Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Problema bugetului - atenție la ce vă doriți

Valentin Lazea

Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca

Să începem cu câteva cifre, pentru a vedea dimensiunea problemei analizate.

În anul 2022, Produl Intern Brut al României a fost de aproximativ 1400 miliarde lei (circa 280 miliarde euro sau 300 miliarde dolari). Dacă estimăm, conservator, optimizarea fiscală (tax avoidance) – adică facilitățile fiscale permise de lege – la minimum 2,5 procente din PIB, înseamnă că bugetul pierde anual circa 35 miliarde lei (7 miliarde euro sau 7,5 miliarde dolari). Dacă la aceasta adăugăm evaziunea fiscală (tax evasion), de minimum 5 procente din PIB, pierderea pentru buget crește cu încă 70 miliarde lei (14 miliarde euro sau 15 miliarde dolari).

Și astfel, în loc să avem venituri fiscale de 34,5 procente din PIB, venituri bugetare totale de 37,5 procente din PIB și un deficit bugetar apropiat de zero, avem în schimb venituri fiscale de 27 procente din PIB, venituri bugetare totale de 30 procente din PIB și un deficit bugetar de aproximativ 7 la sută din PIB.

Dacă ne concentrăm atenția asupra facilităților fiscale permise de lege – admițând că acestea sunt cel mai ușor de corectat – să vedem ce s-ar fi putut face de către stat, cu banii respectivi.

De pildă, trecerea cu o autostradă a Carpaților (pe ruta Pitești-Sibiu) este estimată a costa circa 3,5 miliarde euro, adică jumătate din cât se pierde anual prin optimizarea fiscală.

O cale ferată de mare viteză (peste 160 km/h) pe o distanță de 590 km de la București la Episcopia Bihor ar costa aproximativ 17 miliarde euro, adică echivalentul a doi ani și jumătate de optimizare fiscală.

Costul unui spital regional complet dotat este estimat la circa 500 milioane euro. Așadar, construcția a patru spitale regionale ar costa aproximativ 2 miliarde euro, mai puțin de jumătate din cât se pierde anual prin optimizare fiscală.

Ce s-a întâmplat cu banii aceștia, lăsați la dispoziția sectorului privat? Cea mai mare parte a lor s-a risipit în consum (de vacanțe, mașini, haine, mâncare, băutură etc.) și prea puțin în investiții, și acelea neproductive, precum vile sau sedii de firmă. De altfel, în ce privește marea infrastructură de transport (autostrăzi, căi ferate), sectorul privat nu o va construi niciodată, având în vedere sumele mari implicate. Doar statul se poate angaja la astfel de cheltuieli.

În anul 2000, când s-a negociat intrarea României în Uniunea Europeană, un punct esențial între argumentele pro aderare l-a constituit legarea UE de Marea Neagră. Partea română a promis atunci că va exista o autostradă care va traversa Carpații până în 2006. Acum ne aflăm în 2023 și acea autostradă încă așteaptă să fie finalizată.

Nu numai că astfel de investiții necesită bani mulți de la buget, dar ele sunt inutilizabile dacă sunt făcute doar pe bucăți. Cine a lucrat la Ministerul de Finanțe știe că, la întocmirea bugetului, solicitările de fonduri din partea ministerelor depășesc de trei ori posibilitățile reale de alocare. Așa că fondurile sunt alocate „cu țârâita”, nefiind vreodată suficiente pentru a finaliza o investiție majoră.

Se întâmplă asta din două motive: încasările reduse la buget (grevate și de numeroasele exceptări și scutiri de la plata taxelor), respectiv faptul că, în guvernele României, ministrul finanțelor nu a fost, de regulă, al doilea om după prim-ministru, adică persoana care stabilește prioritățile țării. Spre deosebire de statele civilizate, la noi ministrul de finanțe (cu două sau trei excepții) a fost văzut ca un simplu executant al solicitărilor miniștrilor de linie.

Apropo de discuția „stat minimal versus stat mediu versus stat maximal”, nimeni nu este naiv în a crede că toți banii aceștia din optimizări fiscale lăsați la dispoziția statului mai degrabă decât a sectorului privat, ar fi fost cheltuiți în modul cel mai eficient, fără anumite „sifonări”. Dar ceva-ceva tot ar fi rămas, ca investiții noi, în acești ultimi 20 de ani. Când vine vorba de cele trei infrastructuri critice (de transport, de sănătate, educațională) statul se plânge – pe bună dreptate – că nu are bani pentru a investi în ele.

