Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Stațiunea din Bulgaria unde peste 50 la sută dintre turiști sunt români: „Fiecare cameră dispune de două șezlonguri și o umbrelă gratis pe plajă, în timp ce la Mamaia te costă mai mult plaja decât hotelul”

turism - Albena

Foto: Getty Images

18.01.1968. Bulgaria. Ceremonie festivă, în care Todor Jivkov însuși și alți sus-puși ai Partidului Socialist Bulgar făceau prima săpătură pe șantierul în care urma să se scrie una din cele mai vestite povești de la malul bulgăresc al Mării Negre.

Așa începeau lucrările la primul complex turistic din Bulgaria, a cărui concepție era să fie o construcție unitară, în care hotelurile, magazinele și restaurantele să reprezinte compoziții arhitecturale originale, cu siluete care să urmeze conturul dealurilor din spatele lor.

Hotelurile urmau să aibă spații foarte mari la parter, iar pe verticală era prevăzută o construcție-cadru în trepte, în formă de os de pește. Echipa de arhitecți prevăzuse o dispunere grațioasă, în diagonală, astfel încât toate etajele și camerele să aibă vedere la mare.

Foto: arhiva de stat a Bulgariei / bgtourism.bg

Ideea era ca aici să răsară cel mai modern complex turistic al Bulgariei, o continuare firească a celeilalte povești cu aromă de regalitate de România, numită Balcic. Așa i-au și spus inițial „Balcic Sud”.

Foto: arhiva de stat a Bulgariei / bgtourism.bg

Apoi a devenit Albena. Se inaugura oficial pe data de 24 august 1969, cu 9 hoteluri, 4 restaurante, 2 baruri și infrastructura aferentă. Primul care intra în apele mării era un electrician din Cehia.

Dar Partidul își dorea slavă și oaspeți de seamă din toată lumea. Și așa a fost.

Primul care sosea în stațiune era chiar Fidel Castro, în 1972. Au urmat Kim Ir-Sen, Romesh Chandra din India, cosmonautul rus Nikolai Rukavishnikov și colegul său bulgar Georgi Ivanov, regizorul rus Nikita Mikhalkov și o pleaidă întreagă de lideri și activiști ai fostului bloc comunist.

Toți acești oaspeți de seamă erau primiți în special în hotelul-simbol al stațiunii, care-și deschidea porțile în 1983. Cu 18 etaje, restaurant panoramic, cafe-bar la etajul 17, hotel Dobrudja astăzi își așteaptă momentul de renovare completă.

Foto: bgtourism.bg

Pentru că acesta este modelul după care funcționează stațiunea Albena – totul se renovează, nimic nu se distruge, nimic nu se adaugă. Turismul practicat acolo este unul sustenabil. Spațiile verzi de odinioară ale rezervației naturale Baltata sunt intacte.

Despre cum reușește Albena, la 33 de ani după schimbarea de regim, să-și păstreze farmecul acelor timpuri, dar să se transforme într-o destinație modernă, de all-inclusive, cu diferite facilități potrivite oricărui tip de turist și să ofere multiple oportunități de recreere, sport și divertisment, am discutat cu d-l Dima Pusnava, director Romanian Market al stațiunii, român de origine.

Pasionat de turism, pe care-l practică de 47 de ani, cu experiență solidă de lucru pentru companii germane, din 2018 a acceptat să lucreze pentru stațiunea Albena și să dezvolte piața din România. Pentru că turiștii români o iubesc și o preferă ca destinație de vacanță.

Pentru că spune chiar el, pentru Republica.ro: „Bulgarii sunt cu decenii în fața noastră și dacă nu facem ceva acum, n-o să reușim niciodată să ajungem unde sunt ei acum.”

D-le Pusnava, vă invit să începem cu… începuturile. Când s-a născut Albena?

Anul acesta, pe 24 august, Albena împlinește 53 de ani de la înființare. O vârstă frumoasă pentru o fată ca ea. Pentru că știți că poartă numele unei fete–personaj din literatura bulgară?

În 1927, scriitorul bulgar bulgar Yordan Yovkov scria o povestire a cărei eroină era o tânără, cea mai frumoasă din sat, pe care o chema Albena. De-aici s-au inspirat conducătorii acelor vremuri și au dat numele de Albena stațiunii. Un nume, de altfel, extrem de popular în Bulgaria. Mii de fete îl poartă.

La început, în 1969, când s-au deschis primele hoteluri, toate aveau nume de fete: Ghergana, Mura, Nona, Slavuna. Elitsa. Azi lucrurile s-au mai schimbat. Avem și Flamingo și Maritime Paradise Club.

În prezent se construiesc hoteluri noi în Albena?

În Albena nu se construiește nimic, nimic. Nicio vilă, nici nimic privat. În această stațiune sunt doar hotelurile și restaurantele de când s-a înființat stațiunea, iar în fiecare an sau la doi ani, câte un hotel se renovează și reconfigurează la 4 sau 5 stele.

În curând, pe 16 iunie, spre exemplu, deschidem Hotelul Amelia… Iarăși un nume de fată inspirat de Amelia Earhart. Este prima femeie-pilot care a traversat Atlanticul. Acesta este primul hotel tematic al stațiunii, are 5 stele și va funcționa în regim ultra all inclusive premium.

Tot în renovare capitală va intra și Dobrudja, hotelul-simbol al stațiunii, care are 17 etaje cu o vedere panoramică superbă la ultimul etaj, unde există restaurantul Blue Ciel.

Care este motivul pentru care nu se construiește nimic nou?

Pentru că se dorește un nivel cât mai mic de poluare. Stațiunea Albena se află în imediata vecinătate a rezervației naturale Baltata, zonă protejată, în care trăiesc peste 200 de specii de păsări și există o floră și faună superbe.

În Albena măsurăm puritatea aerului în fiecare zi.

Acesta este și motivul pentru care am introdus parcare plătită de la ieftin la scump, 5 leva/ zi (2,5 euro) în zona de parking cu pază sau 20 de leva (10 euro) pe zi în parcarea hotelului. Ne dorim să descurajăm intrarea mașinilor în zona de hoteluri. Și vrem să vă asigurăm că nu dispare nicio mașină.

Dincolo de plajă și hoteluri, ce înseamnă Albena?

Albena este o companie care gestionează alte 18 întreprinderi. Sunt 40 de hoteluri, din care 33 chiar în Albena, complexul White Lagoon între Kavarna și Balcic, un hotel în Primorsko, la 53 de km de Burgas și încă 6 unități de cazare aproape de granița cu Turcia, ceea ce înseamnă 16 000 de locuri de cazare.

Peste 50% din tot ce se consumă în aceste locuri provine din producție proprie: avem via noastră unde producem vinul care se consumă în hoteluri. Avem cea mai mare plantație de cireșe, de mere de prune, pere, struguri.

Deținem și terenuri agricole unde semănăm grâu, pe care îl ducem la măcinat, iar făina o prelucrăm la o fabrică de pâine mare din orașul Dobrici, unde producem toată pâinea de care avem nevoie.

Avem serele noastre, de aceea toate legumele sunt proaspete.

Deținem, de asemenea, și fermă cu 400 de capete de vaci Black Angus.

Cât despre deșeuri, avem o instalație de biogaz unde tot ce se aruncă de la all inclusive se transformă în energie electrică. Cuplăm această energie la sistemul bulgar de energie și primim, înapoi, de la sistemul bulgar, energie mult mai ieftină. Este incredibil, dar adevărat.

Dar plaja?

Plaja este toată a companiei Albena. Două șezlonguri și o umbrelă pe plajă sunt asigurate fiecărei camere, astfel încât să nu fie penurie de locuri de stat pe plajă.

Fiecare hotel are plaja lui, separată, iar noi asigurăm atâtea șezlonguri și umbrele pentru ca toți turiștii să se simtă bine. Dar nu poți merge la plaja unui hotel la altul. Brățările de all-inclusive fac diferența și se știe fiecare turist unde poate sta pe plajă.

Și pentru că dintotdeauna s-a pus problema primelor rânduri de șezlonguri, pe care unii le ocupau la 5 dimineața și veneau la plajă după 11, de anul acesta am introdus taxă pentru primele două rânduri de șezlonguri. Nu este o taxă mare, dar trebuie plătită dacă vrei pe plajă foarte aproape de mare. De la rândul al treilea încolo, toată lumea poate să vină și să stea când vrea. Nu ne mai certăm cu nimeni.

Despre plaja din Albena vă mai spun și are o lungime de 6 km, 150 de metri lățime, apă curată și limpede a cărei calitate se verifică constant, servicii de calitate, măsuri de securitate, iar recompensa pentru toate acestea este distincția Blue Flag pe care, de aproape 20 de ani, o obținem în fiecare an.

Cum vă pregătiți pentru noul sezon?

