Foto Guliver/Getty Images
Între comunicatul rușinos, dat de Colegiul Medicilor din România, care spunea, pe 29 decembrie că „asistăm zilele acestea la un asalt mediatic indecent, neprofesionist şi neinformat la adresa unuia dintre colegii noştri cu un renume profesional, care nu merită cu nimic a fi ştirbit prin dezvoltări ideatice fără legături cu relaţiile de cauzalitate, care au dus la acele întâmplări, da, adevărate”, greva rușinos parafată de cei 25 de medici obedienți și lipsiți de curaj și concluziile șocante, relevate de raportul realizat de Ministerul Sănătăţii - România, un lucru este evident: pentru sistemul medical românesc (și, să ne fie clar, sistemul înseamnă oamenii care-l compun) pacientul este o cantitate neglijabilă, un fel de material de lucru și atât.
Poate cineva să schimbe asta? Da. Pacientul poate.
Nu va veni schimbarea din sistem, căci oamenii de acolo sunt prinși într-o capcană din care nici măcar nu-și pot imagina că ar putea ieși, cu atât mai puțin n-ar încerca să o facă. Pacientul e singurul care poate genera schimbarea.
Știu, ușor de zis, greu de făcut. Dar de undeva trebuie să începem. Și să avem răbdare, nu se va întâmpla peste noapte. Se va întâmpla cu viteza încrederii pe care o avem în drepturile noastre și în puterea noastră de a schimba ceva.
De unde putem începe? În primul rând ar trebui să nu mai dați șpagă. Niciodată. Nimănui. Iar dacă simțiți ostilitate, dispreț, dezinteres bateți la ușa managerului, a directorului medical, a șefului de secție. Cereți socoteală, revendicați-vă drepturile. Sigur veți fi tratați cum trebuie, până la urmă. Reclamați orice incident, altfel altcineva, sau chiar dvs, veți păți la fel.
Și nu uitați, un medic care ia șpagă, în condițiile unui salariu decent, nu poate fi un medic bun.
Nu mai alergați după somități dacă acestea sunt arogante, prețioase și prea ocupate să vă arunce o privire. Un medic cu adevărat bun își ascultă pacientul, îi explică pe înțelesul lui, are răbdare. Și veți fi surprinși să vedeți că există astfel de medici, care poate n-au grad universitar pe ușă, dar au ceva esențial pentru un medic bun, au respect pentru profesia lor și pentru pacient.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Rechizitoriile acestea inepte imi amintesc de vremea comunistilor.
Daca d-na Oana Gheorghiu ( sau postacii de pe acest site care o ingana ) ar face, Doamne fereste, o apendicita acuta sau un cancer digestiv, s-ar feri cu scarba de medicii pe care ii insulta in bloc, sau i-ar ruga cu disperare sa le salveze viatza sau sanatatea ?
D-na Oana Gheorghiu, in graba domniei sale de a ostraciza sistemul de sanatate, nu a fost capabila sa observe un lucru pe care un om cu mintea la el l-ar fi sesizat imediat: dr. Beuran a fost destituit INAINTE de finalizarea anchetei...
În ultimul an am avut nevoie de două intervenții chirurgicale. Nu am dat nimic, medicii si asistentele s-au comportat exemplar ( Spitalul de Nefrologie Carol Davila, Bucuresti). Dar, daca ar fi fost vorba despre copilul meu, stiind care este practica in spitalele romanesti, as fi dat, nu mi-as fi asumat nici cel mai mic risc, asa cum am facut-o pentru mine.
Nu pacientul poate scoate șpaga din spitale, ci poliția.
La noi din pacate este invers, chiar peste tot, adica daca el poate sa aiba avantaje, eu de ce nu pot. Daca el poate sa primeasca foloase necuvenit, eu de ce nu pot, sunt mai prost? Aceasta este marea majoritate a mentalitatii societatii romanesti.
De aceea nu cred ca este suficient, numai o revolta a pacientilor, ci si o schimbare dura in abordare incepand cu Ministerul Sanatati pana cand Statul Paralel din sistemul public de sanatate va fi invins.
Cu sigurant ca va fi haos cativa ani, in care in realitate vor fi probleme mai mari decat acum, dar este nevoie o renovare si nu o spoiala.
ex: de fiecare data cand un pacient vrea sa ofere 50 de lei sa fie oprit de acel cadru medical
ex: banner inafara spitalului cu" In aceasta institutie nu se primeste spaga" etc etc
Îmi pare rău să vă spun ca sunteți o naivă. Românul are o vorba, peștele de le „manajer” se impute. Si eu am fost naiv la fel. Acum 5 ani, chiar daca abia stăteam in picioare după 6 zile de birocrație a sistemului, programare la medicul de familie, programare la specialist, (hipertensiune, intoxicat de antibiotice) un sef de secție m-a trimis la plimbare sa mă tratez singur. Am făcut apel la „manajer”, deși aveam declarația medicului ca nu a procedat corect, „manajer” care prin Consiliul de Etica a stabilit ca deoarece nu am fost pacient in spital (după ce am fost dat afara fără sa mă consulte - sic!) nu am drepturi.
După 5 ani de judecata cu Spitalul, CNAS, in fata a peste 20 de completuri de judecata, am constatat ca cetățenii nu sunt buni decât sa plătească biruri. In rest nici un drept.
Chiar si asociațiile (ex. a Pacienților) au numai preocupări care sa aducă foloase imediate liderilor acestora.
Pana nu ne trezim sa luam atitudine cel puțin 100.000 de cetățeni ca in Cucuieții din Deal, de fiecare data când primarul a răspuns cu 15 zile peste termenul legal la petiția lui Ghorghe Ptutuca, autoritățile ne vor trata cu dispreț cuvenit.