Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Trăim, fără să ne dăm deplin seama, într-o altă Românie, cu alți cetățeni, conectați la o altfel de lume: interviu Republica.ro cu doi dintre artizanii lumii globale, unite prin tehnologie

Provocat de avansul tehnologiei, sistemul de învățământ la nivel mondial este obligat să se schimbe, pentru a-i pregăti pe copiii de astăzi pentru meseriile de mâine. Accesul la internet, la device-uri mobile, a scos la iveală o vulnerabilitate pe care o au multe generații de utilizatori, care nu dețin ABC-ul pentru a ști cum să se comporte în lumea digitală. 

„Un lucru pe care l-am observat este că de îndată ce profesorii se acomodează cu tehnologia, se schimbă puțin și raportul dintre dascăl și cel din bancă: devin un fel de parteneri în acest proces”, spune Yvonne Thomas, Director, Global Programs, Microsoft Philanthropies.

„În urmă cu un deceniu, lideri din educație și guvernanți mergeau pe principiul: <hai să vedem cum reușim să punem pe masa fiecărui elev un computer sau o tabletă, sau cum facem să avem toate computerele conectate la internet>. Lucrurile au evoluat foarte mult. De la cum să facem infrastructura, la cum să ne concentrăm mai bine pe curriculă, la cum oferim un conținut bun elevilor. Progresăm de la a arăta celor din bănci cum funcționează tehnologia, la hai să îi încurajăm pe copii să creeze tehnologie”, povestește Leonardo Ortiz Villacorta, Global Director Field Empowerment Microsoft Philantropies.

Cât de pregătiți sunt profesorii să-i ajute pe elevi să capete abilități pentru meseriile viitorului? Cât timp petrec copiii unui director global din Microsoft cu smartphone-ul? Ce este computer science education? Cum pot fi ajutați utilizatorii să facă diferența între o informație falsă și una adevărată?

Iată câteva răspunsuri de la Yvonne Thomas, Director, Global Programs, Microsoft Philanthropies și Leonardo Ortiz Villacorta, Global Director Field Empowerment Microsoft Philantropies, într-un interviu pentru Republica.ro.

Cum ați descrie evoluțiile din sistemul de învățământ românesc din perspectiva trecerii de la memorare la gândire critică și creativitate?

Yvonne Thomas

Din ce am văzut și auzit în ultimele zile petrecute în România, se fac progrese semnificative. Iar mediul acesta este deschis către ceea ce noi încurajăm ca viziune. Computer science education nu e despre tehnologie, așa cum am fi tentați să credem, ci e despre dezvoltarea procesului de gândire. 

Cu cât găsim mai mulți parteneri care să înțeleagă importanța acestui concept, cu atât mai bine este pentru întreaga societate. Ajutăm, în acest fel, la construcția unei economii pe care și-o doresc toți. Și ne asigurăm că în primul rând copiii vor fi pregătiți pentru meseriile deceniilor următoare. Dacă vor avea gândire critică și vor înțelege cum funcționează tehnologia, atunci vor fi capabili să creeze viitorul României.

Sunt profesorii pregătiți pentru aceste schimbări?

Yvonne Thomas

Munca noastră se întinde în 60 de state peste tot în lume, pe toate continentele. Peste tot sunt provocări. Computer science education este un concept relativ nou peste tot. Da, stă în puterea profesorului de a se adapta și de a învăța să predea după acest model nou. De asemenea, e important ca școlile să-și adapteze curricula la această tehnică. Deci provocări sunt practic peste tot. Am văzut săli de clasă, inclusiv în România, unde copii de gimnaziu sunt învățați în acest domeniu, al informaticii, cu scopul de a le dezvolta gândirea critică. Am văzut profesori care se adaptează. E foarte important ca oamenii de la catedră să fie „echipați” cu calificările necesare pentru a preda în acest fel.


Copiii mei sunt mici, unul are 8 ani, celălalt 11. Nu au telefoane mobile. Poate sunt eu mai strictă. Nu petrec mult timp având acces la tehnologie, în fața ecranului, ci jucând Minecraft. 

Yvonne Thomas, Director, Global Programs, Microsoft Philanthropies

Aceasta este marea schimbare? Cum va arăta școala în viitor?

Yvonne Thomas

Nu cred că poate spune cineva cu exactitate cum va arăta școala în viitor. Dar cred că lumea se schimbă cu viteză și că noi trebuie să acordăm atenție factorilor care au impact asupra economiei. Iar în consecință, să facem tot posibilul să ne construim sistemul de educație ca să facă față tuturor schimbărilor. Trebuie să ținem cont de nevoile elevilor și studenților, de nevoile angajatorilor, dar și de nevoile culturale și de tradiție ale unei țări, de specificul ei de dezvoltare.

Leonardo Ortiz Villacorta

Aș spune că e un consens la nivel mondial. Toți suntem de acord că sistemul educațional are nevoie de schimbare, peste tot în lume. Și cu toate acestea, formal cel puțin, cam toți urmăm modelul de învățământ creat acum 200 de ani. 

S-au făcut studii. Să transformi sistemul de învățământ este foarte dificil, pentru că ia mult timp, consumă investiții, bani și în primul rând e nevoie de voință. Pe de altă parte, cred că tehnologia ajută grupurile mici și anumiți profesori și elevi sau studenți să înceapă schimbarea. Să înlocuiască modelul clasic de citire, memorare, redare cu dezbaterea, analiza și practica.

Yvonne Thomas

În plus, tehnologia ajută la realizarea unor metode personalizate de predare și învățare. De asemenea, tehnologia te poate ajuta să înțelegi mai bine la ce nivel este studentul din fața ta și să-ți propui un nivel la care vrei să ajungi cu el într-o perioadă de timp determinată. Un lucru pe care l-am observat este că de îndată ce profesorii se acomodează cu tehnologia, se schimbă puțin și raportul dintre dascăl și cel din bancă: devin un fel de parteneri în acest proces.

Computer science education ne poate ajuta să facem diferența între o informație falsă și una adevărată?

Yvonne Thomas

Am fost astăzi la RoboHub în România. Ne-au arătat un proiect la care lucrau cu elevii, în care aceștia învățau cum funcționează AI (inteligența artificială). Iar unul dintre exemple era acela legat despre modul în care pot fi generate și propagate informațiile false. Vă dați seama cât de avantajat este un om care cunoaște procesul din spatele unei informații false? Poate să-și ridice alte întrebări, să judece mai atent, să fie mai vigilent, să verifice sursa mai bine.

Leonardo Ortiz Villacorta

Frumusețea acestui subiect este legată de modul în care totul în jurul nostru se mută în digital. Să cunoști ABC-ul din domeniul informaticii te ajută să înțelegi, practic, cum funcționează societatea. Are legătură cu toate: interacțiunea cu autoritățile și instituțiile, cu media digitală. Înțelegi altfel cum se face comerțul în zilele noastre, cum e cu procesele moderne de învățare. Dacă au noțiuni despre modul în care funcționează tehnologia, oamenii vor spune: aaa, știu cum a fost fabricată informația aceasta. Iar oamenii aceștia vor avea avantaje clare în fața celor care cred tot ce văd fără să-și pună întrebări prea multe.

Yvonne Thomas

Unul dintre cele mai importante lucruri este că oamenii au tot mai mult acces la tehnologie, inclusiv aici, în România. La fel și în Satele Unite ale Americii. Dar devine evident că nu e suficient numai accesul la tehnologie, ci și la ABC-ul de utilizare a acestei tehnologii, cu alte cuvinte să înțelegi cum funcționează ea.

În anumite intervale ale zilei, telefoanele trebuie lăsate în alte locuri, puse deoparte. De exemplu, nu au voie să le ia cu ei în camere. Am avut grijă să folosim în familie toate protocoalele, astfel încât să nu aibă acces la informație sau conținut nepotrivit pentru vârsta lor. Aceste limitări scad cu vârsta, e important să încerce să înțeleagă conținutul și să nu spună un lucru este așa pentru că așa am citit pe internet. 

Global Director Field Empowerment Microsoft Philantropies

Lucrați de mulți ani pe acest domeniu. Cum vedeți școala peste 5 ani?

Yvonne Thomas

Cred că oamenii înțeleg tot mai bine că e extrem de important să înțeleagă tehnologia. Există câteva bariere importante: capacitatea unora dintre profesori de a se adapta la noile realități, politici publice în numeroase locuri din lume unde - fără intenție- elevii și studenții nu au acces la tehnologie și educație despre tehnologie. Pe termen lung, toate aceste calificări vor fi critice pentru economii. Pe termen scurt, lipsa ABC-ului are efecte importante- vulnerabilitatea la informațiile false, modul în care sunt afectate valorile democratice din cauza lipsei alfabetizării și accesului la tehnologie. Acest progres variază în primul rând geografic și ține mai ales de cât de implicat este sistemul politic și administrativ al unui stat în efortul de a mișca lucrurile mai departe. Însă peste tot am avut ocazia să vedem- inclusiv în România- lideri care înțeleg noile provocări și fac eforturi foarte mari pentru a contribui la schimbarea în bine.

Leonardo Ortiz Villacorta

Lăsați-mă să vă dau un exemplu de progres: în urmă cu un deceniu, lideri din educație și guvernanți aveau îngrijorări cu privire la infrastructură. Atunci mergeau pe principiul: hai să vedem cum reușim să punem pe masa fiecărui student sau elev un computer sau cum facem să avem toate computerele conectate la internet. Lucrurile au evoluat foarte mult. De la cum să facem infrastructura, la cum să ne concentrăm mai bine pe curriculă, la cum să oferim un conținut bun. Se trece de la a arăta elevilor cum funcționează tehnologia, la hai să îi încurajăm pe copii să creeze tehnologie. Acest tip de abordare înseamnă progresul. Nu este vorba despre device-uri. E vorba despre faptul că acești copii învață cum să manipuleze și să creeze tehnologie, aplicații sau produse. Învățarea lucrurilor de bază îi aduce aici.

Cum îi ajută pe oameni toate aceste lucruri să nu mai aibă temeri legate de roboți, de faptul că-și vor pierde locurile de muncă?

Yvonne Thomas

Cred că educația în domeniul informaticii îi ajută pe oameni să înțeleagă că nu te poți opri din învățat lucruri noi după ce ieși din școală. Toți va trebui să ne descoperim talente, să ne dezvoltăm aptitudini, iar în tot acest proces, tehnologia e doar un instrument în mâinile noastre. În unele situații, această tehnologie poate fi de mare ajutor. Poate ne va ajuta să scăpăm de lucrurile pe care noi nu mai dorim să le facem, de exemplu. În concluzie, frica de tehnologie nu este despre tehnologie, este clasica teamă în fața lucrurilor noi. Iar aceasta este o parte foarte importantă a muncii pe care o depunem: să-i ajutăm pe oameni să capete aptitudini care apoi chiar să le folosească în viața de zi cu zi, în carieră. Și- foarte important- să-i încurajăm pe oameni să-și dea seama că nu trebuie să se oprească niciodată din învățat. Lumea se mișcă atât de rapid, încât vom fi cu toții nevoiți să învățăm ca să câștigăm aptitudini noi. Apoi, când luăm contact cu roboții, să-i facem să ne fie de folos cu adevărat, sub nicio formă să ne temem de ei.

Leonardo Ortiz Villacorta

În general, oamenii se tem de ceea ce nu știu sau nu înțeleg. Când oamenii vor înțelege ce instrucțiuni să le dea roboților, cum să-i facă să funcționeze în interesul lor- întocmai ca elevii pe care i-am văzut astăzi la RoboHub- nu se vor teme de ei, pentru că vor ști cum funcționează. Oamenii ar trebui să știe cum să-i programeze pe roboți, ce instrucțiuni să le dea, iar atunci nu mai există motive de teamă. Tocmai de aceea avem nevoie de o societate care este informată, care știe ce e în spatele unei tehnologii noi. De exemplu, să nu ne fie familiar numai ecranul, telefonul sau aplicațiile, ci să știm și ce e în spate, cum funcționează inteligența artificială sau roboții.

Aveți copii? Cât timp petrec cu telefonul sau tableta în mână pe zi?

Yvonne Thomas

Copiii mei sunt mici, unul are 8 ani, celălalt 11. Nu au telefoane mobile. Poate sunt eu mai strictă. Nu petrec mult timp având acces la tehnologie, în fața ecranului, ci jucând Minecraft. Copiilor mei le place la nebunie Minecraft. Am un băiat și o fată, ambilor le place mult să construiască în Minecraft și să joace Minecraft.

Nu sunt presați de anturaj? Că de ce nu au telefoane mobile?

Yvonne Thomas

Probabil că vor fi presați. Fiul meu trece de la școala primară la cea secundară la anul. Vom avea mai multe provocări ca părinți. Când folosim computerul ca să facem proiectele pentru la școală, vrem să fim siguri că sunt în siguranță online, că sunt lucruri pe care au voie să le facă, lucruri pe care nu au voie să le facă, ce motoare de căutare pot folosi, ce motoare nu pot folosi. Cum să caute în siguranță informații corecte, cum să înțeleagă care sunt adevărate, cum să se folosească de mai multe surse atunci când fac o documentare pentru un proiect. Chiar dacă au 10-11 ani, noi avem responsabilitatea de a-i învăța lucrurile de bază. Pe unele lucruri le prind de la școală, pe unele le iau de la noi.

Așadar aveți un sfat pentru cei care-și lasă copiii prea mult conectați la tehnologie?

Yvonne Thomas

Cred că e o chestiune individuală, de obiceiuri, de familie, de părinți. Dar știu ce am făcut eu și a dat rezultate. Am fost lângă copiii mei, lângă calculator, până când au învățat lucruri de bază, până au devenit conștienți de ele. Când fiul meu era mai mic și lucra la proiecte care necesitau acces la calculator și internet, le făceam împreună, astfel încât să înțeleagă, să-i arăt, să-i vorbesc despre acest ABC. În timp, am dezvoltat un fel de bune practici și poate gândi critic, astfel încât să caute să înțeleagă lucrurile pe care le vede. Pentru noi, acest început a fost foarte important.

Leonardo Ortiz Villacorta

Ai mei sunt toți adolescenți, sunt mai mari și avem alte provocări. Au 13, 15 și 18 ani, iar tehnologia este, da, una dintre ele. Dar privim lucrurile din trei perspective. Una ține de o întrebare foarte simplă: cât timp petrec? Ai mei au toți telefoane din clasele 5-8 și am avut o înțelegere clară legată de timpul petrecut cu telefonul. Cred că funcționează pe bază de reguli foarte clare. În anumite intervale ale zilei, telefoanele trebuie lăsate în alte locuri, puse deoparte. De exemplu, nu au voie să le ia cu ei în camere. A doua perspectivă ține de siguranță. Am avut grijă să folosim în familie toate protocoalele, astfel încât să nu aibă acces la informație sau conținut nepotrivit pentru vârsta lor. Aceste limitări scad cu vârsta, e important să încerce să înțeleagă conținutul și să nu spună un lucru este așa pentru că așa am citit pe internet. A treia perspectivă este aceea de a-i ajuta să compare sursele de informare. Este important să înțeleagă că sunt știri care trebuie consumate simplu, ca atare. Și că un influencer care-și dă cu părerea 90 de secunde pe lucruri la care nu se pricepe nu e de preferat în fața unei instituții care livrează informația neviciată. Pe scurt- cel mai important este să înțeleagă că informația se ia din mai multe surse, nu din una singură.

Deci școala ar trebui să aibă un rol mai puternic aici?

Leonardo Ortiz Villacorta

Da, cred că da. De altfel, în Statele Unite cred că are, mai ales în clasele 5-8. Învață la cursuri cum să dezbată, cum să asculte ambele părți, cum să abordeze un subiect din mai multe unghiuri. Fac exerciții despre cum să așeze argumente pro-contra pe un subiect pe aceeași bucată de hârtie împărțită în două coloane. Revenind la subiectele anterioare legate de frica de tehnologie: cu cât ești mai bine informat ca individ, cu atât te poți bucura de ce aduce tehnologia, de îndată ce știi să-i faci față și să o pui să lucreze pentru tine.

Legătura dintre educație și decizia de cumpărare? Ajută computer science education să decizi mai bine când cumperi?

Yvonne Thomas

Trebuie să înțelegi cum funcționează, ca să-ți dai seama ce anume se întâmplă. Nu asta înseamnă să deții alfabetul digital, oare? Și atunci le legi altfel: acest pop-up îmi apare pe ecran pentru că mai devreme, am dat click iar un cookie își face treaba (n.r.râde). Iar acum îmi arată lucruri sau servicii care-mi plac. Acesta este primul pas: să înțelegi. Cu cât ești mai echipat, cu atât știi și cum să navighezi pe internet- ce înseamnă un cookie, cum să cureți cache-ul.

Cum arată ziua de mâine pentru copiii noștri?

Yvonne Thomas

Cred că înseamnă multă muncă. Fiecare are rolul său în educația copiilor, iar eu mă asigur că sunt pregătiți pentru ceea ce le rezervă viitorul. Ca parte a muncii mele, fac eforturi pentru a le arăta celorlalți cât de necesar este ca ei să fie pregătiți și să trecem de la etapa vorbitului despre asta, la fapte. Și cred că toți partenerii noștri din lume sunt încântați atunci când văd progresele pe care le fac copiii, atunci când li se oferă ocazia de a-și dezvolta abilități. Din punctul acesta de vedere, viitorul României arată foarte bine.

Leonardo Ortiz Villacorta

Jumătate din omenire are acces la tehnologie, internet, conținut digital. Noile generații au un mare avantaj: toate acestea nu au apărut odată cu ei, ci există de dinaintea lor. Copiii noștri cresc în mijlocul schimbărilor și transformărilor. Viitorul arată extraordinar de bine dacă ei au aptitudinile necesare să administreze aceste resurse fenomenale. Dar mai există o parte a lumii care nu are acces deloc nici la tehnologie și nici la internet. Trebuie să vedem, să identificăm calea de a oferi acestui segment acces la tot ceea ce noi, ceilalți avem. Iar asta se întâmplă peste tot. Există zone în Statele Unite ale Americii în care locuitorii nu au internet broadband. Cum facem, ce soluții găsim pentru a-i ajuta să țină pasul cu aceste progrese pe care le face omenirea? Și mai ales- cum îi facem, cum îi ajutăm să participe și ei la acest progres, dacă vor?

Yvonne Thomas

Aceasta este o parte extrem de importantă a muncii pe care o facem zi de zi. Ne concentrăm pe grupuri de oameni care ar putea să nu aibă acces sau nu sunt considerate reprezentative pentru industria tehnologică. Pentru că știm că dacă rezolvăm aceste probleme pentru acești cetățeni care nu au acces ca noi, ceilalți, la inovație, va fi mult mai simplu să găsim soluții pentru cei care au deja acces la toate. Iar aceasta este o parte din ce face Microsoft.

Uitându-vă înapoi, care este proiectul de care sunteți cei mai mândri?

Yvonne Thomas

Cred că progresele pe care le-am făcut pe toate cele trei paliere pe care ne concentrăm sunt vizibile. Credem mult în creșterea capacității profesorilor de a preda prin metode care să încurajeze gândirea critică și educație în domeniul informaticii. Asigurându-ne că profesorii au aceste aptitudini în predare, ne asigurăm că le transmit și studenților. Altă arie unde depunem multă energie este ceea ce numim noi drive and demand. Să creăm acea stare de curiozitate în ceea ce privește educația din domeniul informaticii și aptitudinilor digitale. Și nu în ultimul rând, să fim siguri că atunci când au acces, încearcă, le place și au și profesori capabili să-i ghideze, politicile publice din școli și țări nu le îngrădesc elevilor și studenților accesul la toate acestea. Să facem toate aceste paliere să funcționeze este un motiv de mândrie. De asta încercăm să găsim parteneri care să așeze piesele în aceste arii cheie, despre care știm că trebuie să le îmbunătățim în sistemele de educație, comunități, ca să ajungă la toți oamenii.

Leonardo Ortiz Villacorta

Să atingi toate aceste trei scopuri nu este ușor. Facem asta în peste 60 de țări, unde avem toate componentele funcționând în același timp. Iar unul dintre lucrurile care ne-au plăcut aici, în România, este faptul că toate cele trei planuri funcționează în moduri diferite, dar simultan. Evident că e mult de muncă, dar călătoria, ca să spunem așa, este doar la început.

Microsoft Philanthropies a susținut în ultimii ani peste 200.000 de organizații non-profit cu donații în bani și suport tehnologic în valoare de peste  1,4 miliarde de dolari.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nori negri deasupra zonei euro-atlantice.

    Devine tot mai evident faptul că spectrul politic al zonei euro-atlantice începe să semene, la vârful său, cu perioada nefastă de la începutul anilor 1930, desigur în cu totul alte circumstanțe istorice. Este foarte probabil ca maleficul duet Trump-Putin să fie completat cu Boris(!) Johnson, fost primar al Londrei, și actual lider al Partidului Conservator, cu mari șanse de a ajunge la șefia acestui partid, pentru ca mai apoi să acceadă și la funcția de Prim-ministru în locul lui Theresa May. Viitorul locatar din Downing Street 10, copie la indigo și nu numai la înfățișare cu Donald Trump, ar putea să "beneficieze" în ascensiunea sa la conducerea Regatului Unit, de metoda patentată deja de Kremlin, aplicată și locatarului de la Casa Albă. Evoluțiile ulterioare vor demonstra, sau nu, viabilitatea acestor îngrijorări.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult