Istoria Școlii Gimnaziale “George Popa” din Mediaș (Şcoala Generală Nr. 2) este legată de istoria oraşului încă din anul 1932. Până în acel an, singura şcoală pentru români a fost Şcoala Primară de Stat Nr.1, actuala Şcoală “Mihai Eminescu”. Dar pentru copiii românilor din cartierul “Gropi” (azi-cartierul Moşnei), acea şcoală era prea departe, iar părinţii, ocupaţi cu gospodăria, nu îi puteau însoţi. Apoi, cu timpul, şcoala a devenit neîncăpătoare pentru mulţimea de copii ce îi bătea la poartă.[…] Visul construirii unei clădiri care să asigure condiţii corespunzătoare procesului de învăţământ s-a realizat după ani de stăruinţe ale neobositului şi inimosului învăţător Ioan Biriş. Astfel, în 12 octombrie 1936, este inaugurat noul sediu (cel al şcolii actuale) printr-o festivitate la care a participat însuşi ministrul învăţământului, dr. C. Anghelescu. Clădirea a fost amenajat cu 7 săli de clasă, o sală festivă, 2 cancelarii, 2 săli şi un vestibul pentru Grădiniţa de copii nr. 2, sală specială pentru bibliotecă şi un subsol unde s-au organizat muzeul şcolii, cantina şcolară, un atelier de tâmplărie, un atelier de gospodărie şi locuinţa intendentului. Şcoala a început să funcţioneze cu un număr de peste 300 de elevi organizaţi în 6 clase mixte.
Astăzi, școala noastră e o școală de cartier și funcționează în două corpuri de clădire, cu 6 clase de învățământ primar și 5 clase de gimnaziu, cu un număr relativ constant de elevi (între 250 și 300 ), fiind una din cele mai îngrijite estetic și mai digitalizate școli din municipiul Mediaș.
În urmă cu câteva luni, aflăm cu surprindere și indignare, “pe surse”, cum se zice mai nou, că vom deveni structură a Liceului Teoretic “Axente Sever”, din proxima vecinătate. De altfel, în anul 1985, clasele de gimnaziu de la acest liceu au trecut la Școala Generală nr. 2, cum se numea școala noastră pe atunci. În mai puțin de o săptămână, Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, brusc, și-a schimbat hotărârea, școala noastră fiind propusă a deveni structură a Liceului Tehnologic “Mediensis”, liceu aflat la 5 km de școala noastră, peste un deal, fără nici o legătură cu aceasta. Ar fi foarte interesant de știut cărei influențe datorăm această modificare!
Consiliul Local al Municipiului Mediaș a emis un proiect de hotărâre în care școala noastră rămânea ca și până acum, cu personalitate juridică. Primăria Mediaș, cunoscând situația școlii, nu a fost de acord cu transformarea ei în structură, fiind alături de noi.
Medierea s-a făcut la Ministerul Educației, care, prin adresa 4100/26.01.2024, comunică ISJ Sibiu că prin nota 24275/15.01.2024, a fost aprobată propunerea de reorganizare prin operațiunea fuziunii prin absorbție a Școlii Gimnaziale “George Popa” Mediaș cu Liceul Tehnologic “Mediensis” Mediaș.
În tot acest timp, nimeni din școală nu a fost informat despre toate aceste demersuri. Nicio persoană dintre toți cei care au decis toate acestea nu a vizitat școala și nici nu a stat de vorbă cu noi. Nimeni dintre factorii de decizie nu are habar de câte eforturi s-au făcut în ultimii ani de a avea o școală ca afară, cu mijloace moderne de învățământ, cu spații curate și sigure, fără violențe, unde și elevii din familii defavorizate pot învăța și se pot simți ca acasă.
Înțelegem că se dorește respectarea legii, dar, toți factorii decizionali implicați ignoră, în aceeași măsură, și oportunitatea acestor modificări. În ochii lor, nu suntem decât niște numere! Și nu le pasă dacă, după fuziune, toată munca noastră de până acum se va duce de râpă.
Argumente în favoarea menținerii statutului de personalitate juridică:
1. Populația școlară este alcătuită în majoritate (cca. 60-65%) din elevi din medii dezavantajate socio-economic, elevi proveniţi din grupuri marginalizate din punct de vedere social, din familii dezorganizate, elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, aflaţi în risc de abandon şcolar sau de eşec şcolar. Din acest motiv, e o școală dificil de manageriat. În cazul în care ar deveni structură, ar crește gradul de violență, în lipsa permanentă a autorității din școală.
2. În prezent, avem în școală 15 elevi cu cerințe educative speciale (CES), cu dosar complet, dar mulți alții s-ar încadra în această categorie.
3. Familiile din care provin elevii noștri, din cauza situației materiale precare, au o foarte mare rată de migrație, ducând și copiii în străinătate pentru perioade de 2 luni – 3 ani, după care se întorc la școala noastră.
4. Din 29 septembrie 2022, derulăm un program pentru reducerea abandonului școlar, prin PNRR, „PNRAS – Școala Gimnazială “George Popa” Mediaș”, cod proiect F-PNRAS-1-2022-12548. Grantul este în valoare de 140.000 euro. Programul se desfășoară pe perioada a 3 ani și se va finaliza în septembrie 2025, în anul școlar 2025-2026. Grantul a fost acordat pe numele școlii noastre la poz. 287 din anexa la Ordinul Ministrului Educației nr. 3496/30.03.2022, cu codul F-PNRAS-1-2022-1258. Contractul de finanțare a fost încheiat în data de 27.09.2022, cu nr. 8894/10/27.09.2022, între Inspectoratul Școlar Județean Sibiu și Școala Gimnazială “George Popa” Mediaș. Prin acest program, derulăm activități de prelungire a programului zilnic de școală și acordăm o masă caldă unui număr de până la 40 elevi din gimnaziu, organizăm excursii, consiliere psihologică, art-terapie și alte activități extrașcolare, care să îndepărteze pericolul de abandon școlar pentru cât mai mulți tineri. Ar fi normal ca intenția de a ne transforma în structura altei școli să fie amânată cel puțin până după finalizarea programului PNRAS, în anul școlar 2026-2027, considerând că nu e oportun să fie schimbată personalitatea juridică și denumirea unei școli în timpul derulării unui program cu fonduri europene. Schimbarea statutului școlii ar implica schimbarea denumirii, a personalității juridice, modificarea unui ordin de ministru, semnarea unui alt contract, cu altă entitate juridică, cu alt manager de proiect, cu altă echipă managerială, iar transferul de know-how și toate detaliile de desfășurare și implementare a proiectului ar fi foarte dificil de preluat de altă echipă, după un an și jumătate din derularea proiectului.
5. Școala noastră, chiar în condițiile unei populații școlare cu probleme, e un exemplu pentru comunitate. Ministerul Educației ne-a dat drept exemplu, în ceea ce privește derularea proiectului PNRAS. De asemenea, suntem imaginea unei companii în sectorul educațional .
6. În anul școlar 2022 - 2023, un absolvent din școala noastră, a ocupat locul al treilea pe municipiu la Evaluarea Națională.
Onorate Ministeriu, azi ne lauzi, iar mâine ne dai în cap?
Pretextul legalității este art. 16, alin (1) lit. a din legea 198/2023, dar ne punem întrebarea: în acest caz, ce înclină balanța - legalitatea sau oportunitatea? În țara în care 6% din PIB pentru educație nu s-a aplicat niciodată, deși era lege? Sau legea trebuie respectată doar de cei mici și care nu prea contează?
Oare chiar suntem doar niște numere ?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Pare mai mult o luptă pentru posturile de conducere decât pentru soarta copiilor.
poate parea o gluma, dar nu este. politizarea invatamantului duce la astfel de situatii in care decidentii habar nu au si nici nu vor sa afle parerea celor afectati si nu ii intreaba pentru ca acestia fiind numiti politic nu se concepe sa comenteze.
Cred că „Ţara te vrea prost” este o revelaţie, nu doar titlul unui cântec.