Foto: Guliver Getty Images
Vă mărturiseam în articolul trecut cum m-a inspirat discuția cu dl. Profesor Stan Stoica, directorul Școlii nr.2 din Jilava, un formator de oameni, l-aș putea numi. Pentru că interviul cu aceasta m-a intrigat, am continuat să cer opinia unor părinți despre meditații.
Monica, mama unui băiat de nota 10 pe linie, șef de promoție, care e foarte conștiincios, știe ce vrea și a învățat mereu de drag și din pasiune pentru învățare, fără presiune din partea părinților, ne-a împărtășit că nu a apelat la meditații decât pentru o perioadă foarte scurtă, și asta pentru că profesoara de limba română a intrat în concediu de creștere a copilului, iar profesoara de matematică este și directoarea școlii și trebuia să se dedice și altor activități administrative, iar timpul era limitat. Monica a avut emoții, ca orice părinte, dar a avut mereu încredere în băiatul ei și în capacitatea acestuia de a se mobiliza la examene. Ne-a mai spus că au avut mare noroc de profesori foarte buni și că mulți copii nu au apelat la meditații, ci doar la câteva sesiuni de pregătire suplimentară pentru examen.
Felicia ne spune că și-a meditat copilul doi ani la română, matematică și engleză, că plătea undeva la 1500 ron pe lună, a meritat efortul, dar consideră în mod clar că nu este în regulă ce se întâmplă.
Mari mi-a împărtășit, cu tristețe referitor la subiect, că e profesoară de limba română în mediul rural, face naveta din 2000, deci deja are 19 ani de navetă, și că nu dă meditații. Elevii ei provin din familii sărace, dar fac pregătire gratuit, săptămânal. Ca mamă a plătit meditatori, colegi de școală, pentru băiatul ei, azi student. Consideră că de cele mai multe ori a plătit „iluzii”, dar așa e moda, mai ales la liceele/școlile de „renume”.
Oana, al cărei băiat vrea să urmeze robotica în medicină, a avut emoții mari. Cu prima medie băiatul ei nu intra la liceul dorit, dar acesta le-a spus părinților să facă contestație, pentru că știa ce a făcut și că merita mai mult, dar că-și asumă să primească o notă mai mică. Însă a primit 60 de sutimi mai mult, iar media l-a propulsat către liceul dorit. Încrederea părinților în copilul lor a dat roade.
Am crescut și am învățat într-un sistem în care meditațiile coexistau sistemului de învățământ, mai ales pentru anumite discipline sau pentru anumite facultăți. Chiar și așa, am cunoscut și cunosc copii care nu au avut niciodată nevoie de meditații.
Totuși, unde este granița între a învăța de drag și a învăța pentru că trebuie, a face meditații pentru că trebuie să ai medie mare ca să intri la un liceu bun și egalitatea de șanse și nediscriminarea acelora care nu au posibilitatea financiară de a face meditații, dar își doresc să învețe și să ajungă la un liceu și/sau la o facultate bună, educația în șabloane și educația vocațională, care încurajează talentul și înclinațiile naturale ale copiilor, cum distingem profesorii responsabili, implicați, dedicați, interesați de binele copiilor pe care-i formează sau ar trebui să-i formeze de profesorii care încurajează lecțiile private din motive financiare și care contribuie masiv la deteriorarea calității educației la clasă? Unde este reforma sau strategia pe termen mediu/lung în domeniul educației, strategie pe care toți cei peste 20 de miniștri ne-au propus-o, dar pe care niciunul nu a implementat-o? Unde este educația corelată cu nevoile pieței muncii și cu competențele viitorului?
Între timp mii de tineri părăsesc România pentru oportunități mai bune, inclusiv pentru o educație mai performantă, mii de tineri nu muncesc, fiind întreținuți de părinți, alte mii părăsesc școala timpuriu, alții devin olimpici, alții analfabeți funcțional, unii devin antreprenori, alții au rezultate deosebite la nivel național sau internațional, ajungând să se scrie și să se vorbească despre ei și despre realizările lor, alte mii termină o facultate doar pentru o foaie de hârtie, fără a ști la final să facă nimic concret, dar cu așteptări foarte mari, în timp ce alții care-și doresc să învețe să practice o meserie nu mai au unde, pentru că un ministru a decis că ne e mai bine fără școli de meserii....
Educația e menită să fie pentru toți, în egală măsură, și ajunge să facă diferența atât la nivel individual, cât și la nivel de societate. Pentru că o societate cu un nivel de educație scăzut nu poate fi considerată dezvoltată.
Într-un articol recent Marian Staș, președinte al Clubului Liderii Mileniului Trei, care lucrează la LeaderSHE – Young Women Leaders’ Academy şi EVOLUTIV Consultants Network, spune că „România pe bune începe cu școala pe bune”. Și personal tind să-i dau dreptate.
Voi încheia cu un citat al Oanei Moraru, Fondator al școlii Helikon din Târgoviște și militant pentru educație în România:
„Generațiile de copii de astăzi au nevoie de mai mult optimism și pasiune. Nu mai merge retorica lui „ce o să ajungi în viață dacă nu te zbați!?“. Ei văd clar că noi – cei care ne-am zbătut – n-am ajuns prea bine: ne-am pierdut în rutină, nemulțumiri de sine și oboseală cronică.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Faci efort un an ca sa intri intr-o colectivitate mai buna. Merita?
plusuri si minusuri (traite, vazute, noroc-ca nu- si simtite):
liceu "bun vs liceu "slab"
- anturaj (cunosc copii care nu au intrat la un liceu "mai bun" si ca atare- din copii exemplu de "asa da" s-au transformat
-o paleta mai larga de oportunitati (schimburi de experienta cu licee de peste hotare, informatii in plus de la lectori veniti in liceu sa-si prezinte oferta "de dupa", mediu de studiu mai elevat (de obicei liceele cu pretentii au si banii necesari pentru a investi in dezvoltare)- poate suna pompos- dar as dori sa aud parerea unui parinte al carui copil se afla la un liceu considerat bun vs cel de la un liceu slab;
- mediu mai securizat, mai controlat
- in fisa de inscriere la o facultate "de afara" se cere intotdeuna sa spui la ce liceu ai invatat si MEDIILE pe care le-ai avut (daca doriti- va trimit link-uri catre universitatile din UK si veti vedea despre ce e vorba)
Chinul copiilor- referitor la programa este de multe ori legat de faptul ca parintii nu le acorda suficient sprijin ( din varii motive) si ca ei nu sunt deplin convinsi despre utilitatea celor invatate (sa luam exemplu- "de ce sa invat la istorie"?, sau Geografie"?).
Sa nu credeti ca "in afara" se face o programa laxa si copiii invata tot ce trebuie; Dimpotriva- majoritatea scolilor si liceelor ofera doar scheletul studiilor, iar, cine doreste- se perfectioneaza/studiaza acasa; Stiu exact despre ce e vorba in provincia Ontario- Canada, zona liceelor londoneze si am o idee si despre programele de studiu franceze, insa banuiesc ca si in alte state e la fel. Despre USA- mi-au confirmat niste prieteni ca e acelasi lucru- scoala iti ofera o structura iar tu- daca vrei- te dezvolti, daca nu... nu.
Asa ca - alegeti: studiu mai mult cand esti mic ( in detrimentul orelor de joaca- ceea ce e- uneori- frustrant) sau munca tot restul vietii....
Trendul în Romania e ca toți sa fie cu educație aleasa, studii superioare, etc. Părintii , unii dintre ei (multi), își expun frustrarea asupra copiilor fără sa-și dea seama, cu mentalitatea : "dacă eu n-am putut măcar el sa facă" în timp ce copilul poate își dorește sa facă ALTCEVA, ceva ceea ce ii place.
In maxim 10 ani vor dispărea joburi clasice, și vor apărea altele, care nu exista acum, noua generație trebuie sa fie pregătită.
Cine ar fi crezut acum 10 ani ca poți fi un youtuber full time si sa faci multi bani din asta? Sau ca poți face poze unor fete pe care le machiezi chiar tu fiind adolescenta iar în câteva luni sa ajungi influencer în domeniu ?
Sa știți ca nu toate meseriile se termina la economiști, bancheri, avocați, doctori, contabili și ingineri.
Textul de mai sus este filmul copilăriei și adolescentei mele, în care am fost forțat sa fac meditații la matematica și limba romana, unde nu excelam în liceu, dar am luat cele mai mari note la bacalaureat la materiile astea, după ce renunțasem la meditații încă din clasa a 11-a . Datorita stilului meu rebel, am făcut tot ce am vrut eu și ce mi-a plăcut, au trecut 20 de ani de atunci și încă am meseria asta.
Meserii sunt alea de care nu mai vorbeste nimei azi (desi fara ele suntem in cofa rau de tot)- croitor, zidar, electrician, prelucrator prin aschiere, sudor, sondor...etc.
Sper ca pana cresc copiii mei sa se schimbe ceva.
Când diriginta mea, in clasa a 12 a, ne-a spus că fără cel puțin 20 de ședințe de meditație nu putem lua la facultate, eu am transmis părinților ideea, iar tata mi-a spus:" Daca nu poți intra la facultate fara meditații, înseamnă că nu trebuie sa faci facultate." Asta da motivare a copilului!
Sunt și eu profesor și părinte. Copilul meu nu a făcut meditații. M-aș simți penibil, iar lui i-aș transmite că nu e capabil sa înțeleagă lumea singur, că depinde mereu de cineva.
Meditațiile, așa cum sunt ele acum, sunt o modă. Doar pentru unii sunt o necesitate, in niciun caz pentru atât de mulți.
Incepe liceul la anul, mai vorbim dupa aia...
Altfel, intradevar, meditatiile sunt o moda, dar si un mod de a pune presiune pe copil, de a desconsidera scoala si ora de predare si profesorul, si mai ales de acceptare a esecului lipsei de disciplina de acasa =carenta educationala.
Invatatul depinde in parte de interesul, capacitatea si efortul persoanei care invata si in parte de cit de bun e maestrul de la care invata. Nu toti au acelasi interes/capacitate/chef sa depuna efort pt. a invata iar parintii ar face bine sa accepte cazurile in care... nu e cazul. Doar pt. ca un individ nu trece prin N scoli sau prin scoli "stralucitoare" nu inseamna ca trebuie sa fie un ratat in viata. E un lucru foarte important de inteles ca parinte. Romania e la coada la capitolul asta.
Unii aruncă mult prea ușor judecăți asupra celorlalți și bineînțeles că nu le fundamentează pe argumente reale și logice.