Testarea PISA 2018 a scos la iveală carențele grave ale sistemului de educație din România. Rezultatele obținute de elevii români de 15 ani nu sunt doar mult mai slabe decât ale celor din țările OECD - organizație din care fac parte cele mai puternice economii ale lumii. Dar sunt semnificativ mai slabe față de rezultatele obținute de generația anterioară de copii din România - la matematică, unde se înregistrează cea mai mare cădere, media obținută este cu 14 puncte mai mică decât cea obținută în anul 2015, arată raportul PISA. Iar diferența dintre România și țările OECD este la acest capitol de 59 de puncte.
„Noi ne uităm la copiii cu vârste până la 3 ani din perspectivă medicală și socială. Nu ne uităm la ei și din perspectiva învățării”
Disfuncționalitățile din educația elevilor care au obținut rezultate slabe la testarea PISA în clasa a IX-a nu au apărut în ultimul an de școală. Ci în primii ani de viață, crede psihologul Carmen Lică, directoarea executivă a Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step. Aceasta atrage atenția că educația începe chiar de la naștere. „Noi ne uităm la copiii cu vârste până la 3 ani din perspectivă medicală și socială. Nu ne uităm la ei și din perspectiva învățării și ratăm fereastra aceea de oportunitate de la naștere până la 3 ani. Când învățarea se petrece în cel mai alert ritm, când creierul este cel mai prolific, noi ignorăm acest aspect”, spune aceasta. Carmen Lică a adus în urmă cu 25 de ani alternativa educațională Step by Step în România și a militat constant pentru accesul tuturor copiilor din țară la o educație timpurie de calitate. Recent, i-a fost conferit, de către președintele Klaus Iohannis, Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler, pentru „contribuţia importantă avută la dezvoltarea şi modernizarea învăţământului românesc, la creşterea calităţii şi echităţii procesului educaţional, la îmbunătăţirea elaborării şi implementării de politici educaţionale, precum şi pentru implicarea în Proiectul România Educată”.
Creșe în care nu există nicio carte pentru copii
În 2018 ea s-a aflat printre specialiștii care au contribuit la legea 201/2018, ce prevede expres că învățământul antepreșcolar este finanțat per capita, de la Ministerul Educației. Scopul este acela de a angaja în instituțiile pentru copiii sub trei ani personal specializat în educație și nu doar asistente medicale și îngrijitoare ca până acum. Legea, care trebuia să intre în vigoare în anul școlar 2019-2020, a fost ulterior prorogată de Guvernul Dăncilă până în anul 2021/2022. Carmen Lică își dorește însă ca actul normativ să intre în vigoare mai devreme, iar statul să își diversifice serviciile pentru copiii de la 0 la 3 ani. „Ar putea face servicii de home visiting (n.r. vizite acasă făcute de specialiști în educație), cluburi de lectură în biblioteci, unde mamele să poată veni cu copiii sub trei ani și să le citească, pachete educaționale care să fie puse la dispoziție părinților”, exemplifică ea. Deocamdată multe dintre creșele din România nu le oferă cei mici prea multe oportunități de a se dezvolta, iar în unele dintre ele nu există nici măcar o carte pentru copii.
„Investiția în educația timpurie este cea mai profitabilă”
Un copil mic căruia i se citește cu regularitate ajunge la vârsta școlară să dispună de un bagaj dublu de cuvinte, față de un copil dintr-un mediu dezavantajat care nu are în casă nicio carte. „Din toate segmentele de educație, investiția în educația timpurie este cea mai profitabilă. Sunt studii care ne arată că participanții în servicii de educație timpurie de calitate sunt mai sănătoși, stau mai mult în școală au joburi mai bine plătite și mai responsabili din punct de vedere social”, argumentează Carmen Lică.
Organizația pe care o conduce derulează programe de formare profesională în grădinițele și școlile din România astfel încât să le ajute pe cadrele didactice din sistemul public de educație să practice cu adevărat un învățământ centrat pe elev. La începutul anului școlar Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step a făcut întâlniri regionale în care a prezentat noul curriculum pentru învățământul preșcolar și a făcut cursuri de formare cu 500 de cadre didactice din județele Bacău și Brașov. „Noul curriculum îi dă o mai mare libertate cadrului didactic să își adapteze activitățile în funcție de nivelul grupei. Grădinița pune bazele pentru un parcurs școlar de succes, dezvoltă acele competențe și abilități care să îi ofere copilului șansa să stea cât mai mult în școală. Dezvoltarea creierului în această perioadă îi permite copilului să acumuleze niște cunoștințe pe care să le utilizeze după aceea și în care, prin încurajarea jocului liber, îi dezvoltă creativitatea”, spune Carmen Lică.
Cum să îi înveți pe copii să gândească
Totodată, organizația pe care o conduce a derulat, cu sprijinul Microsoft România, un program de formare destinat învățătorilor și profesorilor din ciclul primar. În timpul acestuia, 620 de cadre didactice din școlile publice, atât de la alternativa Step by Step cât și de la alternativa tradițională, au învățat cum să le antreneze copiilor mecanismele de gândire critică. Totodată, 6.000 de copii au primit o cutie cu materiale educaționale care să îi ajute să învețe să gândească. Materialele au fost concepute de Doina-Olga Ștefănescu, conferențiar universitar doctor la SNSPA, și realizate cu sprijinul Microsoft România, în cadrul programului Alt Viitor. Cu ajutorul lor, copiii pot învăța să facă asemănări și deosebiri, să stabilească dacă un enunț e adevărat sau fals, să facă analogii ori să construiască argumentate. De diferite dimensiuni și culori, materialele au fost gândite pentru a fi folosite la orice oră de curs, în acele momente în care învățătorii simt că mersul lecției sau curiozitatea copiilor deschide o fereastră pentru exersarea operațiilor gândirii. „Profesorilor le-a plăcut pentru că totul a fost făcut altfel, au înțeles de ce îi ajută. Și avem în continuare cereri”, arată Carmen Lică.
„Îi ajutăm pe copii încă de la grădiniță să transfere teoria în experiențe de viață”
Potrivit acesteia, sistemul de educație trebuie să țină cont de trăsăturile specifice ale fiecărui copil. „În Step by Step facem toate lucrurile astea. Tot ce facem este să îi ajutăm pe copii încă de la grădiniță să transfere teoria în experiențe de viață, iar acest lucru se continuă apoi la primar. Îi ajutăm să lucreze împreună, să fie independenți, să înțeleagă legătura cauză-efect. Avem în acest sistem instrumente de evaluare și autoevaluare a calității care îi pun pe profesori în situația să reflecteze asupra a ceea ce fac, asupra rezultatelor și să vadă cum intervin asupra strategiilor didactice, ca să ajute fiecare copil să își atingă potențialul propriu. Pare mult, dar se poate. Sistemul de evaluare a învățării copiilor este bazat pe o evaluare continuă, descriptivă. Spui că ai „bine” la citire? La ce mă ajută? Eu nu știu ce înseamnă. Trebuie să vezi unde sunt punctele tari, unde sunt vulnerabilitățile, unde trebuie să intervin și cum trebuie să intervin.Că poate sunt niște lucruri în binele ăla pe care el le stăpânește și pe care pot să construiesc”, spune Carmen Lică.
Aceasta lucrează la un proiect prin care să folosească principiile Step by Step pentru a crește calitatea educației în școlile defavorizate, cu învățământ simultan. „Declinăm metodologia Step by Step pentru contextele astea, pentru a-i transforma pe profesori în facilitatori. Ce am învățat noi din PISA este că decalajul dintre urban și rural e foarte mare, iar copiii din școlile defavorizate au șanse și mai mici să obțină rezultate bune”, atrage atenția directoarea executivă a Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Dealtfel, ar putea sa le citească acasa daca le-ar trece prin minte asa ceva. Pana la trei ani educatia trebuie facuta acasa. Si chiar o fac părinții care sunt educați. Dacă există o bibliotecă în casă, iar copilul ii vede pe părinți citind, o va face si el, prin imitație.
Sper ca in urmatorii 25 de ani sa ajunga programele astea si acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, adică în mediile unde sărăcia și lipsa de civilizație reduc dramatic șansele copiilor la o educație de calitate.
Dacă tot a primit doamna o decorație pentru ce a făcut timp de 25 de ani pentru educatie, de ce avem rezultatele astea asa proaste?
La fiecare testare, examen se constata ca elevii din rural sunt mai slabi. Doar se constata.
Într-o scoala săracă nu poti face step by step din cel puțin două motive: nu exista spații si mobilier adecvate, nu prea sunt titulari. Suplinitorul face cursul, pleaca, iar anul următor nu mai are cine să predea după nouă metodă.
Cum ar fi un curs despre cresterea, ingrijirea si educarea copiilor, bunaoara...
De la clasa a 5-a in colo programa cel putin e OK, a fost ani de zile.
Dar într-o tara care nu asigură copiilor, bătrânilor cu pensii mizere, tinerilor care lucrează pe salariul minim.......
În țară noastră ne luptăm cu nevoile primare, wc în curte, căldură, mâncare ieftina și proastă și asta sa nu mai vorbim ca ajungem la spitalele morții....
Asta este țara, mândru ca sunt român.
Trist dar adevărat. Sute de mii de copii se culcă flămânzi și atunci despre ce vorbim?????