Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

OnlyFans a pierdut în justiția europeană disputa cu fiscul britanic privind TVA-ul pe care trebuie să îl plătească

OnlyFans

Foto: Koshiro K / Alamy / Alamy / Profimedia

Cauza analizată astăzi este una foarte interesantă din cauza faptului că este o decizie ce implică o companie ce deține o foarte populară aplicație cunoscută în România, OnlyFans.

Descrierea speței: Societatea Fenix International Ltd este o companie înregistrată în Marea Britanie ce deține o aplicație electronică – rețea socială cunoscută sub denumirea OnlyFans prin care se transferă conținut digital pe care îl creează persoane cu au calitatea de „creatori” contra unei sume de bani primite de la persoane fizice cunoscute drept fani. Fiecare persoană fizică ce are calitatea de autor dispune de o secțiune dedicată acestuia în care încarcă pe platforma electronică conținut digital, cum ar fi fotografii, materiale video și mesaje. 

Fanii pot avea acces la conținutul adăugat de creator prin efectuarea de plăți punctuale sau prin plata unui abonament lunar. Fanii pot plăti bacșișuri sau donații fără obținere de conținut digital.

Fiecare creator stabilește valoarea abonamentului lunar, însă societatea Fenix International Ltd stabilește cuantumul minim pentru abonamente sau pentru bacșișuri.

Societatea Fenix International Ltd furnizează și dispozitivul pentru efectuarea tranzacțiilor financiare, pentru colectarea și distribuirea plăților către creatorii de conținut și stabilește condițiile generale de utilizare a platformei.

Societatea Fenix International Ltd percepe 20% din orice sumă încasată de un creator, sumă pe care o facturează și la care a colectat TVA în cota prevăzută în Regatul Unit.

Administrația fiscală din Regatul Unit solicită societății Fenix International Ltd să plătească TVA la toate încasările cuvenite creatorilor de conținut pentru perioada 2017 - 1 ianuarie 2020, perioadă în care Regatul Unit este membru al Uniunii Europene cu aplicare a Directivei nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA.

Mai exact, autoritatea fiscală din Marea Britanie invocă art. 9a alin. (1) din Regulamentul UE nr. 282/2011 pentru aplicarea Directivei TVA în sensul în care autoritatea fiscală consideră că societatea Fenix International Ltd acționează în nume propriu la încasarea sumelor de bani de la fani și, pe cale de consecință, are calitate de cumpărător-revânzător – comerciant, iar această situație obligă societatea să colecteze TVA la toate încasările.

Societatea Fenix International Ltd a formulat în anul 2020 o acțiune la Tribunalul din Regatul Unit în sensul că nu are aplicare acea prevedere din Regulament pentru că autorii distribuie în nume personal materialul comunicat electronic și că obligațiile contractuale semnate între societate și furnizorii de conținut digital au cu totul o altă natură, aceștia din urmă sunt cei care fac eventualele vânzări de conținut digital.

Ulterior, această instanță de judecată se adresează Curții Europene de Justiție privind aplicarea art. 9a din Regulamentul nr. 282/2011 față de situația de față.

Notă: cunoaștem că Regatul Unit nu mai este parte din Uniunea Europeană, însă conform tratatului de retragere Curtea de Justiție a Uniunii Europene are competență să se pronunțe asupra tuturor cauzelor invocate de instanțele din Regatul Unit până la data de 31 decembrie 2020.

În esență, Instanța Supremă Europeană trebuie să stabilească dacă societatea Fenix International Ltd acționează în nume propriu la vânzarea conținutului digital către fani, ocazie cu care identificăm calitatea de cumpărător-revânzător așa cum este revăzută în Regulamentul TVA sau societatea realizează vânzarea de conținut digital pe seama creatorilor de conținut, caz în care facturează TVA doar pentru comisionul facturat către aceștia.

Dispozitivul hotărârii Curții Europene de Justiție este: „Examinarea întrebării preliminare nu a evidențiat niciun element de natură să afecteze validitatea articolului 9a alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1042/2013 al Consiliului din 7 octombrie 2013, în raport cu articolele 28 și 397 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2017/2455 a Consiliului din 5 decembrie 2017, precum și cu articolul 291 alineatul (2) TFUE”.

În concluzie, art. 9a din Regulamentul 282/2011 are aplicare și societatea trebuie să colecteze TVA pentru întreaga sumă încasată de la fani, iar dacă studiem hotărârea în ansamblul său observăm tendința instanței europene de a considera platformele electronice ca fiind cumpărători-revânzători. 

Întreaga decizie a Curții poate fi descărcată aici:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • @dy check icon
    1.In acest caz creatorul de continut trebuie sa factureze cu TVA catre OnlyFans?
    2. De ce nu aplica si celorlalte platforme similare de videochat din UE? (stripchat,livejasmin etc)
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult