Foto: Facebook Humanitas
„Am văzut îngerul din piatră și am cioplit până l-am eliberat”. Vorba asta, atribuită lui Michelangelo, pe care am descoperit-o recent, din întâmplare, mi-a revenit de mai multe ori în minte sâmbăta trecută, la Ateneul Român, în timp ce-l ascultam pe Horia Roman Patapievici susținându-și conferința intitulată „Noua Ideocrație”, care a deschis seria de conferințe „Despre lumea în care trăim”, organizată de insula Humanitas.
În lumea în care trăim, în această lume care pare să-și fi pierdut busola și care pare că încearcă, pe toate căile posibile, să ne convingă pe toți că e ok să trăiești așa, fără busolă, domnul Patapievici vede un înger.
Un înger închis în această lume, ca într-o piatră.
Și este hotărât să cioplească atât cât va fi nevoie pentru a-l scoate în lumină și a ni-l pune în fața ochilor, nouă, tuturor.
M-am mirat deseori auzind din partea unor oameni, unii, și nu puțini, cu o pregătire intelectuală mult mai bună decât a mea, mărturisirea că nu-l pot urmări pe domnul Patapievici pentru că ar avea un limbaj mult prea elevat. „Trebuie să ai o anumită pregătire intelectuală ca să înțelegi tot ce spune”, îmi mărturisea chiar zilele trecute un prieten.
Ascultându-l sâmbătă pe domnul Patapievici, cu vorba lui Michelangelo citată mai sus și cu cea a prietenului meu revenindu-mi, alternativ, de mai multe ori în minte, mi s-a părut că nu (doar) de limbaj și de erudiția lui este vorba, ci de cu totul altceva.
Și anume de faptul că, de fiecare dată aproape, domnia sa are în vedere în discursurile sale un subiect și o țintă extrem de dificilă: sufletul individual. Un subiect despre care nu suntem obșnuiți să vorbim, care nu poate face obiectul unei știri de tip breaking news ca acelea pe care le căutăm cu lăcomie și le înghițim cu voluptate zi de zi și pe care să-l putem comenta cu ceilalți ca să arătăm cât de „la zi” suntem și cât de conectați la „realitate” suntem, cu limbajul și tonul cu care suntem obișnuiți să facem aceste lucruri.
Este extrem de dificil să te faci înțeles atunci când vrei să vorbești, pe fond, despre un subiect care a fost evacuat din spațiul public, pe care interlocutorul nu-l mai are în vedere în viața de zi cu zi, de a cărui existență și condiție nu este interesat decât la modul foarte vag și relativ, și în orice caz nu în public: propriul său suflet.
Pentru simplul motiv că, m-aș aventura să afirm, sufletul omenesc este un subiect de fond, în timp ce toate celelalte subiecte, care ne bombardează zilnic din toate direcțiile, sunt subiecte de formă.
„Omul este o ființă amfibie: materială și spirituală... Omul are și o altă destinație decât cea materială, politică...”, l-am auzit spunând la un moment dat în timpul conferinței.
Ce înțeleg eu din mesajul domnului Patapievici este că această latură spirituală, pe care fiecare dintre noi simte că o are în el, a fost permanent (de-a lungul istoriei), și este în continuare în zilele noastre, sub ochii noștri, deviată de la sensul ei transcendent (religios) – Cine sunt eu, ce caut pe lumea asta, cum ajuns aici, de unde vin? -, către un sens mundan, material, politic.
Politicul, hrăpăreț așa cum îl știm dintotdeauna, vrea să înghită Spiritualul. Plecând de la „bunătatea noastră”. Manipulând sufletul individual. Făcându-l, pas cu cu pas (la nivel istoric), să creadă că „Dumnezeu a murit” și că rolul lui Dumnezeu, al divinității, poate fi jucat, aici și acum, chiar de noi, oamenii – prin Politică. Prin Ideologie. Adică prin lucruri gândite de alții (ca noi) în locul nostru și pe care noi nu trebuie decât să le înghițim, ca pe un medicament salvator.
Că binele suprem – despre care Religia spunea că nu poate veni decât dincolo de moarte, la Judecata de Apoi și după – poate fi adus Aici și Acum, în această viață, în această lume, la dispoziția și după bunul plac al nostru, al oamenilor, al creaturilor.
Că deci noi, creaturile, dacă ne „organizăm”, putem juca rolul Creatorului.
Cu o condiție: să dăm ascultare oarbă (adică de tip religios) unei anumite ideologii sau alteia. Ni se promite că aici pe lumea asta, în care trăim acum, ni se va trânti pe masă o uriașă friptură din care ne vom putea înfrupta cu toții, după bunul plac, că, de exemplu, toți cei care au yachturi, mașini și vile de lux trebuie linșați iar bunurile lor date nouă tuturor, inclusiv celor care nu fac nimic, toată viața, cu viața lor.
De ce? Pentru că merităm.
„O ciudățenie”
Dacă în antichitate zeii (deci divinul) făceau parte din viața de zi cu zi a omului, dacă deci aspectul spiritual, religios, era perfect integrat în toate aspectele vieții de zi cu zi, dacă omul de rând era profund convins că nimic, absolut nimic, nu se petrece fără voința zeilor iar oamenii politici nu îndrăzneau să creadă nici ei altceva, creștinismul vine cu această „ciudățenie”, după cum spune domnul Patapievici: „Dați Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”.
De ce „ciudățenie”? Pentru că această „separare a puterilor în Cosmos - Duo sunt, după cum îi scria Papa Gelasius împăratului bizantin Anastasius în 494” - este un prim pas prin care puterii politice i se recunoaște, pentru prima dată, o autoritate autonomă, alta decât cea divină. O putere deci care nu mai trebuie să dea socoteală decât în mod indirect și parțial lui Dumnezeu, prin intermediul reprezentării sale pe Pământ, Biserica.
Cât de nocivă a fost această idee este de discutat și este de discutat mult. Fapt este că, și asta e ce ne interesează în cea mai mare măsură pe noi, cei de astăzi, acum, în epoca modernă, în civilizația occidentală cel puțin, reprezentarea puterii divine pe pământ (Biserica) nu mai are aproape nici o relevanță pentru sufletul individual, lăsând scena larg deschisă pentru Politic și spectacolul lui de sunet și lumini colorate.
Aspectul religios, spiritual, transcendent, nu mai are are reprezentare, nu mai are obiect, nu mai are pe ce să se sprijine – Credința. În locul pe care credința (frica de Dumnezeu) îl ocupa în sufletul individual a rămas un gol, o gaură neagră. Iar rezultatul este „o stare de panică religioasă individuală”, de spaimă, de frică înăbușită, pe care fiecare dintre noi, mai mult sau mai puțin conștient, o simte.
Acest gol sufletesc trebuie urgent umplut. Cu ceva. Pentru regăsirea echilibrului interior.
La modul ideal acest gol ar trebui umplut, de exemplu, cu lecturi individuale, cu citirea cărților sfinte, în mod direct, fără intermedierea oamenilor Bisericii (care acum nu mai au puterea de a-și asuma rolul de „intermediari” între Dumnezeu și om, așa cum le plăcea sa-și justifice existența), pentru a înțelege, cu mintea proprie, de exemplu, de ce Biserica și-a pierdut într-o atât de mare măsură influența asupra sufletului individual și dacă nu cumva ea însăși nu are o (mare) parte din vină pentru ieșirea din scenă a ideii de Dumnezeu și de Divinitate.
