Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Oana a mers la o competiție de public speaking. „Credeam că la 30 de ani ai mei, dacă nu am escaladat Kilimanjaro sau nu am înotat cu rechinii, nu am nimic de spus”

public speaking -

Foto Guliver/Getty Images

Vorbitul în public este, în 2020, una dintre abilitățile fundamentale pe care merită să le dezvolți. Conform LinkedIn Learning, abilitatea de persuasiune se situează pe locul 2 în topul celor mai căutate abilități în organizații. Persuasiune înseamnă să știi să comunici eficient. Persuasiune înseamnă să știi să-ți construiești mesajele, astfel încât ceea ce oferi să devină interesant pentru cel din fața ta. Așadar, să reușești să îți vinzi ideile într-un mod relevant și de impact a devenit o prioritate în mediul de business, recunoscută chiar de cea mai importantă rețea socială dedicată acestui segment. 

Vorbitul în public nu mai este în 2020 un soft skill ci, mai degrabă, un skill fundamental.

Cum îți poți dezvolta această abilitate? Participând la competițiile de vorbit în public, locul unde cei care au o idee de împărtășit și urcă pe scenă pentru a-și reprezenta compania. La ultima ediție Speakings Corporate Cup, la care au luat parte 15 companii din diverse domenii, după 2 runde pline de emoție și 2 speech-uri antrenate pe tema storytelling în business, câștigătoarea a fost Oana Novac, Customer Success Manager, Oracle. 

„Cea mai mare greșeală pe care ar putea să o facă cineva într-un discurs? Să încerce să îi mulțumească pe toți”

Andrei Dunuță, Owner Speakings si Public Speaking Trainer, ne-a vorbit într-un interviu despre câștigătoarea competiției și despre cum ne ajută abilitatea de public speaking în dezvoltarea carierei.

Cum era Oana când ai cunoscut-o? Care a fost primul lucru pe care ți l-a spus în ceea ce privește participarea la competiția Speakings Corporate Cup?

Am lucrat cu Oana pentru prima oară la concursul de public speaking desfășurat în compania Oracle, unde Oana a luat locul 2 și s-a evidențiat prin nonșalanța de a poveșți și ușurința cu care făcea asta. Propunerea de a reprezenta organizația la competiție a venit pe neașteptate, era încântată, pentru că îi place să vorbească în public și investește constant în asta. Evenimentul a fost nivelul următor pentru ea.

Cum a fost să lucrezi cu ea? Ce ți-a plăcut cel mai mult din interacțiunea cu ea? 

Am apreciat la ea ceea ce apreciez mereu la un participant: că a fost coachable, a fost deschisă la a primi feedback. În plus, marele ei avantaj a fost proactivitatea – îmi trimitea constant înregistrări, venea cu multe idei și mă întreba constant ce poate să facă mai bine sau diferit. A fost într-o continuă îmbunătățire a prezentării.

Care ai simțit că sunt zonele unde are de lucru? 

Oana este un om extravertit și talentat și, de obicei, provocarea în astfel de cazuri este structura – cum să legi piesele de puzzle, cum să legi finalul de început.

Apoi, am lucrat în zona de construcție a poveștii, cum o dezvoltăm tehnic, ea fiind deja expresivă și deschisă la audiență.  Am aplicat pașii clasici din modelul 5C storytelling: Context (când și unde are loc acțiunea), Characters (Personajele – cu nume și descriere pe alocuri – în speech-ul ei apare chiar la început un bărbat, cu care poartă un dialog). Al treilea C este Conflictul, care generează suspans. Ultimii 2C sunt Cure – soluția la conflict și Carry out the message - care este morala poveștii, ce s-a întâmplat cu personajul în final și ce putem învăța din asta.

 De asemenea, am lucrat un pic la autenticitate – era la început mai mult o interpretare teatrală decât un discurs în sine, așa că am regândit dozele și intensitatea unor momente.

Ce vibe ai simțit din partea publicului când Oana a fost pe scenă?

Oamenii au apreciat plusurile ei – zona de prezență scenică, ușurința cu care interpretează, și asta contează – să te voteze cei care nu te cunosc, dincolo de cei din galeria cu care ai venit. Publicul de la această competiție este obiectiv, educat și apreciază bine. Chiar dacă vin pentru cineva, votează încă două persoane iar la o audiență de 300 de persoane se simt cele două voturi pe care fiecare le are de dat.

Se aștepta să câștige? De ce?

Ea s-a pregătit să câștige, mai ales pentru că vine dintr-o companie cu mulți pasionați de vorbit în public. În Oracle au evenimente interne dedicate și aveau deja un câștigător la Speakings Corporate Cup 1. Cei din Oracle au fost mereu prezenți cu galerii frumoase, iar Oana s-a pregătit minuțios. Dacă discursurile îi ieșeau cel puțin ca la antrenamente, eu mă așteptăm ca Oana să fie minim în top 5.

Care e cea mai mare greșeală pe care ar putea să o facă cineva într-un discurs?

Să încerce să îi mulțumească pe toți – și este valabil nu doar în public speaking, ci și în antreprenoriat, relații sau viață.

Cum alegi participanții la competițiile de public speaking pe care le organizezi ?

Sunt două contexte în care cineva ajunge pe scenă: primul, ca în cazul Oanei, este să fii câștigătorul unui concurs intern dintr-o companie cu care noi lucrăm, care, automat, are un loc negociat în concurs. Cel de-al doilea caz este cel în care companiile cumpără un pachet de participare, iar noi le sugerăm un profil al participantului potrivit: să lucreze în domenii precum customer relations, comunicare, marketing, vânzări, HR și să aibă un rol de people manager. Aceștia sunt oamenii care pot monetiza apoi dezvoltarea acestei abilități. Ne dorim cei mai buni vorbitori, care să privească Speakings Corporate Cup ca pe un nivel următor în dezvoltarea lor profesională.

Cum schimbă participarea la o astfel de competiție dinamică dintre colegi? Are implicații și asupra engagementului în echipă?

People engagement este unul dintre beneficiile pe care directorii de HR le cumpără și este un subiect prezent în multe conversații pe care le au în board sau în ședințele cu colegii. Oamenii vin să își susțină colegii de pe scenă, primesc vuvuzele, pancarte – este o oportunitate de conexiune care nu se întâmplă zi de zi, este că un mini teambuilding. Ai ocazia să îți vezi colegul vulnerabil, povestind lucruri pe care nu le spune la birou într-o zi normală de muncă.

 Ce ai spune cuiva care este în public și nu crede că ar putea vreodată să urce pe scena unei competiții de public speaking?

Să se gândească la orice lucru pe care astăzi îl face și ieri sau cu o zi înainte credea că nu îl va face. De la condus la a fi manager sau chiar părinte.

Cum ne ajută abilitatea de public speaking în dezvoltarea carierei?

În 2020, vorbitul în public este o competență obligatorie pentru specialiștii care au o componentă de comunicare sau socială în jobul lor: oameni de HR, care au rolul de a atrage noi talente în companie, oameni de marketing și PR sau cei de vânzări și, desigur, echipa de management, care are în mod constant provocări de a vinde idei și chiar o viziune în interior și în exterior.

 Vorbitul în public nu mai este în 2020 un soft skill ci, mai degrabă, un skill fundamental. iar companiile investesc tot mai mult în programe constante de training de public speaking pentru angajați.

Care este cel mai mare câștig atunci când îți dezvolți abilitatea de a vorbi în public?

Dar oare care ar fi cea mai mare pierdere dacă nu o faci?

Care sunt planurile de viitor pentru Speakings?

 Ne propunem să lansăm un festival de employer branding pentru companii și studenți - Speakings Universities, în care să aducem împreună 1000 de studenți pe care să îi recruteze companiile partenere.

Apoi, scalarea businessului prin dezvoltarea unei echipe de traineri și extinderea în orașele mari din România. Rămâne importantă și implicarea în activități civice și a lua cuvântul în momente cheie, precum ieșitul la vot, dar și organizarea unui Speakings pentru ONG-uri, care să le ajute să dobândească activități de fundraising.

„E greu și îți trec milioane de gânduri prin minte când ești pe scenă, dar merită fiecare secundă”

Oana Novac a aflat că îi place să fie în fața unui public pe vremea când era la liceu, când a prezentat balul bobocilor. A fost atrasă de legătura pe care simțea că o creează cu oameni necunoscuți. 

Oana, care au fost primele oportunități de public speaking și cum te-ai perceput pe tine în acea ipostază?

 Prima oportunitate profesională de public speaking a venit pe vremea când lucram în Accenture în Timișoara și am fost invitată să reprezint compania la BuzzCamp, un eveniment de dezvoltare personală axat pe recrutare. 

După sesiune, m-a încurajat foarte mult să am o sală întreagă de studenți care au dorit să lucreze cu noi. Am primit astfel un imbold și am dezvoltat un program de inbunatatire a limbii engleze unde lucrăm împreună cu alți 15 colegi la îmbunătățirea abilităților de vorbit în public.

Ce te-a determinat să participi la Speakings Corporate Cup?

 Speakings Corporate Cup a fost o întâmplare fericită pentru mine. Compania Oracle trebuia să fie reprezentată la eveniment de o altă persoană, care n-a mai putut participa și astfel batonul mi-a fost înmânat mie.  Am fost determinată să fac un discurs bun în care să creez legături cu publicul, dar niciodată nu credeam că o să și câștig.

Despre ce a fost speech-ul tău, care a fost mesajul cheie și de ce?

 Speech-ul a fost despre încrederea în sine, despre credința că suntem deja niște super eroi. Mesajul cheie „Ce face un supererou cel mai bine? Își folosește superputerile pentru binele celorlalți" a fost construit cu gândul la speech-ul pe care mi-ar plăcea mie să-l aud, dar cu care să rezoneze o sala întreagă. 

Am început prin a povesti o întâmplare adevărată din liceu când, pe motiv că nu îmi făceam temele la engleză, profesoara mi-a spus că nu voi ajunge la facultate și că nu voi deveni un om interesant. Am vorbit despre cum m-au impactat acele cuvinte și despre cum o „superputere” mi-a fost atacată - încrederea în sine.

Am construit mesajul gândindu-mă la mine, cea din liceu și la ce m-ar fi ajutat să aud atunci ca să îmi recapăt această superputere.

Am vrut să încurajez oamenii să se gândească la „superputerile lor”, la abilitățile lor: sunt pasionat de Excel, vorbesc limba koreană sau stăpânesc arta negocierii. Odată identificate superputerile, să le folosească pentru binele celorlalți.

Cum a fost procesul de a dezvoltă și pregăți discursul pentru Speakings Corporate Cup alături de Andrei și ce ai simțit că ai de lucrat la tine?

 Am fost surprinsă să găsesc în Andrei un mentor. Cel mai mult am avut de lucrat la mesaj în sine. Mereu îi spuneam lui Andrei: „Nu am avut experiențe extraordinare din care să scot un mesaj important pentru public”. Credeam că la 30 de ani ai mei, dacă nu am escaladat Kilimanjaro sau nu am înotat cu rechinii, nu am nimic de spus.

 Andrei m-a ghidat să îmi dau seama că, de fapt, toate experiențele mele de până acum au un mesaj în spate: „vorbește despre o experiență care ți-a schimbat punctul de vedere asupra ceva sau un sfat pe care ți l-a dat cineva, oricine, dar care a contat pentru formarea ta ca om.”

Cum a fost competiția în sine, cum a fost fiecare din cele 2 runde?

Am simțit emoțiile tuturor participanților dinaintea mea, eu fiind chiar ultima. La primul speech abia mi-am ținut în frâu emoțiile și speram să nu se audă la microfon cât de tare îmi bătea inima. Al doilea speech a fost foarte relaxant, simțeam că ce a fost mai greu a trecut și acum e timpul să mă relaxez și să transmit mesajul care mi-a plăcut atât de mult.

Ce ai spune cuiva care este în public și nu crede că ar putea vreodată să urce pe scena unei competiții de public speaking ?

Aș minți dacă aș spune că scena este locul meu preferat, unde mă simt foarte confortabil. Devine un loc foarte intim pentru că te expui așa cum ești și pe deasupra inviți oamenii să te analizeze dacă le-a plăcut de tine sau nu. Când ții un discurs, tu de pe scenă îi vezi bine pe cei din public și feedback-ul li se citește pe față. Nu am făcut să pară atrăgătoare scenă, nu?

O să sune cliseic...dar trebuie să te ridici de pe scaun și să lași confortul în favoarea creșterii tale. Da, e greu și îți trec milioane de gânduri prin minte când ești pe scenă, dar mă puteți crede pe cuvânt că merită fiecare secundă.

Cum consideri că te-a ajutat participarea la această competiție? Ce ai învățat despre tine și (poate că) nu ai fi învățat în alte contexte? Dar despre alții?

Nu am simțit experiența ca o competiție, întâlnirile noastre de training în care exersam și ne slefuiam discursurile până la 12 noaptea au fost foarte frumoase. Felul în care vezi oamenii se schimbă atunci când le auzi poveștile, pe mine cu siguranță m-au schimbat sesiunile noastre și am aflat că în spatele unui titlu într-o companie stă de fapt o persoană cu pasiuni și povești de viață extraordinare.

Cum a evoluat relația cu colegii și managerii după competiție, ce s-a schimbat?

Cu toții m-au felicitat pentru reușită, mândri că am adus a doua Cupa în Oracle. Am preluat proiectul intern de Public Speaking “Step on the Red Dot” care are ca scop îmbunătățirea abilităților de Public Speaking.

Cum vezi public speaking-ul ca abilitate pentru orice profesionist, mai ales în contextul schimbărilor de pe piața muncii? 

Mă bucură să văd că devine din ce în ce mai important felul în care transmiți un mesaj în contextul profesional. Învățăm tot mai mult cum să construim mesajul și să îl împachetăm într-un mod simplu în care ascultătorii noștri să îl primească, lucru care fără îndoială ne va face să creștem în viața profesională.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ecarulan check icon
    Nu stiu cum e domnul in public speaking, dar, in scris, reuseste sa para arogant.
    • Like 0


Îți recomandăm

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult

RacketPal

„Două luni am făcut research, am vorbit cu peste 500 de oameni. I-am găsit pe grupuri de Facebook, m-am dus la terenuri. Am făcut un sondaj și peste 70% aveau aceeași problemă ca și noi”, spune unul dintre fondatori.

Citește mai mult