Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

O timișoreancă de 28 de ani a ajuns după aproape doi ani la afaceri de 12.000 de euro cu un atelier de design vestimentar. GENERAȚIA B

O tânără de 28 de ani din Timișoara a ajuns după aproape doi ani la afaceri de 12.000 de euro cu un atelier de design vestimentar, iar anul acesta și-a propus să își tripleze business-ul și să intre pe profit.

Pasiunea ei o aduce dimineața la job mai devreme de ora 8:00, cu zâmbetul pe buze prin trafic și o ține acolo până seara târziu. „Dacă ne găsim ce ne place în viață, se întâmplă minuni”, spune designerul Laura Chiriță.

Entuziasmul pentru modă îl are din copilărie. „Nu voiam să îmi accept condiția și limitele financiare ale familiei. Îmi doream să am haine care să exprime ce simt eu și le și vedeam într-un anumit mod, însă ele nu se găseau în comerț și oricum nu mi le permiteam. Așa că luam de la sora mea mai mare haine vechi și mi le modificam eu, cu ajutorul bunicii, care era croitoreasă”, povestește tânăra întreprinzătoare.

A studiat comunicare și public relations, apoi a urmat o serie de cursuri de design textil-vestimentar. Înainte de a demara afacerea propriu-zisă a fost pe rând promoter, ospătar, ulterior a lucrat în call center și vânzări pentru Orange și Vodafone.

Pe primele ei cărți de vizită și-a scris „zână bună”, fără să știe că va da naștere unui brand. În timp ce făcea masterul în design vestimentar avea colecții și participa la târguri și prezentări, însă spune că nu i s-a părut corect să treacă pe cartea de vizită „designer vestimentar”, neavând încă diploma care să ateste această denumire, așa că a scris „zână bună”.

Voia să își deschidă o afacere. Bani avea puțini și oricum „îi mânca” disertația. Mai lucra acasă rochii de ocazie pentru prietene și colege, dar mai departe nu prea vedea cum și-ar deschide propriul business.

La un curs de business numit Fabrica de Antreprenori a învățat să își conceapă un business plan clar și să își contureze o idee despre viitoarea afacere. „La finalul cursului puteai prin prezentarea business planului chiar să câștigi un premiu în bani, pe care l-am și câștigat”, își amintește Laura Chiriță.

Tot la curs a aflat ceva care avea să îi dea un imbold în viața de antreprenor.

„Unul din speakeri, Andrea Filip, ne tot spunea că nu trebuie să avem toate răspunsurile de la început și că ajută foarte mult să avem un partener care să fie acolo, în miezul problemei cu noi și ne-a și rugat să notăm câteva nume. Eu știam deja care ar fi posibilul meu partener, pentru că avusesem cu el discuții nu cu mult timp în urmă pe tema asta. Era Mihai Popa, un prieten vechi pe care eu îl apreciam foarte mult ca evoluție personală și profesională în cei 10 ani de când ne cunoșteam”, spune Laura Chiriță. 

Imediat după ce a câștigat premiul la cursul de business s-a întâlnit cu el și în câteva luni a deschis atelierul. De atunci cei doi sunt parteneri și deși Mihai Popa nu e implicat în operațiunile zilnice, e acolo când „îmi cade cerul pe mine și îmi vine să închid tot”.

Investiția inițială în atelier a fost în jur de 8000 de euro, majoritatea sumei de la asociatul ei. A investit în echipamente, materiale, spațiu și amenajare și în site-ul laurachirita.ro. Tânăra spune că are încă liste peste liste cu direcții în care vrea să îl crească și aspecte mai urgente de îmbunătățit. Momentan este sub forma unui atelier de creație cu producție mică în Timișoara.

Pentru creațiile sale spune că cel mai mult o inspiră natura și experiențele proprii din călătorii, însă i s-a întâmplat să pornească o colecție de la un sentiment sau de la o poză.

Materialele și le procură de la furnizori din București, Oradea, depozite din Timișoara, iar unele accesorii vin din China.

Clienții sunt fie persoane care ajung la atelier prin recomandări sau după ce o descoperă online, fie persoane juridice. Un exemplu este clubul din Timișoara Epic Society, pentru care atelierul Laurei Chiriță realizează de doi ani uniformele angajaților.

Un proiect complex pentru care lucrează este o firmă de uniforme medicale. „Este o firmă nouă pentru care mă ocup de tot, de la a pune atelierul pe picioare, a găsi personal, la a face designul produselor plus shooting și a coordona producția lor. Acesta e un proiect care mă pune în postura de a lua din nou de la zero un atelier, cum am făcut la mine acum aproximativ doi ani. Însă de data asta e un exercițiu pe bani mai mulți și la un nivel mai mare”, povestește antreprenoarea din Timișoara, care își tratează clienții cu aceeași seriozitate, chiar dacă unul are o comandă mică, iar altul îi dă un proiect pe minimum un an.

Crede că cele mai mari provocări vin din pricina faptului că dacă vrei să pornești o afacere, autoritățile presupun că automat știi ce e de făcut. Și nu e așa. A învățat multe de când a devenit antreprenor, dar mai are încă multe de aflat.

„Noroc că am o contabilă bună, care mă ajută. Chiar îmi amintesc la Registrul Comerțului că unul din referenți îmi vorbea de un formular, de parcă l-am fi studiat toți în școala generală și cum îndrăznesc să nu știu ce e. Cred că ar fi ideal pe viitor să fie obligatoriu un curs de legislație/proceduri mulat pe afacerea ta, înainte de a primi actele de la registru”, propune întreprinzătoarea din Timișoara, care își dorește pe viitor să deschidă și un magazin fizic.

Cifra de afaceri a atelierului Laura Chiriță a fost în 2016 de circa 12.000 de euro, iar în anul 2017 timișoreanca speră să o tripleze și să înregistreze primul an cu profit. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult