Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Felul în care funcționează sistemul de educație duce la nevoia de meditații. Cum ajung copiii să aibă goluri structurale în gândire

Bacalaureat - rezultate - Foto Inquam Photos / Bogdan Dănescu)

Foto: Inquam Photos

S-au meditat individual copiii cu note peste 9.00 la examinarea națională de final de clasa a VIII-a?

În primul rând, acesta nu este un examen. Este un concurs.

Cine nu are nevoie de meditații pentru această competiție de ocupare a locurilor unui liceu în care aspiră să se strângă familii omogene ca profil economic și intelectual: un procent infim de copii care au avut un traseu școlar ideal: o grădiniță excepțională, o învățătoare care a format competențe la pas, în adâncime, și profesori la gimnaziu care s-au dat peste cap să facă ore suplimentare, cu mult lucru individual, sub supraveghere, cu tratare diferențiată, cu feedback imediat pentru fiecare nouă deprindere. Plus un intelect personal receptiv, peste medie.

Majoritatea copiilor români inteligenți nu au avut acest traseu. Ba, dimpotrivă, vor fi ”achiziționat” în 8-12 ani de școală și grădiniță multe goluri - nu numai în materie, ci și în ritmul de lucru, în claritatea raționamentelor, în abilitatea de a se uita la propria gândire și de a reinterveni pe ce au lucrat, în atenție, în memoria de lucru, în exprimarea raționamentelor în scris etc.

De ce aceste goluri? Pentru că nu toți profesorii știu pedagogia și metodica predării materiei lor. Profesorii își știu, în general, manualele, dar nu neapărat și cum anume poate fiecare copil să ajungă de la 7.00 la 9.00. Majoritatea presupun că este vorba de lucrat în plus. Când, de fapt, copiii au nevoie de recuperat structuri de raționamente și calități ale gândirii neformate în etapele specifice de oportunitate ale unei vârste sau ale alteia. Fiecare profesor are de lucrat cu efectul de bulgăre lăsat de profesorii de dinaintea lui.

Lucratul în plus nu e soluția, ci lucrul personalizat, cu gândirea fiecărui copil și cu un plan de recuperare a golurilor specifice fiecăruia. Acest lucru se întâmplă cu un meditator bun - acolo unde, aparent, copilul se duce ca să lucreze mai mult.

Prezența acestor goluri se vede pe la finalul clasei a VI-a foarte puternic. Un profesionist le vede încă de la finalul clasei a IV-a, când copiii au acumulat deja efectele unui sistem de educație prost și când, oricum, natura umană o ia natural, discret, către ramuri distincte ale mai multor tipuri de drum intelectual - arătând predispoziții fie către învățare teoretică înaltă, fie către gândirea de tip artistică, vocațională, antreprenorială etc. (de asta, în Germania, școlile îi despart încă din prima clasă de gimnaziu pe acest criteriu.)

Aceste lipsuri în dezvoltarea gândirii - adică fie în exprimarea scrisă, fie în logica matematică, în atenție, în raționamente generale, este suplinită în România, începând cu clasa a VI-a și a VII-a, sau chiar mai devreme, de un sistem de meditații generalizat pentru familiile care nu au încotro decât să își impingă copiii pe calea concurențială a așa-zisului Examen Național.

Golurile structurale în gândire, neprinse la timp până în 12 ani, nu se mai acoperă la clasă, acolo unde materia merge înainte, cu noi solicitări, unele care pun iar presiune pe o minte deja dezorganizată.

Deci, majoritatea copiilor care au acumulat, până la 12 ani, tot felul de dificultăți structurale ale gândirii au nevoie de lucru diferențiat unu la unu. Meditații adică. Tot sistemul este creat întru nevoia apariției meditațiilor. Toată lumea câștigă din asta. Așa supraviețuim, din păcate. Iar Examenul Național este pedala apăsată brusc, care trebuie să te prindă suficient de nepregătit ca să alergi pe la profesori, după școală.

Repet. Sistemul nostru de educație are două mari neajunsuri:

- nu asigură o evoluție lină a inteligențelor medii de la 3 la 12 ani, ratând principii simple de dezvoltare intelectuală și emoțională a copilului prin modul în care este organizată materia și prin pregătirea deficitară a profesorilor;

- propune un concurs la 14 ani tuturor tipurilor de intelect, după un model de subiecte unic, nediferențiat, deși învățământul este obligatoriu până la 16 ani.

Efectul acestor disfuncționalități este o mișcare de supraviețuire a familiilor care sunt nevoite să pompeze în copil individual, pentru a ajunge pe treptele de sus ale scării concurențiale create de acest examen. 

Un examen pentru care nu este suficient să știi - ci mai ales să fii atent la tehnicalitățile legate de o cerință sau alta, precis introduse în baremul de notare, ca să facă diferențe de câte 10 sutimi între un liceu căutat sau altul mai puțin bine cotat. Se creează, astfel, isteria și presiunea pregătirilor suplimentare, ușor de preluat de familiile cu studii superioare și bani, care simt să își adune copiii laolaltă, supreviețuind împreună încă 4 ani, într-un ecosistem artificial controlat.

Am scris mult despre tipuri de copii și intelect în cartea mea, ”Cum își găsesc copiii motivația școlară”, cu descrierea a 9 posibile trasee școlare și cu multe atenționări legate de ce anume face diferența între o pregătire temeinică pe termen lung și un dresaj strict pentru concursurile naționale camuflate în examene. Am scris inclusiv despre cum împăcăm această tristă realitate, aici, în sistemul românesc, unde nu avem timp să așteptăm schimbarea, pentru că ne cresc repede copiii.

Cât despre experiența școlii pe care o conduc - este revelatoare și ea, pentru că o explic pe larg în carte - cu tot cu sinceritatea pregătirilor individuale și selectarea familiilor care investesc în educație conștient, nu doar clientelar. Chiar și așa, în medii ideale, pentru acest concurs de clasa a VIII-a, e nevoie de multă pregătire individuală, mai ales la copiii care vin la 12 ani cu mult de recuperat din spate. Și nu este o pregătire care dezvoltă neapărat gândire, ci, mai ales, șmecherie pentru bifarea grilei de notare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Din expozeul autoarei lipsește unul din factorii generatori ai meditațiilor și anume părinții elevului. Zicala ”așchia nu sare departe de trunchi” se acoperă prin perseverența părinților de a-și medita copilul, mai ales la profesorul de la clasă... Este formula consacrată de dezvoltare a corupției intelectuale, că doar nu i-o da notă mică după ce că-l meditează. ... e prea mult de analizat cauzal ca să poți explica într-un comentariu...
    • Like 2
    • @ Niculae Moromete
      Marina check icon
      Vă dau dreptate, experiența mea cu fiul meu a demonstrat ce spuneți. Gimnaziu, profesori de matematică, română, engleză ( adică vedetele zilelor noastre) în regulă; nu erau ei chiar geniali, dar își făceau treaba temeinic. A fost nevoie doar să-mi bat la cap copilul să lucreze ce îi cereau. Și periodic să mai ridic standardele pentru că nu era o clasă prea bună și nu se putea depăși nivelul mediu. Cu toate astea, începând din a 5-a majoritatea celor ai căror părinți aveau bani să plătească au mers la meditație la acei profesori. Fie pentru a lua note mai mari la clasă - și una dintre profesoare chiar făcea asta - fie din convingerea că în particular cu siguranță profesorii se vor transforma în semizei. Și nu s-au transformat, așa cum nici copiii nu au devenit genii. Dar au fost 4 ani de meditații.
      • Like 3
  • Sinistra impostoare antreprenor (jecmănitor...10000 de Euro/an educația fix zero a unui copil de școală primară?!?) educațional lovește din nou!...
    Introducerea fulminantă ne poate lămuri plenar cu cine avem de-a face și anume o învățătoare ineptă, mai mult, ANALFABETĂ funcțional!!!;
    "S-au meditat individual copiii cu note peste 9.00 la examinarea națională de final de clasa a VIII-a?

    În primul rând, acesta nu este un examen. Este un concurs.''

    NU, duamna impostoare pedagogică, copilul nu "s-au meditat"...singuri, iar examenul nu e concurs , că se numește EVALUARE!
    Vezi că te vor fugări părinții în curând cu furci și topoare...
    • Like 3
  • Francisc check icon
    Nevoia de meditații în „sistemul” nostru de învățamânt...

    Trăim cu toții într-o țară absolut democratică, dacă e să ne luăm după vorbele celor care ne conduc. O țară în care învățământul e obligatoriu și (spun unii!) gratuit...

    Păi hai să vedem care e treaba cu România asta educată vreme de trei decenii, din punctul de vedere al unui părinte care își stoarce și ultima fărâmă de energie muncind în mediul privat (ăla în care „patronii cei lacomi și hrăpăreți” nu-și permit să arunce în stânga și-n dreapta cu banii câștigați din „afacerea” lor).

    Îți trimiți copilul la școală crezând că niște dascăli se vor ocupa de instruirea lui, că de-aia plătești impozite la stat. În timpul cât muncești, profesorii plătiți de tine ar trebui să-și facă treaba pentru care sunt plătiți. Se întâmplă asta? Nici vorbă...

    După trei decenii de bâjbâială, în care toți păcălicii tranziției și-au tras spuza pe propria turtă, am ajuns să ne credem vinovați că nu suntem în stare să „asigurăm” niște „meditații” necesare.

    Dar las‘ că-i bine! Învățământul românesc e pe calea cea bună: prost să fii, noroc să ai, că locuri călduțe la stat găsești cu duiumul. Contează doar câte „pile” ai...




    • Like 0
  • Mihai D. check icon
    Spot on. Bravo !
    • Like 0
  • Nita check icon
    Din toate timpurile copiii au făcut meditații
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult