Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pandemie? Business as usual! Vom reintra în normalitate, dar vom fi mai precauți, ne vom asuma mai puține riscuri, vom fi mai recunoscători pentru ceea ce avem

antreprenor mic - Foto: Vladimir Godnik/ Mood Board/ R/ Shutterstock Editorial/ Profimedia)

Foto: Vladimir Godnik/ Mood Board/ R/ Shutterstock Editorial/ Profimedia

Aceasta nu este, în niciun fel, o primăvară obișnuită. Micile firme ale căror servicii le utilizezi în mod normal și nu produc bunuri indispensabile urmează să treacă prin săptămâni (sau poate luni!) de coșmar. Chiar și două săptămâni fără activitate pot închide o firmă mică, lăsând angajații șomeri și pe proprietari – familii mai mult sau mai puțin obișnuite, nu nababi! – în dificultate financiară.

Când scriu aceste rânduri, semnalul de alarmă este deja tras: cel puțin jumătate din IMM-uri au activitatea redusă sau suspendată din cauza blocajului economic generat de răspândirea pandemiei de COVID-19.

Însă ce mai văd, tot zilele astea, e că aceste firme mici au avantajul că se pot reinventa ușor; în interiorul lor nu există atât de multă birocrație și mișcare de forțe care să le țină în loc, ca în cazul corporațiilor mari.

În „camera de gardă pentru afacerile mici” pe care am deschis-o de două săptămâni ajung „cazuri” de antreprenori deznădăjduiți, dar, paradoxal, plini de speranță. O afacere cu mâncare pentru livrări la birou vinde acum mese pentru întreaga familie; un magazin online de haine și jucării pentru copii oferă vouchere și reduceri pentru a se revanșa față de clienți din cauza întârzierilor la livrări cauzate de lipsa stocurilor; un business de pantofi vinde acum modelele pe care ar fi trebuit să le livreze după carantină; un mic atelier de print s-a reorientat de la soluții pentru companii la servicii personalizate pentru persoane fizice; o firmă mică de brokeraj financiar a pus pe hold vânzarea creditelor și își ajută clienții să facă propuneri de refinanțări sau amânări de plată a ratelor.

Este adevărat că o bună parte a firmelor de transport și de construcții și-au diminuat activitatea. Chiar și acestea însă au înțeles cât de important este să aibă în continuare un minim de activitate, asigurând servicii măcar pentru câțiva clienți.

Există chiar și situații în care companiile și-au diversificat domeniul de activitate, pentru a deservi niște nevoi presante: de exemplu, o firmă care confecționează uniforme a început să fabrice măști de protecție, donând o parte dintre ele către clienți și colaboratori ai lor. Chiar și companii care au fost forțate să-și oprească de tot activitatea, precum unele cluburi de fitness, și-au mutat activitatea în online și oferă lecții de antrenament în direct. Magazinele au fost și ele printre primele afaceri care au înțeles cât de importantă este existența în mediul online. Multe și-au construit rapid site-uri de e-commerce.

Aproape fiecare mic antreprenor pe care îl cunoaștem s-a adaptat situației. Cei mai mulți dintre cei cu care am vorbit își susțin angajații. Acești oameni întreprinzători știu bine că oamenii chiar sunt, cu adevărat, resursa cea mai valoroasă a unei afaceri. Așa că îi ajută să lucreze de acasă sau în ture, reușind să le asigure în continuare veniturile de până acum.

Pentru cât timp? Rămâne de văzut. Majoritatea spun că pot suporta costurile pentru o perioadă de 2-3 luni. După aceea, intrăm pe un teritoriu neexplorat...

Dar ceea ce se întâmplă azi este, în antreprenoriat, practic „business as usual”. Știu bine, din experiență, că antreprenorii au tot timpul parte de fel de fel de surprize, de momente de blocaj sau praguri. Există o mulțime de nopți nedormite, planuri care nu funcționează, schimbări peste noapte, finanțări care nu se materializează și angajamente „ferme” care nu ajung niciodată la un rezultat. Să lansezi și să menții o afacere poate fi atât de dificil încât să te facă să te întrebi de ce și-ar dori cineva, de bună voie, să se înhame la așa ceva.

Și totuși, în fiecare an mii de antreprenori se lansează în afaceri hotărâți să își realizeze visurile. Sunt oameni care construiesc afaceri clădind de la zero, care lansează startup-uri fintech sau gândesc produse ori servicii noi. Prin definiție, antreprenorilor nu le lipsesc motivația, autonomia, scopul și flexibilitatea – pentru că de fapt asta înseamnă să fii antreprenor. Avantajul lor este că se pot transpune oricând în situația în care trebuie să își (re)gândească businessul de la zero.

Mai văd în aceste zile și o mobilizare extraordinară din partea tuturor celor care își doresc să îi ajute pe micii producători. Mulți dintre acești oameni generoși sunt foști sau actuali clienți ai acestor mici afaceri. Iată ce lecții ne oferă criza: avem șansa uriașă de a putea produce în România bunuri pe care până acum le importam și de a învăța, din mers, cum să ne dezvoltăm afacerile în mediul digital.

Pe toți antreprenorii îi unește același fir roșu: speranța că vor rezista până după pandemie.

Pentru că da, și în antreprenoriat speranța moare ultima.

Toți ne dorim ca această situație să se termine cât mai repede. Dar cel puțin, din asta am învățat câteva lucruri esențiale: că suntem foarte ușor adaptabili, că putem fi organizați și eficienți și că nu e deloc obligatoriu să petrecem ore interminabile în trafic. Că putem folosi aceste momente pentru a automatiza cât mai mult și a implementa soluții digitale. Mulți probabil că au înțeles deja și importanța rezervelor financiare ale companiei – fie că este vorba despre finanțări clasice/externe, autofinanțări sau rezerve de capital. Și au mai înțeles să nu se teamă de termeni ca factoring, scontare, microfinanțare.

Vom reintra în normalitate, conștienți fiind că lucrurile pot fi imprevizibile. Așa cum sunt mereu în antreprenoriat. Dar sunt sigură că vom fi mai precauți, ne vom asuma mai puține riscuri, vom fi mai recunoscători pentru ceea ce avem, mai eficienți și mai concentrați asupra lucrurilor cu adevărat importante. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult