Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Testul pe care doar unul din 5 români îl trece: rezultatele arată că suntem ultimii din Europa la alfabetizare financiară

Oameni pe stradă

Foto: Inquam Photos

Dacă este să vorbim despre educație, la modul general, România stă foarte prost, atât din perspectiva investițiilor, cât și a rezultatelor obținute de învățământul românesc.

În fiecare an din ultimul deceniu, România a investit în educație maximum 4% din PIB, fiind constant pe ultimul loc din acest punct de vedere prin comparație cu alte țări din UE, unde procentul din PIB alocat pentru investiții a fluctuat între 6%-8% în această perioadă. Din păcate, să alocăm pentru educație un procent de 7%-8% din PIB rămâne un vis pentru România, deoarece aceasta ar însemna un sfert din toate veniturile statului, care astăzi se duc în proporție de 90% către pensii și salarii. De aceea, reducerea economiei subterane și reducerea corupției sunt obiective esențiale pentru eliberarea de resurse financiare suplimentare care să fie orientate către educație.

Atât s-a putut, atât s-a dorit ... cert este că viitorul este sumbru cu o educație precară. Țări relativ similare cu România investesc semnificativ mai mult în educație, precum Ungaria (4,1%), Cehia (4,2%), Bulgaria (4,2%) sau Polonia (5%). Diferența față de țările nordice este ca de la cer la pământ, acestea investind în educație de 2, poate chiar 3 ori mai mult față de România. 

Culegem ceea ce semănăm. De aceea, nu este de mirare că România este codașa Europei la rezultatele din educație. Avem cele mai bune vârfuri, cu performanțe excepționale la olimpiadele internaționale, dar baza, marea masă, este foarte slabă.

Astfel, 16 din 100 de elevi în țara noastră părăsesc timpuriu învățământul și nu termină primele opt clase, cel mai ridicat procent din UE și cu 60% peste media din Europa.

De asemenea, România ocupă primul loc în clasamentul european al analfabetismului funcțional, cu 40% dintre tinerii ce termină liceul care nu înțeleg un text simplu pe care îl citesc la prima vedere, sau nu pot face deducții logice elementare. Procentul este mult superior față de media europeană de doar 9%.

Educația este temelia pe care o societate se construiește și crește. De aceea, asigurarea unui sistem de învățământ performant, adaptat la necesitățile actuale ale societății, ar trebui să reprezinte o prioritate pentru orice guvern. Totuși, un sistem de educație performant nu va rezolva implicit și provocarea educației financiare.

Problema cu școala este că adesea devii ceea ce studiezi. Dacă studiezi dreptul, devii avocat, sau dacă înveți medicina devii doctor. Ceea ce este normal, atunci când privim din perspectiva profesiei sau a meseriei. Greșeala apare în momentul în care deveniți ceea ce învățați în școală, uitând să vă ocupați de educația financiară responsabilă pentru înțelepciunea și corectitudinea deciziilor în viață.

Mai exact, cum te pregătești pentru o viață prosperă? Poți să fii un doctor foarte bun, dar care nu are un echilibru financiar din cauza îndatorării excesive pentru o casă supraevaluată. Sau un inginer excepțional care câștigă foarte bine, dar care nu economisește și nu investește suficient, din cauza cheltuielilor supradimensionate. 

Educația financiară NU este despre bani, este despre viață, obiceiuri, decizii și viziune pe termen lung. Conform unei definiții elaborate de PISA (Programul Internațional de Evaluare a Elevilor), alfabetizarea financiară reprezintă cunoașterea și înțelegerea practică a noțiunilor financiare necesare pentru creșterea prosperității indivizilor și a societății. Aceasta se poate face prin dobândirea de cunoștințe și abilitați practice pentru a lua decizii financiare înțelepte în viață.

Cel mai cunoscut studiu de evaluare a gradului alfabetizării financiare la nivel global a fost publicat în 2014 de agenția de rating Standard & Poors, care a chestionat peste 150.000 de oameni din 140 de țări pentru evaluarea cunoștințelor despre 4 noțiuni esențiale în finanțe: diversificarea riscului, inflație, dobânda compusă și abilitați matematice de bază.

Din păcate, suntem singura țară din Uniunea Europeană unde mai puțin de un sfert din populație este alfabetizată financiar. Mai exact, doar unul din 5 români intervievați a trecut testul cu succes, în condițiile în care media din Uniunea Europeană este de 52%, iar majoritatea țărilor nordice depășesc 65%. Aceasta este realitatea cruntă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Guguman mincinos: de unde naiba ai scos asta cu 90% din veniturile statului merg la salarii și pensii? Un mincinos jegos pus pe învrăjbit oamenii unii împotriva altora. Rușine Republica pentru publicarea acestor aberații!
    • Like 0
  • Interesant articolul ,dar era si mai bine daca autorul oferea , cifre , procente despre nr scolilor ,nr bisericilor , sau nr spitalelor din Romania .
    --Da suntem pe primul loc in Lume la nr bisericilor construite fara numar ,in orice , satuc amarat unde mai sunt cativa locuitori si copii care fac naveta la scolile din localitatile invecinate, . Apoi despre nr spitalelor nu mai are sens , sa discutam , Motivarea lipsei scolilor si a spitalelor , ar fi ca, a scazut nr populatiei ! Da ,cam asa este , dar in acest caz , pentru cine s-au facut biserici fara numar , daca populatia a scazut ??? Intreb pentru un prieten ?
    • Like 2
    • @ Dan Capitan
      Știați ca in România nu avem o lege care sa prevadă in mod clar numărul de paturi de spital, de profesori, de polițiști, de pompieri etc pe cap de locuitori? Religia face bine, chiar hipócrita fiind. Dar lipsa educației financiare, electorale si lipsa moralei (moștenire comunista) aduce dezastrul. Să auzim numai de bine
      • Like 0
    • @ George Bucsan
      Religia face bine ,chiar hipocrita fiind ???
      --- Credinta in Domnul Isus , este ceva sfant ,iar ce fac popicii , ca aduna banii prin bisericile multe care s-au construit ,, NU mai este , religie , ci smecherie .
      Nu este Lege care sa , reglementeze nr spitalelor, scolilor,, bisericilor etc, Dar este legea bunului simt si mai ales al Cererii si a ofertei ! De ce ,daca la lo margine de oras ,s-au facut cateva blocuri , imediat apare si popa la usa ,crestinului sarman ,sa cerseasca bani ptr biserica ,iar el da cat poate ,Dar isi duce copilul la scoala -gradinita in capatul celalalt de oras !! Oare este normal ,,Cred ca Primarul este cel mai vinovat ,ca autorizeaza asa ceva ,
      ---Orasul Piatra-Neamt , detine recordul de prostie umana ,ptr nr de biserici construite iar la patru-voda este ,,cuibul de cuci ,,,
      --Aceste aspecte sunt in multe localitati din Moldova ,
      • Like 0
    • @ George Bucsan
      Unde există în lume o astfel de lege? Un singur exemplu cu link-îl respectiv. Altfel ești un guguman mincinos care vorbește să Secărele în treabă!
      • Like 0
    • @ Florin Oprea
      Eu nu trebuie sa dovedesc nimic, dta trebuie sa-mi arati legea despre care vorbesc. Dar ca sa intelegi ca vorbestia iurea, in Regatul Spaniei fiecare regiune autonoma (comunitate) isi stabileste un numar minim de paturi de spital sau politisti locali, raportate la populatie.
      Kokalarii , ei nu stie, da jigneste. Ca de aia este kokalarii...
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult