scopul de a cunoaște faptul istoric de acum 2.000 de ani sau cu scopul de a modela o anumită atitudine, o anumită trăsătură de personalitate în acest copil, astfel încât să aibă o traiectorie socială, umană, foarte frumoasă și foarte bine rotunjită? Cu totul altceva se întâmplă în învățământul universitar și postgraduat, mai ales dacă faci un master sau un doctorat. Acolo vorbim despre o specializare."
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
http://www.ziaristionline.ro/2016/08/26/djuvara-si-alti-boia-rasi-in-discursul-integral-al-academicianului-ioan-aurel-pop-de-la-congresul-istoricilor-romani-desfasurat-la-ubb-cluj-napoca/
Si totusi textul integral al discursului dlui A.I.Pop a aparut in presa, un text care arata manipularea vadita, produsa prin ruperi din context. Si totusi, intreaga presa romaneasca a trecut suveran cu vederea identitatea celui care a pornit manipularea pe internet: cine este, si cum de activitatea lui cel putin dubioasa, nu este EA discutata?
Aici am insiruit cel putin trei-patru fapte de o mare gravitate, care in oricare din acele tari Europene, cu care aceeasi presa deplange ca nu ne asemenam, nu ar fi conepibile. Domnilor jurnalisti, daca deplangeti ca nu suntem "occidentali", faceti primul pas, si respectati niste minime reguli. Domnule Ministru - daca in Germania sau Franta, ati fi participat al discutii relativ defaimatoare despre rectorul unei mari universitati, bazandu-va pe vorbe din public, si nu pe ce a spus el, cariera si credibilitatea dvoastra ar fi cunoscut in aceeasi zi sfarsitul. Chiar daca ar fi vorba intr-adevar de un personaj prafuit, neadaptat la lumea moderna, cum incearca presa sa il stilizeze - in calitatea raporturilor institutionale ce va leaga, dl Ministru, minima morala impune ca sa ii fi acordat lui mai intai dreptul de a vorbi, si a discuta opinia expusa de dansul, si nu ce cred altii ca au auzit. Dar dl Pop nici macar nu este acel neadaptat despre care se vorbeste, el este omul care a adus in repetatea randuri critici fondate si binemeritate unor tendinte din invatamantul si deontologia practicarii istoriei in Romania contemporane. Aceste critici se gaseau si in discursul integral pronuntat la Cluj. Este incontestabil faptul ca adevaratul motiv al acestui tambalau nu sunt frazele scoase din context despre care se vorbeste, ci atitudinea corecta si critica fata de unii eseisti cu pretentii de istorici, la moda.
Cine vreti sa-l intrebe pe MD cum explica ridicola traducere "studenti bine rotunjiti" a expresiei "well-rounded students" ? Curat intamplator, parol ? Sub apasarea nefasta a restaurantelor "fast food" ?
Daca lasam pardalnicele coincidente in plata Domnului (ca doar n-om sti vreunul Statistica, sa ii spunem lui MD si cam care ar fi sansa unei coincidente curat intamplatoare) , sa o luam altfel: noi pe cine sa credem ? Pe Ministrul Educatiei roman (care spune ca nu crede in conspiratii), pe subsecretarul Trezoreriei (PCR) lui RWReagan (Presedinte si Sef de Cabinet, c-asa-i in tenis), (PCR sustine ca ai lui isi impun invatamantul - de masa! - peste tot in lume - un invatamant faimos pentru ineptitudinea sa), ori ... sa ne credem propriii ochi, cand vedem traducerile directe in limba romana, ale expertilor intervievati de ziaristii "frumosi si liberi" (si ei! - intrebati-l pe Udo Ulfkotte; minte si el ?) - noi pe cine sa credem ?
De John Perkins si Smedley Butler nu va intreb (azi), dar sa stiti ca ... bastinasii cam barfesc! Si-s toba de teorie, in materie de legalistica ...
Te trec frigurile, cand te gandesti cati oameni amarati depind de decizia celui aburcat in scaunul suprem (din diverse domenii), prin alegeri libere, de catre un popor (semi-)analfabetizat continuu (dar democratizat)!
Se poate cineva baza pe d-na Ion sa intrebe: "Domnule MD, va amintiti dezastrul intalnirii in anul intai cu Analiza pe Spatii Banach, curs pe care Democratia il face prin anul III ? Va amintiti ravagiile Algebrei Generale in primii doi ani, pe care Democratia o face prin anii III-IV ? Va dati seama ce-i in Democratie prin universitati, daca romanii sufereau cat va spun eu si nu ne spuneti dvs. ?
De cataclismul din anul III nu va spun azi ("Primii 7 ani sunt grei // Pana ajungi in anul trei!"). Adica SI LICEUL e perioada de "cascat gura" ? Va dati seama cine va mai ajunge sa predea acolo, intr-o lume de infern - a "drepturilor elevului/studentului", sub cizma "expertilor in educatie" ? "Those who can't do teach!" va spune ceva despre respectul pe care il inspira lumea scolii in Democratie/Corporatii ?
De cateva decenii (doua), Internetul scoate la lumina faimosul "modus operandi" al raspandirii "Democratiei". Fara frica ori rusine, fiindca masele sunt decerebrate. (Cati ar mai trece examenele pentru care poseda diplome universitare ?!) Sanctiuni economice ("they were worth it!" MA), bombardamente umanitare, rebeli (teroristi) moderati, si ...
MINISTRI CARE NU CRED IN TEORIA CONSPIRATIEI.
Desi ei au un limbaj tradus direct din limba care ii formeaza. Plagiat ? Nici vorba!
Cand le veti spune oamenilor ce Bac ati dat la Mate ca elev, si ce Bac dati ca ministru (si de ce!) ? Cum ii califica un asemenea Bac sa intre in facultate si sa studieze teorie de secol 19 (maximum) ? Cand vor fi testati ministrii in fata camerelor de luat vederi, sa vada tot norodul ce mai stie un ministru, din ce se spune in diploma de absolvire ca ar sti ?
Bun articol, d-na Ion! Felicitari si d-lui CTP! Dvs. v-ati facut (cel putin in mare parte) datoria; poporul e insa in coma, nu va raspunde. Din partea intelectualitatii sa nu sperati. Huliti-l pe Pop, rastalmaciti-l, diminuati sensul spuselor sale, reinterpretati-l, nu-l lasati sa va spuna adevarul!
fanaca.wordpress.com/2016/08/19/just-finished-reading/