Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Un serviciu public, similar aplicației Waze, va fi dezvoltat de statul român. Asociația Pro Infrastructura: „Ideea e bună, dar contează mult cum va fi pusă în practică”

autostrada Rasnov-Cristian (Inquam Photos / Alex Nicodim )

Foto: Inquam Photos/Alex Nicodim

Un serviciu public, pe ideea aplicației Waze, va fi dezvoltat de statul român. Șoferii vor putea raporta astfel locurile de pe autostrăzi sau drumuri naționale din România unde sunt gropi, marcaje lipsă, parapete stricate, lucrări, obstacole sau pericole, scrie HotNews.ro.

Viitorul serviciu de raportare, care va fi disponibil oricărui șofer, va fi dezvoltat de CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) prin CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică) și ar putea fi extins și la drumuri județene și locale prin încheierea unor parteneriate cu autoritățile locale. Astfel, o sesizare de la un șofer aflat pe un drum județean va fi redirecționată către administratorul de drum potrivit, CJ sau primărie, notează sursa citată.

Potrivit unui act normativ, autoritățile de la drumuri vor pune bazele unui „sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor” prin care să colecteze raportări privind problemele și obstacolele întâmpinate.

Ordonanța Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, publicată în Monitorul Oficial din 28 ianuarie prevede că „administratorul punctului național de acces (...) realizează un sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor, pentru a facilita colectarea detaliilor privind evenimentele transmise de utilizatorii drumurilor și de vehicule și a oricăror altor informații legate de siguranță care sunt percepute de cel care informează ca fiind un pericol real sau potențial pentru siguranța infrastructurii rutiere.”

Ionuț Ciurea, președintele executiv al Asociației Pro Infrastructura, a declarat pentru Hotnews.ro că „Ideea e bună, dar contează mult cum va fi pusă în practică”, pentru că „riscul de a mai sifona niște bani este mare pe un astfel de proiect”.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In Austria ,de pilda,cu foarte multi ani in urma,sesizarea din partea soferilor a gropilor era rasplatita cu o suma simbolica,dar,la noi n-ar functiona pt ca s-ar inmulti gropile peste noapte.
    • Like 0
  • ca de multe ori, guvernanții noștri reinventează apa caldă... pe bani mulți, presupun... cu care bani, nu mai bine ar utiliza aplicația Waze deja existentă și de restul chiar s-ar repara drumuri? că mă îndoiesc că s-ar găsi mulți utilizatori care să facă trafic de date pe banii proprii doar pentru a semnala gropi, în loc de waze care îți și furnizează niște informații în timp real! zic și eu...
    • Like 2
  • Felicitari statului roman! Sunt ferm convins ca vor inventa o roata mai rotunda, mai buna!
    • Like 1
  • Ion check icon
    Dar nu mai bine ar colabora cu aplicatiile de renume deja existente?!
    • Like 1
  • Nume check icon
    Chiar sunt curios dacă aplicația va fi făcută, va funcționa, dar mai ales dacă se va schimba ceva.
    Sunt de acord ca cel putin câțiva ani de zile - buni - ne trebuie ONG-uri care sa verifice dacă statul isi face treaba, dar în același timp trebuie sa înțelegem ca putini ONG-isti care critica și știu ei cel mai bine ce trebuie făcut, dacă trec pe partea cealalata isi dau seama ca lucrurile nu sunt atât de simplu ca într-un ONG. În plus, când statul nu investește în nimic, spunem ca este incompetent și hot. Și când vrea sa facă ceva, bineînțeles face ca numai sa sifoneze ceva. Sunt multe cazuri în care s-au întâmplat acest lucruri, dar dacă toată activitatea între stat și ONG-uri este numai care pe care și contre și neîncredere nu se va întâmplă nimic în acesta țară. Ar trebui ca cineva sa rupă acest cerc vicios. Întrebarea este cine?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult