Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

România are nevoie ca de aer de un program „Înapoi la școală” pentru bătrâni

Te gândești cu groază că vei îmbătrâni în România.

Că vei trăi doar pentru cele câteva zile de Crăciun în care copiii ți se vor întoarce în țară. Că în rest vei orbecăi prin oraș între Casa de Pensii și Farmacia Inimii. Că vei sta noapte de noapte cu ochii în televizor așteptând un mincinos care să-ți promită că-ți va crește pensia. Că singura ta distracție va fi să te plimbi cu autobuzul gratuit până la capăt de linie.

I-ai văzut pe ecran pe bătrânii din țări mai norocoase cum coboară din vasul lor de croazieră la Constanța ca să dea o tură până la Cazinoul nostru jerpelit: călătoresc, petrec, au dinți. Mulți se apucă de cursuri care le țin mintea ocupată, sunt activi, fac sport sau o muncă ușoară, care le dă sentimentul că societatea are nevoie de ei.

Mai nou, țările nordice discută un proiect „Back to school”, prin care educația ar trebui să devină obligatorie pentru bătrâni. Da, obligatorie! Inițiatorul proiectului aflat în procedură de dezbatere publică este Poul Nielson, un fost comisar european social democrat, care susține că, doar în acest fel, societățile pot ține pasul cu provocările pieței muncii și cu progresul tehnologic. Și că dreptul la educația obligatorie este cea mai înaltă formă de îngrijire și de respect pe care statul o poate da bătrânilor săi.

Atenție! Nu mese de 1 mai, nu pungi cu zahăr și ulei, nu diplome de seniori fruntași. Educație!

Acum gândiți-vă ce-ar însemna ca dl. Nielson să vină cu o astfel de idee în România. Ar fi desființat imediat. I s-ar spune că a trimite niște pensionari la școală, după ce au muncit o viață întreagă, este o insultă.

La noi, aceasta ar fi o idee deranjantă și pentru stânga (care n-ar mai avea pe umerii cui să plângă), și pentru dreapta (care n-ar mai avea pe cine să dea vina), și pentru politicieni (care au nevoie de mase disciplinate de votanți, care să nu pună întrebări), și pentru televiziuni (care trag cu dinții de un public captiv în warcraftul pe care-l regizează seară de seară).

În România, școala nu este o bucurie, ci o pedeapsă cu care ne amenințăm copiii, iar învățarea nu este o sărbătoare a minții, ci o corvoadă. Mulți compatrioți își petrec anii de școală obligatorie fie încercând să memoreze mecanic niște lecții predate de dascăli fără chemare, fie căutând scurtături, căi de a păcăli sistemul sau un prost de la care să copieze. Atitudinea societății românești față de școală este, așadar, una rece, dacă nu ostilă. Dacă ar veni cu ideile sale în România, tare mi-e că dl. Nielson ar fi privit cu ură în primul rând de beneficiari, de cei cărora ar încerca să le ofere „suprema formă de îngrijire și respect”.

Consecințele felului în care trecem prin școală le știm: suntem cel mai slab educat popor din Uniunea Europeană, cu o rată a analfabetismului funcțional de 42 la sută. Potrivit statisticilor europene, am căzut sub bulgari (41 la sută), cu care împărțeam ultima poziție din acest nefericit clasament. Să fii analfabet funcțional înseamnă să cunoști semnele, să poți citi, dar să nu înțelegi ce citești, să nu fii în stare să faci conexiuni logice, să nu reușești să ajungi la miezul unei idei. Iar procentul de 42 la sută cred că este încă mult prea generos: deoarece una este să citești subtitrarea de la filme, un titlu de ziar sau un status de Facebook, alta e să citești Plumb de Bacovia, un text științific sau să interpretezi un grafic simplu. Ne place în această perioadă a anului să râdem în presă de perlele de la bacalaureat, dar câți adulți care ar citi Plumb chiar ar înțelege ce citesc? Nu ne-ar surprinde ca mulți telespectatori să creadă că este vorba despre pensii și despre ministrul Rovana Plumb.

Discuția despre educație în România se termină brusc după bac sau după terminarea facultății. Ruptura se produce în momentul absolvirii. Ideea de educație continuă nu există. Statul consideră că și-a făcut datoria și-și iese din rolul de educator imediat după ce a scăpat de încă o promoție: ce se întâmplă în următorii 50-60 de ani cu cetățenii lui nu-l mai interesează. Avem în acest dezinteres cauza principală a înapoierii, a mediocrității și a ratării societății românești în ansamblu. Rarele inițiative ale companiilor private de a le oferi angajaților cursuri de formare profesională sunt picături în ocean; iar de multe ori aceste cursuri nu sunt altceva decât sesiuni de dezvoltare personală ținute de diverși vorbitori motivaționali de calitate îndoielnică.

Cine chiar vrea să se instruiască după terminarea facultății trebuie să plătească. Mult. Orice curs (de limbi străine, de calculatoare etc.) costă de la câteva sute, la câteva mii de euro. Iar cursurile de formare profesională „gratuite”, din bani europeni, sunt de multe ori niște forme fără fond. Apoi, dacă ai și un job, trebuie să dai de un angajator cu adevărat deschis la minte care să te învoiască „să ajungi la curs”. Iar dacă ai și serviciu, și copii, și o casă te ținut, constați cu durere că ziua nu are decât 24 de ore și că visurile tale de împlinire intelectuală sunt curmate brusc de o țară care te vrea prost, cum zicea un refren din anii '90.

Din motivele enumerate mai sus, nu vom avea vreodată educație permanentă obligatorie în România. Pentru asta ar fi trebuit ca cei care au condus educația românească să fi construit până acum un univers al învățării corecte, în care indivizii să înțeleagă că doar cartea și munca susținută le pot deschide viitorul. Înțelegem acum cât de otrăvitoare este ceea ce ministrul Educației numește „cultura copiatului”, care i-a produs pe marii clasici ai imposturii; iar aceștia ne conduc societatea, devenind ei înșiși modele pentru o populație care nu mai știe să „citească” oamenii de lichele.

Putem însă deschide o discuție despre educația permanentă opțională? Cum, de la ce vârstă, cu ce bani? - acestea sunt detalii. (Nimic nu împiedică, de pildă, statul să stimuleze fiscal companiile private care investesc în educația angajaților).

Important e ce alegem ca țară: acceptăm situația în care majoritatea este masa de manevră a unei minorități cinice și corupte sau ne dorim o societate educată, în care analfabetismul funcțional să fie redus cel puțin la media europeană? Vrem să fim mâna de lucru brută și fără mari pretenții intelectuale a Europei sau vrem să facem saltul spre viitor, spre joburi bine plătite, prin inovație, creativitate, cercetare, tehnologie, educație permanentă? Vrem o sumă de adulți care se comportă ca o turmă manipulată sau o societate cu cetățeni care-și cunosc drepturile și locul în lume?

De aceea, bătrânii trebuie să aibă dreptul să se întoarcă la școală dacă vor. Vor constata astfel că geografia lumii în care trăiesc s-a schimbat și că ei înșiși pot contribui la schimbare, că istoria pe care au învățat-o la școală s-a schimbat și că istoria o pot face și ei, că universul tehnologic înseamnă mai mult decât o telecomandă.

În fine, o mențiune referitoare la vârstă: nu trebuie să fii pensionar ca să intri în programul „Înapoi la școală”, care ar trebui să fie un proiect al educației continue, pentru orice vârstă. Bătrân începi să fii în momentul în care nu mai gândești cu propriul cap. Unii constată la nici 40 de ani că au îmbătrânit. Că mintea altădată ageră, le este împâclită. Că încep să nu mai aibă rost, că ofertele de muncă pentru ei se împuținează pe zi ce trece, că nu mai sunt calificați pentru noua lume care se schimbă cu repeziciune. Că li s-au împuținat cuvintele și că ele coincid izbitor cu burtierele de la TV. Că vor îmbătrâni singuri și triști și săraci în spirit dacă nu-și pun mintea la lucru.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intelectualii și cei înțelepți știu să se cultive, la orice vârstă; posibilitățile în acest sens sunt foarte la îndemână. Ceilalți nu vor... ei sunt convinși că le-ar ști pe toate. Sau că ignoranța lor ar reprezenta, cumva, o virtute.
    • Like 0
  • Nu mizați foarte mult pe soluțiile soft ca si cale de ieșire a României din lungul drum al tranziției. Dacă ajungerea lui Ciolacu, după "tandre Veorica", la cârma celui mai rudimentar partid din actuala Romaniei, este un exemplu de direcția pe care doresc s-o impuna cei ce ne vor pe veci în genunchi, prin slugarnicia veșnică pe care o încurajează.
    A veni acum să recomanzi un "înapoi la scoala" dovedeste ca ei în batjocora o stare de lucruri atât de evidență (pe care o stigmatizeaza prin analfabetism), ori ca nu înțelegi în ce mare derută se gaseste societatea unei nații care nu a avut niciodată înclinații către munca, o nație a caror oameni mai puteau s-o salveze i-a zvârli ca pe niște gunoaie peste graniță, unde ori au ajuns celebrități, ori au murit în mizerie și anonimat.
    Poate ca repetarea la nesfârșit a istoriei este cauzată și de imposibilitatea actualelor vârfuri din toate domeniile, rămase încă în țară, de a înțelege sau de a accepta ca noi ne-am născut din lene și suntem "indemnati" sa ramanem acolo unde suntem, deoarece orice "desteptare" ar crea probleme comunitatii.
    C'est la vie, domnule Negrutiu și totodată și limita viziunii și capacității dvs de a percepe ceea ce trăiți și ceea ce se întâmplă în jurul dvs.
    A fost un mare cântăreț roman care cântă melodia "Hai acasă".
    V-o recomand.
    • Like 0
  • Un articol foarte bun. Insa sansele ca asa ceva sa se intample in Romania in viitorul apropiat sunt extrem de mici spre inexistente...
    • Like 1
  • Sunt total de acord cu articolul si ideea care razbate din el .
    • Like 1
  • Bun articol! Indraznesc sa vin cu cateva precizari: intr-o lume in miscare, te adaptezi ....cum, invatand ! Seniorii sunt in lumea civilizată foarte pretiosi , prin experientele acumulate si prin modul in care gestionează problemele. Toata lumea, peste tot s-a pus de acord asupra calitatii educatiei si asupra atitudinii generatiilor tinere in relatiile de munca si de asumare a responsabilitatilor. E nevoie de niste factori coagulanti care, pot indulci lucrurile. Sunt multe de spus dar, trebuie luat punctual la nivel de educatie in tara. Nu te opreste nimeni sa inveti, tu senior ! Nu obligativitate, ar fi hilar aici! Am 60 de ani, lucrez , invat in continuare , am facut asta din mers , cand am simtit ca in anumite zone se schimba lucrurile si trebuie sa ma adaptez , ca un fapt firesc. Ca mine sunt multi , acum depinde de fundatia pe care o are fiecare. Daca te simti mental batran, o sa fi batran si la 30 de ani . De invatat, trebuie sa inveti toata viata !
    • Like 1
  • Voi astia care vreti sa-i aruncati pe batrani la groapa de gunoi v-ati gandit ca aratandu-i unui om in varsta care de exemplu a fost un meserias la vremea lui, ce noutati au aparut in meseria lui il veti umple de amaraciune sau ii veti umple inima de bucurie vazand ca indeletnicirea lui nu piere? Egoistilor.
    • Like 1
  • Minunat articol si mai ales adevarat.
    • Like 0
  • " Ar trebui să vorbim cu speranțele oamenilor și nu cu prejudecățile lor " nu cunosc autorul însă România mai are urgentă nevoie în instituții de oameni ca Poul Nielson, toate speranțele stau acum într-un singur loc...USRPLUS!
    • Like 2
  • Mi-ar placea...As vrea sa ma informez despre civilizatia viitorului,despre cum vor trai nepotii mei si copiii lor...As face voluntariat pentru varstnici care se deplaseaza greu si vor sa socializeza.
    • Like 3
  • Scrise din inima pt inima ,multumim
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult