Prin lansarea platformei GovITHub, guvernul dorește să strângă laolaltă oameni din IT care au curajul să dea o mână de ajutor în administrația publică și care vor să aducă în administrația din România capacitatea de inovație din IT, a fost mesajul recent al premierului Dacian Cioloș.
Valentin Maior, unul dintre tinerii din IT care au răspuns îndemnului șefului Executivului, spune că premierul Dacian Cioloș trebuie să aibă mare grijă pentru că „lumea așteaptă rezultate, nu doar o chestiune de PR”.
„Trebuie facilitate inițiativele persoanelor care vor și pot să se implice. Dacă ajung să mă duc la GovITHub, nu vreau să ajung să fie nevoie să fac ceva și să nu pot din cauză că nu știu ce consilier incapabil să înțeleagă un lucru nu vrea să îmi dea o semnătură ca să aprobe un proiect. Acestea sunt lucrurile care ard și trebuie rezolvate”, spune Valentin Maior într-un interviu pentru Republica.ro. Valentin Maior apreciază că autoritățile au cheltuit de-a lungul anilor sume exorbitante pe platforme IT care nu au dat rezultatele scontate. „Nu se poate să vorbești de cifre de acest nivel pentru un proiect IT, atât timp cât nu lansezi rachete pe Lună”, spune el.
- Cum și de ce ați decis să vă implicați în proiectul GovITHub, lansat de premierul Dacian Cioloș?
Declicul pentru mine a fost în ziua în care am stat 11 ore la coadă la vot la ambasada României de la Paris - eu locuiesc la Paris. Nu știu ce s-a produs, dar de când am plecat din România am ajuns să fiu mai atașat de țară decât atunci când eram în țară, urmăresc mai îndeaproape, mă informez mai bine despre ce se întâmplă acasă. Acum câțiva ani mă gândeam cum aș putea să returnez cumva României ce am primit. O chestie nebunească, dar era în planurile mele de viață, ca să spun așa. În 2015 am demarat o inițiativă la Paris care reunește specialiști IT români. Acum inițiativa a evoluat într-un proiect mult mai mare. Ideea cu care am mers către GovITHub vine în contextul în care proiectul se suprapune peste unul dintre proiectele pe care le avem noi, comunitatea IT pe care o dezvoltăm. Eu momentan lucrez drept consultant în Paris, dar iau serios în considerare ca, dacă lucrurile evoluează, să merg o perioadă la București să pun umărul la GovITHub.
- Intenționați să vă implicați ca voluntar sau vizați eventual una dintre bursele de 2.000 de euro anunțate de autorități?
Nu am definit exact lucrul acesta. Inițiativa GovITHub se suprapune peste ceva ce noi avem ca axă de dezvoltare în proiectul demarat la Paris.
- De-a lungul anilor Guvernul a investit sute de milioane de euro în platforme IT care nu sunt viabile. Se poate spune că au fost aruncați bani pe fereastră aceste investiții?
- Sunt manageri de IT cu care am discutat. Știm că există niște ilegalități care s-au întâmplat și statul a fost fraudat. Vrem să punem umărul să ajutăm, expertiza noastră ca oameni ce lucrăm în privat este mai detașată de viziunea politică. S-au făcut investiții care nu au dat rezultatele scontate, sumele vehiculate tot timpul au fost exorbitante, vorbim de afaceri cu statul, toată lumea știe lucrul acesta. Nu intrăm în detalii, deja unele nereguli au început să iasă la suprafață. Unul dintre rolurile noastre va fi să arătăm problemele efective și bineînțeles să venim cu soluțiile pentru a rezolva, fără să fie nevoie de bugete de sute de milioane de euro. Cum citeam undeva de curând - cu 100 de milioane de euro legăm serverele la NASA. Nu se poate să vorbești de cifre de acest nivel pentru un proiect IT, atât timp cât nu lansezi rachete pe Lună.
- De unde ar trebui să pornească eficientizarea administrației publice?
În primul rând ar trebui să existe o comunicare bună între specialiștii IT din mediul privat și persoanele din administrația publică. Iar aici este o problemă ce ține de legislativ, pentru că sunt anumite legi care nu permit anumite lucruri să se desfășoare în condițiile în care ar trebui. Dacă s-ar trece de acest obstacol și s-ar permite o transparență mult mai mare și ar permite mediului privat să intre mai obiectiv în ceea ce se întâmplă în dezvoltarea sistemelor informatice publice, atunci lucrurile ar merge mult mai bine.
- Este nevoie de integrarea sistemelor IT la nivelul tuturor autorităților. Cam de ce sume ar putea fi vorba?
Discuțiile nu cred că ar trebui duse în direcția cifrelor, cel puțin în momentul de față, pentru că s-a discutat prea mult de cifre și prea puțin de rezultatul care se doreste să se obțină și cum anume să se obțină. Acum este nevoie de identificarea nevoilor la nivel de structuri ale statului.
În Franța eu, pentru a-mi înființa o firmă, pentru a depune declarațiile și multe alte operațiuni pe care sunt obligat să le fac, aproape că nu am avut nevoie deloc să mă duc la ghișeu. Deși am avut de-a face cu multiple instituții, fie ele separate ca și softuri, ele au în spate legături care le permit să comunice astfel încât eu am ajuns să fac toate operațiunile de acasă, de pe laptop. Soluția este de a ajunge în final ca toate instituțiile statului să fie legate, să existe un istoric al cetățeanului care să permită urmărirea activității sale cu toate entitățile statului, publice sau nepublice. Asta ar trebui cât mai repede.
- Presupunând un scenariu în care veți ajunge în fruntea Comitetului GovITHub, care ar fi trei lucruri ce trebuie făcute mai întâi?
Trebuie să existe o comunicare cu publicul, în care publicul să dea nevoile concrete. Apoi este nevoie de o comunicare între specialiștii din domeniu, pentru a vedea care sunt soluțiile cele mai bune. Ulterior să vedem ce putem face pentru a-i implica în mod transparent și echitabil pe specialiștii care vor să se implice. Foarte multă lume ar vrea să participe la proiectele care există, dar condițiile care sunt impuse în caietele de sarcini nu permit acest lucru. Apoi următorul lucru care ar trebui făcut – persoanele care sunt responsabile pe proiecte trebuie să aibă același mod de funcționare ca și în mediul privat. Managementul de proiect să fie foarte eficace, cu mărirea periodică a proiectului, dezvoltarea lui în format open source, pentru a putea fi validat/invalidat.
Eu am latura aceasta de patriotism, nu am stat să caut de unde vine, dar e utilă și mă duc mai departe cu ea. De multe ori prietenii râd când le spun că vreau să mă implic și când le spun ce proiecte am lansat. Pentru că ei nu simt lucrurile așa. Sunt puține persoanele care vor să se implice, iar în momentul în care voi ajunge acolo mă aștept și eu să mă lovesc de lucruri penibile, sau oameni cu rea voință. Probabil o să ajung și eu la aceeași concluzie că nu merită și este doar un exces de zel. Deci trebuie facilitate inițiativele persoanelor care vor și pot să se implice. Dacă ajung să mă duc la GovITHub și într-o zi voi prelua responsabilitatea de conducere nu vreau să ajung să fie nevoie să fac ceva și să nu pot din cauză că nu știu ce consilier incapabil să înțeleagă un lucru nu vrea să îmi dea o semnătură ca să aprobe un proiect. Acestea sunt lucrurile care ard și trebuie rezolvate. Iar partea politică și de administrație publică ar trebui să facă tot posibilul să rezolve aceste lucruri.
- Plata taxelor în România presupune de cele mai multe ori mult timp pierdut la cozi. Cum e în Franța la plata taxelor?
În Franța totul este electronic. În primul rând ți se trimite scrisoare de la instituțiile aferente, ca să fie sigure că ai ajuns să fii informat. În același timp ți se pun la dispoziție toate informațiile electronic. Dacă nu te descurci există și posibilitatea să trimiți declarațiile fiscale prin retur la anumite adrese. Sunt plicuri gata timbrate să le trimiți înapoi direct, numai să adaugi foile. În momentul în care te duci la o instituție, pe lângă faptul că procesele sunt bine definite astfel încât nu pierzi timp la cozi, în cinci minute ajungi să rezolvi lucrurile. Eu vorbesc din experiența mea, care nu este una așa îndelungată. Din ce am auzit, mai sunt și probleme de ordin birocratic, dar din puțina mea experiență în relația cu autoritățile din Franța lucrurile se desfășoară ușor.
- Dacă v-ați afla față în față cu premierul Cioloș ce i-ați transmite referitor la GovITHub? Este o inițiativă bună, dar...Există un dar?
- Trebuie să aibă mare grijă pentru că lumea așteaptă rezultate, nu doar o chestiune de PR. Important pentru imaginea guvernului tehnocrat în acest moment este să iasă mult mai curajos în față și să ceară ajutorul populației, așa cum a cerut acum, și să ofere, chiar dacă trebuie să se bată cu cine trebuie ei să se bată, să ofere posibilitatea ca oamenii care vor să se implice să o poată face cu cât mai puține bătăi de cap. Când vine cineva acolo să poată să își facă treaba, nu să își prindă urechile cu treburi politice care îi slăbesc energia și interesul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Așa că, dargă domnule, mulțumeste lui Dumnezeu ca-i scăpat din iad si ai ajuns in alte locuri. Romania s-a nascut din haos și a rămas în haos!!
Asta presupune sa rezolvi (de fapt, sa studiezi) mai intai problemele legate de privacy. A se vedea de exemplu: https://en.wikipedia.org/wiki/Record_linkage
sau recentul propiect propus (http://www.agerpres.ro/justitie/2016/08/08/sri-platforma-sii-analytics-nu-colecteaza-date-noi-ci-le-analizeaza-pe-baza-unor-algoritmi-pe-cele-existente-19-56-47), cat si riscurile existente (https://www.apti.ro/sites/default/files/Scrisoare%20publica%20impotriva%20proiectului%20SRI%20de%20supraveghere%20generalizata_0.pdf); insa mai sunt si alte exemple pe plan international. Nu exista awareness, un PrivacyLab, la noi se iau masuri numai reactiv. Nu poti da (atat de usor) accesul la un istoric al datelor cetateanului, chiar si unui numar restrans de functionari, chiar jurnalizat si in conditii deosebite de securitate - creezi practic un SPOF (https://en.wikipedia.org/wiki/Single_point_of_failure). Ar trebui sa ai mecanisme suplimentare de control (defense in depth), veriga umana e probabil cea mai slaba aici (ca in multe alte cazuri) - este susceptibila de abuzuri etc.
Si de fapt, pana acolo, o problema este ca mare parte din populatie nu este alfabetizata electronic - deci omului obsinuit ii va fi greu spre foarte greu sa stie sa inteleaga ce inseamna managementul parolelor, semnatura electronica etc. Este oarecum greu si pentru cetateanul care stie ce inseamna (beneficii si riscuri), tinand cont ca ar trebui sa folosesti numai device-uri (statii) asupra carora ai controlul fizic. Desigur ca pana nu "intra in practica" cetateanul nu are cum sa invete, insa asta presupune sa si greseasca - iar procesul este deseori dureros si evitat; dar se pare ca este inevitabil. In plus, degeaba ai formular electronic, daca tot trebuie sa mai intrebi ceva. Ar trebui si specialisti in usability, evaluari (usability assessment) etc.
Al doilea factor ar fi lipsa unor analisti sau a unor SME (https://en.wikipedia.org/wiki/Subject-matter_expert) care sa cunoasca domeniul si sa fie dispusi sa colaboreze pentru imbunatatiri. De obicei, departamentele institutiilor de sunt dispuse pentru colaborare. Probabil ca intervine frica de schimbare sau chiar de pierderea slujbei. In plus, la salariile platite la stat (300 de euro) nu prea gasesti ITisti motivati.
Astea sunt practici curente în Occident și nu se suferă de paranoia.
Nu cei care te-au chemat? Ce o sa se intample? Tu vei pune pe masa idei, ei vor spune ca nu sunt posibilitati, ulterior vor cheltui sute de mii de euro cu alti oameni furand banii.
Eu as defini cam asa: au intrat furturile in impas.
Am o intrebare catre ciolos legat de autostrada proiectata pe teren alunecos.
Nu s-au facut studii de fezabilitate? Cat s-a cheltuit si de ce nu sunt in puscarie cei care au furat banii tinand cont de rezultatul 0 si chiar nenorocirea cheltuielii inutile in continuare a unor sume cu improvizatii? Ce rusinos este fata de...albania care a trecut la multe capitole in fata romaniei! Dar proverbul "asa cap asa caciula" trebuie sa aiba valabilitate ca doar e romanesc!
Am locuit si muncit in Franta 9 ani si va pot spune ca nu sunt un exemplu de eficacitate. Poate de o societate birocratica, asemanatoare noua, care are totusi rezultate.
Oricum cred ca trebuie pornit de la analiza ce exista si care sunt nevoile pietii si ale APL si pornit de acolo. Discutia e lunga... sa speram ca va fi si una productiva. Eu m-am inscris ca si voluntar si m-as bucura sa pot ajuta... de la distanta :)
Un model anglo-saxon cred ca ar fi mai potrivit pt noi .
Birocratia este greu de dus in spate daca nu esti facut si antrenat pt asta .
Cred ca ni se potriveste mai bine " libertatea de miscare ".
Sigur cu riscul si de a fi abuzata de unii .
Din pacate la noi birocratia atotputernica are sindromul; vatafului abuzator : greseste cineva (speculeaza ferestrele de libertate ) si vor fi pedepsiti toti . Se mai introduce inca o regula in plus . Adica , creste birocratia .
Asta , in loc sa se duca si sa-l " ia de mot " pe cel care a gresit si sa-l pedepseasca doar pe acesta .
Felicitari si succes in implicarea voluntara !