Dar pentru că majoritatea oamenilor avizi de „realitate” și conectați la „realitate” sunt convinși, în mod tradițional, cel puțin aici la noi, în România, prin educație, de părinții lor chiar, că scrierile sfinte nu pot fi înțelese de oricine și că e nevoie neapărat de un „intermediar”, dar mai ales pentru că sunt obișnuiți să trăiască în comoditate și confort (care le este asigurat, din plin, exclusiv datorită capitalismului!) și preferă ca lucrurile (porcul) să le fie pur și simplu pus pe masă și, cel mult, să fie întrebați doar cum îl preferă, mai prăjit sau mai în sânge, se întâmplă altceva: acest gol le este umplut, această gaură neagră lăsată în urmă de sentimentul religios în sufletul individual se umple – prin absorbție, ca într-un vortex – cu mesajele Politicului: să fie dreptate, să fie egalitate între toți, jos bogătașii, sus săracii, jos capitalismul etc adică: cu niște dejecții parfumate, foarte frumos, colorat și pervers ambalate.
De ce îmbietoare? Pentru că se bazează pe bunătatea noastră, pe generozitatea noastră, pe dorința noastră de mai bine: Liberté, égalité, fraternité...
Dar pentru că majoritatea oamenilor sunt convinși, în mod tradițional, în România, prin educație, de părinții lor chiar, că scrierile sfinte nu pot fi înțelese de oricine și că e nevoie neapărat de un „intermediar”, dar mai ales pentru că sunt obișnuiți să trăiască în comoditate și confort (care le este asigurat, din plin, exclusiv datorită capitalismului!) și preferă ca lucrurile (porcul) să le fie pur și simplu pus pe masă și, cel mult, să fie întrebați doar cum îl preferă, mai prăjit sau mai în sânge, se întâmplă altceva: acest gol le este umplut, această gaură neagră lăsată în urmă de sentimentul religios în sufletul individual se umple – prin absorbție, ca într-un vortex – cu mesajele Politicului: să fie dreptate, să fie egalitate între toți, jos bogătașii, sus săracii, jos capitalismul etc adică: cu niște dejecții parfumate, foarte frumos, colorat și pervers ambalate.
Aceste dejecții ale Politicului, care de care mai răcnite și mai agresive și mai fără argumente, dar foarte frumos și colorat și îmbietor ambalate, odată intrate temeinic în sufletele noastre reprezintă, încearcă să explice domnul Patapievici, fundamentul totalitarismelor de tot felul, regimurilor autocratice sau, mai exact, al „religiilor politice” și al „ideocrației”, exact așa cum s-a întâmplat în cazul comunismului și al nazismului.
Cu alte cuvinte, odată contaminați cu acest tip de propagandă egalitaristă, noi, oamenii din lumea în care trăim azi, tu cel care citești acum, copilul care se joacă în camera cealaltă, cerșetoarea din colțul străzii, șoferul de la Uber care te duce la serviciu, actorul pe care îl adori, fosta ta profesoară din liceu, reduși, prin egalizare, la condiția de obiect, devenim cărămizile pe care își clădesc sistemele indivizi precum Putin, Erdogan, Maduro și alți gangsteri scelerați de aceeași speță, dispuși nu să se lupte cu prostia omenească (așa cum încearcă domnul Patapievici), ci să se folosească în sens propriu de ea.
Domnul Patapievici a fost și este înjurat, scuipat, considerat arogant etc sau „de neînțeles”, „prea elevat” (în formularea celor mai delicați dintre noi) pentru că se luptă cu inerția din noi, cu idiocrația care ne cuprinde pe nesimțite în această lume înțesată cu hamburgeri și shaorma cu de toate și care ne face să nu vedem cum noi înșine contribuim, prin prostiile pe care le înghițim pe nemestecate doar pentru că le auzim spuse peste tot, prin negarea și neglijarea existenței divinității (și implicit a propriilor noastre suflete), la propria noastră sinucidere, morală și materială, la propria noastră condamnare la întunericul care domnește în mințile unor infractori precum Putin, Erdogan și alții ca ei.
Dacă tu, suflet individual, accepți ce auzi pe toate drumurile și anume că egalitatea între oameni trebuie să fie o realitate absolută și că bogații sunt, cu toții, niște paraziți care trebuie linșați, și te grăbești să afirmi la rândul tău în gura mare asta, cu gândul că faci un bine „celor mulți”, fără să filtrezi această informație prin propria minte, fără să te gândești o clipă, de exemplu, că poate nu toți oameni bogați au ajuns bogați doar pentru că au furat de la ceilalți, și că unii din ei s-au îmbogățit pentru că și-au pus mintea la contribuție, că au avut idei din care au rezultat lucruri de valoare nu doar pentru ei înșiși ci pentru întreaga omenire (automobilul, electricitatea, televizorul, telefonul mobil pe care-l ții acum în mână etc), din care, evident și inevitabil, s-au îmbogățit; dacă repeți ce auzi pe toate drumurile și anume că toți suntem egali în drepturi, fără să te gândești, de exemplu, că nu toți cei săraci sunt săraci din cauza rapacității bogătașilor, ci că mulți dintre ei sunt pur și simplu puturoși sau/și pentru că au bine înfipte în cap niște prejudecăți care-i împiedică să se trezească și potrivit cărora nu are rost să ridice un deget, nici măcar să pună mâna pe lopată ca să dea zăpada din fața casei, fiindcă e mai ușor să primească pomeni, atunci tu, suflet individual, contribui la crearea totalitarismelor și a întunericului spre care ne îndreptăm.
Domnul Patapievici a fost și este înjurat, scuipat, considerat arogant etc sau „de neînțeles”, „prea elevat” (în formularea celor mai delicați dintre noi) pentru că se luptă cu inerția din noi, cu idiocrația care ne cuprinde pe nesimțite în această lume înțesată cu hamburgeri și shaorma cu de toate și care ne face să nu vedem cum noi înșine contribuim, prin prostiile pe care le înghițim pe nemestecate doar pentru că le auzim spuse peste tot, prin negarea și neglijarea existenței divinității (și implicit a propriilor noastre suflete), la propria noastră sinucidere, morală și materială, la propria noastră condamnare la întunericul care domnește în mințile unor infractori precum Putin, Erdogan și alții ca ei.
Pentru că acești gangsteri totalitari se folosesc în interes propriu exact de această lene a noastră de a gândi, de a ne grăbi să afirmăm, cu falsă modestie, că ce spune domnul Patapievici e prea „elevat” pentru noi, ca să ne scutim astfel de efortul de a filtra informațiile care ne ajung la urechi, de a gândi deci cu propria minte, pentru a înțelege cum acești infractori avizi de putere profită de ieșirea din scenă a lui Dumnezeu, deci de faptul că noi înșine acceptăm, fluierând, să trăim fără Dumnezeu, într-o lume fără Dumnezeu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Că bogații au muncit și că majoritatea săracilor este săracă pentru că este puturoasă este o idee foarte convenabilă. Este un fel de darwinism pentru toți și o negare feroce a realității că resursele sunt limitate și finite. Nu zice nimeni să ne oprim din cercetat și inovat, dar o facem oare cu responsabilitate și pentru a beneficia cât mai mulți și din generații cât mai multe? Sau primează motivația: pentru profit, acum!?
Presupun că vi se pare echitabil ca unii, câțiva, să dețină pe persoană fizică iaht-uri de valoare comparabilă cu gdp-ul unei țări ca Burundi. Pentru că locuitorii care s-au născut acolo s-au născut cu unele prejudecăți și nici nu pot da la zăpadă.
Este, oare, echitabil ca lucrătorii esențiali, asistenții medicali, pompierii, educatorii, toți cei care construiesc și mențin infrastructura pe care curge capitalismul, să fie taxați peste 50% (cu TVA) în timp ce bogații care și-au pus mintea la contribuție să evite aceste taxe?
Înțeleg că veniți din comunism cu traumele aferente, însă nu totul în capitalism este meritocrație a sufletului individual. Vă rog să vă uitați și la țările care au inventat capitalismul, nu doar la cele ce l-au fanatizat.