Sezonul în Albena a început încă de Paște, când 2500 de români au ales să petreacă această sărbătoare la malul mării în stațiunea noastră.

De 1 Mai, în Albena s-a desfășurat cel mai mare festival de salsa din Europa. Au fost patru zile în care s-a dansat încontinuu Salsa. Peste 1000 de români au fost prezenți și s-au distrat alături de turiși și dansatori din alte țări.

Și pentru că a mers atât de bine, din 7 iulie, până pe 11 iulie, în Albena se va desfășura Latin Beach Boomcare, care va aduce muzica latino, Dj și dansatori din Republica Dominicană și din alte țări. Ei vor dansa încontinuu, iar toți turiștii pot participa la aceste petreceri.

Iar pentru ziua stațiunii, pe 24 august, avem o surpriză imensă pentru turiștii din România, însă nu dezvăluim încă nimic. Va fi magnific, vor veni și multe televiziuni din România care vor filma și transmite în direct.

Demontează aceste petreceri mitul că Albena este o stațiune, în special pentru familii și seniori?

Nu. Noi ne mândrim că Albena este percepută așa, însă mai avem un scop: vrem să dăm și tinerilor șansa să se apropie de acest loc și de aceea organizăm astfel de spectacole și petreceri pentru tineret.

În timpul sezonului estival, câți turiști români sunt în Albena?

Peste 50% din totalul turiștilor sunt români. Ei vin pentru calitatea serviciilor, facilitățile foarte bune de cazare și de relaxare la malul mării sau în piscine, restaurante, baruri.

Pe lângă programele de animație și distracție, Albena este locul extraordinar pentru activități sportive: 22 de terenuri de tenis, 7 terenuri de fotbal în mărime naturală și alte câteva, format mini-fotbal, terenuri de baschet și facilități pentru tenis de masă. În stațiune se organizează în permanență turnee și competiții sportive. Albena chiar este stațiunea Sportului European. Pentru multe din aceste sporturi, există academii unde copiii pot lua lecții la anumite sporturi.

A… și am omis să amintesc de volei pe plajă… avem multe terenuri și sute de jucători din toate țările care vin în cantonamente și joacă încontinuu.

Asta înseamnă că România este o piață foarte bună pentru Albena!

Piața română merge foarte bine pentru Albena, da. În primul rând, pentru că multor români din zona București sau din sudul țării le este mai aproape să vină la Albena, decât la Mamaia.

În al doilea rând, în Albena se practică un altfel de management, unitar pentru toată stațiunea. Toată plaja, așa cum am spus, este a noastră, noi o administrăm. Fiecare cameră dispune de două șezlonguri și o umbrelă gratis pe plajă, în timp ce la Mamaia te costă mai mult plaja decât hotelul.

Prețurile în România sunt exagerat de mari, iar condițiile nu s-au îmbunătățit aproape deloc pe litoralul românesc.

Atrage încă Albena și mulți turiști germani, nordici, așa cum o făcea demult?

Da, avem deja chiar foarte mulți turiști germani acum în Albena. Și eu sunt foarte bucuros că vin, pentru că ei ne salvează în capetele de sezon mai, iunie și septembrie până în 15 octombrie. La ora actuală e foarte greu să aduci turiști din vest, chiar și în Bulgaria, unde calitatea serviciului este extraordinară, spre deosebire de România.

Cât despre turiștii nordici, noi, compania Albena, am construit pentru piața scandinavă, un resort care se numește White Lagoon, de cinci stele, cum nu găsești nicăieri în Europa: cazare de lux, 18 piscine, dintre care 8 tip infinity, un restaurant care în fiecare seară are altă tematică.

Din cauza pandemiei, scandinavii n-au venit, însă complexul a fost ocupat de turiști români care s-au cazat și au peterecut vacanța la White Lagoon în proporție de 95%. În 2020, profitul generat de turiștii români a fost de o jumătate de milion de euro, Iar în 2021 de peste un un milion de euro.

Problema este că anul acesta revin turiștii scandinavi și nu sunt locuri suficiente pentru turiștii din România.

Un mesaj pentru turiștii fideli ai stațiunii Albena?

Reveniți în Albena și sigur nu veți regreta. Ne dăm silința să fim din ce în ce mai buni și să nu vă pară rău că an de an petreceți vacanța în Albena. Știu că sunteți mulți și vă așteptăm din nou la noi.

Dar pentru turișții care încă nu au vizitat Albena?

Același mesaj. Veniți și nu veți regreta!