Astfel încât întreprinzătorii și salariații români, beneficiari ai scutirilor de impozite și taxe, ar face bine să se întrebe ce își doresc în primul rând:

a), câteva sute de lei în plus la salariu sau câteva zeci de mii de lei ca dividende, în condițiile în care îți ia o zi să ajungi de la București al Timișoara și dacă ți se îmbolnăvește o rudă și ai ghinionul să locuiești la Vaslui sau la Slatina, trebuie să o duci la unul din spitalele supra-aglomerate din București, iar dacă ai un copil la școală în oricare oraș din România, nu scapă fără meditații, șpăgi, bullying (și eventual droguri)

sau

b), lipsa acelor câteva sute de lei la salariu sau zeci de mii de lei ca dividende, dar condiții de trai civilizate în orice colț al țării în materie de transport, medicină, educație.

Dacă răspunsul majoritar este în favoarea primei opțiuni, atunci – vorba englezului – I rest my case. Oricum, noi, cei care avem acum între 40 și 70 de ani, reprezentăm generațiile care au canibalizat tot ce am primit moștenire de la generațiile trecute, dar și tot ce am primit ca amanet de la generațiile viitoare (prin acumulare de datorie publică fără vreun beneficiu investițional).

Dacă am fi avut un deficit bugetar de aproape 7 procente din PIB, dar generat majoritar de investiții, tot nu am fi scăpat de necesitatea unei ajustări bugetare ample (de circa 4 procente din PIB), dar măcar am fi rămas cu niște autostrăzi, căi ferate, spitale și școli. Așa cum suntem în prezent, suntem obligați la aceeași ajustare bugetară amplă, dar fără vreun rezultat palpabil rămas în urma noastră.

Dacă discutăm despre optimizare fiscală, „vinovați” pentru ea nu sunt doar statul slab și întreprinzătorii români ce profită de acesta, ci și consultanții fiscali, care în ultimii ani și-au construit un business lucrativ din a învăța firmele cum să fenteze Fiscul de o manieră legală.

Dacă discutăm despre evaziunea fiscală, lucrurile se complică, deoarece pe lângă complicitățile bănuite între evazioniști și autoritățile statului, avem de a face cu o legislație care, prin nivelul extrem de mic al penalităților, te invită practic la fraudă. Orice actor economic rațional și imoral va prefera să încalce legea știind că – dacă va fi prins – pedeapsa va reprezenta doar o fracțiune din câștigul ilicit, așadar analiza cost-beneficiu îi este clar favorabilă. Iar această situație va continua, până când amenzile și penalitățile nu vor fi crescute simțitor.

În concluzie, îi invit pe toți cei care beneficiază de diverse scutiri fiscale, dar sunt nemulțumiți de viața în România (eventual, gândindu-se să emigreze), dacă nu cumva, prin optimizare fiscală, au contribuit la această stare de lucruri nesatisfăcătoare.

Atenție la ce vă doriți. S-ar putea să se îndeplinească.

Articol publicat inițial pe cursdeguvernare.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu doresc sa îi subestimez inteligenta domnului Lazea dar acest articol sună a propagandă. Pe lângă aberațiile de genul statul colecteaza mai mult in concluzie va oferi servicii mai bune si investiții mai mari, dânsul uită să spună ce efect vor avea in economie contribuțiile mai mari în domeniul construcțiilor si in IT, cum ar fi oprirea unor lucrări publice contractate cu o grilă salarială mai mică și migrări ale IT -istilor către formule fiscale mai avantajoase, unele chiar în paradise fiscale. Iluzia că se va colecta mai mult va fi spulberată până în iarnă când efectele creeate vor fi în mare parte ireversibile. Tot acest tsunami fiscal anunțat din mers se suprapune cu o recesiune globală și mai ales Europeană. Domnul Lazea împreună cu alți bugetari au impresia că dacă nu le ajung banii de cheltuit trebuie doar sa ceară mai mult de la contribuabili, dovedind prin asta un comportament imatur de copii răzgâiați care doar cer mai mult de la părinți când li se termina banii. În curând propaganda o sa ne spună despre solidaritate, despre cum trebuie să dăm toți mai mult, fără să se țină cont ca nu mai avem de unde. Despre pensii speciale si reforma lor numai de bine.
    Din pacate in toate functiile cheie, inclusiv la banca națională ajung oameni care nu au avut 2 angajați în toată viața lor, mari specialiști in politici macroeconomice fără să se fi zbătut vreodată cu plata impozitelor unei firme mici.
    • Like 4
  • Razvan G check icon
    Un articol care ne pune in postura de a decide daca sa mai facem ceva evaziune sau sa ne bucuram de facilitati, pentru un banut in plus, sau sa dam mai multi bani statului, care, cu buna credinta, va investi in infrastructura mare si ne va duce spre o calitate a vieții similara cu Elveția.
    Mie mi se pare o abordare foarte simplista pentru economistul sef al BNR.
    Stimate domn, statul roman nu are capacitatea intelectuala (toti miniștrii sunt numiți pe pile politice, nu au expertiza necesara si sunt majoritar inadecvati) sa genereze strategii pe care sa le si implementeze.
    Si daca statul nu este transparent cu contribuția mea iar “sifonarile” sunt pe principiul “nu puteți voi contribui, cat putem noi fura”, atunci, de ce nu as alege varianta A, pentru ca B nu se va intampla niciodată.
    Statul a distrus coeziunea sociala si de aici, nu va așteptați sa credem ca daca contribuim mai responsabil, statul o sa cheltuie la fel de responsabil.
    • Like 4
  • Mihai check icon
    Alt articol în care domnul Lazea bate câmpii, fie că este incompetent fie la comanda șefilor dumnealui de la PSD. Dacă vorbim de anularea facilitățile care însumează 2.5% din PIB dumnealui chiar crede că bugetul ar crește cu această sumă, ceea ce este ridicol pentru că anularea facilitaților va duce la mai multă economie la negru și la un PIB mai redus deoarece se retrage un stimul economic. Apoi când vine vorba de evaziunea fiscală pe care dumnealui o consideră dublă, acolo statul nu vrea să facă nimic pentru că e vorba de persoane și firme protejate, pe care fiscul nu le deranjează în schimb la concurența lor sunt controale cu duiumul. Dar așa e când dai sfaturi și îți exprimi opinii din turnul de fildeș al BNR. Cireașa de pe tort e însă părerea că dacă statul îți ia 100 de lei cu japca chiar dacă 90 se fură sau sunt cheltuiți fără rost tot mai rămân 10 din care se face ceva pentru contribuabil. În această logică îi propun domnului Lazea să îmi dea mie salariul său de la BNR iar din 10% îi voi oferi bunuri și servicii la nivelul de calitate oferit de stat. Vorbind de impozitare și faptul că multe persoane ar emigra din cauza faptului că nu ar fi servicii bune oferite de stat poate că domnul Lazea ar trebui să se uite la alte state cum ar fi Germania și de ce nu Elveția. În Germania statul ia în jur de 40% dintr-un salariu iar TVA-uk este de 19% deci cam ca la noi. În Elveția taxarea salariilor este sub 30% iar cota maximă de TVA este pe la 8%. De unde concluzia că noi plătim taxe ca în Germania dar calitatea serviciilor este deficitară. Deci mai degrabă un stat minimal cu un nivel de taxare scăzut ar determina oamenii să nu emigreze decât un stat umflat, plin de nepotisme și lipsit de meritocrație, care se extinde mai ca o corporație de la an la an.
    • Like 3
  • Nu e prima oara cand dl.Lazea isi exprima punctul de vedere legat de facilitatile fiscale , acestea fiind in opinia dumnealui cancerul care a dus la uriasul deficit bugetar. Recunosc ca fac parte din cei care beneficiaza de aceste facilitati, mai exact lucrez in domeniul industriei alimentare si de un an de zile produc o mare gaura bugetului prin neplata impozitului pe venit si a CASS. Din pacate, in opinia mea, dl. Lazea prin cele scrise merge in continuare pe linia adoptata de ani de zile de catre BNR, aceea de a nu lua o pozitie transanta vis-a-vis de derapajele financiare facute de statul roman, sa ne purtam cu manusi ca sa nu suparam pe cineva din guvern. Gaura de la buget domnule Lazea se datoreaza 75% cresterii cheltuielilor si 25% nerealizarii veniturilor, asta e clar. Este incredibil sa ne spuneti ce s-ar putea face cu facilitatile de care beneficiem si pentru care chiar muncim pe rupte si sa taceti malc in legatura cu cheltuilile uriase facute de statul roman pentru a si mentine armata de votanti inghesuita prin birourile institutiilor de stat. Stiti foarte bine ca daca s-ar renunta la 300.000 de bugetari serviciile oferite de statul roman n-ar avea de suferit, din contra. Si tot am avea cu 100.000 de bugetari peste Polonia care are o populatie dubla! Cu aceasta economie am avea zeci de autostrazi, cate un spital regional in fiecare municipiul si ne-am plimba cu TGV-ul! Este evident ca facilitatile vor disparea asa cum se solicita si in PNRR dar strigator la cer este faptul ca geniile de la putere vor veni cu noi impozite si taxe pentru mediul privat iar la stat continua dezmatul. Cu un singur lucru sunt de acord cu dumneavoastra, intr-un alt articol ati mentionat posibilitatea ca in scurt timp sa ajungem la mana FMI-ului, aici aveti dreptate. Se va intampla in scurt timp si recunosc, mi-o doresc. De ce? in conditiile in care nimeni nu are curaj sa faca curatenie in institutiile statului o vor face ei, stiti foarte bine modul lor de lucru, primiti bani sa supravietuiti dar reduceti cheltuilile. S-a ajuns prea departe, unii sa munceasca ca sclavii pe plantatie pentru salarii mizere si altii sa frece menta pe salarii uriase.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
Text: Valentin Lazea/ Voce: Mihai Livadariu
sound-bars icon