Aveți la dispoziție o diversitate atât de mare de servicii și facilități, că nu vă veți plictisi!

În România nu există un complex ca Albena și nici nu va exista. Aici există un management unic pentru cele 40 de hoteluri, nu o grămadă de hotelieri care nu se ajută între ei, ca să aibă mai mulți turiști decât celălalt.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am fost de mai multe ori, dupa 1990, in statiunea bulgara ALBENA situata pe litoralul Marii Negre. Ca turist/ client dar si ca auditor al calitatii, pot afirma lucid si obiectiv ""calitatea prestatiilor turistice in Albena este net superioara celei oferite de statiunile noastre, inclusiv Mamaia", intrucat:
    1.Privatizarea hotelurilor si restaurantelor din Albena nu a avut in vedere, ca la noi, satisfacerea intereselor unor oportunisti/ vremelnici intreprinzatori privati de-a deveni PE NIMICA TOATA proprietari de hotel (chiar daca restaurantul acestuia apartine altui proprietar !!!), in incapacitate de-a investi in renovari si modernizari, doar cu scopul de-a exploata baza materiala ex-socialista si a castiga ""ceva"" cat mai mult si mai rapid."Sa ne amintim cum s-a ales praful la noi de perlele hoteliere AMFITEATRU, BELVEDERE, PANORAMIC din statiunea Olimp.... Decidentii bulgari au avut in vedere interesul public/ national de-a mentine structura unitara si functionalitatea statiunii in ansamblul ei, optand pentru strategia manageriala WIN-WIN (nu cea cu LOOSERi specifica unor romani), adoptand si extinzand STANDARDE unitare la nivelul statiunii (nu ca in Romania unde fiecare intreprinzator se poate organiza si functiona doar respectand drepturile si libertatile oferite de legislatie, chiar daca aceasta nu se refera - ca la noi - si la cerintele, nevoile si asteptarile turistilor/ clientilor.
    2.Conform acestei viziuni manageriale benefice tuturor celor implicati, statiunea a fost concesionata inca din anii 1990 unui tur-operator german care a introdus in toate hotelurile si restaurantele dar si pe ansamblul statiunii STANDARDELE DE PROCES/ PRODUS/ SERVICII a caror existenta este la noi fie ignorata, fie imposibila... Certificarea calitatii hotelurilor, restaurantelor, produselor, serviciilor este inca o practica rarissima in Romania... Astfel, statiunea a fost multi ani accesibila doar turistilor straini, localnicii fiind acceptati doar ca personal angajat sau in curs de formare in profesiile industriei turistice....Veniturile substantiale astfel obtinute au generat resursele necesare imbunatatirii continue a CALITATII SERVICIILOR prestate turistilor, ...Dupa 20 de ani fiind acceptati si clientii locali..
    3.Au devenit posibile astfel introducerea incalzirii centrale in hoteluri si restaurante (astfel incat acestea sa poate fi utilizate tot anul), instalarea pe plaja la distante medii a bateriilor de dus/ WC/ vestiare, alocarea gratuita a sezlongurilor si saltelelor de catre hotelieri (evitandu-se mizeria din Romania), iluminarea si supravegherea continua video a tuturor spatiilor publice...La ultima vizita am remarcat cu placere prezenta pe plaja a unor biblioteci volante care ofera gratuit turistilor carti in mai multe limbi... Cine doreste poate sa nu restituie cartea primita daca aduce alta in loc...
    Ar mai fi multe de spus si scris privind cauzele succesului bulgaresc si ale insuccesului romanesc pe acelasi litoral al Marii Negre cu aceleasi 4 -5 luni de sezon cald anual.... MENTALITATEA, INTERESELE SI CULTURA MANAGERIALA deci REZULTATELE SUNT INCA MULT DIFERITE - desi ambele tari vecine si prietene au fost candva la fel de "socialiste"... Ultima fraza a textului articolului este elocventa...
    • Like 0
  • Nume check icon
    Nu am fost deloc in Bulgaria la mare, prin urmare nu pot sa ma pronunt decat despre ce am citit in articol. Daca asa este, atunci toata stima si felicitari. Ce mi-a placut cel mai mult este aceasta abordare unitara, care cred ca functioneaza pentru ca toata statiunea are un singur proprietar sau grup de firme, banuiesc, altfel imi este foarte greu sa cred ca chiar toata lumea poate sa fie "trasa in banda". Deasemenea 50% din produse obtinute local si cu activitati de productie care fac parte din complex este iarasi extraordinar.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult